Főoldalra! Vissza! google.co.hu

Német harckocsik


Panzerkampfwagen 35 (t)

A Skoda gyár gyártotta eleinte Csehszlovákiában LT-35 néven, felépítése a harmincas években úttörőnek számított. A német hadsereg Csehszlovákia annektálása után nevezte át Pz 35 (t)-nek. 25 mm-es páncéllal rendelkezett, amit később megerősítettek. 37 mm-es Skoda ágyúval és 120 lóerős Skoda motorral rendelkezett. Főleg Romániai és csatlós országok használták, főleg utódja a Pz 38 (t)-t alkalmazták.

 
     

Panzerkampfwagen 38 (t)

A második világháború előtt Németország annektálta Csehszlovákiát így hadfelszerelése átszállt rá (és Magyarországra aki Dél-Csehszlovákiát kapta). A Pz 38-as tank eleinte mind Lengyelországban, mind Franciaországban viszonylag jónak számított és megbízhatónak, de későbbre meglehetősen elavult, emellett nagy számban volt belőle.   Magyarország még 1945-ben is használta. (A "t" jelzés a Csehszlovákra utal- tschehis) Nagy szerepe volt Franciaország legyőzésben, Franciaország amely olyan nagy patrónusa volt a kisantantnak - köztük Csehszlovákiának - végül ironikus módon többek közt cseh tankokkal lett térdre kényszerítve. Páncélzata 25 mm (többször 50mm-esre növelve); fegyverzete: 37 mm-es ágyú és két darab Mg 37 (t) 7.92-es géppuska.

 
 
       

Panzerkampfwagen I.

A Pzkpfw. I.-est a Spanyol polgárháborúban használták először a világháborúban bevetéseken szinte csak felderítő szerepet kapott. Fegyverzete 2db MG 13-as géppuska, maximum páncélzata 13 mm  
       

Paznerkampfwagen II. C

A Pz II. es félelmetes hírnévre tett szert Spanyolországban, gyors tűzereje kompenzálta a 20 mm-es ágyút. A lengyelországi és franciaországi harcok után azonban háttérbe szorult. A háború elején még szolgálatban volt néhány A és B típus de túlnyomórészt a C típust használták.  
 
   

Paznerkampfwagen II. F

A Pz II F a C továbbfejlesztésén alapuló D, E váltpozatok tökéletesítélse (azok nem váltak be). Megnövelték páncélját és a lövegjét is kicserélték.  
       

Paznerkampfwagen II. L "Luchs"

A "Hiúz" már nem könnyű-harckocsinak lett terveznek hanem páncélos felderítőnek, mozgékonyságát növelték, lövege 20mm-es kwk 38-as, motorja egy Maybach 180 Le-s motor.  
     

Panzerkampfwagen III. E

 
Elődeihez képest - amelyekből alig gyártottak - megnövelték a páncélzatát és új 320 LE-s motort kapott. Már Lengyelországban bevetették, részt vett a nyugat-európai és a Szovjetunió beli harcokban is. 37 mm-es ágyúval rendelkezett.  
     

 Panzerkampfwagen III. F

Az első nagy tömegben gyártott PZ III-as változat. 1939 végétől állt hadrendben, de hamar rájöttek, hogy a 37 mm-es ágyúja elégtelen ebből született meg a G változat 50 mm-el.

 
 
               

Panzerkampfwagen III. J

1941 és 1942 között gyártották, 2516 darab készült belőle, ami a legnagyobb darabszámú a PZ III-asok között. 50 mm-es ágyúja és 50 mm-es homlokpáncélja jóval megnövelte hatékonyságát elődeihez képest.  
 
 
           

Panzerkampfwagen III. J/1

Elődje tökéletesítése, az 50 mm-es ágyút meghosszabbították, így a lövedék nagyobb sebességgel hagyja el a csövet és nagyobb az átütőképessége is, továbbá pontosabb is a célzás és messzebbr5e el lehet vele lőni.

 
     

Panzerkampfwagen III. M

Ez a verzió már úgynevezett köpenyt kapott ami oldalról védte az üres töltetű páncéltörő lövedékek ellen továbbá a lánctalpat is.

 
       

Panzerkampfwagen III. N

A Pz III. M egy 75 mm-es gyalogságot támogató páncélos volt, innen az elnevezés is: Sturmpanzer. Összesen 666 darabot gyárottak belőle. Csöve a Pz IV korai típusaitól van.

 
         

Panzerkampfwagen IV. D

Már a lengyelországi harcokban is részt vett 45 darab páncélos ebből a típusból, egészen 1944-ig maradt szolgálatban. 75 mm-es ágyúja elégtelen célzást biztosított ezen kívül pedig átütőképessége is rossz volt.

 
 

Panzerkampfwagen IV. F1

A szövetséges harckocsikkal való találkozás után fejlesztették ki ezt í típust, megnövelték homlokpáncélzatát 50 mm-esre és a löveg is a pontosabb célzás érdekében egy ellensúlyozást kapott. Azonban a szovjet T-34 és KV-1 típusú harckocsikkal szemben elégtelennek bizonyult ezért volt szükség a módosításokra.

 
     

Panzerkampfwagen IV. F2

A Pz IV F2 már képes volt felvenni a harcot a szovjet harckocsikkal, Észak-Afrikában pedig minden szövetséges harckocsit felülmúlt, képes volt őket akár 1000 m távolságból megsemmisíteni.  
 
