Nevelés fogalma
• A nevelés tágabb, a gondozás szűkebb fogalom.
• A nevelés értékközvetítő folyamat.
• A nevelés során ismereteket, szokásokat, hagyományokat, normákat, viselkedésformákat sajátítunk el.
• Az értékek elsajátításának folyamatában az érzelmeknek meghatározó szerepe van.
• A nevelés során figyelembe kell venni, hogy a gyerek individuumnak született és elő kell segíteni az egyéni tulajdonságok kibontakoztatását.
• A nevelés bipoláris folyamat, amelyben a gyerek is aktív résztvevő.
A gondozás fogalma
A gondozás alapvetően a testi-érzelmi, egészségügyi, szociális szükségletek
kielégítését jelenti.
A nevelő-gondozó szerepe a
kisgyermek életében
ő- és kisgyermeknevel ő-gondozó felsőfokú szakképesít ésű szociális
szakember feladatai:
•Munkahel yén a bölcsődevezető
felügyeletével és irányításával tevékenykedik.
•A kisgyermek fejlesztése érdekében pedagógiai, nevelési módszereket alkalmaz, figyelemmel kíséri a gyermekek pszichoszomat ikus fejlődését.
•Kapcsolatot tart fenn a gyermeket nevelő
családdal, együttműködik a szülőkkel
További feladatai:
• együttműködik a társintézményekkel: korai fejlesztő intézettel, sérült vagy speciális ellátásra szoruló gyermekek ellátását szolgáló intézménnyel, óvodákkal.
• olyan szakember, aki empátiás, kreatív személyiségjegyekkel rendelkezik, illetve megfelelő elméleti és gyakorl ati ismereteket birtokol
• szakszerűen neveli és gondozza a 0–3 éves korú gyermeket,
• részt vesz a speciális szükségletű 0 – 6-7 éves korú gyermekek nevelésében-gondozásában, korai fejlesztésében,
• részt vesz a szakterületükhöz tartozó intézmények szakmai ellenőrzésében,
• szakmai ismereteit folyamatosan bővíti.
A gondozónő
• Személyes tulajdons ágok, képességek: testi képességek, pszichés egészség, érzelmi kiegyensúlyozottság.
• Értelmi képességek: megosztott figyelem, észlelési képességek.
• Szervezési képességek
• Gyakorlati as-gondozási feladatokban való jártasság.
• Pályaválasztási motivációk tisztázása
Hermann Alice:
a sikeres neveléshez szükséges személyiségtulajdonságok:
• empátia
• bizalom
• gyermek iránti tisztelet
• gyermekszeretet.
Vekerdy Tamás:
• meleg, biztonságot nyújtó érzelmi légkör
• gyerekszeretet
• gyerekközpontúság
• a kisgyerek szükségleteinek megfelelő tevékenységekkel tudjon kapcsolatot teremteni a gyerekekkel
A gondozónő személyének
állandósága
• A gyermekek megismerését ez segíti elő
• Valódi, mély, bensőséges kapcsolatot csak így tud kialakítani a gyerekekkel
• A kisgyerekeknek így van lehetőségük a felnőtt megismerésére
A személyi állandóság elérése
érdekében követelmény, hogy
• Minden gondozónő ugyanazzal a csoporttal dolgozzon folyamatosan
• Alkalomszerűen se legyenek más csoportokba beosztva
• Felmenő rendszerben dolgozzanak
• Általában két gondoz ónő van egy-egy csoportban
zónői" rendszer a személyi állandóság elvén nyugszik. A csoport gyermekeinek egy része
(5-6 gyermek) tartozik egy gondozónőhöz.
A nevelés-gondozás mellett ő kíséri figyelemmel a gyermek fejlődését, vezeti a feljegyzéseket, ő tartja számon az újabb fejlődési állomásokat.
A saját gondozónő szoktatja be a gyermeket a bölcsődébe, és a bölcsődébe járás egész időtartama alatt ő a gondozónője felmenő rendszerben .
