Brit légierő (RAF)

Szakértő: Vérvörös Szőnyi

Airspeed Oxford

Airspeed Oxford 1937-től, háromüléses iskolagép, hasonlóan repülhető mint a nehézbombázók, összekötő gépként is szolgált; seb. 302km/h, hatótáv 563km, fegyverzet nics, de felülre elhelyezhető egy Armstong-Whithworth féle torony 7,7mm-es géppuskával.

       

Avro Lachaster

Lancaster 1941-től, éjszakai bombázásokra használták, de részt vett a Ruhr vidék gátjai elleni támadásban, ez hordozta a 2.vh legnagyobb bombáját a 10,5 tonnás "grand slam"-ot, mivel alul nem rendelkezett géppuskával és ezáltal nagy bombatere volt, seb. 462 km/h, hatótáv 2700 km, fegyverzet 2x7,7mm az orrban, 2x7,7mm a tetőn, 4x7,7mm a farokban, általában 6350kg bomba.  
 
     

Handley Page Halifax

Halifax 1940-től, hasonló szerepe volt minta Lancasternek, de használták azon túl tengerészeti járőrgépnek, felderítőnek, vitorlázó vontatónak, csapat-és áruszállítónak is, fokozatosan fejlesztették erősebb motorokkal és nagyobb üzemanyagtartállyal, seb. 500 km/h, hatótáv 2000 km, fegyverzet 9x7,7mm, 5890 kg bomba  
   

Short Stirling

Stirling 1940-től, kevésbé sikeres mint a Halifax és Lancaster, mert kicsi volt a fesztávja, hogy elférjen a hangárokban, ráadásul az bombatérben 907 kg-nál nagyobb bombák nem fértek el, 44-ben kivonták a szolgálatból, vitorlázóvontató és ejtőernyős-szállító is volt, seb. 435 km/h, hatótáv 1000 km, fegyverzet 8x7,7mm, 6300kg bomba.  
 

Vickers Wellinton

Wellington első repülés 1936, tengerészeti felderítő tengeralattjáró-vadász és közepes bombázó, seb. 395 km/h, hatótáv 2100-3500km, fegyverzet 2x7,7mm elől, 4x7,7mm hátul, néha oldalt egy 7,7mm, 2041kg bomba.  
 
             

Vickers Warwick

Warwick első repülés 1939, radarral ellátott tengeralattjáró-vadász vagy mentő repülő, seb. 480km/h, hatótáv 4900 km, fegyverzet 12,7mm az orrban és kétoldalt, 4x7,7mm a farokban, 2722kg bomba vagy 3900kg akna.  
       

Short Sunderland

Sunderland első repülés 1937, tengerészeti felderítő és tengeralattjáró-vadász vagy mentő, későbbi változatán radar is van, seb. 342 km/h, hatótáv 4800 km, fegyverzet 8x7,7mm (néha előre tüzelő géppuskák pluszban), 2250kg (mélységi)bomba vagy víziakna.  
 

de Haviland Tiger DH 82

de Havilland D.H.82 Tiger Moth első repülés 1931, a RAF és a Brit Nemzetközösség legjelentősebb iskolagépe, partvédelmi őrjáratokra, összekötőgépként is alkalmazták, a kanadai változat (DH82C) volt zárt pilótafülkés, és sítalpas változatban is. A DH82B távirányítású robot-célrepülőgép, seb. 175km/h, hatótáv 486km.

           

de Haviland Mosqito DH 98

Mosquito D.H.98  első repülés 1940, bombázó vagy vadász vagy felderítő, szinte csak fából (a termeszek álmának becézték), fordulékonysága és sebessége miatt nagyon nehezen elfogható, seb. 620 km/h, hatótáv 1600-3000 km, fegyverzet bombázó változatnál 4x227kg vagy 1x1814kg bomba, vadásznál 4x7,7mm az orrban és 4x20mm a törzs alján.  
   

