|
Szovjet légierő |
Szakértő:
Vérvörös Szőnyi
 |
|
Tupoljev TB - 3 |
TB-3
első repülés 1930 december, akkoriban ultramodernnek számított,
ejtőernyős bevetés kísérletek, fiahordó kísérleteknél I-16 és I-15
vadászgépeket indított, 39-ben már csak néhány gép szolgált, hatótáv
1400 km, seb. 177-288 km/h, fegyverzet: 2000 kg bomba,
3 pár 7,62mm |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
Petljakov PE - 8 |
Pe-8
(TB7) első rep. 1936 dec, messzi német célokat többek közt Berlint is
támadta, de számuk alacsony maradt, seb.438kmh, hatótáv 4700km, fegyv.
2x20mm, 2x7,62mm, 2x12,7mm, 4000kg bomba. |
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
Tupoljev SB - 2 |
SB-2
"gyorsbombázó" (ANT-40) első repülés 1934, a maga idejében gyorsabb volt
a vadászgépeknél, a spanyol polgárháborúban is harcolt de 1939-re már
elavult, seb. 430 km/h, hatótáv 1000-1200 km, fegyv. 6x100kg bomba
7,62mm az orrban a tetőn és a törzs alján. |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Ilushin Sturmovik IL- 2 |
Il-2
Sturmovik 1941 áprilistől 36000db! , a II.VH-ban ez semmisítette meg
a legtöbb tankot, erős páncélzat védte a motort és személyzetet amely
20mm-es találatnak is ellenáll, 1 vagy 2
üléses, seb. 373-430kmh, hatótáv 760 km, fegyv. 2x23mm, 2x7,62mm, 12,7mm
hátra, néha 2x37mm, 600kg bomba vagy torpedó vagy 8xRS-82 rakéta vagy
4xRS-132 rakéta. |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
IL - 10 |
Il-10 a Sturmovik
továbbfejlesztése, itt is erősebb motor, 1944 végétől a háború végéig
kb. 100db állt szolgálatba, "Párduc" Magyarországon 48-55-ig |
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
PE - 2 |
Petljakov
Pe-2
első rep. 1939, eredetileg magassági elfogóvadász, de zuhanóbombázó lett
belőle seb. 536 kmh, hatótáv 1920 km, fegyv. 12,7mm, 4x7,62mm, 1000kg
bomba |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Jakovlev Jak 1,3,7,9 |
Jak-1
1940 jan-tól, hatótáv 710km, sebesség 613kmh 3200m-en
fegyverzet 20mm, 12,7mm, 2x100 kg bomba
vagy 4x82mm RS-82 rakéta
Jak-7
a Jak-1-es
kétüléses gyakorlóváltozata,
Jak-7R rakétmotorral a farkán
Jak-3
jobb motor de eleinte gyakori gondokkal ezért csak
43-tól, minden német gépnél jobb manőverező képesség, a törzs hátsó
része lejjebb került a jobb kilátásért
Jak-9
1942 okt-tól, nagyobb hatótáv 850-1330km, erősebb
motor, fegyverzet változó 12,7mm vagy 20mm vagy mindkettő vagy 23mm,
Jak-9T
páncélelhárító 37mm. Magyar szolgálatban 49-től a "vércse".
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
Mikojan & Gurjevics MiG - 1,3 |
MiG-1 1940 szept-okt,
MiG-3 1941-től javított
törzzsel, kis magasságban rossz teljesítmény ezért felderítő és nagy
magassági elfogóvadász, hatótáv 820-1195km , seb. 640 km/h, fegyv.