Az ún. ölelkezési időben – az az időszak, amikor mindkét gondozónő a csoportban van – idejét elsősorban a saját gyermekei nevelésére-gondozására fordítja.
Az egyszemélyes ellátás jellemzője:
A "saját gondoz ónő" rendszerben
• több figyelem jut minden gyermekre,
• számon lehet tartani a gyermekek egyéni igényeit, problémáit, szokásait,
• elsősorban a saját gondozónő segíti át őket a bölcsődei élet során adódó nehézségeken.
Szülővel való kapcsolattartás:
• Rendszeres tájékoztatás
• Kapcsolat ápolása: rendszeres személyes találkozások, telefonos tájékoztatás
• A szülő részvétele a gy.otthoni ünnepeken
• Látogatás a szülő lakhelyén
• "Hazagondozás"
• A gyermek "utánkövetése"
Kisgyermekkori tanulás
A tanulás…
• Viselkedésben hoz létre változást
• Környezethez való alkalmazkodásban
• Személyiségben hoz létre változást
evelés-gondozás szakmai szabályai
• "A bölcsődei gondozás-nevelés területén a
tanulás fogalmát a lehető legtágabban értelmezzük: minden olyan tapasztalat- és/vagy információszerzési folyamat tanulás, amely tartós változást idéz elő a viselkedésben és/vagy a gondolkodásban."
• Tevékenységbe ágyazottan történik
• Kompetenciák fejlődése eltérő ütemben történhet, de koherencia irányába mutatva
ságnak, érdeklődésnek kitüntetett
szerepe van
• Folyamatjellegű, egyéni ütemnek megfelelő
• Tartalma függ a szociokulturális háttértől, elsősorban a családi közegtől
• A tanulás színterei a természetes élethelyzetek
• A pszichikum energiája véges: azonos időben zajló tanulási folyamatok intenzitása eltérő lehet
anulás alapfogalmai
• Tapasztalás
• Gyakorlás
• Szociális és motoros tanulás
• Magatartási változások
• Utánzásos tanulás
• A cselekvés jelentőségének a kiemelése
• Tanuló és gyerekközpontúság
A tanulás formái
• Idegrendszeri struktúrák és történések szerint:
– Motoros, perceptuális, verbális
• Szándékosság szerint
– szándékos v. önkéntelen
• Intellektus részvétele szerint
– Mechanikus, értelemszerű
• Közvetítés módja szerint: indirekt - direkt
• Játékosság érvényesülése szerint
– Játékos – nem játékos
• Szociális közegben http://www.youtube.com/watch?v=xwaxBa9WT9Y
• Imprinting (korai bevésődés)
• Szenzitizáció és habituáció
• Klasszikus kondicinálás
– Generalizáció, diszkrimináció, kioltás
– Másodlagos kondicionálás
• Operáns kondicionálás
– Megerősítés
Piaget
• Cole & Cole: Fejlődéslélektan 205-217, 337-355.
• Szenzomotoros alszakaszok
– IV. 8-12 hó: másodlagos cirkuláris reakciók összehangolása (csecsemő keresi a teljesen elrejtett tárgyat az eredeti helyen) http://www.youtube.com/watch?v=ue8y- JVhjS0
– V. 12-18 hó: harmadlagos c.r: kísérletezés, tárgyat nem feltétlenül keresi, ha nem találja
– VI. 18-24 hó: szimbolikus reprezentáció kezdetei, képek és szavak ismerős tárgyakra kezdenek vonatkozni, csecsemő keresi az elrejtett tárgyat, tudja, hogy lennie kell valahol
eletek előtti szakasz
• 2-6 év A kisgyerekek a világot a maguk számára szimbólumok, azaz képek, szavak, gesztusok segítségével képesek leképezni.
