A
Fogalommagyarázat:
Analóg | Digitális |
A beszéd átvitelének egyszerű módja. Az első mobiltelefonos hálózatok analógok voltak. Ide tartozik például az AMPS, az NMT és az ETACS. Analóg jelek: Pl. beszéd közben létrejövő levegőrezgések (hullámok). Formájuk hasonlatos (analóg) azzal a hatással, amely létrehozta őket. Végtelen különböző értéket vehetnek fel. A távközlésben az analóg jeleknek három jellemzője kiemelten fontos: az amplitúdó, a frekvencia és a fázis. | Az analóg jelekkel ellentétben csak meghatározott számú különböző állapotuk létezhet. Egyik legfontosabb típus a bináris jel, ahol csak két állapot létezik. Az életben a bináris jelrendszerek olyannyira elterjedtek, hogy digitális jelek alatt általában bináris jeleket értünk. |
A természetes információhordozók: a hang, a fény, elektromágneses hullámok stb., analóg jelek, amelyek valamely rezgés amplitúdójának időbeni változásaként írhatók le. Grafikusan ez általában szabálytalan hullámok sorozataként ábrázolható.
Ha az analóg jelet akarjuk rögzíteni, több probléma adódik:
ˇ Minden egyes olyan eszköz (pl. mikrofon, erősítő, hangszóró), amelyen a jel átmegy, valamilyen rá jellemző mértékben, amit az eszköz ún. átviteli függvénye határoz meg, meg is változtatja a hullámot, és ezzel természetesen az átvitt információt is.
ˇ A jelátalakítás és-továbbítás minden láncszeménél az eszközök a saját működésükből származó jeleket kevernek az eredeti hullámokhoz. Ezek a zajok fokonként összeadódnak, erősödnek, torzítják az információt.
ˇ Az emberi fül számára hallható (20-20 ezer Hz) tartományban egy-egy hang nem önmagában, hanem a felharmonikusaival együtt adja a hangszínt (és a hangélményt). A felharmonikusok gyakran az egész magas frekvenciatartományba esnek, ami azt jelenti, hogy a hangérzékelő és jeltovábbító rendszer minden elemének is követni kell ezt a frekvenciát. Az eszközök tehetetlensége miatt azonban ez nem teljesül, az átvitel sávszélessége gyakran szűkebb a jel tartományánál.
A felsorolt hibák kiküszöbölésére a modern hangtechnikai eljárásokkal az analóg hullámokat digitális jelekké (számokká) alakítják.
A mintavételkor mért adatokat már mint egy számsort tekintik, amely egy adatfolyamot képez. A számok továbbítása és másolása sokkal egyszerűbb, mint a hullámformáké, megfelelő eszközökkel szinte torzítás és zaj nélkül történhet.
Az analóg jelet (kék görbe) gyakori mérésekkel számokká alakítják. Ahol a mért értékek nem egész számok, ott a legközelebbi egészre kerekítenek (sárga pontok).
Hibalehetőség szinte csak akkor adódik, amikor az analóg jelet digitálissá, vagy a digitális jelet analóggá alakítják. Az egyik hibalehetőség abból adódik, hogy a mintavételkor kapott számok csak diszkrétek lehetnek (valamely egység egész számú többszörösei). Ha az egység nem elég kicsi, a kerekítés miatt a kapott értékek torzíthatnak.
A digitalizáláskor a mért és az eredeti értékek eltérése szűk (-1, +1) intervallumba esik.
A másik hibalehetőség a mintavétel gyakoriságával kapcsolatos. Ha a mért jel túl gyorsan változik (mint például a fenti ábrán a mért 6 és 7 érték között), a minta ezeket a változásokat nem tudja követni, ezért a visszaalakításkor az eredetitől egészen eltérő hullámforma és hang alakulhat ki.
A digitalizálás során a görbe kicsit "kisimul", de ha a mintavétel gyakorisága elég sűrű, nem tér el lényegesen az eredeti hullámformától
Az analóg jel visszaállításakor az adatokat egy digitál-analóg átalakítóba küldik, amely a digitális jeleknek megfelelő kimenő feszültségeket ad. Az így kapott hullámforma általában nagyon jól egyezik az eredetivel.
