 |
Brit
légierő (RAF) |
 |
|
|
Szakértő:
Vérvörös Szőnyi |
|
Airspeed Oxford |
Airspeed Oxford 1937-től,
háromüléses iskolagép, hasonlóan repülhető mint a nehézbombázók,
összekötő gépként is szolgált; seb. 302km/h, hatótáv 563km, fegyverzet
nics, de felülre elhelyezhető egy Armstong-Whithworth féle torony
7,7mm-es géppuskával. |
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
Avro Lachaster |
Lancaster 1941-től, éjszakai bombázásokra
használták, de részt vett a Ruhr vidék gátjai elleni támadásban, ez
hordozta a 2.vh legnagyobb bombáját a 10,5 tonnás "grand slam"-ot, mivel
alul nem rendelkezett géppuskával és ezáltal nagy bombatere volt, seb.
462 km/h, hatótáv 2700 km, fegyverzet 2x7,7mm az orrban, 2x7,7mm a
tetőn, 4x7,7mm a farokban, általában 6350kg bomba. |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
|
Handley Page Halifax |
Halifax 1940-től, hasonló szerepe volt minta
Lancasternek, de használták azon túl tengerészeti járőrgépnek,
felderítőnek, vitorlázó vontatónak, csapat-és áruszállítónak is,
fokozatosan fejlesztették erősebb motorokkal és nagyobb
üzemanyagtartállyal, seb. 500 km/h, hatótáv 2000 km, fegyverzet 9x7,7mm,
5890 kg bomba |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Short Stirling |
Stirling 1940-től, kevésbé sikeres mint a Halifax és Lancaster, mert
kicsi volt a fesztávja, hogy elférjen a hangárokban, ráadásul az
bombatérben 907 kg-nál nagyobb bombák nem fértek el, 44-ben kivonták a
szolgálatból, vitorlázóvontató és ejtőernyős-szállító is volt, seb. 435
km/h, hatótáv 1000 km, fegyverzet 8x7,7mm, 6300kg bomba. |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
Vickers Wellinton |
Wellington első repülés 1936, tengerészeti
felderítő tengeralattjáró-vadász és közepes bombázó, seb. 395 km/h,
hatótáv 2100-3500km, fegyverzet 2x7,7mm elől, 4x7,7mm hátul, néha oldalt
egy 7,7mm, 2041kg bomba. |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
Vickers Warwick |
Warwick első repülés 1939, radarral ellátott
tengeralattjáró-vadász vagy mentő repülő, seb. 480km/h, hatótáv 4900 km,
fegyverzet 12,7mm az orrban és kétoldalt, 4x7,7mm a farokban, 2722kg
bomba vagy 3900kg akna. |
|
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
Short Sunderland |
Sunderland első repülés 1937, tengerészeti felderítő és
tengeralattjáró-vadász vagy mentő, későbbi változatán radar is van, seb.