• Egocentrizmus
• Látszat és valóság összekeverése
• Prekauzális következtetés
• Erkölcs kívülről előírt, szándék nem számít
ociális tanuláselmélet
• Bandura: Szociális tanuláselmélet: viselkedést a környezet alakítja
• Megtanulják a viselkedéseket, és a viselkedésekért kapott jutalmat
• Több tényezőtől függ:
– Hozzáférhetőség
– Figyelem
– Emlékezet
– Mozgásprodukció
– Motiváció
Szociális tanulás
• Utánzás
– Szándékos, önkéntelen, késleltetett
– Jutalom / büntetés
• Modellkövetés (választás)
• Azonosulás
• Belsővé tétel
• Szereptanulás
Szociális kompetenciák és
érzelmek alakulása, viselkedési szabályok tanulása
ompetencia:
szociális megismerés, szociális motívumok, szociális képességek, szokások, ismeretek komplex rendszere.
• Szoc. készségek közül a legfontosabb a kommunikációs készség
– verbális / nem verbális / metakommunikációs jelzések ismerete
lött és tanult komponensek
érzelmi és verbális kommunikáció szorosan összekapcsolódik
• Gardner: interperszonális intelligencia
• Meichenbaum: kognitív folyamatok, a gondolatok, információfeldolgozás (belső dialógus, előzetes elvárások) és az egyén jelentéshálóin belül találhatók érzelmi struktúrák is szerepet játszanak
• Személyiségfejlődés: egymásra épülő
szintek
mpetenciák kialakulásában szerepet játszó tényezők:
Temperamentum, személyiség
Család (kötődés, anya/apa szociális kompetenciája, pozitív modellnyújtás, testvérek, nevelési stílusok
(Azok a gyerekek, akik 1 éves koruk alatt tartósan
nélkülözték az anyai gondoskodást, a későbbiekben inkább mutattak bizonytalan k ötődést, kevésbé
engedelme skedtek, és agresszívebben viselkedtek , mint
a kortársaik. Cole-Cole, 1998.)
Intézmények, társas kapcsolatok
A gyermek szociális kompetenciáját
befolyásoló hatások
Anya-gyerek kötődés
A bölcsődei környezet
Családi kötődések
A gyermekek szociális magatartása
Kortársk ap- csolatok
Nevelők szociális viselkedése
Nevelő- gyerek kapcsolat
A csecsemők érzelemkifejezésének
fejlődése (Dornes, 2002)
• Az undor, a meglepődés és az érdeklődés a születéstől fogva érzékelhető.
• Nagyjából egyhónapos kortól megjelenik az
öröm.
• 3-4 hónapos kortól: a szomorúság és a harag
• 6-8 hónapos kortól pedig a félelem
Szociális viselkedés, ehhez (is) szükséges
érzelmek elsajátításának fejlődése
• 1+/- év: szociális mosoly,
• érzelmeinek elkülönítése mások érzelmeitől
• Szorongás korai jelei (szeparáció)
• Önértékelés növekedése
• Érzelmi tankolás, majd ambivalencia
• Agresszió, düh akadályoztatás esetén
• Proszociális viselkedés: együttsírás
• 2 év +/-: saját érzelmi válaszok kezdeti
tudatosulása: szégyen, büszkeség, félénkség korai jelei
• Éntudat, önállóság
• Erikson: Autonómia vs. szégyen, kétely
• Tagadás, dac
• Érzelmi tárgyállandóság kezdete
• Szabályok átvétele + érzelmi-indulati magatartás
• céltudatos agresszió, ill. annak szimbolikus formái
• Proszociális viselkedés: vigasztaló viselkedés alkalmanként megjelenik
zések tudatosulása és az érzések által kiváltott reakciók, tettetés, incselkedés
• Érzelmek differenciálásakor végletekben gondolkoznak
• Erikson: bűntudat vs kezdeményezés
• kortársakkal való kapcsolat növekedése,
• Érzelmi tárgyállandóság
• Képessé válik a várakozásra
• Agresszió enyhébb és erőteljesebb formái, csúfolódás, tulajdonosi jog védelme
• Proszociális viselkedés: empatikusabbak barátaikkal
• Heteronóm erkölcs
sas szükségletek fejlődése:
Életkor Szociális szükséglet Másik személy
0-2 csecsemőkor Gondoskodás Szülők
2-6 gyermekkor Társulás Szülők
6-9 kisiskoláskor Elfogadás Szülők, kortársak
9-12 prepubertáskor Intimitás Azonos nemű barát, homogén csoport
12-16 pubertáskor Szexualitás Ellenkező nemű barát, heterogén csoport
apcsolatok a bölcsődében:
• Már az egyévesek is érdeklődnek egymás iránt,
• ezt követően pedig kialakulnak a kezdetleges csoportosul ások.
