Trabant hall jeladó felszerelése Jawa638 generátorra

 ( avagy babra munka, de megéri )

A generátor az eredeti, megszakítóhoz való alaplap  nélkül :

Az új alaplap készítése(anyaga 2 mm-es acél :

       

Az esztergált távtartó és a trabi mágnes. A mágnesgyűrű közepe 10mm-re kifúrva ( szintén esztergán).
    A távtartó furata 6 mm, a tetején középen 1mm magas, 10mm átmérőjű központosító váll van
    a mágnesgyűrű számára :

   

Tájoló nút készítése az esztergált távtartóba és összehasonlítása az eredeti megszakítóbütyökkel :

       

Alaplap és távtartó a generátoron, mágnes próba :

   

Nyáklap készítése, Hall IC helyének kialakítása (fúrás, lombfűrészelés, reszelés, előrajzolás lakkfilccel maratáshoz,
    maratás, mosás nitróhigítóval) és a kész nyáklap :

                   

Nyáklap felszerelése az alaplapra ( fúrás, lombfűrészelés, reszelés, M3-as menetfúrás ).
    Forgáspont : 2 mm-es szegecs; sugárirányú állítás : M3-as sárgaréz csavar :

                                           

Nyáklap ónozása, Hall IC beforrasztása, csatlakozósaruk felforrasztása
    és a Hall IC beragasztása kétkomponensű műgyantával ( Uverapid ). :

                   

Végül a nyák felszerelése az alaplapra és a forgásponti szegecs levágása és elkalapálása (a nyák forgatható marad) :

A Mágnesgyűrű pozicionálása :

    1. Az alaplapot középállásban rögzítjük a generátoron a csavarokkal.
    2. A nyáklapot középállásban rögzítjük az alaplapon az M3-as csavarrral.
    3. A főtengelyt az egyik henger felső holpont előtti gyújtási helyzetébe forgatjuk
        lehetőleg pontosan oda ( pl. a távtartón keresztül egy fogóval).
    4. A mágnesgyűrűn berajzoljuk, hogy meddig tart a tárvtartó "húsa" , hogy tudjuk hova lehet fúrni.
    5. Egy M6-os csavar és egy 10 mm-nél éppen nagyobb átmérőjú alátét kerül a mágnes fölé, de még nem húzzuk meg !.
    6. Az nyákra feldugjuk a vezetékeket és működésbe hozzuk az elektronikus gyújtást (trafók helyett akár próbalámpával).
    7. A mágnest  - az ÁLLÓ főtengelyen ! - finoman pontosan oda forgatjuk, ahol az elektronikus gyújtás gyújtás éppen gyújt.
    8. Az M6-os csavarral finoman rögzítjük a mágnest a főtengelyen.
    9. 2-es 2,5-es vagy 3 mm-es fúróval 6-7 mm mély zsákfuratot fúrunk a mágnes lapján kerestül a távtartó "húsába".
    10. Egy ugyanolyan átmérőjű fúrószár végéből levágunk egy akkora stiftet,
        ami a furatba ütve éppen nem lóg ki a mágnes síkjából.
    11. A M6-os csavar alatti alátétet kicseréljük egy akkora átmérőjűre, ami teljesen elfedi a tájoló stiftet is.

                               

Ha mindent jól csináltunk, akkor a nyáklap és az alaplap állítási lehetőségein belül van az IC-nek olyan poziciója, amikor a két henger gyújtása pontosan 180 fokra szimmetrikus, és a gyári előgyújtás érték is beállítható.

Az eredmény egy - a felső holtponthoz képest indikátorórával mérve - néhány század mm pontossággal beállítható, a két henger 180 fokra szimmetrikus gyújtását biztosító, és ezt az értéket hosszan - akár 10ezer km-en túl is - megtartó gyújtásjeladó lesz.

   

** Hasonló eljárással lényegesen kisebb helyet biztosító alaplapra is ( pl. 6V-os MZ TS dinamóra )is felszerelhető és nagyon pontosan beállítható a kéthengeres motor is kiszolgáló Trabant mágnes + Hall IC páros. ***

MZ TS dinamót érdemes tenni pl. a 6V-os, de saját dinamójával és feszültségszabályzójával szerelve még Pozitív (!) testelésű csepptankos Jawakba, ha ki szeretnénk használni az elektronikus gyújtás és elektronikus feszültéségszabályzás előnyeit.

Jó barkácsolást !

Peti74

2006.01.13.