A számítógép bekapcsolása után több folyamat is lezajlik, amíg az operációs rendszer a felhasználó számára használható állapotba kerül. Összefoglalóan "boot-olásnak" szokás nevezni ezt a betöltődési folyamatot. (boot = csizma, a rendszer felélesztése a csizma felhúzásának felel meg.)
Az alábbi ábra összefoglalja a betöltődés fázisait:
A rendszermag (kernel) betöltődéséig a számítógép valós módban (REAL MODE) működik. Ez az egy felhasználós állapot, ilyenkor még egyetlen folyamat fut, ami a betöltést végzi. A következők történnek:
4.
A betöltő rutin megkeresi az első olyan lemezt, amin a Master Boot
Record (MBR, nem igazán van magyar neve) operációs rendszer jelenlétére
utal. Az MBR (ami mindig a lemez első szektora) két dolgot tartalmaz: egy pici
rendszerbetöltő kódot, és ha lemez partíciós tábláját.
5. A BIOS rutin elindítja az MBR-ben talált kódot. Ez vagy rögtön betölti az operációs rendszer magját (kernel), vagy ha több operációs rendszer is telepítve van, elindít egy menüprogramot, ahol kiválasztható, melyik rendszer induljon el.
A számítógép leállítása az adott operációs rendszerben elhelyezett, a számítógép leállítását elindító gombbal ajánlott. Ebben az esetben ugyanis az adat vesztés és a számítógép károsodásának az esélyét lényegében lenullázzuk. Pont az utóbb említett okok miatt nem érdemes a számítógépet (idegesség vagy más következtében) csak a házon lévő kikapcsoló gombbal kikapcsolnunk, vagy esetleg az újraindító gombbal szórakoznunk.
Szoftveres hiba esetén:
Ilyen esetben tanácsos a munkát azonnal abbahagyni, mert a további munka a számítógép károsodásához, adatvesztéshez vagy pedig a hibaelhárítás számára lényeges információkat veszíthetünk el. A számítógépet akkor érdemes leállítani szoftveres hiba esetén, ha erős a gyanúnk, hogy vírus támadta meg a gépet. Ebben az esetben, ha egy vírusirtó segítségével sem oldottuk meg a problémát és nincs szakember a közelünkben, akkor megpróbálva a rendes leállítási módot, kikapcsoljuk a gépet, ha az nem sikerül, akkor a házon lévő kikapcsoló gombot használjuk. Más esetekben (hibás a program, nem kompatibilis az operációs rendszerrel, stb.) nem érdemes egyből a kikapcsolás felé fordulni, ugyanis pár kattintással az ilyen jellegű problémák megoldhatóak.
Hardveres hiba esetén:
Rengeteg eset előfordulhat, aminek következtében a számítógépünkben olyan meghibásodás lép föl, aminek következtében a számítógépet le kell állítani. Általános gyakorlat, hogyha a PC elkezd sípolni, kattogni vagy más, szokatlan, hangos vagy netalántán folyamatosan ismétlődő jelzést adni nekünk arról, hogy valami nem jó, akkor a számítógépet egyből le kell állítani. Ilyenkor lényegtelen, hogy esetlegesen elveszthetjük a meghibásodás pillanatában el nem mentett adatokat, ugyanis ha későn áramtalanítjuk a gépünket, sokkal többet veszíthetünk. A mai számítógépekben vannak bizonyos védelmi funkciók, melyek önmaguktól leállítják nekünk a gépet. Ilyen például a túlmelegedés esete, ami hogyha bekövetkezik, gépünk azonnal leáll, akaratunktól függetlenül. Vannak hibák, amik elfajulása előtt a számítógépünk különböző jeleket ad nekünk. Ilyen például a bekövetkezendő memória halál, ha a számítógépünk folyton memória hibákra hivatkozik. (nem tudja olvasni ezt meg ezt a memóriát és hasonlók) Ebben az esetben még hamar leállíthatjuk a gépünket, teljes biztonsággal és utána intézkedünk annak megjavításáról. Érdemes megjegyezni, hogy bármilyen hardver probléma is lépjen föl, a számítógépet záros időn belül áramtalanítani kell és ezután elvinni szakemberhez / szervizbe, ahol az események részletes elmesélése után (sípolások, füst, hangos kattogások) szakértő kezekbe kerül és ők megjavíthatják kis számítógépünket.