• Kezdetben a társulásokat erős versengés jellemzi, majd megjelenik a kölcsönös közeledés igénye.
• A párok azáltal különülhetnek el a többiektől, hogy visszatérően közösen has ználnak játékokat, tárgyakat.
• Már ebben az életszakaszban lehetnek népszerűbb,
"sztárolt" gyerekek, akikkel szívesebben játszanak mások.
atokat befolyásolja az érzelem
• Szimpátia – antipátia
• Pillanatnyi állapot
• Fizikai közelség
• Fizikai vonzerő, képességek
A kisgyerekek tapasztalatokat szereznek:
• a felnőtt nélküli élettér lehetőségeiről,
• a kapcsolatalakítás mikéntjéről,
• átélik a közösség támaszt nyújtó, vigasztaló atmoszféráját,
• megismerik a valahová tartozás érzését.
A szociális képességek fejlődése
A kisgyerekek tapasztalatokat szereznek:
• a felnőtt nélküli élettér lehetőségeiről,
• a kapcsolatalakítás mikéntjéről,
• átélik a közösség támaszt nyújtó, vigasztaló atmoszféráját,
• megismerik a valahová tartozás érzését.
A szociális környezet hatása a
kommunikáció fejlődésére
Az értelmi funkciók fejlődésének és a nyelvi
fejlődésnek köszönhetően, interakcióikat az idősebb gyerekeknél látható kommunikációs elemek jellemzik:
• másikra figyelés,
• figyelem fenntartása,
• kezdeményezés,
• válaszolás.
erenc: a csoportosulás
fázisai játék tevékenységben
3 éves kortól
1. Együttlét
2. Együttmozgás
3. Tárgy körüli összeverődés
4. Összedolgozás
5. Szerepek szerinti differenciálódás
A kisgyermek játéka
k? Néhány játékelmélet
1. A játék pihenés, felüdülés.
2. A játék előgyakorlás, amely segíti a képességek kifejlődését, felkészít a felnőtt tevékenységek végzésére.
3. A felgyülemlett energia levezet ésére szolgál a játék.
4. A képzelet és a játék a vágyak kivetítése, a konfliktusok, belső feszültségek, kellemetlen események feldolgozását szolgálja. A játék személyiség megismerési módszer és terápiás eljárás is lehet.
