Meteo  Hóinfó Bihar  Napi csapadék   VERTOP sipálya  Radar   Műholdkép  Webcam TÉRKÉP1  2

A HONLAPOMRÓL     BIHARI TÚRAINFÓK      TÚRALEIRÁSOK        OLVASNIVALÓK     FOTÓK       LINKAJÁNLÓ

Felvidéki kirándulás  (2006. június )
 Szurdoktúrák a Szlovák Paradicsomban
fotósorozatok (Szlovák Paradicsom):  1    2       3    4    5

A Kárpát-medence egyik, turisták számára fölöttébb jól kiépített tájára, a Szlovák Paradicsomba látogattunk 2006. júniusi nyílt túránkon. A Felvidéki Szepes-Gömöri karsztvidéken elhelyezkedõ 800-1200 méter magas karszt-fennsíkról egymás mellett ereszkedõ, helyenként igencsak meredek szurdokvölgyek bejárása nem jelent különösebb nehézséget, hiszen létrákon, tepsiken, függõ hidakon, pallókon, láncos kapaszkodók segítségével - szokatlan módon, többnyire a víz útját követve - „nyílegyenesen” haladhatunk. A vadregényes szurdokok leküzdése után a fennsík tisztásairól az Alacsony-Tátra nagyobb csúcsai ill. a Magas-Tátra impozáns vonulata kerül szemünk elé.

A túrák kiindulópontja illetve szállásunk Káposztafalva (Hrabusice) közelében, az 550 méter t.sz. magasságon  fekvõ Podlesok kemping volt.

Ide a Békéscsaba – Karcag- Tiszafüred - Eger - Ózd - Bánréve (határ) - Rozsnyó- Dobsina -Podlesok útvonalon jutunk el (kb. 360 km, pihenõkkel  6- 7 óra). Dobsina után - a Poprádi fõutat elhagyva - egy jó minõségû hegyi úton - sötét este értünk a kempingbe, ahol öten a csepergõ esõben sátorverésbe kezdtünk, még a többiek elfoglalták helyüket a faházban. A kemping nem drága, egy kétszemélyes sátorban alvó turista egy napi költsége kb. 85 korona (2006-ban járunk még koronával fizetnek, nem euróval.)

Aki Kassa felöl érkezik, az vásároljon idejében (már a határnál, autópálya-matricát) mert a rendõrség a turistákat fokozottabban ellenõrizheti (párnapos matrica 150 SK, a büntetés ennek többszöröse).

A kemping ideális helyen van a közeli szurdokvölgyek (Szlovák Paradicsom nyugati részének és a Hernád áttörésének felsõ szakaszának) bejárásához és jó színvonalúnak mondhatóak az ottani körülmények is (meleg-vizes zuhanyozási lehetõség, általános tisztaság, rendezettség, nem túl drága éttermek a közelben). A „Szlovák Paradicsom” Nemzeti Park, ahol szigorú szabályok szerint zajlik a turistaforgalom (a jól jelzett ösvényekrõl nem szabad letérni), az egyes túraútvonalak bejárásáért pedig 40 SK belépõdíjat (kb. 300 Ft) kell fizetni. Ezt szombaton és vasárnap be is szedték tõlünk is, de hétköznap már – talán mert még nem volt fõszezon – nem állítottak ki senkit a túraútvonalak elején elhelyezett bódékba.

Az idõjárás-elõrejelzésekbõl tudtuk, hogy az éjszaka és az elsõ nap nem lesz „felhõtlen”, de az utolsó 3 nap már kedvezõ idõvel kecsegtetett. Az elsõ napi túrán a Hernád áttörése utáni szakaszon, hatalmas vízesések mellett, kiadós esõben létráztunk, a következõ napokban viszont nyári melegben izzadtunk a fennsíkon.  Az elõszezonnak köszönhetõen nem találkoztunk nagy
turistaforgalommal. A négy túranap alatt 4 jelentõsebb és pár kisebb szurdokvölgyet jártunk be, napi túráink a következõképpen alakultak:

