 |
Az alapelv, mely minden
akusztikus gitár hangképzésére
általánosan jellemző: amikor megpengetjük a
gitár húrját, energiát adunk át
neki, ezzel rezgésbe hozzuk. Viszont ez a rezgés
önmagában nem elég, hogy a környezet
levegőjében erős, jól hallható hullámokat
keltsünk.
Ebben a tekintetben a gitár húrja
hasonlóképp viselkedik egy hangvillához. A
hangvilla is rezeg ha megpöccintjük, de
valójában nem hallható, amíg nem
érintjük valami alacsonyabb sűrűségű nagyobb
tárgyhoz, ami képes a rezgéseit
hatékonyabban közvetíteni a közegbe.
Ez az oka annak, hogy az akusztikus gitároknak üreges teste
van. A vibráló húrok energiája a nyergen
és húrlábon át átterjed a
gitár testébe, ami így együtt rezeg a
húrokkal, felerősítve – ezzel
hallhatóvá téve – a levegőben terjedő
hanghullámot, ami így nagyobb
távolságból is érzékelhető.
Más szavakkal a gitár teste felelős a hangszer
hangerejéért.
A legegyszerűbb módja ennek érzékeltetése,
hogy játsszunk egy akusztikus gitáron párhuzamosan
egy olyan elektromos gitárral, ami nincs erősítőbe dugva.
Az erősítő nélküli elektromos gitár sokkal
halkabb lesz. Ugyanis az elektromos gitár teste leginkább
csak egy alaplap, amire rászerelték a
húrlábat, a hangszedőket és a kapcsolókat.
Összefoglalásképpen elmondhatjuk, hogy a
húrok rezgését az akusztikus gitár
akusztikai módszerekkel erősíti fel, a test
formájának köszönhetően, ellentétben az
elektromos gitárral, ahol a rezgés
felerősítése elektronikus úton
történik – erősítővel és
hangszóróval.
|
A nyak és a
fogólap
A fogólap, amibe az érintőket ütik, a nyak
elülső részére van ragasztva. Fémhúros
gitároknál a fogólap gyakran hajlított,
így alkalmazkodva néhány gitáros
ízléséhez. Minden akusztikus gitár
nyakában van valamilyen szilárdabb rúd, mely
erősíti a nyakat, hogy könnyebben ellenálljon a
nyomásnak, melyet a húrok feszítő ereje fejt ki.
Ez lehet egy keményfából készült
alátét, vagy egy (menetes) fémrúd.
A gitár hangszíne
Minden jól megépített akusztikus gitárnak
jó a hangereje – hiszen annál jobb, minél
kevesebb energiát kell befektetni a gitárosnak, aki
pengeti a húrokat -, de mégis: ha két
jóminőségű gitárt hallgatsz egymás
után, nagy valószínűséggel azt veszed
észre, hogy másképp szólnak. Ezt
hívjuk a gitár hangszínének,
tónusának.
A gitárkészítők (angolul „luthier”-ek)
egyfolytában azon vitatkoznak, hogy mitől is jó egy
gitár hangszíne. A hangszín főbb ismérveit
meghatározó rengetek tényező egymásra is
hatással van, és nagyon nehéz – ha nem
lehetetlen – pontos különválasztásuk.
Mindenesetre a gitár fedlapja az, ami a leginkább felelős
a hangszínért. A legenda szerint egy spanyol
gitármester, bizonyos Torres egyszer készített egy
gitárt, melynek teste – a fa fedlap
kivételével – papírmaséból
készült. Akik játszottak ezen a
kísérleti hangszeren, ámulatba estek finom
hangzásán.
|
 |
Elméletileg
azt gondolhatnánk, hogy megoldható lenne egy sorozatnyi
gitárt elkészíteni apróbb szerkezeti
változtatásokkal, és így
meghatározni, hogy mi befolyásolja a hangszín
minőségi érzetét. A gyakorlatban sok
gitárkészítő pont ezt csinálja: a
gitár formájának apró
változtatásával olyan hangszert
állítanak elő, mely hangzásában
leginkább megfelel az adott igényeknek.
De nem
mehetünk el a tény mellett, hogy nincs két egyforma
darab fa. Ebből kifolyólag nincs két gitár,
melynek azonos lenne a tónusa, egy bizonyos
mértékig mindig hangszer egyedi.
Általánosságban
elmondható, hogy minden akusztikus gitár rendelkezik
saját hangárnyalattal a legmélyebb
húrtól a legmagasabbig. Nem lehet olyan
„holtpont”, ahol a gitár hangereje vagy
hangszíne nem folytonosan változik, tehát
megtörik, és nem lehet olyan hangterjedelem, amiben
hangsúlyosabb.
Kis
eltérések lehetnek a „flat-top”, vagyis
síklapú gitárok közt, minek
következtében a gitár hangzásvilága
jobban hozzásimul egy adott játékstílushoz,
vagy zenei műfajhoz. A Martin gitárok kifejezetten
népszerűek az ujjal pengető (fingerstlye) gitárosok
körében, mert tiszta hangzásuk
visszaköszön az egyszerre megpengetett
mélyhúrokon. Másrészről a Gibsonok gyakran
használatosak country zenészek körében, mert
vaskos, ritmusos hangjuk jól illeszkedik az
akkordjátékoz. Ezenfelül ezek a gitárok
kiválóak a pengetővel történő
játékhoz.
Mind a Gibson,
mint a Martin kiváló minőségű gitárokat
gyártanak, és annak ellére, hogy
sajátosságaiknak köszönhetően valamely zenei
stílushoz, vagy játékmódhoz jobban
igazodnak, mindkettőjük remekül helytáll
bármely más stílusban is.
 |
Az fedlap és a hátlap belülről
Fent láthatod a gitár elő- és
hátlapjának bordázatának egyik tipikus
mintáját. A merevítők formájának
egyaránt védenie kell a gitár testének
formáját a torzulástól, és
biztosítania kell a megfelelő rezgését.
|
|
 |
Jellemző
X-alakú bordázat egy Ibanez fedlapján
|
|
|