5. Szociokulturális termék a játék
A gyermeki j áték tulajdons ágai:
• Bármilyen tevékenység lehet játék
• A gyermeket játékviselkedés és játéktudat jellemzi
• Örömöt ad
• A játék önmagáért végzett tevékenység
• Belsőleg motivált viselkedés
A játék hatása a kisgyermekre
• Fejleszti a gondolkodást, az ismeretszerzést,
a kommunikációt
• Gazdagodik a képzelete, fogalomrendszere
• Érzelmek átélését nyújtja
• Tanulja a társas élet szabályait, az együttműködést
• Segíti a világ, a környezet megértését
A játék motivációja lehet:
Öröm átélése
Spontán érdeklődés Kíváncsiság Tevékenység végzése
Valóság felfedezésének, a világ megismerésének szándéka
Az első év játékai
• Saját testével, érzékszerveivel végzett
reflexes mozgások, mozgásos játékok
• Manipul ációs játékok, "én csinálom öröme"
• Két tárggyal v égzett manipulációk
• Cselekvések célszerű alkalmazása
A 2. év játékai
• Konstruálás kezdeti formái: rakosgatás, gyűjtögetés, borogatás
• Játék tárgyak funkciójuk szerinti használata
• Mindennapi események eljátszása
• Felnőtt tevékenységek utánzása
• Nagymozgásos játékok a szabadban (szaladgálás, biciklizés, homokozás)
• Szobai játékok: színezés, festés…
• Társakkal együtt játszás
A 3. év játékai
• Céllal történő konstruálás
• Utánzásos játékok
• Kezdetleges szerepjátékok: cselekvések ismételgetése
• Társak mint játszópartnerek felfedezése
• Együttmozgások
• Forgatókönyvek mentén játszanak
• Alkotó játékok
• Mesehallgatás
• Mondókázások, éneklések, bábozás
Alapjátékok a bölcsődékben:
• Játszókendők
• Babák
• Labdák
• Képeskönyvek
• mozgásfejlesztők
Manipulációs játékok:
• Játszókendő
• Frottír labdák
• Csörgők
• Rágókák
• Építőjátékok
• Montessori- torony
• Hordó- és kockasorelemek
• homokozóformák
Első évesek játék eszközei:
• Textilfigurák,
• üreges játékok,
• mozgásfejlesztő játékok,
• könyvek
Tipegőkorú gyermekek játékai:
• Konstruáló játékok
• Nagymozgásos játékok
• Húzogatható, tologatható eszközök
• Üreges játékok
• Utánzó játékok eszközei
• Homokozó játékok
• Alkotó játékok eszközei
• Könyvek
Nagycsoportos gyermek játékai:
• Építőjátékok
• Szerepjátékok kellékei
• Nagymozgásos játékok
• Alkotó játékok
• Logikai játékok
• Bábok
• Hangszerek
• Könyvek
A játék kiválasztás egészségügyi
szempontjai:
1. Könnyen tisztítható, fertőtleníthető legyen
2. Ne okozzon balesetet
A játék kiválasztás pedagógiai
szempontjai:
• Sokféle játék: manipulációhoz, konstruáláshoz, szerepjátékhoz satöbbi
• A játék színe, formája keltse fel és tartsa fenn az érdeklődést
• Több fajta tevékenységre lehessen felhasználni
• Legyenek más nemzetek szokásait tükröző játékok
• Nemek közötti egyenlőség elvének betartása
A játékok elhelyezése:
• A különböző játék tevékenységek jól elkülönüljenek egymástól
• Legyen elegendő hely
• Nyitott, elérhető magasságú játék polcon legyenek a játékok
• Fantáziajátékokhoz legyen játszósarok
• Álljon rendelkezésre pihenősarok is
• Legyen szőnyeg, párnák, pihentető hatású puha textil játék
A gondozónő szerepe a
játéktevékenységben
A felnőtt szerepe a játék
helyzetekben kettős:
1. Feltételek megteremtése
2. Részvétel a játékban
A játék feltételeinek megteremtése:
• Nyugodt légkör
• Elegendő idő
• Elegendő hely
• Megfelel ő játékkészlet biztosítása: életkorhoz és érdeklődéshez igazodó, többféle tevékenységre ad lehetőséget,
aktivitásra ösztönöz
A felnőtt részvétele a játékban:
• Támogató-megerősítő odafigyelés
• Kezdeményezés
• Együtt játszás
• Megerősítés
• Segítségnyújtás
• Ötletadás
• Információadás
• Ésszerű és életszerű szabályok kialakítása.
