STÍLUSIRÁNYZATOK
Egy-egy új stílusirányzatot történelmi, társadalmi, gondolkodásbeli változás indít el.
RENESZÁNSZ |
BAROKK |
ROKOKÓ |
KLASSZICIZMUS |
A reneszánsz kezdetét Itáliában a 14. századra tehetjük. (Észak-Itália, Firenze városa)
Az észak-itáliai államok a leggazdagabbnak számítottak Európában. Firenze az Észak-Európából importált gyapjúra és a keleti selyemre épült textilüzlet és ruhagyártás fellendülésének köszönhette gazdagságát. A reneszánsz felvirágzásának központi eleme volt a feudalizmus vége.
Dante, Petrarca, Boccaccio, Balassi Bálint, Shakespeare
A humanizmust hirdette.
- A 13. században kezdtek az itáliai írók anyanyelvükön írni a latin, a francia helyett.
- Ezeknek a munkáknak a forrásai a vallási témák helyett nagy számban a kereszténység előtti ókori római és görög időkhöz nyúltak vissza.
- A reneszánsz irodalmat és költészetet a fejlődő tudomány és filozófia is nagymértékben befolyásolta.
|
kb. 1600-tól kb. 1750-ig tartott De a 19. századig nem ismerték el külön irányzatnak
A barokk késői ága a copf, ill. rokokó stílus. Az ellenreformáció és az abszolutisztikus királyságok kialakításának ideje.
Pázmány Péter, Zrínyi Miklós
- A barokk szó az olasz barocco szóból ered, ami nyakatekert okoskodást jelent. Ez a barokkra jellemző túldíszítettségre és formai bravúrosságra utal. - Világképe hasonlít a középkoréra: a középpontban a Teremtő áll, és az ember pedig a teremtett világ része.
- Míg a reneszánsz alkotások „zártak”, addig a barokk kor alkotásai „nyitottak” - Az alakzatok egymáshoz képesti elrendezése is más: amíg reneszánsznál egymás mellé rendelés és szimmetria, addig a barokknál alá- fölérendelés jellemző. - A reneszánsz egy nézőpontot alkalmazott, a barokk többet (nézőpontváltás) - A reneszánsz alkotások felületi alkotások, a barokkban a mélység - magasság figyelhető meg. - A reneszánsz művek statikusak, ellentétben a barokk mozgalmasságával. Főbb stílusjegyei: - mozgalmasság, dinamizmus - patetizmus (heves, szenvedélyes) -- conceto (meglepetés), az illúzió valóságként való beállítása - dekorativitás - titokzatosság - misztika - komplexitás, bonyolultság - erős kontrasztok - látványosság - bonyolult, túldíszített formák
- A barokk irodalom a katolikus megújulás jegyében született,
Uralkodó műfaja a korban non plus ultrának tekintett eposz
|
A rokokó a 18. században különösen Franciaországban XV. Lajos alatt és Németországban divatos művészeti stílus volt.
Elsősorban díszítőstílus, főképpen épületek, belső terek, bútorok stb. díszítésére volt alkalmas.
- A rokokó irodalom a kései barokk és a felvilágosodás tendenciáival egy időben alakult ki. - Tárgyköre az epekedő szerelem, melyhez finom erotika társul. - Felhasznál mitológiai alakokat, elsősorban amoretteket, puttókat, a virágok és a tavasz istennőjét, Flórát és az ifjúság istennőjét, Hébét. - Jellegzetes motívum: a virágzó kert, a csillagos ég. - Általában mindent az ember köré miniatürizál. - Megjelennek az érzékelés benyomásai: finom illatok, a naplemente színei, édes ízek; mindez életigenlést sugall. - A verselésben csilingelő rímek, stilizált formák, szimultán ritmus
Kedvelt műfajok: a vígjáték, vígeposz, idill, bordal, erotikus verses elbeszélés.
|
A klasszicizmus a 18. század második felétől a 19. század közepéig tartott.
