Vörösmarty Mihály
(1800 - 1855)
Egy Fejér megyei kis faluban született az akkori Puszta-nyéken
1800. december 1-jén, egy elszegényedett nemesi családban.
Édesapja gazdatisztként 15 éven át irányította Nádasy Mihály gróf
nyéki uradalmát.
A család mindig anyagi
gondokkal küszködött. Ennek
oka főleg kilenc gyermekük
felnevelése volt. Hét éves
korában apja beadta a
lakásuktól nem messze lévő
evangélikus iskolába. A
gimnázium öt osztályát 1811
novemberétől 1816 júliusáig
a ciszterciták székesfehérvári
iskolájában végezte el. 1816
novemberében Pestre került
a piarista gimnázium hatodik
osztályába poetica classisba.
A családot súlyos anyagi
válságba sodorta az édesapja
1817-ben bekövetkezett
halála. Ekkor a Perczel
családhoz kerül tanítóként,
és elvégezte az egyetemen a
két éves filozófiai tanfolyamot. Később a Börzsönybe költözött a
Perczel családdal. Ebben az időszakban magánúton végezte el az
egyetem jogi szakát.
1821 körül kezdődött az a tiszta és reménytelen szerelem, mely
Perczel Adél (Etelka) iránt lobbant fel. Áthidalhatatlan volt közöttük
a társadalmi különbség. 1822-ben Görbőre jött Csehfalvy Ferenc
alispánhoz joggyakorlatra. Ügyvédi pályára készült. Itt került
kapcsolatba a nemesi vármegyék Habsburg-ellenes mozgalmaival.
1820. december 20-án letette az ügyvédi vizsgát.
1825 augusztusában a Zalán futása című művének nagy sikere lett
és ez arra az elhatározásra juttatta, hogy az irodalomból éljen. 1827
a szegénység ideje lett, de barátai segítségére siettek és
megszerezték neki a Tudományos Gyűjtemény című folyóirat és
szépirodalmi melléklapja - a Koszorú - szerkesztői állását. Irodalmi
szerepét politikai nézetek is kezdték gyarapítani.
A Magyar Tudományos Akadémia 1830. november 17-i alakuló
ülésén Vörösmartyt rendes tagjává választotta - rendszeres
fizetéssel. 1837-tôl 1843-ig Bajza Józseffel és Toldy Ferenccel
szerkesztette az Athenaeumot. 1842-tôl a Nemzeti Kör elnökévé,
1847-tôl pedig az Ellenzéki Kör alelnökévé választották.
1843. május 9-én feleségül vette a
nála 26 évvel fiatalabb Csajághy
Laurát. Négy gyermekük született:
Béla, Ilona, Erzsébet és Mihály, aki
kisgyermekként meghalt.
1848-ban Eötvös József vallás- és
közoktatásügyi miniszter felajánlotta
neki a pesti egyetem irodalmi
tanszékét, de azt nem fogadta el.
Július 10-én - Kossuth ajánlására -
Vörösmartyt a bácsalmási
választókerület országgyűlési
képviselővé választotta.
1849 júniusában, a Habsburg-ház trónfosztása után Kossuth a
kegyelmi törvényszék közbírájává nevezte ki. Követte a kormányt
Debrecenbe, Szegedre és Aradra. A világosi fegyverletétel után
hosszabb ideig bujdosnia kellett. Közben egyik lánya meghalt,
egészségi állapota megromlott.
1850-ben Pesten följelentette magát a katonai törvényszéken.
Májusban házat és földet vásárolt a Fejér megyei Baracskán, 1853
tavaszán pedig Kápolnásnyéken. Betegsége 1853 őszén fordult
komolyabbra. 1855 novemberében az egész család Pestre
költözött, hogy állandó orvosi felügyelet alatt lehessen.
1855. november 19-én meghalt. November 21-én temették el a
Kerepesi temetőben.
