|
Német harckocsik
|
|
|
Panzerkampfwagen 35 (t) |
A Skoda gyár gyártotta
eleinte Csehszlovákiában LT-35 néven, felépítése a harmincas években
úttörőnek számított. A német hadsereg Csehszlovákia annektálása után
nevezte át Pz 35 (t)-nek. 25 mm-es páncéllal rendelkezett, amit később
megerősítettek. 37 mm-es Skoda ágyúval és 120 lóerős Skoda motorral
rendelkezett. Főleg Romániai és csatlós országok használták, főleg
utódja a Pz 38 (t)-t alkalmazták. |
|
 |
 |
_04_small.jpg) |
_07_small.jpg) |
 |
|
|
|
Panzerkampfwagen 38 (t)
|
A második
világháború előtt Németország annektálta Csehszlovákiát így
hadfelszerelése átszállt rá (és Magyarországra aki Dél-Csehszlovákiát
kapta). A Pz 38-as tank eleinte mind Lengyelországban, mind
Franciaországban viszonylag jónak számított és megbízhatónak, de
későbbre meglehetősen elavult, emellett
nagy számban volt belőle. Magyarország még 1945-ben is használta. (A "t" jelzés a
Csehszlovákra utal- tschehis) Nagy szerepe volt Franciaország
legyőzésben, Franciaország amely olyan nagy patrónusa volt a
kisantantnak - köztük Csehszlovákiának - végül ironikus módon többek
közt cseh tankokkal lett térdre kényszerítve. Páncélzata 25 mm (többször
50mm-esre növelve); fegyverzete: 37 mm-es ágyú és két darab Mg 37 (t)
7.92-es géppuska. |
|
1_small.jpg) |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
Panzerkampfwagen I. |
A Pzkpfw.
I.-est a Spanyol polgárháborúban használták először a világháborúban
bevetéseken szinte csak felderítő szerepet kapott. Fegyverzete 2db MG
13-as géppuska, maximum páncélzata 13 mm |
|
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
Paznerkampfwagen II. C |
A Pz II. es
félelmetes hírnévre tett szert Spanyolországban, gyors tűzereje
kompenzálta a 20 mm-es ágyút. A lengyelországi és franciaországi harcok
után azonban háttérbe szorult. A háború elején még szolgálatban volt
néhány A és B típus de túlnyomórészt a C típust használták. |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Paznerkampfwagen II. F |
A Pz II F a C
továbbfejlesztésén alapuló D, E váltpozatok tökéletesítélse (azok nem
váltak be). Megnövelték páncélját és a lövegjét is kicserélték. |
|
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
Paznerkampfwagen II. L "Luchs" |
A "Hiúz" már
nem könnyű-harckocsinak lett terveznek hanem páncélos felderítőnek,
mozgékonyságát növelték, lövege 20mm-es kwk 38-as, motorja egy Maybach
180 Le-s motor. |
|
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
|
Panzerkampfwagen III. E |
|
Elődeihez
képest - amelyekből alig gyártottak - megnövelték a páncélzatát és új
320 LE-s motort kapott. Már Lengyelországban bevetették, részt vett a
nyugat-európai és a Szovjetunió beli harcokban is. 37 mm-es ágyúval
rendelkezett. |
|
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
|
Panzerkampfwagen III. F |
Az első nagy tömegben
gyártott PZ III-as változat. 1939 végétől állt hadrendben, de hamar
rájöttek, hogy a 37 mm-es ágyúja elégtelen ebből született meg a G
változat 50 mm-el. |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Panzerkampfwagen III. J |
1941 és 1942
között gyártották, 2516 darab készült belőle, ami a legnagyobb
darabszámú a PZ III-asok között. 50 mm-es ágyúja és 50 mm-es
homlokpáncélja jóval megnövelte hatékonyságát elődeihez képest. |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
Panzerkampfwagen III. J/1 |
Elődje tökéletesítése, az 50
mm-es ágyút meghosszabbították, így a lövedék nagyobb sebességgel hagyja
el a csövet és nagyobb az átütőképessége is, továbbá pontosabb is a
célzás és messzebbr5e el lehet vele lőni. |
|
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
|
Panzerkampfwagen III. M |
Ez a verzió már úgynevezett
köpenyt kapott ami oldalról védte az üres töltetű páncéltörő lövedékek
ellen továbbá a lánctalpat is. |
|
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
Panzerkampfwagen III. N |
A Pz III. M egy 75 mm-es
gyalogságot támogató páncélos volt, innen az elnevezés is: Sturmpanzer.
Összesen 666 darabot gyárottak belőle. Csöve a Pz IV korai típusaitól
van. |
|
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
Panzerkampfwagen IV. D |
Már a lengyelországi
harcokban is részt vett 45 darab páncélos ebből a típusból, egészen
1944-ig maradt szolgálatban. 75 mm-es ágyúja elégtelen célzást
biztosított ezen kívül pedig átütőképessége is rossz volt. |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
Panzerkampfwagen IV. F1 |
A szövetséges harckocsikkal
való találkozás után fejlesztették ki ezt í típust, megnövelték
homlokpáncélzatát 50 mm-esre és a löveg is a pontosabb célzás érdekében
egy ellensúlyozást kapott. Azonban a szovjet T-34 és KV-1 típusú
harckocsikkal szemben elégtelennek bizonyult ezért volt szükség a
módosításokra. |
|
 |
 |
 |
 |
2_small.jpg) |
|
|
|
Panzerkampfwagen IV. F2 |
A Pz IV F2
már képes volt felvenni a harcot a szovjet harckocsikkal,
Észak-Afrikában pedig minden szövetséges harckocsit felülmúlt, képes
volt őket akár 1000 m távolságból megsemmisíteni. |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
_small1.JPG) |
_small1.JPG) |
 |
|
|
|
|
|
Panzerkampfwagen IV. G |
Könnyen összetéveszthető
elődjével, fegyverzetét tökéletesítették csőszájféke után könnyű
felismerni, mert míg az F2 változatnak egykamrás addig a G-nek kettő, ez
az átütőképességet növeli és a torkolati sebességet. |
|
 |
 |
 |
 |
 |
_small1.JPG) |
 |
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
Panzerkampfwagen IV. H |
A legnagyobb darabszámban
(3774 db) gyártott típus, egészen a háború végig szolgálatban maradt.