342 km/h, hatótáv 4800 km, fegyverzet 8x7,7mm (néha előre tüzelő
géppuskák pluszban), 2250kg (mélységi)bomba vagy víziakna. |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
de Haviland Tiger DH 82 |
de Havilland D.H.82 Tiger
Moth első repülés 1931, a RAF és a Brit Nemzetközösség legjelentősebb
iskolagépe, partvédelmi őrjáratokra, összekötőgépként is alkalmazták, a
kanadai változat (DH82C) volt zárt pilótafülkés, és sítalpas változatban
is. A DH82B távirányítású robot-célrepülőgép, seb. 175km/h, hatótáv
486km. |
 |
 |
|
|
|
|
|
|
de Haviland Mosqito DH 98 |
Mosquito D.H.98 első repülés 1940, bombázó vagy vadász vagy
felderítő, szinte csak fából (a termeszek álmának becézték),
fordulékonysága és sebessége miatt nagyon nehezen elfogható, seb. 620
km/h, hatótáv 1600-3000 km, fegyverzet bombázó változatnál 4x227kg vagy
1x1814kg bomba, vadásznál 4x7,7mm az orrban és 4x20mm a törzs alján. |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Bristol Beaufighter |
Beaufighter első repülés 1939, a japánok
suttogó halálnak nevezték halk hajtóművei miatt, vadászbombázó,
éjjeli vadász vagy torpedóvető változata volt, seb. 512 km/h, hatótáv
2400km, fegyverzet 4x20mm, 6x7,7mm, 7,7mm hátul, 1 torpedó és 2x113kg
bomba vagy 8x76,2mm rakéta. |
|
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
|
Fairey Swordfish |
Swordfish 1938-tól, hordozóról indított bombázó, leghíresebb győzelme
amikor eltalálta a Bismarck kormánylapátját, seb.222 km/h, hatótáv 1600
km, fegyverzet 7,7mmelőre és hátra, egy torpedó vagy 680kg bomba vagy 8
rakéta. |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Hawker Hart |
Hawker Hart 1930-tól, könnyű bombázógép, később
összekötő, kiképző és vitorlázó vontató. A háborúban Abesszíniában
alacsonytámadásokra használták az olasz csapatok ellen; seb. 277km/h,
hatótáv 756km, fegyverzet (2x)7,7mm, 7,7mm hátrafelé, 227kg bomba. |
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
Hawker Hurricane Mk I-II |
Hurricane első repülés 1935, kevésbé híres és fordulékony, mint a
Spitfire, pedig több volt belőle, később földi célok ellen vetették be,
seb.530km/h, hatótáv 740km fegyverzet Mk.I 8x7,7mm, Mk.IIB 12x7,7mm,
Mk.IIC 4x20mm, Mk.IID két tankelhárító 40 mm gépágyú, 2x227kg bomba vagy 8
rakéta. |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
Supermarine Spitfire & Seafire |
Spitfire első repülés 1936, fordulékony vadászgép amely az
angliai csatában szerzett hírnevet, úgy mint a Lancasterben és
Mosquitoban itt is a Rolls-Royce Merlin motort alkalmazták, a hordozóról
üzemeltetett változata a Seafire, sok változat volt de kinézetre
egyedül az MKXII más egyenes szárnyvéggel, seb.580 km/h, hatótáv
640-800 km, fegyverzet Mk1A 8x7,7mm, Mk1B 2x7,7mm és 2x20mm, MkIXE
2x20mm és 2x12,7mm és 454 kg bomba. |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
Hawker Typhoon |
Typhoon első repülés 1939, vadászgépnek
tervezték, de gondok voltak a motorral és kevésbé mozgékony, mint a
FW-190, így viszont az egyik leghíresebb alacsonytámadó gép lett, seb.
660km/h, hatótáv 821km, fegyverzet 4x20mm, 2x227kg vagy 1x454kg bomba
vagy 8 rakéta. |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
Hawker Tempest |
Tempest 1944-től, a Typhoon továbbfejlesztése azonos fegyverzettel, de
jobb teljesítménnyel, bevetették V1-ek és Me262-ők ellen, seb 690 km/h,
hatótáv 1190 km. |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Westland Lysander |
Lysander 1938-tól, felderítőgép vagy franciaországi kémeket szállított,
mivel 200m kifutópálya elég, seb. 350km/h, hatótáv 966km, fegyverzet
2x7,7mm előre és hátra, 227kg bomba. |
|
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
Gloster gladiator |
Gladiator első repülés 1934, gyorsan kivonták a szolgálatból nem
korszerű teljesítménye miatt, futárgépként szolgált tovább, seb. 414
km/h, hatótáv 790km, fegyverzet 4x7,7mm. |
|
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
Gloster Meteor |
Meteor első repülés 1943, sugárhajtású vadászgép, mely soha nem
találkozott ellenfelével az Me262-vel, viszont megsemmisítette a
V1-eket, a háború után több sebességi rekordot állított fel, seb.
