Michael Wittmann a II. világháború
legsikeresebb harckocsizó ásza és egyik legkarizmatikusabb egyénisége volt. Az
általa megsemmisített 138 tank és 132 löveg minden idők legkiválóbb
teljesítménye. (Egyes források 141 tankot említenek.)
1914 április 22-én Bajorország oberpfalzi körzetében, a
Beilgries melletti Vogethal falucskában született egy helyi gazdálkodó
családban, és valószínűleg egész életében családja földjén dolgozott volna, ha
nem a hadsereget választja. Nemzedékének sok más tagjával együtt hitt az "új
Németországban", a jobb idők eljövetelében, és mindenek felett a versailles-i
szerződés béklyóit levető, megújult hadseregben. 1934. február 1-én, 20 éves
korában belépett az ún. Reichsarbeitdienst-be. Itt fél évet szolgált mindössze,
majd 1934. október 30-án belépett a München melletti Freisingben állomásozó 19.
gyalogezred 10. századába, és 1936, októberig ott is szolgált, miközben
őrvezetői rangra emelkedett.
Először az Allgemeine-SS vonzotta, de a tehetségesek számára az egyre növekvő
Waffen-SS nyújtott jobb lehetőségeket, és Wittmann-nak a szigorú fizikai
követelmények sem jelentettek akadályt. A tehetségesnek tartott, ambiciózus
fiatalembert 1937 április 5-én felvették a Leibstandarte-ba és Lichterfeldében
megkezdődött a kiképzése.
Wittmann a Leibstandarte-ban először SS-Mann beosztásban teljesített
szolgálatot. Katonai vezetésére képezték ki, és először négykerekű könnyű
felderítő járműveket vezetett (Sd.Kfz.222), majd hatkerekű (nehéz)páncélozott
felderítő járművet (Sd.Kfz.232), ami hasznos iskolát jelentett egy leendő
harckocsizónak. A kiképzés után a Leibstandarte 17. páncélos felderítő századába
került 1938 nyarán.
A háború kitörésekor SS-Unterscharführer (szakaszvezető) rangban egy
Sd.Kfz.232 páncélozott felderítő gépjármű parancsnokaként harcolt
Lengyelországban, majd Franciaországban, de az igazi képességeit akkor
mutathatta meg, amikor a Leibstandarte számos új járművet, köztük
Strurmgeschütze III. Ausf. A (StuG III.-as) rohamlövegeket kapott.
A franciaországi hadjárat után Metzben állomásozó Wittmann kérte parancsnokát,
hogy engedélyezze az új járművek vezetésének elsajátítását. Később - parancsnoka
engedélyével - Wittmann maga választhatta ki járművének legénységét, akikkel
szoros baráti kapcsolatba került a kiképzés és később a sorozatos bevetések
során. Intenzív és igen valósághű kiképzést kaptak. A többi páncélozott
harcjármű személyzetéhez hasonlóan rekordidő alatt meg kellett ismerniük
harcjárművüket, amit szükség esetén akár egy mező közepén is szét kellett
tudniuk szerelni. 1940 végére befejeződött a kemény StuG-kiképzés, és Wittmann
legénységével együtt türelmetlenül várta a bevetést. 1941. áprilisig kellett
várniuk, amikor Olaszország balsikerű balkáni hadjárata után Hitler a Duce
segítségére sietett.
A Leibstandarte görögországi hadműveletei során a legtöbb érdem
ugyan Kurt (Panzer) Meyer SS-Obersturmführernek jutott, de Wittmann és StuG
III.-asa szintén nagy érdemeket szerzett. Ott voltak a megerősített
Kliszúra-szoros elleni támadásban, majd a klasztóriai előrenyomulásban, ahol
felmorzsolták a 13. görög hadsereget és foglyul ejtették 12 000 katonájukat.
Az 1941-es Szovjetunió elleni hadjáratban már az umanyi harcok
sűrűjében tűnt ki bátorságával, és kiérdemelte a másodosztályú Vaskeresztet,
amit 1941. július 12-én vett át, miután több szovjet harckocsit megsemmisített.
Nem sokkal később - szeptember 8-án - már a Vaskereszt elsőosztályú fokozatát
vehette át, ekkor 6 ellenséges harckocsit semmisített meg egyetlen ütközetben.