analóg |
digitális |
rajz, festmény, vagy más képzőművészeti eljárással készített kép | Clipart galériák digitális képei |
foto eljárással készített felvételek | digitális fényképezőgép adatcsomagjai |
videokamera analóg jele | digitális kamera jele |
valamely hordozó médiumon (celluloid szalag, videó szalag stb.) tárolt képsorozat | digitális formában tárolt képsorozat |
hanglemez (bakelitlemez) | CD, DVD |
Képek kezelése
Az állóképeket a számítógép segítségével a következő módok valamelyikén lehet kezelni, tárolni:
Bittérképes képkezelés: a képet pontokból állónak tételezzük fel, a pontok (dot, pixel) tulajdonságainak kezelése a kép kezelése. Magasabb rendű, strukturált adat tárolása (pl. alakok, objektumok a képen) nem lehetséges. Fotók, szkennelt képek kezelésére ideális, mivel ezek így, képpontok rendezett sorozataként keletkeznek. A kép nagyítás során torzulhat! A bittérképes képek kapcsán a következő jellemzőket kezeljük:
a) Pixelekben adott képméret: a képet alkotó pontok száma, hány sorból és hány oszlopból áll a kép.
b) Fizikai méret: azt adja meg, a kép egy fizikai egysége, pl. egy inch - azaz 25,4 mm - hány pixelen kerül ábrázolásra. Szokásos mértékegysége a dpi, azaz a dot per inch.
c) Színek száma, színmélység: minden képponthoz a szín kódja is társul. A színek száma az ábrázolás élethűségét fogja meghatározni. A színmélység attól függ, hogy a színkomponenseknek mennyi árnyalatát különböztetjük, meg azaz hány bitet használunk az egyes színösszetevők intenzitásának ábrázolására
Hangok kezelése
A hang a közvetíő közeg nyomásingadozása. Az emberi füllel hallott (számítógéppel kezelt) hang a levegő periodikus nyomásingadozása. Az emberi fül által érzékelt hang a 20 Hz és kb. 20 kHz közötti tartományba esik. A hang sokféle rezgésszámú és amplitúdójú harmonikus rezgések összessége.
Digitalizálás: a hang analóg fizikai jelenség. Számítógépes kezelése, tárolása csak akkor lehetséges, ha azt diszkrét jelek sorozatává alakítjuk. Ez a digitalizálás. A hangoknak a számítógéppel való kezelésére, tárolására az alábbi módok állnak rendelkezésünkre:
Mintavételezés: az analóg hangjelből megfelelően kis időközönként (megfelelően nagy mintavételezési frekvenciával) mintát veszünk. A mintavételezés akkor elfogadható, az eredeti hangzást akkor torzítja még elfogadható mértékben, ha a feldolgozni kívánt legnagyobb frekvencia háromszorosával történik.
Kvantálás: a hangrezgés szintjét nem eredeti mértékegységében tároljuk. Megállapítva a legnagyobb és a legkisebb szint különbségét, ezt szintekre osztjuk. Ez a kvantálás. A segítségével megadott értéket tároljuk el.
Tömörítés: a mintavételezés és kvantálás a hang hullámformáját adja vissza. Ez igen nagy adatmennyiség lehet. Ezt tömörítjük, méghozzá a hangkezelés és -észlelés sajátosságait figyelembe véve, általában irreverzibilis, veszteséges módszerrel. Ilyen pl. az MP3 eljárás, mely akár tizedére is csökkenti az eredeti tárolási méretet.
B
Fogalommagyarázat:
Analóg jel:
Az értéke szerint folytonosan változó jel. Analógnak nevezzük azt a jelet, amelynek az értelmezési tartománya is, az értékkészlete is folytonos, a jel minden időpillanatra értelmezett. Az analóg jel értelmezési tartományában is, értékkészletében is folyamatosan változó jel. Az értelmezési tartomány tetszőleges két értékre igaz, hogy található olyan harmadik érték, ami az előző kettő közé esik, és tartozik hozzá érték az értékkészletben. A távközlésben az analóg jeleknek három jellemzője kiemelten fontos: az amplitúdó, a frekvencia és a fázis.
Példák felhasználásukra:
ˇ rajz, festmény, vagy más képzőművészeti eljárással készített kép
ˇ foto eljárással készített felvételek
ˇ videokamera analóg jele
ˇ valamely hordozó médiumon (celluloid szalag, videó szalag stb.) tárolt képsorozat
ˇ hanglemez (bakelitlemez)
Digitális jel:
Digitális az a jel amely mind értelmezési tartományában, mind pedig értékkészletében diszkrét. A digitális jelek halmazának egy fontos része a bináris jel: az ilyen jel értékkészlete a 0 és a 1.
A digitális jelkezelés egyik előnye, hogy azt nem erősítik, hanem regenerálják. Ennek során a zaj mértéke nem növekszik. A digitális jelek kezelése során alkalmazhatóak különféle hibadetektáló és javító eljárások.