675-793km/h, hatótáv 2156km, fegyverzet 4x20mm. |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
Paul Bolton Defiant |
Boulton Paul Defiant első repülés 1937, lövésztoronnyal ellátott
vadászgép, mely később radarral felszerelt éjjeli vadász vagy iskolagép
lett, seb. 490 km/h, hatótáv 748 km, fegyverzet 4x7,7mm a toronyban. |
|
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
Airspeed AS 51 Horsa |
első repülés 1941.09,
vitorlázó repülő, mely egy kisebb jármű; szállítására is képes, ilyennel
közelítették meg észrevétlenül a Pegazus hidat a britek a normandiai
partraszállásnál, seb. 241 km/h, teher 3200kg vagy 25 katona |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
Armstrong Whitworth Whitley |
első repülés 1936, bombázták
vele a Ruhr-vidéket már 1939.09.03-án!, később Genovát és Torinót majd
Berlint, Kölnt is. Használták kiképzésre, vitorlázószállításra,
ejtőernyős-küldetéseknél és radarral a partvédelemnél, seb. 370km,
hatótáv 2623km, fegyverzet 7,7mm az orrban 4x7,7mm a faroktoronyban,
3175kg bomba |
|
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
|
Avro Manchester |
1940-42, megbízhatatlan
motorjai miatt nem ért el sok sikert, igazán csak azért jelentős, mert
ebből fejlesztették ki híresebb utódját a Lancastert, seb. 426km/h,
hatótáv 2623km, fegyverzet 2x7,7mm az orrban és a tetőn, 4x7,7mm a
farokban, 4695kg bomba |
|
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
|
Blackburn B-24 Skua |
1938-42, hordozóról indított
zuhanóbombázó, nagyon kevés (190db) készült, seb. 362km/h, hatótáv
1220km, fegyverzet 4x7,7mm, 7,7mm hátra, 1x226,8kg és 8x13,6kg bomba |
|
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
Blackburn B-25 Roc |
a Skuából kifejlesztve az
anyahajó védelmét kellett szolgálnia, a felépítése ugyanolyan (rossz)
mint a Defiantnak, követte elődje sorsát, fegyverzet 4x7,7mm a toronyban |
|
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
Blackburn B-26 Botha |
1939-44, tengerészeti
felderítő vagy torpedóbombázó, seb.400km/h, hatótáv 2044km, fegyverzet
3x7,7mm, 900kg bomba vagy torpedó |
|
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
Bristol Blenheim |
első repülés 1936, bombázó
majd később radarral felszerelt éjszakai vadászgép, seb.428km/h, hatótáv
1700km, fegyverzet 7,7mm elől, 2x7,7mm alul és felül, 452kg bomba a
bombatérben és 145kg a szárny alatt |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
Bristol Beaufort |
940-43, szárazföldi bázisú
torpedóvető célpontjai a Scharnhorst, Gneisenau, Prinz Eugen...,
használták a Földközi-tengeren, Csendes-óceánon, seb. 420km/h, hatótáv
1700km, fegyverzet 2x7,7mm felül és néha a szárnyban, 907kg bomba vagy
torpedó |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
Fairey Albacore |
első repülés 1938, a
Swordfishet kellett volna felváltania, torpedóvető és felderítő,
leghíresebb támadása a Vittorio Veneto csatahajó ellen történt, seb.
259km/h, hatótáv 1490km, fegyverzet 7,7mm előre és hátra, 907kg bomba
vagy torpedó |
|
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fairey Barracuda |
első repülés 1940 dec., az
Albacore-ok leváltására tervezték, hordozóra telepített zuhanó-és
torpedóbombázó, támadta a Tirpitzet, seb.367km/h, hatótáv 1102km,
fegyverzet 2x7,7mm hátra, 1454kg bomba vagy torpedó |
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
Fairey Battle |
1937-től, nappali
könnyűbombázó melyet nagy veszteségei miatt hamar kivontak a
szolgálatból, iskolagép lett, seb. 390km/h, hatótáv 1600km,
fegyverzet 7,7mm előre és hátul, 4x113kg bomba
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fairey Firefly |
első repülés 1941
dec., hordozóról üzemeltetett éjszakai vadászgép radarral, seb. 509km/h,
hatótáv 2092km, fegyverzet 4x20mm, 2x454kg bomba vagy 8 rakéta |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
Fairey Fulmar |
Fairley Fulmar 1940-től, a
Firefly előde, vadászgép később radarral éjszakai bevetéseken is, seb.