A latin classis szóból ered, jelentése ’osztály’. Szellemi hátterét a polgári kultúra adta, amely természetességre, a jelenségek ésszerű magyarázatára törekedett. Teljes diadalra a francia forradalom segítette.
Rousseau, Voltaire, Descartes, Moliere
Olyan művészeti irányzat, amely a múlt, főként az ókori görög-római alkotásokban megvalósuló eseményeket, szabályokat, hagyományokat tartja követendő példának. Habár a klasszicizmus bölcsője Róma volt, a legnagyobb fejlődését mégis Franciaországban élte. - Merev szabályokat alkotott, hogy minél inkább hasonlítson az antik példaképre. - Az érthetőség, a világos, áttekinthető kompozíció alapkövetelmény volt. - Kifejezésmódjára a nyugodt fegyelmezettség, világosság és az egyszerűség jellemző. Az egyszerűség nem hétköznapiságot, ellenkezőleg, választékosságot, nagyfokú műgondot feltételezett. - A természetet kell ábrázolni, de csak a szépet. - A szerkezeti tagoltság, a választékosság, az átláthatóság a tudatos barokkellenességből is származott.
Főbb műfajai: eposz, tragédia, óda, epigramma, tanmese, szatíra, episztola.
|
ROMANTIKA |
REALIZMUS |
NATURALIZMUS |
SZIMBOLIZMUS |
Az utolsó egységes korstílus
Kialakulásának időszaka a 18. század vége, virágkora a 19. század első fele, a század második felében a későromantika és a romantikából kiinduló irányzatok (eklektika, historizmus) voltak jelentősek.
A német irodalomban jelentkezett.
Fő ismérve a klasszicizmus-ellenesség.
Központi témája: a szabadság eszméje és vágya, az egyén, az individuum előtérbe kerülése, az önkifejezés szabadsága áll.
Történelmi hátterét a francia forradalom, majd a napóleoni háborúk okozta kiábrándultság szolgáltatja.
A romantikus irodalom általános jellemzői: - a felfokozott életérzés kifejezése, a reményvesztettség, a csalódás, a világfájdalom ("spleen"); vagy éppen az ezzel ellentétes forradalmi hevület és lángoló életöröm.
- az eszményítés, az idealizálás: a romantikus alkotások a szabadság eszméit keresik, gazdag érzelemvilágot tárnak fel
- felélednek a nemzeti irodalmak, a nemzeti múlt, a nemzeti kultúra, a népköltészet, a folklór iránti érdeklődés, ezzel egy időben elindul a népmesék gyűjtése és a népnyelv beemelése az irodalomba
- a múlt felé fordulás leginkább a középkor, főleg a gótika iránti rajongásban nyilvánul meg
- nagy mennyiségben jelennek meg a távoli, egzotikus vidékeken, kultúrákban, egzotikus szereplőkkel játszódó történetek, melyek a jelenből vagy az adott világból való elvágyódást tükrözik
- fontos szerepe lesz a kalandos, fantáziadús, szövevényes, bonyolult cselekménynek - elterjed a két, sokszor egymással ellentétes síkon játszódó történet, az álom és a valóság ellentmondásainak a felfedése
- stílus és nyelv tekintetében jellemző a líraiság, sok a töredékben maradt alkotás, a zeneiség, a festői monumentalitás (mintha a mű egy freskó lenne), az ellentétek nagy száma.
- hangnem: legelterjedtebb a patetikus, humoros (főleg fekete humor) és az ironikus hang.
- regény (történelmi regény és kalandregény) Ekkor jön létre a bűnügyi irodalom, a detektívregény és detektívnovella is.
- átmeneti műfajok alakulnak ki (világdráma, drámai költemény)
- A lírában nagy szerepet kap a dal, az elégia.
- a költő és író szerepe megváltozik, a költő utat mutat a népnek, vagy látomásait írja meg, látnok, vátesz szerepe van.
