Főoldalra! Vissza! google.co.hu
Szovjet légierő
Szakértő: Vérvörös Szőnyi

Tupoljev TB - 3

TB-3 első repülés 1930 december, akkoriban ultramodernnek számított, ejtőernyős bevetés kísérletek, fiahordó kísérleteknél I-16 és I-15 vadászgépeket indított, 39-ben már csak néhány gép szolgált, hatótáv 1400 km, seb. 177-288 km/h, fegyverzet: 2000 kg bomba, 3 pár 7,62mm

 
         

Petljakov PE - 8

Pe-8 (TB7) első rep. 1936 dec, messzi német célokat többek közt Berlint is támadta, de számuk alacsony maradt, seb.438kmh, hatótáv 4700km, fegyv. 2x20mm, 2x7,62mm, 2x12,7mm, 4000kg bomba.

           

Tupoljev SB - 2

SB-2 "gyorsbombázó" (ANT-40) első repülés 1934, a maga idejében gyorsabb volt a vadászgépeknél, a spanyol polgárháborúban is harcolt de 1939-re már elavult, seb. 430 km/h, hatótáv 1000-1200 km, fegyv. 6x100kg bomba 7,62mm az orrban a tetőn és a törzs alján.

   

Ilushin Sturmovik IL- 2

Il-2 Sturmovik 1941 áprilistől 36000db! , a II.VH-ban ez semmisítette meg a legtöbb tankot, erős páncélzat védte a motort és személyzetet amely 20mm-es találatnak is ellenáll, 1 vagy 2 üléses, seb. 373-430kmh, hatótáv 760 km, fegyv. 2x23mm, 2x7,62mm, 12,7mm hátra, néha 2x37mm, 600kg bomba vagy torpedó vagy 8xRS-82 rakéta vagy 4xRS-132 rakéta.

 
             

IL - 10

Il-10 a Sturmovik továbbfejlesztése, itt is erősebb motor, 1944 végétől a háború végéig kb. 100db állt szolgálatba, "Párduc" Magyarországon 48-55-ig

         

PE - 2

Petljakov Pe-2 első rep. 1939, eredetileg magassági elfogóvadász, de zuhanóbombázó lett belőle seb. 536 kmh, hatótáv 1920 km, fegyv. 12,7mm, 4x7,62mm, 1000kg bomba

   

Jakovlev Jak 1,3,7,9

Jak-1 1940 jan-tól, hatótáv 710km, sebesség 613kmh 3200m-en
fegyverzet 20mm, 12,7mm, 2x100 kg bomba vagy 4x82mm RS-82 rakéta
Jak-7 a Jak-1-es kétüléses gyakorlóváltozata, Jak-7R rakétmotorral a farkán
Jak-3 jobb motor de eleinte gyakori gondokkal ezért csak 43-tól, minden német gépnél jobb manőverező képesség, a törzs hátsó része lejjebb került a jobb kilátásért
Jak-9 1942 okt-tól, nagyobb hatótáv 850-1330km, erősebb motor, fegyverzet változó 12,7mm vagy 20mm vagy mindkettő vagy 23mm, Jak-9T páncélelhárító 37mm. Magyar szolgálatban 49-től a  "vércse".
 
 

Mikojan & Gurjevics MiG - 1,3

MiG-1 1940 szept-okt, MiG-3 1941-től javított törzzsel, kis magasságban rossz teljesítmény ezért felderítő és nagy magassági elfogóvadász, hatótáv 820-1195km , seb. 640 km/h, fegyv. 12,7mm és 2x7,62mm, 6x82mm rakéta vagy 200kg bomba

     

Lavocskin & Gorgunov & Gudkov  LaGG 3

LaGG-3 1940-től, nagyrészt faépítésű szerkezet, nem érte el az ellenséges gépek színvoltát, így kiindulópont volt későbbi gépekhez, seb. 575 km/h, fegyv. 20mm, 12,7mm, 2x7,62mm, 200kg bomba vagy 6db rakéta

 
             

Lavocskin La 5, 7

La-5 az előző továbbfejlesztése, sorosmotor helyett könnyebb csillagmotor, első bevetés Sztálingrádban, La-5FN 1943-tól, könnyebb és egyszerűbb futó, La-7 erősebb motor nagyobb üzemanyagtartály, hatótáv 580-765 km, seb. 650 km/h, fegyv. 2x20mm vagy 23mm, 150 kg bomba vagy 4x RS-82 rakéta

         