Bristol Beaufighter

Beaufighter első repülés 1939, a japánok suttogó halálnak nevezték halk  hajtóművei miatt, vadászbombázó, éjjeli vadász vagy torpedóvető változata volt, seb. 512 km/h, hatótáv 2400km, fegyverzet 4x20mm, 6x7,7mm, 7,7mm hátul, 1 torpedó és 2x113kg bomba vagy 8x76,2mm rakéta.  
     

Fairey Swordfish

Swordfish 1938-tól, hordozóról indított bombázó, leghíresebb győzelme amikor eltalálta a Bismarck kormánylapátját, seb.222 km/h, hatótáv 1600 km, fegyverzet 7,7mmelőre és hátra, egy torpedó vagy 680kg bomba vagy 8 rakéta.  
   

Hawker Hart

Hawker Hart 1930-tól, könnyű bombázógép, később összekötő, kiképző és vitorlázó vontató. A háborúban Abesszíniában alacsonytámadásokra használták az olasz csapatok ellen; seb. 277km/h, hatótáv 756km, fegyverzet (2x)7,7mm, 7,7mm hátrafelé, 227kg bomba.
       

Hawker Hurricane Mk I-II

Hurricane első repülés 1935, kevésbé híres és fordulékony, mint a Spitfire, pedig több volt belőle, később földi célok ellen vetették be, seb.530km/h, hatótáv 740km fegyverzet Mk.I 8x7,7mm, Mk.IIB 12x7,7mm, Mk.IIC 4x20mm, Mk.IID két tankelhárító 40 mm gépágyú, 2x227kg bomba vagy 8 rakéta.  
 
           

Supermarine Spitfire & Seafire

Spitfire első repülés 1936, fordulékony vadászgép amely az angliai csatában szerzett hírnevet, úgy mint a Lancasterben és Mosquitoban itt is a Rolls-Royce Merlin motort alkalmazták, a hordozóról üzemeltetett változata a Seafire, sok változat volt de kinézetre egyedül az MKXII más egyenes szárnyvéggel,  seb.580 km/h, hatótáv 640-800 km, fegyverzet Mk1A 8x7,7mm, Mk1B 2x7,7mm és 2x20mm, MkIXE 2x20mm és 2x12,7mm és 454 kg bomba.  
 
 
             

Hawker Typhoon

Typhoon első repülés 1939, vadászgépnek tervezték, de gondok voltak a motorral és kevésbé mozgékony,  mint a FW-190, így viszont az egyik leghíresebb alacsonytámadó gép lett, seb. 660km/h, hatótáv 821km, fegyverzet 4x20mm, 2x227kg vagy 1x454kg bomba vagy 8 rakéta.  
 
       

Hawker Tempest

Tempest 1944-től, a Typhoon továbbfejlesztése azonos fegyverzettel, de jobb teljesítménnyel, bevetették V1-ek és Me262-ők ellen, seb 690 km/h, hatótáv 1190 km.  
   

Westland Lysander

Lysander 1938-tól, felderítőgép vagy franciaországi kémeket szállított, mivel 200m kifutópálya elég, seb. 350km/h, hatótáv 966km, fegyverzet 2x7,7mm előre és hátra, 227kg bomba.  
       

Gloster gladiator

Gladiator első repülés 1934, gyorsan kivonták a szolgálatból nem korszerű teljesítménye miatt, futárgépként szolgált tovább, seb. 414 km/h, hatótáv 790km, fegyverzet 4x7,7mm.  
       

Gloster Meteor

Meteor első repülés 1943, sugárhajtású vadászgép, mely soha nem találkozott ellenfelével az Me262-vel, viszont megsemmisítette a V1-eket, a háború után több sebességi rekordot állított fel, seb. 675-793km/h, hatótáv 2156km, fegyverzet 4x20mm.  
 