OM 036371 7084 Pincehely, Vörösmarty tér 8. Tel./Fax: 06-74/406-902 iskola.phely@gmail.com
Hírek - Aktuális események
Rólunk
Dokumentumok
Versenyeredmények
Munkatársaink
Fényképalbum
Digitális tananyag
Kapcsolat
Az iskola története
(Forrás: www.pincehely.uw.hu)
A pincehelyi iskola össze-
kapcsolódott az egyházzal,
mert itt felekezeti iskola
működött. Ezért történetét a
Historia Domus alapján
ismerhetjük meg. Sajnos
azonban a pincehelyi
plébánia történetét csak az
1770-es években kezdték el
írni és összefoglalni az addig
történteket.
Az első utalás 1690-ben történt iskola létezésére. Ez még nagyon
kezdtetleges volt. Az 1770-es években már rendes iskola működött
a mezővárosban egy tanítóval. Az egyházi krónika 1722-től név
szerint is megemlékezik a pincehelyi tanítókról, őket, mint
"ludimagistereket" említi meg. 1789-ben már a tanító segédtanítót
szeretne maga mellé. Ha megnézzük, hogy ebben az időben hány
gyermek járt iskolába, láthatjuk, hogy a kérés indokolt volt.
Év Tanköteles gyermekek száma
1771 25 fő
1774 20 fő
1775 30 fő
1789 64 fő
Tehát az iskolaköteles gyermekek száma egyre nőtt. Ebben az
időben azonban nem tartották sokra az iskolát. A gyerekeket nem
iskolába járatták, hanem inkább munkára fogták be. Az iskola
komoly szerepe csak az 1930-as években szilárdult meg.
1828-ban már feljegyzést találunk arról, hogy a mezővárosban a
tanító mellett már segédtanító is dolgozik. A segédtanítót a
tanítónak kellett keresnie és fizetnie. A tanköteles gyerekek száma
egyre nőtt, ezért szükséges volt egy új iskola építése, melyre 1847-
ben került sor, amikor Brodánovics József volt a tanító. Az iskolát
Eszterházy Pál támogatásával építették fel. Ez egy két tantermes
iskola, melyben segédtanítói szoba is található. Az idő azonban
hamar kikezdte az új iskolát és 1879-ben az egész épület
mennyezete leszakadt.
Ekkor már Hajas János a tanító, akivel megkezdődött a Hajas nevű
tanítók működése Pincehelyen. Ezt az iskolát rendbe hozták és még
ma is áll, a mai emberek az épületet Hajas-háznak hívják.
1879-ben készül el az emeletes iskola, mely még ma is otthont ad a
falu diákjainak. Ez négy tanteremből és három tanítói szobából állt,
mert ekkor már egyre több gyermek járt iskolába, s már három
tanítóra volt szükség. Nem sokkal később 1894-re aztán már a
negyedik tanítói állást is meg kellett szervezni, aki ifj. Hajas János
lett.
A leányifjúság művelése érdekében Hangyály Mihály címzetes
kanonok úgy rendelkezett, hogy az általa alapított zárda épületébe
költözzenek irgalmas nővérek. Rendelkezése szerint kettőnek
tanítói, egynek óvónői végzettsége legyen, s egyikük pedig a
háztartást tartsa fenn. A zárda régen az uradalmi nagykocsma
épülete volt. 1902-ben megkezdődtek az átalakítási munkák ahhoz,
hogy a következő évtől itt óvoda és iskola működhessen. Ez volt az
első óvoda Pincehelyen. Az irgalmas nővéreknek ajánlotta fel
Hangyály szőlőjének közel két holdját, valamint a plébániával
szembeni házat is. Ezek az ingóságok a rokonság halála utána a
római katolikus hitközség tulajdonává váltak.
1903 július 1-én megérkeztek az irgalmas nővérek Pincehelyre:
Schadutz Honorata, Marton Viktória, Szabó Paula Anna, Káplán
Mária, Buzai E. Berta, Márton Flóra, Jancsik Ida, Székely Piroska
Szerafina, Patkó Katalin Klotild.
A nővérek munkájával meg volt elégedve a község. Ezt a Historia
Domusban található bejegyzés is alátámasztja:
"Működésük áldásait a leánynemzedéken csakhamar látni lehetett
és jelenleg is látható eredménnyel dolgoznak úgy az iskolában, mint
azon kívül is, mert főleg a betegeknek tett szeretetszolgálatokat is
végeznek a községben."
