Atombomba a spájzban
A nukleáris holokauszt rémképe évtizedeken keresztül kísértett a moziban. A hidegháború végével a totális atomkatasztrófa lehetősége tulajdonképpen megszűnt, a civilizáció pusztulását tárgyaló filmek ma már más okokat találnak a borzalomra. A polcon lassan belepi a por a poszt-nukleáris sci-fik színes és hátborzongató kavalkádját.
A katasztrófafilmek tulajdonképpen egyidősek a
mozival, hiszen az 1910-es években már két alkalommal is félelmet kelt egy
rettentő üstökös (The Comet,1910, The Comet's Comeback, 1916), járványok
pusztítják az emberiséget (The Last Man on Earth, 1924, It's Great to be
Alive, 1933). Megjelennek az első őrült tudósok, akik a békét, vagy magát az
emberiséget fenyegetik találmányaikkal (The War o'Dreams, 1915, The Branded
Four 1920, Voice from the Sky, 1930), de a Sur un Air de Charleston
című 1927-as Jean Renuir rendezte, szürrealista sci-fi az első, amely szerint
2028-ra Párizs, és a világ nagy része elpusztult egy eljövendő háborúban, majd
H. G. Wells a Things to Come-ban (1930) egy harminc évig tartó öldöklő,
mindent elsöprő világégésről vizionál.
Ezek a második világháború előtt készült filmek rávilágítanak arra, milyen
félelmek foglalkoztatták a nézőket: az első világháború traumája, az 1917-es
kommunista győzelem, a gazdasági válság, és természetesen az egyre gyorsabb
technikai fejlődés. A második világháború évekig tartó elszánt öldöklése, és a
következtében véghezvitt (hadi)technikai ugrás kitágította az emberiség
háborúról és pusztulásról alkotott elképzeléseit. A hirosimai atombomba nyers
valósággá változtatta a katasztrófafilmek lehetőségét, beköszöntött az
atomkorszak és a hidegháború. Japánban már 1954-ben tombol a nukleáris anyától
és a sárkánygyík apától született Godzilla, az USA-ban pedig mindennél
valóságosabb a nukleáris holokauszt rémképe, a televízióban és az iskolákban
népnevelő célzattal oktató- és propagandafilmet sugároznak az atomfegyverekről,
és a bármelyik pillanatban bekövetkezhető szovjet atomtámadás elleni védekezés
lehetőségeiről.
Ha volt két világháború, miért ne lehetne egy harmadik is? Ezt már az új kor
fegyvereivel vívják meg. Az 1946-os Lost City of the Jungle-ben
megjelenik a túlélő, az aki tudatosan készül az elkövetkezendőkre: elszigeteli
magát a civilizációtól és a radioaktivitás ellenszerének a birtokában készül az
eljövendő kor feletti uralomra. Kevés utópiát találni ebben az időszakban arról,
hogy mi történik, hogyan zajlik le egy újabb háború a két világhatalom között.
Az ötvenes években inkább szárnyal a sci-fi, hemzsegnek a filmvásznon az
űrlények, beköszönt a galaktikus hódítás. Nem a szovjetektől, hanem az idegen
civilizációktól szenved az emberiség, súlyos büntetését az atomfegyverek, az új
technika nem megfelelő használatáért kapja (This Island Earth,1956, Not of
this Earth, 1956, The Mysterians,1957, Queen of Outer Space, 1958, Dr Who and
the Daleks, 1965).
Mégis, a korszakból származik az első olyan mozi, ami a már mindent
elpusztító háború után játszódik. Az Arch Oboler rendezte, 1951-es Five
története szerint öt amerikai polgár marad csak életben, meglehetősen vegyes
társadalmi háttérrel, van közöttük kistisztviselő, újnáci és afroamerikai is.
Küzdelmük két fronton zajlik, a lakhatatlanná vált környezetben ugyanúgy, mint
egymás (vélt, vagy valós eszméi) ellen. A film mérföldkőnek számít a műfajon
belül, mert az egymásra találó túlélők küzdelmei visszatérő motívumai lesznek a
későbbi filmeknek, csakúgy, mint a kihalt, üres városok képei. A Five
pozitív kicsengésű, a kezdő és záró képsorok bibliai utalásai egyértelműek – ha
be is következik az apokalipszis, van remény, Ádám és Éva újra benépesítheti a
világot.