             

Paul Bolton Defiant

Boulton Paul Defiant első repülés 1937, lövésztoronnyal ellátott vadászgép, mely később radarral felszerelt éjjeli vadász vagy iskolagép lett, seb. 490 km/h, hatótáv 748 km, fegyverzet 4x7,7mm a toronyban.  
       
Airspeed AS 51 Horsa

első repülés 1941.09, vitorlázó repülő, mely egy kisebb jármű; szállítására is képes, ilyennel közelítették meg észrevétlenül a Pegazus hidat a britek a normandiai partraszállásnál, seb. 241 km/h, teher 3200kg vagy 25 katona

 
 
             
Armstrong Whitworth Whitley

első repülés 1936, bombázták vele a Ruhr-vidéket már 1939.09.03-án!, később Genovát és Torinót majd Berlint, Kölnt is. Használták kiképzésre, vitorlázószállításra, ejtőernyős-küldetéseknél és radarral a partvédelemnél, seb. 370km, hatótáv 2623km, fegyverzet 7,7mm az orrban 4x7,7mm a faroktoronyban, 3175kg bomba

 
     
Avro Manchester

1940-42, megbízhatatlan motorjai miatt nem ért el sok sikert, igazán csak azért jelentős, mert ebből fejlesztették ki híresebb utódját a Lancastert, seb. 426km/h, hatótáv 2623km, fegyverzet 2x7,7mm az orrban és a tetőn, 4x7,7mm a farokban, 4695kg bomba

 
     
Blackburn B-24 Skua

1938-42, hordozóról indított zuhanóbombázó, nagyon kevés (190db) készült, seb. 362km/h, hatótáv 1220km, fegyverzet 4x7,7mm, 7,7mm hátra, 1x226,8kg és 8x13,6kg bomba

 
       
Blackburn B-25 Roc

a Skuából kifejlesztve az anyahajó védelmét kellett szolgálnia, a felépítése ugyanolyan (rossz) mint a Defiantnak, követte elődje sorsát, fegyverzet 4x7,7mm a toronyban

 
         
Blackburn B-26 Botha

1939-44, tengerészeti felderítő vagy torpedóbombázó, seb.400km/h, hatótáv 2044km, fegyverzet 3x7,7mm, 900kg bomba vagy torpedó

 
         
Bristol Blenheim

első repülés 1936, bombázó majd később radarral felszerelt éjszakai vadászgép, seb.428km/h, hatótáv 1700km, fegyverzet 7,7mm elől, 2x7,7mm alul és felül, 452kg bomba a bombatérben és 145kg a szárny alatt

 
 
             
Bristol Beaufort

940-43, szárazföldi bázisú torpedóvető célpontjai a Scharnhorst, Gneisenau, Prinz Eugen..., használták a Földközi-tengeren, Csendes-óceánon, seb. 420km/h, hatótáv 1700km, fegyverzet 2x7,7mm felül és néha a szárnyban, 907kg bomba vagy torpedó

 
 
             
Fairey Albacore

első repülés 1938, a Swordfishet kellett volna felváltania, torpedóvető és felderítő, leghíresebb támadása a Vittorio Veneto csatahajó ellen történt, seb. 259km/h, hatótáv 1490km, fegyverzet 7,7mm előre és hátra, 907kg bomba vagy torpedó

 
       
               
Fairey Barracuda

első repülés 1940 dec., az Albacore-ok leváltására tervezték, hordozóra telepített zuhanó-és torpedóbombázó, támadta a Tirpitzet, seb.367km/h, hatótáv 1102km, fegyverzet 2x7,7mm hátra, 1454kg bomba vagy torpedó

 
           
Fairey Battle

1937-től, nappali könnyűbombázó melyet nagy veszteségei miatt hamar kivontak a szolgálatból, iskolagép lett, seb. 390km/h, hatótáv 1600km, fegyverzet 7,7mm előre és hátul, 4x113kg bomba

 
     
               
Fairey Firefly

első repülés  1941 dec., hordozóról üzemeltetett éjszakai vadászgép radarral, seb. 509km/h, hatótáv 2092km, fegyverzet 4x20mm, 2x454kg bomba vagy 8 rakéta

 
 
             
Fairey Fulmar

Fairley Fulmar 1940-től, a Firefly előde, vadászgép később radarral éjszakai bevetéseken is, seb. 439km/h, hatótáv 1250km, fegyverzet 8x7,7mm (néha hátul is), 2x113kg bomba, a hátul ülők kézifegyverekkel lőttek de gyakori felszerelés volt a wcpapír tekercs!

 
   
               
General Aircraft Hamilcar

első repülés 1942 márc., nagy vitorlázógép néha két motorral, könnyű-harckocsi szállítására tervezték, seb.241km/h, hatótáv 2700km, teher 8000kg vagy 40 katona

 
 
Handley Page H.P.52 Hampden

1938-tól, tengeralattjáró-vadász majd éjszakai bombázó és torpedóvető, a szovjet légierő is kapott belőle, seb. 426km/h, hatótáv 1440-3200km, fegyverzet 7,7mm elől, hátrafelé alul és felül, 1814kg bomba

 
   
               
Supermarine Stranraer

első repülés 1934, a háború kitörésekor 15 gép még szolgált, parti járőr, tengeralattjáró-vadász, 1942 után már csak Kanadában áll hadrendben, seb. 266km/h, hatótáv 1650km, fegyverzet 3x7,7mm az orrban és hátul, bombák és mélységi aknák

 
     
Supermarine Walrus

1936-tól, katapulttal indított kétéltű; felhajtható szárnyakkal, tüzérségi megfigyelő és felderítő;, tengeri mentő, seb. 217km/h, hatótáv 966km, fegyverzet 7,7mm az orrban és hátul, kismértű bombák

 
 
Westland Whirlwind

első repülés 1938, jó repülési tulajdonságait háttérbe szorította a motorprobléma, át tudta repülni a La Manche csatornát , később sikeres vadászbombázó, csak 114 db készült, seb. 580km/h, hatótáv 1290km, fegyverzet 4x20mm, 2x227kg bomba

 
 
Avro Anson

első repülés 1935, eredetileg postagép, de a háborúban sok katonai feladatköre lett, partvédelmi járőr, mentő-és összekötő gép, oktattak vele pilótát, navigátort, lövészt, rádióst, seb. 302km/h, hatótáv 1271km, fegyverzet 7,7mm előre és néha felül a toronyban

 
   
Miles Master

első repülés 1937, a Hurricane-ok és Spitfire-ek megjelenésével szükség lett egy új oktatógépre, néha fel lettek teljesen fegyverezve az angliai csata "rosszabb" napjaiban, egyes gépekkel vitorlázókat vontattak, seb. 389km/h, repülési idő 2 óra, fegyverzet 7,7mm, esetleg könnyű bombák

 
         
Vickers Wellesley

1937-től, legtöbbjüket már a háború előtt selejtezték, de Észak-Afrikában és tengeri felderítéseken mégis bevetették, seb. 367km/h, hatótáv 1786km, fegyverzet 7,7mm előre és hátul, 907kg bomba

 
     
Fairey Fox

Fairey Fox 1926-tól, könnyűbombázó, túl sok szerepe már nem volt a háborúban, ebből fejlesztették ki a Seafoxot

 
     
Fairey Seafox

37-től 43-ig szolgált hajófedélzeti felderítőként, seb. 200-300kmh, hatótáv 600-700km, fegyverzet 7,7mm, 250kg bomba

 
       

Taylorcraft Auster

Taylorcraft Auster eredetileg az USÁban fejlesztették ki civil gépnek, de Nagy-Britannia volt a legjelentősebb felhasználója. Kétfős összekötő és megfigyelőgép volt, kellő fordulékonysággal és rövid fel-és leszállótávval; seb.209km/h, hatótáv 402km.

 
       

Főoldalra! Vissza! google.co.hu