A felnőttel való együtt játszás
jellemzői:
• Örömet okoz mindkettőjüknek
• Mélyíti kapcsolatukat
• Segíti egymás jobb megismerését
• Biztonságot nyújt a gyermeknek
• Tapasztalatszerzési lehetőséget biztosít
Ugyanakkor:
• Korlátozza a gyermek kreativitását
• A felnőtt önkéntelenül is vezetővé, irányítóvá válik a játékban
Hátrányosan befolyásolja a gyermek
játékát ha a felnőtt:
• A gyermek akarata ellenére kíván részt venni a játékban
• Erőlteti saját elképzeléseit, az adott játékot
• Kioktatóan viselkedik
• Nem szívesen vesz részt a játékban
• Kivételez
Értékelés a bölcsődében
A szocializáció és a normaátadás folyamatai
Nevelési stílusok
1. Autokratikus nevelő
2. Laissez faire (engedékeny, mindent megengedő) nevelő
3. Demokratikus nevelő
Tekintélyelvű nevelési stílus
jellemzői
• Túlzott szigor
• Utasítás, parancs, tiltás
• A gyermeki kreativitás, szabadság, kezdeményezés korlátozása
• Büntetés túlsúlya
• Önkényesség
• A gyermeki igények figyelmen kívül hagyása
A túl engedékeny (laissez faire)
nevelés jellemzői
• A gyermek magára marad
• Nem kap segítséget
• Korlátnélküliség
• Kevés interakció a gyermekkel
• A kisgyermek nem kap visszajelzést
• Magas szintű agresszió a gyermeknél
• Rossz a csoport légkör
atikus nevelés fontosabb
jegyei
• Elfogadás a felnőtt részéről
• Pozitív viszonyulás a gyermekhez
• Érzelmi biztonság
• Szeretetteljes légkör
• A gyermek szükségleteihez igazodás
• Módszerek: támogatás-megerősítés- elismerés-jutalmazás
• A felnőtt segítő partner
Elhanyagol ó stílus
• Közönyösség
• Elutasítás
A gyerekek jellemzői:
• Impulzivitás
• Agresszivitás
• Gyakran kapcsolódnak antiszociális csoportokhoz
• Hedonizmus.
Szocializáció és normaátadás
folyamatai (Kósa, i.m. 88-99.o.)
• Direkt instrukciók (egyéb hatások és folyamatok mellett ill. azokkal együtt)
• Formálás: büntetés és jutalmazás – a következmények fontossága
• Szociális tanulás: modellálás és/vagy obszervációs tanulás
Fegyelmezés
• +/- megerősítések – az adott személy számára
• Jutalmazás
– Vmi pozitívum kilátásba helyezése
– Közvetlenül jelenjen meg
– Lehet negatív motivációs hatása
– Hozzászokás esetén nem megerősítő hatású
– Kognitív érettség
– Látszólag azonnali hatás, különösen, ha intenzív, uakkor emocionális zavarok, félelem, szorongás felerősödése, büntető személy kerülése, stb.
– Nem kívánt elem előre vetítése
– Félelem a fizikai fájdalomtól, szeparációtól
– Hatásos az enyhe büntetés a kívánatos viselkedés megerősítésével
– Következetesség
– Azonnaliság
– + érzelmi viszonyulás esetén hatékonyabb
– Kognitív szint
Speciális nevelési problémák és
feladatok
Érzelmi kiegyensúlyozott(atlan)ság
• Pillanatnyi és általánosabb nyugtalanság, alaphangulat, átmeneti és egész lényét betöltő
• Korai jelzések: kellemetlen és kellemes hatások
Kiegyensúlyozottság jele: jókedvű, vidám, mosolyog, barátságos, gőgicsél/beszél
egészséges, jó étvágyú, nyugodt alvás, megfelelő
ürítés, ébrenléti aktivitás, játék
Kiegyensúlyozatlanság: érzelmi reakciói nem felelnek meg az őt ért hatásoknak: ingerlékeny, erőszakos, nehezen megvigasztalható vagy egykedvű, aktivitásában visszafogott
• Mindig van oka!