A Five legfontosabb gondolatai a halálos sugárzásról, a radioaktív
környezet kibírhatatlanságáról, illetve a társadalmi értékek, az emberi
kapcsolatok gyökeres megváltozásáról szól. Mindkét toposz számos filmben merül
majd fel újra, a társadalmi intézmények, a társas kapcsolatok átalakulásáról
szól a The Day the World Ended (1956), de ugyancsak ez a film hozakodik
elő elsőként az öröklődő mutáció oly hálás témájával is. Az 1959-es The
World, the Flesh, and the Devil a rasszok közötti szexuális kapcsolatot és
a monogámi intézményét, mint tabutémákat kérdőjelezi meg. Hasonló tematikájú
filmekkel a sort hosszan lehetne folytatni (Rat, 1960, The Last Woman on
Earth, 1960, The Last Man, 1968, Human Animals, 198, Panic in the Year Zero,
1963, Damnational Alley,1975).
A poszt-nukleáris filmek egy másik csoportja magával a pusztító
katasztrófával, és annak közvetlen utóhatásával foglalkozik. A korai alkotások
nem voltak képesek bemutatni a felrobbanó atombombák megrendítő hatásait (The
Last War, 1960, The Final War, 1962), hiába próbálkoztak a trükkmesterek
modellvárosokkal, cselesen fényképezett robbanásokkal. Az 50-es, 60-as években a
filmek elsősorban halált, degenerációt, mutációt okozó láthatatlan, halálos
sugárzásról szóltak, melyeket szerencsére nem kellett megmutatni. Az időszak
filmjeiben jellemző a Geiger─Müller-számláló szapora kerepelése, illetve a
maghasadást és a fúziót magyarázó, akár korabeli propagandafilmekből származó
animációs betétek, csakúgy, mint a hadászati csúcstechnikát bemutató képsorok
tengeralattjárókról, nagy hatótávolságú rakétákról, komputer vezérelte hadászati
eszközökről. A 70-es és 80-as évtizedekben a technikai lehetőségek fejlődésével
sikerült egyre jobban lemásolni, reprodukálni a városok felett robbanó
atomfegyverek látványát, így elsősorban ismét az ilyen tematikájú filmek
kerültek előtérbe. Ezért ebben az időszakban láttak napvilágot a legsötétebb
jövendölések.
A civilizáció teljes, és végső bukását prédikáló filmek – a glóbuszt beterítő
szennyeződés miatt nincs hová menekülni – első képviselője a Stanley Kramer
parádés szereposztású, nagyszerű mozija, a Parton (On the Beach, 1959).
Húsz évvel később, a nyolcvanas évek elején Carl Sagan nukleáris tél-teóriája
ráébresztette a közvéleményt, hogy a feltételezettnél sokkal kevesebb fegyver is
elegendő ahhoz, hogy a bolygóról eltűnjön az élet. Nem véletlen, hogy ezek után
több, súlyosan borúlátó film készült, melyek szerint a civilizációs fajirtás
megmásíthatatlanul
teljes pusztuláshoz vezet (The Day After, 1983, Testament, 1983, Threads,
1985, Population One, 1986, When the Wind Blows, 1987, Miracle Mile, 1988).
A apokaliptikus jövőt jósoló filmek leghírhedtebbjei vita nélkül a
poszt-nukleáris témával, a végső háború utáni élettel operálók. Ezek a filmek
általában a háború legjellegzetesebb képeivel kezdődik – eközben a narrátor
beavat, ha a katasztrófa okaiba nem is, de a pusztulás utáni törékeny valóság
világába biztosan. A film elején a felrobbanó bomba képe szinte kötelező, a
jellegzetes gombafelhő a nukleáris kor igazi totemfigurája.
Egyes filmekben a túlélés biztos sőt, formája változatosabb, mint kellene. A
mutáció, a radioaktivitás az emberi fajra gyakorolt hosszú távú hatása számos
filmben megjelenik. A fajok keveredése evolúciós mértékben rövid idő alatt, az
emberi psziché számára túl gyorsan dolgozhat (The Werewolf, 1956, I was a
Teenage Werewolf, 1957, The Twilight People, 1972). A jellemző gombafelhős
kezdet után a Creation of the Humanoids (1962) a narrátora tájékoztatja a
nézőt, hogy az emberiség kilencvenkét százaléka elhunyt, a gazdaság újbóli
fellendítéséhez, a katonai, sőt egyre több napi teendő elvégzéséhez androidokat
használnak. A film végére a robotgyűlölő főhős még önmagán is felfedezi a
robot-létre utaló jeleket… Szerencsére az ember néhány alkotásban érintetlen
marad, ellenben más fajokkal (Zardoz, 1973, The Final Program, 1973, Rats:
Night of Terror, 1986, Hell Comes to Frogtown, 1988). Itt az ember már több
esetben is betolakodó, illetéktelen és terhes nyűg, az apokalipszis hamujából
születettek sosem hálásnak a régi népnek, erre talán a legmegfelelőbb példa a
Majmok bolygója a maga mozifilmjeivel és sorozataival egyetemben (Planet of
the Apes, 1968-73).