Köpennyel szerelték fel, homlokpáncélzatát 80-re erősítették az oldal és
tető páncélját is jelentősen. Sebessége csökkent, de az összes
ellenféllel fel tudta venni a harcot. (Ugyan a nagyobb harckocsikkal
szemben mint pl. az IS2 alul maradt) |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Panzerkampfwagen V. A "Panther" |
A T-34-es harckocsi
megjelenését követően a német mérnökök új kihívásra találtak. Eleinte
"hazafiatlannak" tűnt az, hogy egyszerűen lemásolják a T-34-est ezért
sem vetették be egészen a Zidalelle hadműveletig őket (Kursk). Első
bevetésük azonban túl gyorsan tesztelés nélkül ment végbe, sok
meghibásodott és szerelésre szorult már a harc legelején. Így később
tökéletesítésre szorult. |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
Panzerkampfwagen V. D "Panther" |
Kijavították az A változat
legtöbb hibáját, bár még igen gyakran küszködött ez a konstrukció is
motorhibákkal. 75mm.-es ágyúja és nagy páncélja (mint elődjénél is) a
szövetséges és szovjet harckocsizók rémévé tette. |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
Panzerkampfwagen V. G "Panther" |
A legnagyobb darabszámban
gyártott Panther (párduc) változat. Elődei összes hibáját kijavították
ebben a konstrukcióban. Ennek a típusnak volt néhány éjjel látóval
felszeret példánya is. 600 m-re is el lehetett látni az éjjellátóval a
teljes sötétben is. Mindössze (1944 szeptember 5-étől) 50 darab "infra-párduc"
készült. |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
|
Panzerkampfwagen V. F "Panther" |
A jól bevált G változat
alvázát használták fel, lövegtornya keskenyebb és alacsonyabb lett,
páncélzatát jelentősen növelték 120 mm-re. A párhuzamosított géppuskát
MG 34-ről MG 42-re cserélték, a másikat pedig MP 44-re. De csak 1944-től
kezdték el gyértani, 1945 júniusában már minden párducnak az új (Schmalturm)
toronnyal kellett volna rendelkeznie. A háború májusban véget ért
így csak kevés példány készült el belőle. |
|
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
Panzerkampfwagen VI. E
"Tiger" |
A tigris a
világháború leghíresebb tankja és az amelyik a legtöbb ember tudatában
él a T-34-es mellett. Összes ellenfelénél jobb egészen 1944-ig. 1941-ben
használták először a Leningrádiért folytatott csatában. Megjárta mind az
orosz telet, mind Észak-Afrikát. Egyetlen lövésével képes volt
megsemmisíteni akármilyen ellenséges tankot, lövege átmérője (88mm) és
páncélvastagsága (80-130mm) félelmetes fegyverré tett. De lánctalpa túl
bonyolult volt így a harctéren szinte lehetetlen volt javítani,
sebessége és súlya is korlátozta a jó manőverezésben. |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
Panzerkampfwagen VI. B
"Tiger II" |
Sokak szerint
a tigris II-es volt a háború legjobb harckocsija, ehhez csak csatlakozni
tudok. Páncélja egyetlen szövetséges vagy szovjet harckocsi lövedékét
könnyedén kivédi. Lövege viszont képes akármit megsemmisíteni.
Mozgékonyabb a tigris I-nél, de súlyban több. Két változatban készült,
de Henchel toronnyal felszereltből több van, mint Porchéből. A hozzá
fűződő reményeket nem tudta beváltani, az Ardenneki offenzíva alatt a
benzinhiány miatt legtöbbször a legénység semmisítette meg, hogy ne
kerüljön ellenséges kézre, a magyarországi hadjárat alatt pedig súlya
miatt elsüllyedt a mocsaras terepen. |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
Panzerkampfwagen VII. "Löve"
|
Nem igazi világháborús páncálos,
sosem gyártották le azonban említésre méltó a német terveket nézve. |
|
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
Panzerkampfwagen VIII. "Maus" |
A második
világháború és az egész világtörténelem leghatalmasabb harckocsija a
maga 188 tonnájával. 1024 lóerős motor volt benne ami már magában annyit
fogyaszt mint egy komplett tankhadosztály. Két löveg volt beleszerelve
egy 128 mm-es és egy 75 mmm-es. 3 db MG42-es géppuskával rendelkezett.
Összesen kettő darabot gyártottak belőle ebből egy az Ardennekben
elpusztult. A másik Moszkvában van a Kubinka tankmúzeumban. |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
Zsákmányolt tankok német használatban |
A német
hadsereg volt az amely a legtöbb zsákmányolt harckocsit vetette be a
világháborúban. A zsákmányolt harckocsik egy részét a rosszul felszerelt
szövetségeseinek adta. |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
|