Kései korszakában együtt élt a realizmussal.
Romantika és realizmus fonódik össze Stendhal és Balzac műveiben.
|
A 19. század közepén alakult ki,
A latin real ('valós') szóból származik
- A polgári, kapitalista társadalomból való kiábrándulás a forrása. - A realista ábrázolás elfordult a romantika történelemszemléletétől. - A heroikus témákat felváltotta a mindennapi élet objektív bemutatása. - Egyszerű emberek, kőtörők, parasztok, kétkezi munkások jelennek meg, mint társadalmi osztályuk jellegzetes képviselői. - Az ábrázolásmód a természethez hű kifejezésformákat honosította meg. - A realizmus alapvető sajátossága, hogy nem bírál, csak megmutat. A valóság bemutatásához az egyik legegyszerűbb eszközt, a hosszas, részletező leírásokat választja.
- Cselekményvezetése egyenes vonalú, a romantikából ismert epizódok, mellékszálak kimaradnak a realizmusból.
- A realista író mindig hihetetlen pontossággal, és precizitással készül fel műve megírására (például pszichológiai, és biológiai előtanulmányokkal)
- A realista irodalom csaknem egy időben jelentkezett az orosz és a francia irodalomban
Gogol, Tolsztoj, Dosztojevszkij, Csehov, Eötvös József, Kemény Zsigmond, Thomas Mann
|
Valósághű, aprólékos részletekre kiterjedő ábrázolásra törekszik, és nem mellőzi azok bemutatását sem, amelyeket máskülönben szokványosnak, hétköznapinak vagy éppen riasztónak, taszítónak ítélnek.
1850-es évektől bontakozik ki. A realizmus szemléletét gondolja
tovább.
Franciaországban,
Németországban,
Olaszországban, majd Közép-Kelet-Európában jelentkezett először.
Elnevezése: latin "natura". Jelentése: "természet".
Legfontosabb célja: A természet tanulmányozása és a tapasztalatok
természethű ábrázolása. Filozófiai alapja a pozitivizmus (akárcsak a realizmusnak!). A naturalista stílus jellemzői [szerkesztés]- a természetesség érzékeltetésére fényképszerű - a társadalmi meghatározottság fontosabb, mint az egyéni jellemvonás - törekvés olyan témák bemutatására, amelyek eddig elkerülték a művészek figyelmét (illetlenség, alantasság, közönségesség, erotika) - az ösztönök és az indulatok előtérbe kerülése - az emberi cselekvések természettudományos motivációja és magyarázata - az élőnyelv, a szleng, a zsargon használata a nyelvi jellemzésben - a szerkesztésben a mikroszkopikus pontosság az elnagyolt kompozícióval társul
- A durva, alantas világ rajza figyelmezteti az olvasót korlátaira
– s kelt(het) benne ellenszenvet.
A naturalista stílus jellemző műfajai: Drámában:· társadalmi dráma (Henrik Ibsen) · szalondráma (Molnár Ferenc)
Lírában· a dal különböző formái
Epikában· regény
Csáth Géza, Nagy Lajos, Illyés Gyula, Móricz Zsigmond
|
Gyökerei a XIX. század eleji romantikába nyúlnak
A 19. század végi szimbolizmus lényege, hogy a versben a szimbólumrendszer központi szervezőelemmé válik.
A költő által teremtett szimbólumokat egységükben kell nézni, de még így is többértelmű marad a költemény. Tehát, a szimbolista vers nem állít, vagy megnevez, hanem sugalmaz, sejtet.
Kedvelt eszköze a szinesztézia.
Az értelmezés teljesen a befogadóra hárul.
1870-től rohamosan nőtt a magukat szimbolistának valló költők száma.
A szimbolizmus szülőatyja Charles Baudelaire A magyar irodalom legnagyobb szimbolista költője Ady Endre.
|