A jövő mint múlt – a visszabombázni a kőkorszakba kifejezés globális érvényre
juttatása valósul meg Roger Corman 1958-as Teenage Caveman című filmjében
(amelynek televízióra írt remakejét nemrégiben készítette el Larry Clark), ahol
a biztonságos völgyet halálos sugárzású puszta öleli, sőt a barbár törzset még
egy érintésével ölni képes szörny is fenyegeti. Az élővilág horrorisztikus
mutánsokat termel, és még a dinoszauruszokat is feléleszti millió éves
álmukból. A Yor: Hunter from the Future (1983), a She (1983), és az
Ator: the Invincible ([1984) főhősei poszt-nukleáris világban küzdenek a
napi túlélésért, mégis, akár számtalan más explotation film szereplőivel
helyettesíthetők (One Million Years BC, 1966), vagy akár az When
Dinosaurs Ruled the Earth, 1970).
Az időutazók sem kerülhetik el a konfrontálódást a háborúban elpusztított
civilizációval, ezt már H. G. Wells is így gondolta regényében, amit két
alkalommal is megfilmesítettek (The Time Machine, 1960, 2002), de így
járnak a World Without End [1956] űrhajósai is, akik egy ismeretlen
bolygón landolva óriási pókok és degenerált, emberi külsejű lények támadásait
szenvedik el. Felfedezve egy föld alatti, magas technikai szintű városi
civilizációt, megtudják, hogy a huszonkettedik századi Földön vannak… Hasonló
problémával küzdenek a The Time Travelers (1964), és a már említett
Majmok bolygója főhősei is. Az időkaput megfordítva (vagy magát az ötletet), a
mi világunkba érkeznek a pusztuló jövőből hősök, vagy ellenségek, hogy
megakadályozzák az elkövetkezendőt (I Killed Einstein, Gentlemen [1970], Future
Hunters [1985], A Terminátor-trilógia, 1984, 1991, 2003), Returner (2002).
A nyolcvanas évek egyik legkülönösebb szubkulturális vadhajtása a
poszt-nukleáris hős figurája. A hőskultuszú filmek sokkal kevésbé koncentrálnak
környezetre, noha jóval a nukleáris háború után játszódnak. A túlélők kis
közösségeit civilizálatlan, vad bandák fenyegetik, a hős sorsa a béke
megteremtése, ami a kor diplomáciai lehetőségeit figyelembe véve általában a
rosszak teljes elhullását jelenti. A Mad Max (1979) és a The Road
Warrior (1982) című filmek műfaj, stílus és ízlésteremtő alkotások, többek
között megújították az akciófilm, és részben a sci-fi műfaját is. A később
trilógiává bővült sorozat (Mad Max III: Beyond Thunderdome, 1985),
alapvető hivatkozási ponttá vált. Látványvilágát, akció-orientált
történetvezetését, a történet figuráit, és magát az apokaliptikus jövő
hangulatát tucatnyian másolták a világ minden részén a következő években. A
poszt-nukleáris műfaj a mainstreambe emelkedett, elfogadott rész lett a sci-fi
univerzumban, és egyszeriben önmaga is mutálódni kezdett, olyan bizarr
gyermekeket szülve mint például a musical (Sons of Steel, 1989), a pornó
(The Load Warrior, 1984, Breastament 1985), a kettő kombinációja (Cafe
Flesh, 1982), film noir (Radioactive Dreams, 1986) és persze
westernek (2020: Texas Gladiators, 1985, Deadly Reactor, 1989).
A Szovjetunió felbomlásával mindez véget ért, maga a műfaj is nagyrészt
értelmét veszítette. Ma kevés a valószínűsége, hogy két ország ellenségeskedése
nukleáris konfliktusba torkoljon, de ennek ellenére könnyelműség lenne
kijelenteni, hogy így lesz az a teljes huszonegyedik században. Ma a pusztulást
jövendölő filmek természeti katasztrófákat jeleznek előre, öntudatra ébredt
technikát, űrlények invázióját, és hiába támadnak egyre tömöttebb sorokban, a
filmek optimistábbak, mint valaha. A halál utáni életről szóló filmek ma már
nem, vagy alig készülnek, de a nosztalgia mintha újra felfedezné őket. Sok
alkotás jelenik meg DVD-kiadásban, több film újraforgatása is tervbe van véve.
Az interneten nagy forgalomnak örvendenek a poszt-nukleáris témájú fórumok, az
elmúlt években néhány óriási sikerű komputerjátékok is biztosította az
utánpótlást a rajongóknak sőt, jelenleg is négy hasonló témájú alkotás készül.
Malócz
Budapest, 2004-10-17