         

Panzerkampfwagen IV. G

Könnyen összetéveszthető elődjével, fegyverzetét tökéletesítették csőszájféke után könnyű felismerni, mert míg az F2 változatnak egykamrás addig a G-nek kettő, ez az átütőképességet növeli és a torkolati sebességet.

 
 
           

Panzerkampfwagen IV. H

A legnagyobb darabszámban (3774 db) gyártott típus, egészen a háború végig szolgálatban maradt. Köpennyel szerelték fel, homlokpáncélzatát 80-re erősítették az oldal és tető páncélját is jelentősen. Sebessége csökkent, de az összes ellenféllel fel tudta venni a harcot. (Ugyan a nagyobb harckocsikkal szemben mint pl. az IS2 alul maradt)

 
 
   

Panzerkampfwagen V. A "Panther"

A T-34-es harckocsi megjelenését követően a német mérnökök új kihívásra találtak. Eleinte "hazafiatlannak" tűnt az, hogy egyszerűen lemásolják a T-34-est ezért sem vetették be egészen a Zidalelle hadműveletig őket (Kursk). Első bevetésük azonban túl gyorsan tesztelés nélkül ment végbe, sok meghibásodott és szerelésre szorult már a harc legelején. Így később tökéletesítésre szorult.

 
 
             

Panzerkampfwagen V. D "Panther"

Kijavították az A változat legtöbb hibáját, bár még igen gyakran küszködött ez a konstrukció is motorhibákkal. 75mm.-es ágyúja és nagy páncélja (mint elődjénél is) a szövetséges és szovjet harckocsizók rémévé tette.

 
 
 

Panzerkampfwagen V. G "Panther"

A legnagyobb darabszámban gyártott Panther (párduc) változat. Elődei összes hibáját kijavították ebben a konstrukcióban. Ennek a típusnak volt néhány éjjel látóval felszeret példánya is. 600 m-re is el lehetett látni az éjjellátóval a teljes sötétben is. Mindössze (1944 szeptember 5-étől) 50 darab "infra-párduc" készült.

 
 
     

Panzerkampfwagen V. F "Panther"

A jól bevált G változat alvázát használták fel, lövegtornya keskenyebb és alacsonyabb lett, páncélzatát jelentősen növelték 120 mm-re. A párhuzamosított géppuskát MG 34-ről MG 42-re cserélték, a másikat pedig MP 44-re. De csak 1944-től kezdték el gyértani, 1945 júniusában már minden párducnak az új (Schmalturm) toronnyal kellett volna rendelkeznie. A háború májusban véget ért így csak kevés példány készült el belőle.

 
       

Panzerkampfwagen VI. E "Tiger"

A tigris a világháború leghíresebb tankja és az amelyik a legtöbb ember tudatában él a T-34-es mellett. Összes ellenfelénél jobb egészen 1944-ig. 1941-ben használták először a Leningrádiért folytatott csatában. Megjárta mind az orosz telet, mind Észak-Afrikát. Egyetlen lövésével képes volt megsemmisíteni akármilyen ellenséges tankot, lövege átmérője (88mm) és páncélvastagsága (80-130mm) félelmetes fegyverré tett. De lánctalpa túl bonyolult volt így a harctéren szinte lehetetlen volt javítani, sebessége és súlya is korlátozta a jó manőverezésben.  
 
 
 
         

Panzerkampfwagen VI.  B "Tiger II"

Sokak szerint a tigris II-es volt a háború legjobb harckocsija, ehhez csak csatlakozni tudok. Páncélja egyetlen szövetséges vagy szovjet harckocsi lövedékét könnyedén kivédi. Lövege viszont képes akármit megsemmisíteni. Mozgékonyabb a tigris I-nél, de súlyban több. Két változatban készült, de Henchel toronnyal felszereltből több van, mint Porchéből. A hozzá fűződő reményeket nem tudta beváltani, az Ardenneki offenzíva alatt a benzinhiány miatt legtöbbször a legénység semmisítette meg, hogy ne kerüljön ellenséges kézre, a magyarországi hadjárat alatt pedig súlya miatt elsüllyedt a mocsaras terepen.  
 
 

Panzerkampfwagen VII. "Löve"

Nem igazi világháborús páncálos, sosem gyártották le azonban említésre méltó a német terveket nézve.

 
         

Panzerkampfwagen VIII. "Maus"

A második világháború és az egész világtörténelem leghatalmasabb harckocsija a maga 188 tonnájával. 1024 lóerős motor volt benne ami már magában annyit fogyaszt mint egy komplett tankhadosztály. Két löveg volt beleszerelve egy 128 mm-es és egy 75 mmm-es. 3 db MG42-es géppuskával rendelkezett. Összesen kettő darabot gyártottak belőle ebből egy az Ardennekben elpusztult. A másik Moszkvában van a Kubinka tankmúzeumban.  
 
 
           

Zsákmányolt tankok német használatban

A német hadsereg volt az amely a legtöbb zsákmányolt harckocsit vetette be a világháborúban. A zsákmányolt harckocsik egy részét a rosszul felszerelt szövetségeseinek adta.  
 

Főoldalra! Vissza! google.co.hu