439km/h, hatótáv 1250km, fegyverzet 8x7,7mm (néha hátul is), 2x113kg
bomba, a hátul ülők kézifegyverekkel lőttek de gyakori felszerelés volt
a wcpapír tekercs! |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
General Aircraft Hamilcar |
első repülés 1942 márc.,
nagy vitorlázógép néha két motorral, könnyű-harckocsi szállítására
tervezték, seb.241km/h, hatótáv 2700km, teher 8000kg vagy 40 katona |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
Handley Page H.P.52 Hampden |
1938-tól,
tengeralattjáró-vadász majd éjszakai bombázó és torpedóvető, a szovjet
légierő is kapott belőle, seb. 426km/h, hatótáv 1440-3200km, fegyverzet
7,7mm elől, hátrafelé alul és felül, 1814kg bomba |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Supermarine Stranraer |
első repülés 1934, a háború
kitörésekor 15 gép még szolgált, parti járőr, tengeralattjáró-vadász,
1942 után már csak Kanadában áll hadrendben, seb. 266km/h, hatótáv
1650km, fegyverzet 3x7,7mm az orrban és hátul, bombák és mélységi aknák |
|
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
|
Supermarine Walrus |
1936-tól, katapulttal
indított kétéltű; felhajtható szárnyakkal, tüzérségi megfigyelő és
felderítő;, tengeri mentő, seb. 217km/h, hatótáv 966km, fegyverzet 7,7mm
az orrban és hátul, kismértű bombák |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
Westland Whirlwind |
első repülés 1938, jó
repülési tulajdonságait háttérbe szorította a motorprobléma, át tudta
repülni a La Manche csatornát , később sikeres vadászbombázó, csak 114
db készült, seb. 580km/h, hatótáv 1290km, fegyverzet 4x20mm, 2x227kg
bomba |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
Avro Anson |
első repülés 1935,
eredetileg postagép, de a háborúban sok katonai feladatköre lett,
partvédelmi járőr, mentő-és összekötő gép, oktattak vele pilótát,
navigátort, lövészt, rádióst, seb. 302km/h, hatótáv 1271km, fegyverzet
7,7mm előre és néha felül a toronyban |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Miles Master |
első repülés 1937, a
Hurricane-ok és Spitfire-ek megjelenésével szükség lett egy új
oktatógépre, néha fel lettek teljesen fegyverezve az angliai csata
"rosszabb" napjaiban, egyes gépekkel vitorlázókat vontattak, seb.
389km/h, repülési idő 2 óra, fegyverzet 7,7mm, esetleg könnyű bombák |
|
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
Vickers Wellesley |
1937-től, legtöbbjüket már a
háború előtt selejtezték, de Észak-Afrikában és tengeri felderítéseken
mégis bevetették, seb. 367km/h, hatótáv 1786km, fegyverzet 7,7mm előre
és hátul, 907kg bomba |
|
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
|
Fairey Fox |
Fairey Fox 1926-tól,
könnyűbombázó, túl sok szerepe már nem volt a háborúban, ebből
fejlesztették ki a Seafoxot |
|
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
|
Fairey Seafox |
37-től 43-ig szolgált
hajófedélzeti felderítőként, seb. 200-300kmh, hatótáv 600-700km,
fegyverzet 7,7mm, 250kg bomba |
|
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
Taylorcraft Auster |
Taylorcraft Auster
eredetileg az USÁban fejlesztették ki civil gépnek, de Nagy-Britannia
volt a legjelentősebb felhasználója. Kétfős összekötő és megfigyelőgép
volt, kellő fordulékonysággal és rövid fel-és leszállótávval;
seb.209km/h, hatótáv 402km. |
|
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
|