A digitális számítógép csak diszkrét jelekkel tud dolgozni. Az analóg jeleket át kell alakítania diszkrét jelekre, ez a digitalizálás. Ennek során fontos a mintavételezési gyakoriság. Az analóg jeleket a számitógépes feldolgozáshoz digitalizálni szükséges. Ennek során az a cél, hogy egyértelműen azonositsuk az analóg értéket bináris kódsorozattal.
Példák felhasználásukra:
ˇ clipart galériák digitális képei
ˇ Digitális fényképezőgép adatcsomagjai
ˇ digitális kamera jele
ˇ digitális formában tárolt képsorozat
ˇ CD, DVD
Az analóg jelek digitalizálhatósága:
Médiumok digitalizálása:
A digitalizálás folyamata az egyes médiumoknál hasonlóságot mutat. Ez a hasonlóság a mintavételezés, kvantálás műveleteiben jelentkezik.
A természetes információhordozók: a hang, a fény, elektromágneses hullámok stb., analóg jelek, amelyek valamely rezgés amplitúdójának időbeni változásaként írhatók le. Grafikusan ez általában szabálytalan hullámok sorozataként ábrázolható.
Mintavételezési törvény:
Egy analóg jel mintavételezésénél adott a jelben előforduló maximális frekvencia, és a mintavételező egység mintavételi frekvenciája. A kettő között szoros kapcsolat található, ugyanis: 2×fmax≤fminta amelyet Shannon féle mintavételezési törvénynek neveznek.
Vagyis a lényeg: A mintavétel frekvenciája legalább duplája legyen a jelben lévő legnagyobb frekvenciájú komponens frekvenciájának.
Az adat és az adatmennyiség:
Adat:
Az adatot hordozó jelek valamely tulajdonsága. (Szokásos megfogalmazás még: az adat nem értelmezett, de értelmezhető formája az információnak.
Adatmennyiség:
Az elemek számát, halmazuknak méretét jellemezzük ezzel a fogalommal.
Mértékegysége a bit, bájt, KB, MB, GB
Informatikai mértékegységek:
1024 B (byte) 1 kiB
1024 kB (kilobyte) 1 MiB
1024 MB (megabyte) 1 GiB
1024 GB (gigabyte) 1 TiB
1024 TB (terabyte) 1 PiB
1024 PB (petabyte) 1 EiB (exabyte)
Bináris számábrázolás:
A számok ábrázolásánál tekintetbe kell venni, hogy velük műveleteket lehessen végezni. A pozitív bináris számok ábrázolásánál csak azt kell tudni, hogy hány biten ábrázoljuk, azután már beírható a kívánt pozíciókra.
A negatív számok ábrázolása sem lenne nagy gond, ha a nullától való távolságát (abszolút érték) vennénk, majd egy bit jelezné, hogy pozitív vagy negatív a szám. A kivonás miatt viszont valamilyen speciális módon kell tárolni a negatív bináris számokat, hogy az összeadás után az eredmény helyes legyen.
Bináris karakterábrázolás:
A kódok előállítását - amikor jeleket meghatározott szabályok szerint az egyik jelrendszerből egy másik jelrendszerbeli jelekké alakítunk - kódolásnak nevezzük. A visszaalakítást dekódolásnak mondjuk. A hírközlésben és a számítástechnikában rendkívül sok kódrendszer létezik. Fontos eset, amikor a kódolási szabály kölcsönösen egyértelmű függvénykapcsolat, ekkor nem csak a kódolás, de a visszaalakítás is egyértelmű. Gyakori, hogy a kódolási szabály olyan, hogy a jelkészlet minden eleméhez a másik jelrendszerben egy adott hosszúságú elemi jelsorozatot (pl. 8 bitet) rendel. A karakterek (betűk, számjegyek, vezérlőjegyek, egyéb grafikai jelek) diszkrét jele, digitálisan kódolható.
ASCII - kódrendszer
(American Standard Codes for Information and Interchange). Az alapszabvány az Amerikai kódolási rendszert, az ASCII kódrendszert használják. Ez a kódrendszer teszi lehetővé azt, hogy a különböző programok képesek legyenek használni pl: a magyar ABC-T. Ez pedig napjainkban elengedhetetlen. Mivel országonként különböző betűkre van szükség az ASCII kódtábla több változatát, használják. Ilyen az amerikai 437-es jelű, vagy a kelet- európai 852-es. Ezek a második 128 jelben térnek el egymástól. Számos olyan nyelv van a világon, amelynek több jele van mint 256. ASCII.