Sírás
• Szorult helyzetben azonnali segítség, hirtelen megijed
• Késleltetés kivárásához kapcsolódó elkeseredettség (pl. etetés)
• Megnyugtató fizikai kontaktus – közelség –
szavak
• Elterelés nem működik megfelelően
• Haragot, dühöt, tehetetlenséget válthat ki a gondozónőből
jjszopás/cumizás
• Természetes jelenség! Örömkeresés és
megnyugtatás
• Megfelelő aktivitás, gondoskodás esetén könnyen elhagyják napközben
• Elalvást sokáig segítheti
• Gondot jelent, ha nincs más aktivitása
Önringatás
• Szándékos, sztereotíp mozgás
• 1 hó kezdődik, 6 hó csúcs, 1 év körül spontán eltűnik
• Ha megmarad
– általában mentális zavar tünete (ért. fogy, autizmus)
– Gyerek és környezet közötti szakadék, izoláció külső hatásra (hospitalizmus) v belső hatásra (kóros visszahúzódás)
• Örömszerző és önnyugtató funkciója van
Onánia
• Gyerek saját testével való ismerekedés közben megtapasztalja azt a kellemes érzést, amit a nemi szervek ingerlése kivált.
• Általában átmeneti – gond, ha tartóssá v. intenzívvé válik.
• Későbbi szexuális életben nem okoz zavart
• Játék lehet bilin
• ingerelheti szoros ruha v. nem megfelelő
higiénia esetében.
Agresszió
• Életkori sajátosságok (ld. korábban)
• Agresszív, bántó cselekedeteket mindig le kell állítani
• Helyes magatartásra való rávezetés
• Elkülönítés, gondozónő fizikai közelségének megteremtése
• Szeretet, kedvesség színlelésének kerülése
• Megértés, empátia (családi háttér ismerete)
urnus
– éjszakai felriadás az alvás ELSŐ felében, 10-15 perc, pánikszerű tünetekkel, sírással társul
• Ürítési zavarok (enuresis, encopresis)
– Önálló kórkép, organikus hátterű vagy emocionális zavarok részjelensége
– Nevelői attitűdök, tanulás szerepe
– 1.6-2 év: záróizom akaratlagos szabályzása
– Primer: soha nem volt szobatiszta ill. secunder
• Pica:
ő- és gyermekkori táplálási
zavarok
– nem- élelmiszerek (haj, papír, festék, kavics, háztartási
vegyszerek) rendszeres fogyasztása
– 12-24 hó
– Autizmus v. mentális retardáció része lehet
– Ok: cink/vashiány, szülői elhanyagolás
– Életkor előrehaladtával megszűnik
• Ruminatios zavar
– az elfogyasztott táplálék ismételt visszaöklendezése és újrarágása
• Gyarapodási kudarc
– Csecsemő súlygyarapodása elmarad, az anyai beszámoló szerint megfelelően táplálkozik
• Nem fogadja el a táplálékot: anya úgy látja, jóllakott
• Kóros bukás
– Emésztőszervi rendellenesség
– Anya-gyerek kapcsolat zavara
A bölcsődei napirend , ennek
szervezési feladatai
t úgy kell kialakítani, hogy a gyermek
egyéni igényeit időben kielégíthesse a gondozónő, de közben a közösség életében is áttekinthető rendszer legyen.
• A napirend az étkezések köré csoportosul. Fontos, hogy az egymást követő gondozási műveletek naponta ismétlődve, ugyanabban az időben és sorrendben történjenek, s azokat sietség nélkül, nyugodt, elfogadó hangulatban a gyermek aktivitására építve végezhesse el a gondozónő.
Napirend összeállítása gyermekcsoportonként
az alábbi szempontok szerint történik:
• Egyéni igények, életkori sajátosságok és a csoportlétszám figyelembevétele
• Igazodik az évszakhoz, az időjáráshoz, gyerekek fejlődéséhez és szükségleteik változásához
• Figyelembe veszik a bölcsőde nyitva tartási idejét, a gyermekek érkezését és távozását
• A gondozónők munkarendje a gyermekek napirendjéhez igazodik.
• A kisegítő személyzet munkája a gyermekek napirendjével összehangolt.
• Figyelembe veszik, lehetőség szerint alkalmazkodnak a gyermekek otthoni életritmusához, az adaptáció idején kiemelten.