12,7mm és 2x7,62mm, 6x82mm rakéta vagy 200kg bomba |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
|
Lavocskin & Gorgunov & Gudkov LaGG 3 |
LaGG-3 1940-től, nagyrészt
faépítésű szerkezet, nem érte el az ellenséges gépek színvoltát, így
kiindulópont volt későbbi gépekhez, seb. 575 km/h, fegyv. 20mm, 12,7mm,
2x7,62mm, 200kg bomba vagy 6db rakéta |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
Lavocskin La 5, 7 |
La-5
az előző továbbfejlesztése, sorosmotor helyett könnyebb csillagmotor,
első bevetés Sztálingrádban, La-5FN
1943-tól, könnyebb és egyszerűbb futó,
La-7 erősebb motor nagyobb
üzemanyagtartály, hatótáv 580-765 km, seb. 650 km/h, fegyv. 2x20mm vagy
23mm, 150 kg bomba vagy 4x RS-82 rakéta |
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
Polikarkov I-16 rata |
Polikarpov
I-16
Rata első repülés 1933 dec, a világ első behúzható futóműves vadászgépe,
gyenge fegyverzetű, 39-re már elavult, de kitűnő manőverező képességű,
seb. 490 km/h, hatótáv 600 km, fegyv. 4x7,62mm (I-16P-n
2x7,62mm és 2x20mm), 2x100 kg bomba vagy 6xRS-82 rakéta |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
Polikarkov 2 |
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
Polikarkov 15 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
|
Bell P39 Aircobra |
Bell P-39
Aircobra amerikai repülő,
amelyet hazájában nem gondoltak jónak, ezért más országokban nagy
számban szolgáltak, a Szovjetunió volt a legnagyobb felhasználója 4924
repülővel, főleg földi célok ellen használták 37mm-es gépágyújával |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
|
Szuhoj Szu-2 |
Szuhoj
Szu-2
első repülés 1937, a német támadáskor csatarepülőként vetették be, de a
nagy veszteségek miatt 42-től csak iskola-és felderítőgép, seb. 455
km/h, hatótáv 1100 km, fegyv. 2x7,62mm, 7,62mm hátra, 400 kg bomba vagy
RS-82 vagy RS-132 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Ilyushin- DB3 |
Iljusin
DB-3
1938-tól, Berlint is támadták, DB-3T
a tengerészeti változat torpedóval, hatótáv 3800 km, seb. 439 kmh, fegyv.
2500 kg bomba, 3x7,62mm |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Iljushin Il 4 |
Il-4
első repülés 1939, a DB-3 továbbfejlesztése jobb aerodinamikájú orral,
T-változat tengeri, néha fa alkatrészekei is voltak a háború alatt
fémhiány miatt, fegy. 12,7mm, 2x7,62mm |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
Tupoljev Tu-2 |
Tu-2
1941 jan-tól zuhanó-és sima bombázó vagy felderítő, seb. 550 km/h,
hatótáv 1400 km, fegyv. 2x20mm, 3x12,7mm, max. 4000 kg bomba. |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Liszunov Li-2 |
Liszunov
Li-2
a Dc-3 Dakota licenszváltozata |
|
 |
 |
|
|
|
|
|
Berijev Be-4 |
Berijev
Be-4 (KOR-2)
1941-től a fekete tengeri flotta hajóin szolgált, katapulttal indítható
felderítő,seb. 280 km/h, hatótáv 960 km, fegyv. 1 vagy
2 7,62mm a toronyban, 300 kg
bomba |
|
_small.jpg) |
 |
 |
|
|
|
|
|
Scserbakov Scse-2 |
Scserbakov Scse-2
1943-tól kezdik berepülni, ejtőernyősöket, sebesülteket vagy utánpótlást
szállít, seb. 140 kmh, hatótáv 640 km, teher 1130 kg vagy 9-16 ember |
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
Jak 2,4 |
Jak-2
1939-től, felderítő és bombázó is volt, továbbfejlesztett verziója a
Jak-4, nem túl sikeres, igen
kis darabszámú gép, nagy részük a német támadás elején megsemmisült,
seb. 515 km/h, hatótáv 800 km, fegyv. 7,62mm (Jak-4
2x20mm) 500-900kg bomba |
|
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
|
Jak-6 |
Jak-6
első rep. 1942jún, szállító mentő vitorlázógépvontató vagy éjszakai
bombázó repülő, seb. 150-180 km/h, hatótáv 880 km, fegyv. 7,62mm,
5x100kg bomba vagy 10xRS-82, 6
személy szállítására alkalmas |
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
Csetverikov MDR-6 |
Első repülés 1937 december, nagy hatótávolságú felderítő hidroplán, csak
50 db készült belőle, sebesség 365 km/h, hatótáv 2650 km, fegyverzet
12,7mm, 7,62mm, 1000kg bomba |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
-Kísérleti gépek- |
Bolhovitinov BI-1 |
Bolhovitinov BI-1 (Berezsnyak
és Isajev) a világ első rakétameghajtású vadászgépe, hasonló célra
kifejlesztve mint később az Me163, első rep. 1942 máj, az aerodinamikai
problémákat nem tudták megoldani, seb. max 990 km/h, max 15 perc
repülési idő(tervezve), összesen a kísérletekben 3,5 percet repült.,
fegyv. 2x20mm. |
|
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
Nikitin Sevcsenko IS-1,2,3,4 |
Nikitin-Sevcsenko IS-1,2,3,4
első rep.1940 jún, a fel-és leszállást duplafedelűként a repülést
egyfedelűként végezte: az alsó szárny befogadta a futóművet és ezután
összekapcsolódott a felső szárnnyal |
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
Antonov A-40 |
Antonov A-40 1942-ben,
kísérlet egy légiszállítású könnyűharckocsira, vitorlázórepülő de a
vontató (TB-3) motorjai gyakran túlhevültek. |
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |