Trabant hall jeladó felszerelése Jawa638 generátorra
( avagy babra munka, de megéri )
A generátor az eredeti, megszakítóhoz való alaplap nélkül :
Az új alaplap készítése(anyaga 2 mm-es acél :
Az esztergált távtartó
és a trabi mágnes. A mágnesgyűrű közepe 10mm-re kifúrva ( szintén
esztergán).
A távtartó furata 6 mm, a tetején középen 1mm magas, 10mm
átmérőjű központosító váll van
a mágnesgyűrű számára :
Tájoló nút készítése az esztergált távtartóba és összehasonlítása az eredeti megszakítóbütyökkel :
Alaplap és távtartó a generátoron, mágnes próba :
Nyáklap készítése,
Hall IC helyének kialakítása (fúrás, lombfűrészelés, reszelés, előrajzolás
lakkfilccel maratáshoz,
maratás, mosás nitróhigítóval) és a kész nyáklap :
Nyáklap felszerelése
az alaplapra ( fúrás, lombfűrészelés, reszelés, M3-as menetfúrás ).
Forgáspont : 2 mm-es szegecs; sugárirányú állítás : M3-as
sárgaréz csavar :
Nyáklap ónozása, Hall
IC beforrasztása, csatlakozósaruk felforrasztása
és a Hall IC beragasztása kétkomponensű műgyantával (
Uverapid ). :
Végül a nyák felszerelése az alaplapra és a forgásponti szegecs levágása és elkalapálása (a nyák forgatható marad) :
A Mágnesgyűrű pozicionálása :
1.
Az alaplapot középállásban rögzítjük a generátoron a csavarokkal.
2. A nyáklapot középállásban rögzítjük az alaplapon az M3-as
csavarrral.
3. A főtengelyt az egyik henger felső holpont előtti gyújtási
helyzetébe forgatjuk
lehetőleg pontosan oda ( pl. a
távtartón keresztül egy fogóval).
4. A mágnesgyűrűn berajzoljuk, hogy meddig tart a tárvtartó
"húsa" , hogy tudjuk hova lehet fúrni.
5. Egy M6-os csavar és egy 10 mm-nél éppen nagyobb átmérőjú
alátét kerül a mágnes fölé, de még nem húzzuk meg !.
6. Az nyákra feldugjuk a vezetékeket és működésbe hozzuk az
elektronikus gyújtást (trafók helyett akár próbalámpával).
7. A mágnest - az ÁLLÓ főtengelyen ! - finoman pontosan
oda forgatjuk, ahol az elektronikus gyújtás gyújtás éppen gyújt.
8. Az M6-os csavarral finoman rögzítjük a mágnest a
főtengelyen.
9. 2-es 2,5-es vagy 3 mm-es fúróval 6-7 mm mély zsákfuratot
fúrunk a mágnes lapján kerestül a távtartó "húsába".
10. Egy ugyanolyan átmérőjű fúrószár végéből levágunk egy
akkora stiftet,
ami a furatba ütve éppen nem lóg ki a
mágnes síkjából.
11. A M6-os csavar alatti alátétet kicseréljük egy akkora
átmérőjűre, ami teljesen elfedi a tájoló stiftet is.
Ha mindent jól csináltunk, akkor a nyáklap és az alaplap állítási lehetőségein belül van az IC-nek olyan poziciója, amikor a két henger gyújtása pontosan 180 fokra szimmetrikus, és a gyári előgyújtás érték is beállítható.
Az eredmény egy - a felső holtponthoz képest indikátorórával mérve - néhány század mm pontossággal beállítható, a két henger 180 fokra szimmetrikus gyújtását biztosító, és ezt az értéket hosszan - akár 10ezer km-en túl is - megtartó gyújtásjeladó lesz.
** Hasonló eljárással lényegesen kisebb helyet biztosító alaplapra is ( pl. 6V-os MZ TS dinamóra )is felszerelhető és nagyon pontosan beállítható a kéthengeres motor is kiszolgáló Trabant mágnes + Hall IC páros. ***
MZ TS dinamót érdemes tenni pl. a 6V-os, de saját dinamójával és feszültségszabályzójával szerelve még Pozitív (!) testelésű csepptankos Jawakba, ha ki szeretnénk használni az elektronikus gyújtás és elektronikus feszültéségszabályzás előnyeit.
Jó barkácsolást !
Peti74
2006.01.13.