Gitár felépítése

Egy kis háttéranyag azoknak akik tudni akarják, hogy mégis mi van a kezükben...



 Az akusztikus gitár felépítése

Az alapelv, mely minden akusztikus gitár hangképzésére általánosan jellemző: amikor megpengetjük a gitár húrját, energiát adunk át neki, ezzel rezgésbe hozzuk. Viszont ez a rezgés önmagában nem elég, hogy a környezet levegőjében erős, jól hallható hullámokat keltsünk.

Ebben a tekintetben a gitár húrja hasonlóképp viselkedik egy hangvillához. A hangvilla is rezeg ha megpöccintjük, de valójában nem hallható, amíg nem érintjük valami alacsonyabb sűrűségű nagyobb tárgyhoz, ami képes a rezgéseit hatékonyabban közvetíteni a közegbe.

Ez az oka annak, hogy az akusztikus gitároknak üreges teste van. A vibráló húrok energiája a nyergen és húrlábon át átterjed a gitár testébe, ami így együtt rezeg a húrokkal, felerősítve – ezzel hallhatóvá téve – a levegőben terjedő hanghullámot, ami így nagyobb távolságból is érzékelhető. Más szavakkal a gitár teste felelős a hangszer hangerejéért.

A legegyszerűbb módja ennek érzékeltetése, hogy játsszunk egy akusztikus gitáron párhuzamosan egy olyan elektromos gitárral, ami nincs erősítőbe dugva. Az erősítő nélküli elektromos gitár sokkal halkabb lesz. Ugyanis az elektromos gitár teste leginkább csak egy alaplap, amire rászerelték a húrlábat, a hangszedőket és a kapcsolókat.

Összefoglalásképpen elmondhatjuk, hogy a húrok rezgését az akusztikus gitár akusztikai módszerekkel erősíti fel, a test formájának köszönhetően, ellentétben az elektromos gitárral, ahol a rezgés felerősítése elektronikus úton történik – erősítővel és hangszóróval.

A nyak és a fogólap
A fogólap, amibe az érintőket ütik, a nyak elülső részére van ragasztva. Fémhúros gitároknál a fogólap gyakran hajlított, így alkalmazkodva néhány gitáros ízléséhez. Minden akusztikus gitár nyakában van valamilyen szilárdabb rúd, mely erősíti a nyakat, hogy könnyebben ellenálljon a nyomásnak, melyet a húrok feszítő ereje fejt ki. Ez lehet egy keményfából készült alátét, vagy egy (menetes) fémrúd.

A gitár hangszíne
Minden jól megépített akusztikus gitárnak jó a hangereje – hiszen annál jobb, minél kevesebb energiát kell befektetni a gitárosnak, aki pengeti a húrokat -, de mégis: ha két jóminőségű gitárt hallgatsz egymás után, nagy valószínűséggel azt veszed észre, hogy másképp szólnak. Ezt hívjuk a gitár hangszínének, tónusának.
A gitárkészítők (angolul „luthier”-ek) egyfolytában azon vitatkoznak, hogy mitől is jó egy gitár hangszíne. A hangszín főbb ismérveit meghatározó rengetek tényező egymásra is hatással van, és nagyon nehéz – ha nem lehetetlen – pontos különválasztásuk. Mindenesetre a gitár fedlapja az, ami a leginkább felelős a hangszínért. A legenda szerint egy spanyol gitármester, bizonyos Torres egyszer készített egy gitárt, melynek teste – a fa fedlap kivételével – papírmaséból készült. Akik játszottak ezen a kísérleti hangszeren, ámulatba estek finom hangzásán.

Elméletileg azt gondolhatnánk, hogy megoldható lenne egy sorozatnyi gitárt elkészíteni apróbb szerkezeti változtatásokkal, és így meghatározni, hogy mi befolyásolja a hangszín minőségi érzetét. A gyakorlatban sok gitárkészítő pont ezt csinálja: a gitár formájának apró változtatásával olyan hangszert állítanak elő, mely hangzásában leginkább megfelel az adott igényeknek.
De nem mehetünk el a tény mellett, hogy nincs két egyforma darab fa. Ebből kifolyólag nincs két gitár, melynek azonos lenne a tónusa, egy bizonyos mértékig mindig hangszer egyedi.
Általánosságban elmondható, hogy minden akusztikus gitár rendelkezik saját hangárnyalattal a legmélyebb húrtól a legmagasabbig. Nem lehet olyan „holtpont”, ahol a gitár hangereje vagy hangszíne nem folytonosan változik, tehát megtörik, és nem lehet olyan hangterjedelem, amiben hangsúlyosabb.
Kis eltérések lehetnek a „flat-top”, vagyis síklapú gitárok közt, minek következtében a gitár hangzásvilága jobban hozzásimul egy adott játékstílushoz, vagy zenei műfajhoz. A Martin gitárok kifejezetten népszerűek az ujjal pengető (fingerstlye) gitárosok körében, mert tiszta hangzásuk visszaköszön az egyszerre megpengetett mélyhúrokon. Másrészről a Gibsonok gyakran használatosak country zenészek körében, mert vaskos, ritmusos hangjuk jól illeszkedik az akkordjátékoz. Ezenfelül ezek a gitárok kiválóak a pengetővel történő játékhoz.
Mind a Gibson, mint a Martin kiváló minőségű gitárokat gyártanak, és annak ellére, hogy sajátosságaiknak köszönhetően valamely zenei stílushoz, vagy játékmódhoz jobban igazodnak, mindkettőjük remekül helytáll bármely más stílusban is.

Az fedlap és a hátlap belülről


Fent láthatod a gitár elő- és hátlapjának bordázatának egyik tipikus mintáját. A merevítők formájának egyaránt védenie kell a gitár testének formáját a torzulástól, és biztosítania kell a megfelelő rezgését.

Jellemző X-alakú bordázat egy Ibanez fedlapján