UNICODE - kódrendszer
Az IBM már évekkel ezelőtt felállított egy olyan kódrendszert, amely két bájton ábrázolja a karaktereket azaz 16 biten, megteremtve a lehetőségét 65536-féle karakterkódolásnak. Az UNICODE első 256 jele megegyezik az ASCII-val, a többiek kiosztása részben szabványos. Az UNICODE felülről kompatibilis az ASCII - kóddal, és tartalmazza a ma használt írások nagy részének karakterkészleteit (görög, cirill, héber, arab, kínai, japán stb.). A Windows NT operációs rendszerek és a rájuk írt alkalmazások (pl: az Office 97) már használják a Microsoft UNICODE megvalósítását.
A digitális képek tárolása
Az állóképeket a számítógép segítségével a következő módok valamelyikén lehet kezelni, tárolni:
Bittérképes képkezelés: a képet pontokból állónak tételezzük fel, a pontok (dot, pixel) tulajdonságainak kezelése a kép kezelése.
Pixelekben adott képméret: a képet alkotó pontok száma, hány sorból és hány oszlopból áll a kép.
Fizikai méret: azt adja meg, a kép egy fizikai egysége, pl. egy inch - azaz 25,4 mm - hány pixelen kerül ábrázolásra.
Színek száma, színmélység: minden képponthoz a szín kódja is társul. A színek száma az ábrázolás élethűségét fogja meghatározni.
Fontosabb színképzési modellek:
RGB: az additív, azaz összeadásos színkeverés modellje. Monitorok használják. Három alapszín, a vörös (red), a zöld (green) és a kék (blue) alkalmazásával keveri ki a színeket.
CMYK: a kivonó vagy szubtraktív színkeverés modellje. Nyomtatók használják. Három alapszín, a türkizkék (cyan), a bíbor (magenta) és a sárga (yellow).
Képformátumok:
Raszteres: Képpontokból áll, jellemző a képpontok és a színek száma
BMP: Microsoft-szabvány. Tömörítés nélkül vagy veszteségmentes nélkül tárol.
PCX: DOS-os festőprogramokból, Paintbrushból ered. CMYK-t nem tud kezelni, csak RGB-t.
TIFF: Tagged Image File Format. Operációs rendszer- és hardverfüggetlen. Tömörítés nélküli.
GIF: 8 bites színkódolás, de ma már 24 bites Tömörítő algoritmusa: LZW (veszteségmentes).
JPG: Joint Photographic Experts Group. A képeket 24 bites színkódolással is képes kezelni.
PDF: Adobe. PS lapleíró nyelven alapul.
PCD: Kodak Photo CD-formátum. A képeket egy file-ban, egyszerre hétféle méretben tárolja.
PNG: Kifejezetten internetes alkalmazásra. Rendkívül hatékony, veszteségmentes tömörítés.
EPS: Encapsulated PS: raszteres és vektoros képek nyomdai előkészítéséhez.
Vektoros: Utasításkészlettel meghatározott objektumok. (formák, vonalak, szöveg).
EPS: Encapsulated PS: raszteres és vektoros képek nyomdai előkészítéséhez.
WMF: Windows Metafile
WRL: VRML fájlformátum
DXF: CAD-objektumok (huzalvázas vektoros) adatcseréjére (Drawing Exchange Program)
Alapfogalmak:
Pixel: Két dimenziós, nem osztható, önálló képelem. Raszteres adatok egy elemi képpontja, melynek helye sorokkal, oszlopokkal jellemezhető, információ tartalma a denzitás érték.
Felbontás: Egyes képernyőknél (pl. LCD-k és plazmaképernyők is lehetnek ilyenek) a fizikai struktúra határozza meg, hogy hány pixelt lehet egyszerre megjeleníteni.
Szinmélység: Egy adott eszközön vagy tárolási formátumban ábrázolható színek számának leírására használt mérőszám.
A digitális hangok tárolása:
A digitalizált hangot tárolhatjuk tömörítetlenül és tömörítve.
Veszteségmentesen Tömörített: A tömörített fájlból teljes mértékben visszanyerhető az eredeti fájl.(Pl.: szöveges dokumentumok)
Veszteséggel Tömörített: Tömörített fájlból nem állítható tökéletesen vissza az eredeti, csak jó közelítéssel (Pl. kép- és hangfájlok esetén)
Tömörítetlen fájlformátumok: WAV, AIFF
Tömörített fájlformátumok: MP3 (Digitalizált tömörített hang), WMA (Windows Media Audio)