A krimi előrenyomulás során a Leibstandarte éjszakai támadást indított Melitopol
ellen. Wittmann hirtelen két szovjet harckocsival került szembe. Úgy tűnt ez
lesz a vég! Még ha sikerülne is az egyik szovjet harckocsit elpusztítania, a
másik azonnal végez velük is. Ekkor Wittmann váratlanul teljes sebességre adott
parancsot, és nekihajtottak a két páncélosnak, melyek az ütközéstől
mozgásképtelenné váltak, és melyet személyzetük ezután pánikszerűen elhagyott.
Bár a német támadás lendülete lassan kezdett kifulladni, a Leibstandarte olyan
sikeres hadműveleteket hajtott végre, mint Sztalinó, Taganrog, Rosztov, és
Harkov elfoglalása.
Wittmannt alkalmasnak ítélték a tiszti tanfolyamra, és 1942 derekán megkezdte
tanulmányait a Bad Tölz-i SS-Junkerschulé-ban, ahol szeptember 5-ig maradt. Ezt
követően 1942. december 21-én előléptették SS-Untersturmführeré (hadnagy) és
visszaküldték a keleti-frontra.
Amikor visszatért a Leibstandarte-hoz, rajparancsnoki kinevezést kapott az
időközben gépesített hadosztályból páncélgránátos hadosztállyá szervezett egység
1. SS-páncélosezred 13. (nehéz)páncélos századában. Wittmann a Tiger század
PzKpfw. III. szakaszának parancsnokságát kapta meg, majd 1943 tavaszán már egy
Tiger szakaszt vezetett. 1943. július 5-én megindult a Citadella hadművelet,
amely során a frontvonalban keletkezett nagyarányú szovjet ék felszámolása volt
a cél Kursz környékén, és amelyben a szembenálló felek nagyarányú páncélos
csoportosításokat vetettek be. Wittmann is részt vett a harcokban egységével, és
már az első nap során 13 T-34/76 páncélost semmisített meg és 2 páncélelhárító
löveget, miközben kimentette a szovjetek által erősen szorongatott Helmut
Wendorff parancsnok szakaszát is. Július 7-én és 8-án 2 T-34/76 páncélost, 2
SU-122 és 3 T-0/70 harcjárművet pusztított el. Július 12-én újra lecsapott
Wittmann, ekkor 8 szovjet páncélost semmisített meg, 3 tankelhárító ágyút, és 1
tüzérségi üteget. A Citadella hadművelet július 17-én kifulladt, és Hitler
parancsára a páncélos erőket kivonták a harcból. (Ellentétben a közhiedelemmel;
a németek nem veszítették el a csatát, és pláne nem szenvedtek katasztrofális
veszteségeket a páncélosok terén, csak kivonták erőiket a küzdelemből.) A Kurszk
környéki és az időközben lezajlott Harkovi harcok során Wittmann Tiger-ével 30
szovjet harckocsit, és 28 egyéb löveget semmisített meg.
1943. augusztusában az 1. SS páncélgránátos hadosztályt kivonták
a frontról és Olaszországba küldték pihenni és feltölteni. Itt októberben
ismételten átszervezték, felduzzasztották a tankok számát annyira, hogy elérjék
a páncélos hadosztályok szintjét, így létrehozva az első Waffen-SS páncélos
hadosztályt. A Leibstandarte új elnevezése ezek után: 1. SS páncélos hadosztály
"Leibstandarte SS Adolf Hitler". A 13. páncélos század - amelyben Wittmann
szolgált - szintén új nevet kapott, és átszervezték, 101. SS Panzer Abteilungen
néven szerepelt ezt követően. Wittmann az 1331. lajstromszámú Tigert kapta meg,
és mellette olyan ászok szolgáltak még az egységben, mint Franz Staudegger (Tiger
#1325), Helmut Wendorff (Tiger #1321), Jürgen Brandt (Tiger #1334), és az egység
parancsnoka SS-Haupsturmführer Heinz Kling (Tiger #1301)
A szovjetek 1943 októberében nagy offenzívát indítottak, ezért a
Leibstandarte-t is keletre vezényelték. Wittmann harckocsijának lajstromszámát
S21-re cserélték, és Jürgen Brandt parancsnoksága alatt harcolt. Október 13-án
megint a harcok sűrűjében találta magát, aznap 20 T-34-est semmisített meg, és
23 tábori- és páncélelhárító löveget. Decemberben számos kisebb csatában vett
részt, és több tucat ellenséges harcjárművet pusztított el újra.
Aztán 1944. január 13-án újabb 19 páncélost és 3 önjáró löveget semmisített meg.
