S.T.A.L.K.E.R. összefoglaló

 

 

 

 

 

Azért írok összefoglalót erről a játékról, mert úgy gondolom, hogy sok fallout-, illetve rpg-rajongót megtéveszthetnek a játékról készült screenshotok. Ugyanis első ránézésre egy egyszerű fps-nek tűnik. Én is így hittem, épp ezért sokáig nem érdekelt, hiába láttam a játékot a www.duckandcover.cx , vagy a www.nma-fallout.com hírei közt. A közeljövőben viszont mégis elhatároztam, hogy utánanézek, miről is szól ez valójában...



... és valójában, ez a játék nagyon baró!!! Ötvözi az rpg, és fps elemeket, kihagyja a tapasztalatszerzés lehetőségét, mert teljes mértékben a realitásra törekszik. Viszont minden mást, amit szeretünk a szerepjátékokban. A kereskedelmet, a kidolgozott világokat, a szabad, nem-lineáris játékmenetet, a beszélgetést az npc-kkel. Sőt, stalkerünknek nem csak az sebesüléseire kell figyelnünk, hanem hogy mennyire fáradt, mennyire éhes, és mekkora sugárzást kap. Tehát mint egy igazi szerepjátékban, figyelnünk kell arra, hogy ne csak fegyverekre, és munícióra költsük pénzünket, mert ha éhen halunk a zónában, vagy az anti-radiation tablettákat nem szedjük és sugárfertőzést kapunk, akkor nem sokat érünk velük. Egy játékbeli nap 3 órát vesz el a játékos életéből, tehát gyakran kell majd menedéket keresnünk, hogy nyugodtan kipihenhessük a harcok fáradalmait. Ha a szabadban alszunk, számolnunk kell azzal, hogy kutyák, vagy vérszívó mutánsok találnak ránk, tehát tanácsos elbarikáduznunk magunkat éjjelre. Ha hulla fáradtan is szeretnénk folytatni a kincskeresést, könnyen elájulhatunk.


Ezek a körülmények ugyanúgy hatnak az összes többi élőlényre is, mint ránk. Minden egyes stalkernek, vagy szörnynek megvannak a szükségletei, vadásznak, védik a területeiket. A fejlesztők A-life-nak, mesterséges életnek nevezik ezt a részt. Az élet az egész zónában folyik, függetlenül attól, hogy a játékos merre kóborol. Stalkerek harcolnak egymással, területeket tisztítanak meg a mutánsoktól, vagy a mutánsok szereznek területet az emberektől. Épp ezért gyakran találhatunk majd oszló hullákat a zónában. Szerepjáték jellegét tükrözi még, hogy állítólag úgy is végig lehet vinni a játékot, hogy egyetlen emberre se lövünk rá.


A játékot soha nem lehet ugyanúgy végigjátszani, mert minden új játéknál saját trületet generál a játék, és csak a főbb helyszínek egyeznek meg (kutatók bázisai, reaktor, a "dealer" háza). Ezen kívül állandóan folyik az élet, és - ha csak nem a legkönnyebb fokozaton játszunk - más stalkerek is elvállalhatnak egy-egy küldetést. Viszont nem kell félnünk, mert mission-ökben nem lesz hiány, ugyanis a huszonvalahány (ha jól emléxem) főküldetésen kívül végtelen számú véletlen generálású küldink is lesz!


Hogy fokozzam a játék sokszinűségét, elárulom, hogy több klánhoz is csatlakozhatunk, és ugye ha már csatlakoztunk az egyikhez, akkor a másik tagjai nem szívesen látnak minket... főleg ha kinyírjuk pár tagjukat. Erre egyébként különösen érzékeny az AI. Ha hihetünk a fejlesztőknek, akkor minden stalkernek nagyon jó logikája lesz. Tehát ha lemegyünk egy épületbe egy másik stalkerrel, és ezt egy harmadik látja, és mi lennt kinyírjuk a stalkert, és egyedül jövünk vissza, és később ők megtalálják lennt a hullát, akkor tudni fogják rólunk, hogy mi vagyunk a hunyók. De pánikra semmi ok, ezért van lehetőségünk hitman-esen elrejteni a hullákat.


Most pedig pár dolog az fps-részről. Kibbaszottul gyönyörű grafika, 9-es direct x bevonásával. A fizika is nagyon részletesen ki lesz dolgozva, és ez a kettő együtt nagyon fog ütni! A hivatalosan kiadott videókon láthatunk pár érdekes dolgot... ha például lelövünk egy lámpát a plafonról, akkor az a 220 kábelen csüngve himbálózni fog, és a fénye teljesen reális lesz! Meg még van egy-két látványos trükk, amit eddig sehol se láthattunk.


Az AI természetesen harcoknál is nagyon kidolgozott. Vérnyomokon keresztül követhetjük megsebesített áldozatunkat, mert ha úgy ítéli meg, hogy nincs esély a győzelemre - legyen az stalker, vagy mutáns kutya - akkor elszaladhat, elbújhat előlünk. De vigyázat! Ez a vérnyomos trükk fordítva is működik!


Az ellenfelünk a legtöbb fps-sel szemben nem tudja, hogy hol vagyunk, hacsak nem lát, hall, vagy érez minket. A taktika pedig nagyon változatos. Legutóbbi észlelt helyünkből következteti ki, hogy merre lehetünk. De természetesen ez nem azt jelenti, hogy rögtön odarohan hozzánk, hogy mi nyugodtan leszedhessük. Szinte mindig valami csellel próbálkoznak. Ha két, vagy több stalker harcol ellenünk, akkor bekeríthetnek, fedezhetik egymást, vagy azt egyik elterelheti figyelmünket, míg a másik mögénk lopózik.


Elbújhatunk ellenük a magas fűben, sokszor így tesznek ők is. A legjobb, hogy ha riadóztatnak, akkor tényleg teljes harckészültségben vannak. Nem állnak meg, vagy rohannak feléd, nem nézik meg közelebbről is a hullát.


Szóval 30 km2-nyi terület, romos, egytől-egyig bejárható házakkal, bérházakkal, hatalmas területekkel, utakkal, és járművekkel, 40-120 órányi játékidő, mutánsok, gyönyörű grafika, kidolgozott AI és A Life, non-linear történet, szabadság, iszonyat-ütős hangulat... mi kell még egy post-apocaliptic-fannak?!

 



linkek:

www.stalker-game.com
http://stalker.myexp.de/en/index.php
http://stalker.hardwired.hu



Írta: Vlk

Dátum: 2005. April 17. Sunday, 20:32

 

Vissza