S.T.A.L.K.E.R. összefoglaló
Azért írok összefoglalót erről a játékról, mert úgy gondolom, hogy sok fallout-, illetve rpg-rajongót megtéveszthetnek a játékról készült screenshotok. Ugyanis első ránézésre egy egyszerű fps-nek tűnik. Én is így hittem, épp ezért sokáig nem érdekelt, hiába láttam a játékot a www.duckandcover.cx , vagy a www.nma-fallout.com hírei közt. A közeljövőben viszont mégis elhatároztam, hogy utánanézek, miről is szól ez valójában...
... és valójában, ez a játék nagyon baró!!! Ötvözi az rpg, és fps elemeket,
kihagyja a tapasztalatszerzés lehetőségét, mert teljes mértékben a realitásra
törekszik. Viszont minden mást, amit szeretünk a szerepjátékokban. A
kereskedelmet, a kidolgozott világokat, a szabad, nem-lineáris játékmenetet, a
beszélgetést az npc-kkel. Sőt, stalkerünknek nem csak az sebesüléseire kell
figyelnünk, hanem hogy mennyire fáradt, mennyire éhes, és mekkora sugárzást kap.
Tehát mint egy igazi szerepjátékban, figyelnünk kell arra, hogy ne csak
fegyverekre, és munícióra költsük pénzünket, mert ha éhen halunk a zónában, vagy
az anti-radiation tablettákat nem szedjük és sugárfertőzést kapunk, akkor nem
sokat érünk velük. Egy játékbeli nap 3 órát vesz el a játékos életéből, tehát
gyakran kell majd menedéket keresnünk, hogy nyugodtan kipihenhessük a harcok
fáradalmait. Ha a szabadban alszunk, számolnunk kell azzal, hogy kutyák, vagy
vérszívó mutánsok találnak ránk, tehát tanácsos elbarikáduznunk magunkat
éjjelre. Ha hulla fáradtan is szeretnénk folytatni a kincskeresést, könnyen
elájulhatunk.
Ezek a körülmények ugyanúgy hatnak az összes többi élőlényre is, mint ránk.
Minden egyes stalkernek, vagy szörnynek megvannak a szükségletei, vadásznak,
védik a területeiket. A fejlesztők A-life-nak, mesterséges életnek nevezik ezt a
részt. Az élet az egész zónában folyik, függetlenül attól, hogy a játékos merre
kóborol. Stalkerek harcolnak egymással, területeket tisztítanak meg a
mutánsoktól, vagy a mutánsok szereznek területet az emberektől. Épp ezért
gyakran találhatunk majd oszló hullákat a zónában. Szerepjáték jellegét tükrözi
még, hogy állítólag úgy is végig lehet vinni a játékot, hogy egyetlen emberre se
lövünk rá.
A játékot soha nem lehet ugyanúgy végigjátszani, mert minden új játéknál saját
trületet generál a játék, és csak a főbb helyszínek egyeznek meg (kutatók
bázisai, reaktor, a "dealer" háza). Ezen kívül állandóan folyik az élet, és - ha
csak nem a legkönnyebb fokozaton játszunk - más stalkerek is elvállalhatnak
egy-egy küldetést. Viszont nem kell félnünk, mert mission-ökben nem lesz hiány,
ugyanis a huszonvalahány (ha jól emléxem) főküldetésen kívül végtelen számú
véletlen generálású küldink is lesz!
Hogy fokozzam a játék sokszinűségét, elárulom, hogy több klánhoz is
csatlakozhatunk, és ugye ha már csatlakoztunk az egyikhez, akkor a másik tagjai
nem szívesen látnak minket... főleg ha kinyírjuk pár tagjukat. Erre egyébként
különösen érzékeny az AI. Ha hihetünk a fejlesztőknek, akkor minden stalkernek
nagyon jó logikája lesz. Tehát ha lemegyünk egy épületbe egy másik stalkerrel,
és ezt egy harmadik látja, és mi lennt kinyírjuk a stalkert, és egyedül jövünk
vissza, és később ők megtalálják lennt a hullát, akkor tudni fogják rólunk, hogy
mi vagyunk a hunyók. De pánikra semmi ok, ezért van lehetőségünk hitman-esen
elrejteni a hullákat.
Most pedig pár dolog az fps-részről. Kibbaszottul gyönyörű grafika, 9-es direct
x bevonásával. A fizika is nagyon részletesen ki lesz dolgozva, és ez a kettő
együtt nagyon fog ütni! A hivatalosan kiadott videókon láthatunk pár érdekes
dolgot... ha például lelövünk egy lámpát a plafonról, akkor az a 220 kábelen
csüngve himbálózni fog, és a fénye teljesen reális lesz! Meg még van egy-két
látványos trükk, amit eddig sehol se láthattunk.
Az AI természetesen harcoknál is nagyon kidolgozott. Vérnyomokon keresztül
követhetjük megsebesített áldozatunkat, mert ha úgy ítéli meg, hogy nincs esély
a győzelemre - legyen az stalker, vagy mutáns kutya - akkor elszaladhat,
elbújhat előlünk. De vigyázat! Ez a vérnyomos trükk fordítva is működik!
Az ellenfelünk a legtöbb fps-sel szemben nem tudja, hogy hol vagyunk, hacsak nem
lát, hall, vagy érez minket. A taktika pedig nagyon változatos. Legutóbbi
észlelt helyünkből következteti ki, hogy merre lehetünk. De természetesen ez nem
azt jelenti, hogy rögtön odarohan hozzánk, hogy mi nyugodtan leszedhessük.
Szinte mindig valami csellel próbálkoznak. Ha két, vagy több stalker harcol
ellenünk, akkor bekeríthetnek, fedezhetik egymást, vagy azt egyik elterelheti
figyelmünket, míg a másik mögénk lopózik.
Elbújhatunk ellenük a magas fűben, sokszor így tesznek ők is. A legjobb, hogy ha
riadóztatnak, akkor tényleg teljes harckészültségben vannak. Nem állnak meg,
vagy rohannak feléd, nem nézik meg közelebbről is a hullát.
Szóval 30 km2-nyi terület, romos, egytől-egyig bejárható házakkal, bérházakkal,
hatalmas területekkel, utakkal, és járművekkel, 40-120 órányi játékidő,
mutánsok, gyönyörű grafika, kidolgozott AI és A Life, non-linear történet,
szabadság, iszonyat-ütős hangulat... mi kell még egy post-apocaliptic-fannak?!
linkek:
www.stalker-game.com
http://stalker.myexp.de/en/index.php
http://stalker.hardwired.hu
Írta: Vlk
Dátum: 2005. April 17. Sunday, 20:32