• A napirend minden gyermekcsoporthoz kapcsolódóan megfelelően dokumentált és nyilvános.
oport (4-18 hó)
• Csecsemőket mindig állandó, meghatározott sorrendben gondozza, az összetartozó műveleteket egymás után végzi el
Tipegő csoport (18-24 hó)
• Egyre önállóbbak, de még szükség van a segítségre étkezésnél, öltöztetésnél, altatásnál
Nagycsoport (24-36 hó)
• Irányítás és felügyelet
A nevelő feladatai, a gyermek
étkezésével, fürdetésével, öltöztetésével kapcsolatban
A csecsemő- és kisgyermektáplálás
általános elvei:
• Mennyiségileg és minőségileg megfelelő táplálék
• Higiénés követelményeknek való megfelelés
• Megfelelő konyhatechnikai eljárással elkészített ételek
• Élvezhető ételek
• A kisgyerekeknek külön étlap szerint kell főzni
A csecsemőtáplálásnál figyelembe kell venni az Országos Csecsemő- és Gyermekegészségügyi Intézet 47. sz. Módszertani levélben találhatókat:
"Az egészséges csecsemő táplálásának irányelvei".
Tejkonyha a tápszer és egyéb készítményekhez, edények, üvegek külön tárolása, mosogatása. Tápszer tárolása száraz, szellős helyen.
Tápszer használati útmutatók.
Kisgyermektáplálás
• Két hétre előre összeállított étlap
• A bölcsődei 3-szori étkezéssel biztosítani kell a napi energia-tápanyagtartalom 65%-át
• Étrendi változatosság, idényszerűség
• Önálló étkezésre nevelés
• Az étlapot időközönként ellenőriztetni kell, és szükség esetén azon változtatni
és közegészségügyi szabályai
• Általános szabályok: helyiségek kialakítása, tisztán tartása
• Ételek, félkész ételek, nyersanyagok megfelelő
raktározása, tárolása.
• Nyersanyag előkészítése és készételek előállítása.
• Tálalás, kiszolgálás, étel mintavétel
• Mosogatás, fertőtlenítés
• Csomagolás, szállítás
Az étkeztetést végző személyzetre
vonatkozó előírások
• Érvényes egészségügyi nyilatkozat
• Védő-munkaruha
• Élelmezésegészségügyi és munkavédelmi oktatáson való részvétel,
• Szintentartó élelmezésegészségügyi továbbképzésen való részvétel
ónők szerepe az étkeztetésben
• Táplálkozási reflex ellentéte "elmegy az étvágya"
• Etetés sorrendjének meghatározása
• Kicsik ölben, utána széken
• Önállóság: Egyszerre csak egy-két "kezdő"
• kanálhasználat (20 hó)
• Adaptáció után lehet étkezési szokásokon változtatni (pl. üvegből etették otthon)
s – pelenkázás/szobatisztaság
– öltöztetés – alvás
• Mindig legyen rá idő!
• Csecsemőotthonokban fürdetés: megszakítás nélküli együttlét a gondozónővel
• Másfél év körül önálló vetkőzés, öltözés még 3 év körül is nehézkes lehet
• 2 év körül önálló kézmosás
• 2 év körül szobatisztaságra szoktatás – egyéni ütem!
• Tartós visszaesés: érzelmi feszültség, konfliktus
• Alvási szokások elfogadása és csoporthoz igazítása
Átmenet a bölcsődéből az
óvodába
óvoda között olyan tartalmas
kapcsolat kialakítása szükséges, amely a kölcsönös érdeklődés révén lehetővé teszi egymás munkájának, céljainak megismerését, megértését, ezáltal a gyerek számára a zökkenőmentes átmenetet biztosít.
ába kerülés kritériumai:
• Testi
• Értelmi
• Érzelmi
• Erkölcsi
• Szociális érettség.
A gyermek belső érése, a családi nevelés és a bölcsődei gondoz ás-nevelési folyamat eredményeként, a kisgyermekek többsége a bölcsődéskor végére eléri az óvodai élet megkezdéséhez szükséges fejlettségi szintet.
Köszönöm a figyelmet!