Ezen tetteiért megkapta a Lovagkersztet (1944. január 15.), és
SS-Obersturmführerré nevezték ki (1944. január 20.).
Igazi ász lett és igazi sztár. A Göbbels-i propagandagépezet is
lecsapott rá, és több tucat fénykép és propagandaplakát készült róla és vele.
Egyik híres képén a személyzetével áll az akkor S04-es számú Tiger-e előtt,
amelynek csövén ekkor már 88 db "fehér kör" díszeleg, a megsemmisített 88
ellenséges páncélos trófeájaként. (Fura ráadás, hogy a Tiger félelmetes ágyúja
is 88mm-es.) 1944. március 1-én feleségül vette kedvesét Hilgerad Burmestert. 1
hónap szabadság után májusban újra az egységénél volt.
A szövetségesek partraszállása készülőben volt és ezt a németek
is tudták, csak a pontos helyszínt nem. A helyzetet kezelendően hatalmas
páncélos csoportosítást vontak össze ezért Franciaországban, amely a
Leibstandarte egységein kívül még a 12. SS páncélos hadosztály "Hitlerjugend",
és a Panzer Lehr hadosztály alakulataiból állt.
A normandiai partraszállás napján, június 6-án a zászlóaljat az arcvonalra
vezényelték. Felvonulás közben azonban ellenséges légitámadás érte őket, így az
egység maradéka csak június 10. után érkezett meg a harci övezet peremére,
Caen-től dél-nyugatra. 1944. június 12-én Wittman parancsot kapott, hogy
foglaljon állást Villers-Bocage-tól északkeletre és védje meg a térséget az
északi irányból várható angol támadás ellen. Wittmann egysége 6 db PzKpfw.VI. (Tiger
I.) és legalább 1 db PzKpfw.IV.-ből állt. Jobbján Möbius SS-Hauttsturmführer 1.
százada foglalta el állásait.
Montgomery tervei szerint az angol erőknek már a partraszállás napján el kellett
volna foglalniuk Caen városát, de ez a keményen védekező Hitlerjugend hadosztály
miatt végülis nem sikerült időre. Ezért a brit és kanadai erők június 12-én
újból kisérletet tettek Caen elfoglalására, aminek következtében a Panzer Lehr
hadosztály balszárnyán óriási rés támadt, amit a brit erők igyekeztek is
kihasználni. A déli irányba előretörő szövetséges harckocsik éjszakára megáltak
a Bayeaux-tól délre fekvő Villers-Bocage falucskában.
Június 13-án 8.00-kor az ellenséges harckocsik - a 3. Country of London Yeomanry
(az angol 22. harckocsidandár egy harckocsizó és egy gépesített
lövészzászlóalja) - egy Cromwell, Stuart harckocsikkal és négy Sherman Firefly
páncélossal felszerelt osztaga haladt felfelé az úton. Wittmann elhatározta,
hogy felderíti a helyzetet és az ellenséget megkerülve behatol a faluba. Majdnem
azonnal beleütközött három ellenséges harckocsiba négy közül, és ki is lőtte
azokat 88 mm-es lövegével. A negyedik angol pácélos az útról befarolt egy
gyümölcsösbe, és a parancsnok, Pat Dyas százados, illetve tüzére kénytelen volt
tétlenül végignézni, ahogy Wittmann Tigere, amelynek oldala ilyen távolságból
sebezhető lett volna, elhalad mellettük.
Wittmann a falu központjába tartott, ahol összecsapott a "B" osztag ott
állomásozó harckocsijaival, és legalább egy találatot kapott egy Sherman
Fireflytól. ( Megjegyzés: A Sherman Firefly 17 fontos ágyújával képes volt
megsemmisíteni egy Tigert, akár szemből is. ) Ekkor hátramenetbe kapcsolt, és
egyenesen Dyas harckocsija felé vette az irányt, amely kétszer (sikertelenül)
rálőtt 75-mm-es lövegével, mielőtt a Tiger végleg elintézte volna.
Wittmann lefordult az útról, és elindult visszafelé a domboldalon. Először
kilőtt egy, az oszlop hadtápját szállító féllánctalpast, majd figyelmét az "A"
osztag Firefly harckocsijai felé fordította. Ekkor lépett színre az osztag többi
páncélosa. Wittmann lassan végighaladt az oszlop mentén, miközben kilőtte mind a
25 járművet, majd visszafordult a faluba, ekkor már két további Tiger és egy
PzKpfw. IV.-es társaságában. Ekkor azonban csapdába került, és bal oldali
lánctalpa páncéltörő-találatot kapott a szűk utcákon.