Polikarkov I-16 rata

Polikarpov I-16 Rata első repülés 1933 dec, a világ első behúzható futóműves vadászgépe, gyenge fegyverzetű, 39-re már elavult, de kitűnő manőverező képességű, seb. 490 km/h, hatótáv 600 km, fegyv. 4x7,62mm (I-16P-n 2x7,62mm és 2x20mm), 2x100 kg bomba vagy 6xRS-82 rakéta

 
           

Polikarkov 2

       

Polikarkov 15

     

Bell P39 Aircobra

Bell P-39 Aircobra amerikai repülő, amelyet hazájában nem gondoltak jónak, ezért más országokban nagy számban szolgáltak, a Szovjetunió volt a legnagyobb felhasználója 4924 repülővel, főleg földi célok ellen használták 37mm-es gépágyújával

     

Szuhoj Szu-2

Szuhoj Szu-2 első repülés 1937, a német támadáskor csatarepülőként vetették be, de a nagy veszteségek miatt 42-től csak iskola-és felderítőgép, seb. 455 km/h, hatótáv 1100 km, fegyv. 2x7,62mm, 7,62mm hátra, 400 kg bomba vagy RS-82 vagy RS-132

 
   

Ilyushin- DB3

Iljusin DB-3 1938-tól, Berlint is támadták, DB-3T a tengerészeti változat torpedóval, hatótáv 3800 km, seb. 439 kmh, fegyv. 2500 kg bomba, 3x7,62mm

 
   

Iljushin Il 4

Il-4 első repülés 1939, a DB-3 továbbfejlesztése jobb aerodinamikájú orral, T-változat tengeri, néha fa alkatrészekei is voltak a háború alatt fémhiány miatt, fegy. 12,7mm, 2x7,62mm

 
 

Tupoljev Tu-2

Tu-2 1941 jan-tól zuhanó-és sima bombázó vagy felderítő, seb. 550 km/h, hatótáv 1400 km, fegyv. 2x20mm, 3x12,7mm, max. 4000 kg bomba.  
   

Liszunov Li-2

Liszunov Li-2 a Dc-3 Dakota licenszváltozata

 
         

Berijev Be-4

Berijev Be-4 (KOR-2) 1941-től a fekete tengeri flotta hajóin szolgált, katapulttal indítható felderítő,seb. 280 km/h, hatótáv 960 km, fegyv. 1 vagy 2 7,62mm a toronyban, 300 kg bomba

 
         

Scserbakov Scse-2

Scserbakov Scse-2  1943-tól kezdik berepülni, ejtőernyősöket, sebesülteket vagy utánpótlást szállít, seb. 140 kmh, hatótáv 640 km, teher 1130 kg vagy 9-16 ember  
             

Jak 2,4

Jak-2 1939-től, felderítő és bombázó is volt, továbbfejlesztett verziója a Jak-4, nem túl sikeres, igen kis darabszámú gép, nagy részük a német támadás elején megsemmisült, seb. 515 km/h, hatótáv 800 km, fegyv. 7,62mm (Jak-4 2x20mm) 500-900kg bomba

 
     

Jak-6

Jak-6 első rep. 1942jún, szállító mentő vitorlázógépvontató vagy éjszakai bombázó repülő, seb. 150-180 km/h, hatótáv 880 km, fegyv. 7,62mm, 5x100kg bomba vagy 10xRS-82, 6 személy szállítására alkalmas

 
             

Csetverikov MDR-6

Első repülés 1937 december, nagy hatótávolságú felderítő hidroplán, csak 50 db készült belőle, sebesség 365 km/h, hatótáv 2650 km, fegyverzet 12,7mm, 7,62mm, 1000kg bomba  
 
       

-Kísérleti gépek-

Bolhovitinov BI-1

Bolhovitinov BI-1 (Berezsnyak és Isajev) a világ első rakétameghajtású vadászgépe, hasonló célra kifejlesztve mint később az Me163, első rep. 1942 máj, az aerodinamikai problémákat nem tudták megoldani, seb. max 990 km/h, max 15 perc repülési idő(tervezve), összesen a kísérletekben 3,5 percet repült., fegyv. 2x20mm.  
         

Nikitin Sevcsenko IS-1,2,3,4

Nikitin-Sevcsenko IS-1,2,3,4 első rep.1940 jún, a fel-és leszállást duplafedelűként a repülést egyfedelűként végezte: az alsó szárny befogadta a futóművet és ezután összekapcsolódott a felső szárnnyal  
           

Antonov A-40

Antonov A-40 1942-ben, kísérlet egy légiszállítású könnyűharckocsira, vitorlázórepülő de a vontató (TB-3) motorjai gyakran túlhevültek.  
             
               

Vissza a főoldalra!