1. nap: Hernád-áttörés nyugati szakasza és a Sólyom-völgy

Útvonalunk elsõ szakasza: Podlesok - Hernád-áttörés (Prielom Hornádu) - Létánfalvi malom a büfével. A Hernád-áttörés több szakaszán a folyómeder függõleges sziklafalába erõsített rácsos lépcsõkön haladtunk a víztükör felett jó néhány méterrel (lásd fent a baloldali képet). Majd tovább haladtunk a Tamásfalvi-kilátó (Tomašovský výhľad) alatt balra, a zöld jelzésen a Tamásfalvi Fehér -víz (Tomašovská Belá) völgyében egy darabon,  majd letértünk a Sólyom- szurdokba (Sokolia dolina), ahol a háromlépcsõs Fátyol-vízesést  mászhattuk meg (a Szlovák Paradicsom legmagasabb vízesése, kb. 65-70 méter). A Sólyom-völgy az egyik legmeredekebb szurdokvölgy a Szlovák Paradicsomban: 2,5 kilométer hosszú kapaszkodón 340 méter a szintkülönbség. A Fátyol-vízesés csodáit (hosszú, több szinten következõ létrák, kis hidak) szakadó esõben éltük meg. A Püspök kunyhó (Biskupské chyžky) - Kis-rét (Malá poľana) útvonalon tértünk haza, hosszabb aszfaltúton sétálva. Napi táv: kb. 25 km.

2. nap: Középsõ-Kis-Kemence völgye (Stredné Piecky)

A Nagy-Fehérvíz szorosán indultunk a sátorhely mellõl (Tesnina Veľkej Bielej vody), majd az aszfalton a Fûrésztelepig (Píla, itt van a fizetõkapu) jutottunk. Betértünk a Kemence (Stredné Piecky) szurdokvölgybe (itt található a Nagy-, és Teraszos-vízesés, mindkettõ 10 méter körüli eséssel), további stációk: Kis rét (Malá poľana) - Glac út – Vöröskolostor-turistaközpont a karthauzi, nem túl látványos (Kláštorisko) kolostorrommal (annál szebb a kilátás a vendéglõ teraszából a Tátrára). További útvonal: Kyseľ (rövidebb szurdokvölgy vízesésekkel, létrákkal) - Kis-rét, és hazatérés az aszfalton. Napi táv: kb. 22 km.

3. nap: Nagy- Sólyom völgy  (Veľký Sokol)

A 2. napi útvonal kezdetéhez hasonlóan a Nagy-Fehérvíz szorosán indulunk, azt követõen az aszfalton a völgy bejáratáig haladtunk. A völgyben  a Kõkapun át (Kamenné vráta, 1 méteres szûkület a sziklafalak között) és több kisebb vízesés mellett felmászva a Róth- szakadékhoz jutunk (Rothova roklina). Lefelé a volt Glac erdészház mellett, a völggyel párhuzamos gerincen az Ogurčiak csúcsig mentünk, majd le meredekebben a fûrésztelepig és haza a Nagy- Fehér víz szorosán érkeztünk ismét. Napi táv: kb. 22 km

4. nap: Száraz-Fehér-völgy  (Suchá Belá), amely nevét onnan kapta, hogy a víz egy szakaszon eltûnik benne a föld alatt és így ott száraz a medre. Fõbb látványosságai a Tálacska-vízesések,  a Kisablak-esés (Okienkový vodopád) és a Teknõ-vízesés (Korytový vodopád). Rövidebb (kb. 8 km), de szintén látványos túrát tehetünk ebben a szurdokvölgyben is. A völgy lejtése 4 km távon 400 méter.

A túra után hazaindultunk, ezúttal Kassa felé vettük az irányt és Lõcsén álltunk meg rövid városnézésre, de még a látványos Szepesi vár meglátogatása is belefért a programba.
fotósorozatok (Szlovák Paradicsom):  1    2      3    4     5

Köszönjük a négy és fél napos túra zökkenõmentes lebonyolítását Tóth Sanyinak.