A történelem azonban elhozta a II. világháborút, mely nagy károkat
okozott az óvodában és az iskolában is. Hábel Gyulát besorozták, s
az irgalmas nővérek is elmenekültek. Ezzel a tanítás is megszűnt.
Amikor a front elérte Pincehelyt, az iskolát és az óvodát is
átalakították hadikórházzá. Az iskolapadokat kifűrészelték, s az
útjukban lévő dolgokkal együtt kidobták az udvarra. Itt aztán tönkre
is mentek, majd a később bevonuló szovjet katonák tűzifának
használták, s elégették.
A háború után azonnal megindult a tanítás is, mely nyáron folyt,
hogy a gyerekeknek le legyen lemaradásuk. 1946-tól elindult a
fejlődés. Tanfolyamot szerveztek a faluban az analfabetizmus
megszüntetésére.
1947-ben már önálló állami általános iskola működik Pincehelyen.
Ekkor az igazgató ismét Hábel Gyula.
A tervek szerint az 1948-49-es tanévben Pincehelyen is
szándékoztak internátust szervezni. Ezt 24 férőhelyesre tervezték,
Vegyes Általános Iskola néven. Iyen nagy és gyors beruházásra
azonban csak a kultúrforradalom után kerülhetett sor. Tegát az
ötletet nem vetették el.
1950. március 16-án a római katolikus iskolát a 2700/1949. sz.
miniszteri rendelet értelmében állami tulajdonba vették, amit az
egyház képviselője Szigethi Béla nem fogadott el. Az erről készült
jegyzőkönyvet nem írta alá és a bizottság döntése ellen
fellebbezett.
Az iskolát ennek ellenére államosították. Létrehozták a központi
tanterveket, ezzel létrejött a központi irányítás, az iskolák helyi
sajátosságait már nem vették figyelembe, s nem volt elegendő pénz
a fejlesztésre.
1952-es adatok alapján tudjuk meg, hogy az iskolában már több
lehetőség is nyílott a diákoknak szakkörök keretében. Az iskolában
egyszerre több szakkör is működött (pl.: háztartási szakkör Arató
Lajosné vezetésével, matamatika szakkör Horváth Anna
vezetésével, ének-zene szakkör Deák Lajos vezetésével).
Az iskolába lépés előtt a gyerekeknek legalább egy évig óvodába
kellett járniuk. Az óvodában szalmazsákokon aludtak, evőeszközt a
szülőknek kellett biztosítani. Az óvoda a zárda épületében működött
egészen 1965-ig, amikor a Petőfi Művelődési Házat lebontották és a
helyébe modern, korszerű óvodát építettek.
Pincehelyen esti iskola létesült. Az esti iskolába jártak, akiknek a
munkájuk megkívánta a nyolc általános iskolát, vagy valamilyen
oknál fogva nem tudták tanulmányaikat befejezni.
Működött itt Mezőgazdasági Technikum is. Ez Szekszárd-Palánk
kihelyezett iskolája volt. Akik ide jártak, érettségit kaptak.
Tolnanémediből, Tamásiból és több környező községből is jöttek ide
tanulni.
1962 őszén készült el a görbői iskola épülete. Itt létesítettek négy
tantermet, valamint az alagsorban egy tornatermet.
Az iskola korszerűsítésére 1962-ben került sor. Ekkor Schwáb
György volt az igazgató. Tervei között szerepelt az iskola
tatarozása, politechnikai oktatás bevezetése, két tanműhely
építése, új illemhely építése, mulasztás és magatartás javítása.
A nagy létszámú osztályokat megszűntették, ezeket kisebb
létszámúak váltották fel, valamint párhuzamos osztályokat hoztak
létre. 1977-ben a belecskai felső tagozatos tanulókat Pincehelyre
helyezték, ezért bővülnie kellett a tanítói létszámnak is.
A diákotthon létrehozásának terve újra előkerült a körzetesítés
folytán, majd 1978-ban meg is valósították. A diákotthont a régi
irgalmas nővérek zárdaépületében hozták létre, de a hely így is
szűkös volt, bővítésre lett volna szükség. A nagyszékelyi iskola felső
tagozatos osztályainak megszűnése után a diákok Pincehelyre
jártak iskolába. Főleg ők lakták a diákotthon szobáit. Az otthont
külsőleg és belsőleg is tatarozták. A munkálatok során sajnos
eltávolították az akkori bejárat fölötti falmélyedésből a ritka szép
Szűz Mária szobrot. Ezt a mai napig sajnálja a község lakossága.
Schwáb György igazgatóként 1979-ig működött az iskolában. A
pincehelyiek szerették szorgalmáért, szaktudásáért, olyannyira,
hogy másfél évre még a tanácselnöki teendőket is elvállaltatták
vele. Ez idő alatt az iskola megbecsült tanára Gyene István látta el
az igazgatói feladatokat, majd 1979-ben új igazgatót kap az iskola
Schlauch Ede személyében. Ismét szót kell ejtenünk az iskola
nyújtotta lehetőségekről. Az 1980-as években működő szakkörök a
következők voltak:
- német nyelv - Schwáb György
- matematika - Takácsné Ortner Ilona
- tömegsport - Takács Józsefné
- lövészet - Szabó János
A gyermekek létszáma egyre növekszik, s a demográfiai hullám
1979-ben eléri a csúcsot. Egyre több hely kell a tanköteles
diákságnak. Így 1985-ben megszüntetik a diákotthont. A zárda
épületében is osztálytermeket alakítanak ki. Így itt öt tanterem
létesül. A diákotthoni berendezéseket nem dobták ki, hanem
nyaranként visszakerülnek a régi helyükre, s Pincehely a
vándortáborozók egyik szálláshelyévé válik.
A zárda épületében még a mai napig is folyik a tanítás. Délután
pedig napközis csoport tölti meg a termeket. Az 1985-86-os
tanévben olyan nagyra emelkedett a tanköteles gyermekek száma,
hogy volt olyan osztály, akik a kultúrházba jártak iskolába, mert nem
volt elég osztályterem, pedig ekkor még az Eszerházy Pál által
épített két tantermes iskola is működött, melyben később a
könyvtárat alakították ki.
A napközi otthonban 5 tanterem állt rendelkezésre, a nagy emeletes
iskolában 6, a görbői iskolában 4 terem várta a tanulóifjúságot,
plusz a 2 technika vagy gyakorlati terem. Mégis 1987-ben is
teremgondokkal küzdött az iskola, ismét egy osztály a könyvtár
olvasótermében volt kénytelen végigtanulni az évet.
A tantermek száma napjainkig sem bővült. Az alsó tagozatosok a
görbői iskolába és a napközi otthonban járnak iskolába, a felső
tagozatosok pedig a nagy, emeletes iskolába. A tantermeket az
1990-es évektől kezdve nem tudják jól kihasználni, mert egyre
kevesebb a gyermek.
1993-ban ismét igazgatóváltás történt. A stafétabotot Szenczi
András vette át, Schlauch Ede pedig tanári munkakörben
tevékenykedett tovább. Szenczi András működési ideje alatt a felső
tagozatosoknak szaktantermeket alakítottak ki (pl.: kémia-fizika
terem, biológia terem, történelem és irodalom terem, német nyelv
szaktanterem, technika terem, számítástechnika terem). A
"nagyiskolában" új, korszerű illemhelyet építettek, valamint az iskola
külső-belső tatarozásban részesült.
1999-ben Szenczi András nyugdíjba vonult, ezért a
képviselőtestület pályázatot hirdetett a pincehelyi iskola igazgatói
székére. Ezt egy Tamási illetőségű tanár nyerte meg. Így 1999-től
Kardos Mihály az iskola igazgatója. 2003-as tragikus haláláig látta
el az igazgatói teendőket. Jelenleg Takácsné Ortner Ilona igazgatja
az iskola mindennapjait.
Vörösmarty Mihály
(Barabás Miklós festménye)
Csajághy Laura
Az iskola központi épülete
az 1970-es években