Wittmann és a kezelőszemélyzet többi tagja otthagyta a sérült harckocsit. Az
SS-Obersturmführer felismerte, hogy ebben a szektorban lehetőség van az angol
támadás megállítására, így gyalog elindult a Panzer Lehr hadosztály mintegy 6
km-re lévő főhadiszállásának irányába. Egy század PzKpfw.IV.-essel tért vissza,
melyeket Möbius Tigereivel erősített meg. A falut kisebb veszteségek árán
visszafoglalták, és mintegy 100 foglyot ejtettek.
Ezen tette meghozta számára az SS-Hauptsturmführer (százados)
kinevezést, amit Fritz Bayerling tábornok, a biztos pusztulástól megmentett
Panzer Lehr hadosztály parancsnoka hagyott jóvá. Wittmann volt a II. világháború
legmagasabb kitüntetésében részesülő páncélosásza. 1944. június 25-én Sepp
Dietrich előterjesztése alapján Adolf Hitlertől vehette át a kardokat a
tölgyfalombbal ékesített Lovagkeresztjéhez. A parancsnokság úgy vélte, hogy
Wittmann a Waffen-SS kiképzőközpontjában kamatoztathatná a legjobban
tapasztalatait, ő azonban ezt a lehetőséget visszautasította, mint később
kiderült; vesztére.
1944. július 6-án újra Caen környékén harcolt, sérült Tiger-e
helyett pedig kölcsönkapott egy újat, amely a 007-es lajstromszámot viselte.
1944. augusztus 8-án a Wittmann jobb oldalán harcoló 213-as Tiger
SS-Hauptscharführerének jelentése szerint a Caen-Cintheaux út gaumesnili
szakasza mellett Wittmann harckocsiját megsemmisítette egy robbanás, ami
leszakította a lövegtornyot. Az öttagú személyzet életét vesztette. Ezt a
szűkszavú jelentést 12.55-kor adta le rádión Höflinger, a 213-as Tiger
parancsnoka.
Amikor Wittmann este nem tért vissza a harcból, páncélososztályában harcoló
bajtársai, valamint a 12. Hitlerjugend SS-páncéloshadosztály katonái a
keresésére indultak, akik végül is megtalálták a kilőtt harckocsit. A 007-es
legénységét jeltelen sírba temették a szétroncsolódott harckocsi mellett.
Nem volt szemtanú, vagy túlélő, aki pontos leírást adhatott
volna arról, hogy mi is történt a végzetes napon. Sokan a brit Northamptonshire
Yeomanry "A" századának tulajdonították Wittmann legyőzését, akik állítólag egy
Sherman VC Firefly harckocsi 17 fontos ágyújával lőtték ki a Tigert. Bár mások
szerint kétséges, hogy a századnak lett volna egyáltalán Firefly páncélosa. De
ugyanezt a dicsőséget más egységek is szeretnék maguknak tudni, mint pl. az 1.
lengyel páncélos hadosztály, és a 4. kanadai páncélos hadosztály.
De a legvalószínűbb az, hogy a Királyi Légierő egy Hawker
Typhoon csatarepülőgépe lőtte ki egy páncéltörő rakétával. A rakéta átütötte a
Tiger hátsó részének 25mm vastagságú páncélját, és felrobbantotta a
motorblokkot, a második robbanás pedig elérte a harckocsi lőszertárolóját,
megölte a személyzetet és a levegőbe repítette a lövegtornyot.
Nemrégiben kiadták Wittmann egyik bajtársának
visszaemlékezéseit. Ebben leírja, hogy a 101. SS Panzer Abteilungen katonáival
együtt ő is ott volt, amikor Wittmann kilőtt harckocsiját megtalálták. A
nyomokból ítélve repülő okozhatta a páncélos pusztulását, ahogy aznap (1944.
augusztus 8-án) még 134 másik német páncélos pusztulását is. (Ebben az időben a
nyugati fronton leginkább már a vadász- és csatarepülőgépek pusztították
legnagyobb számban a német haderőt.) 1945-ben egy Serge Varin nevezetű úriember
megtalálta a 007-es roncsait és le is fényképezte. Ez újabb bizonyítékul szolgál
a repülőgép elmélet pártolói számára. A két képen látszik, hogy a lerepült
lövegtornyon nincs igazán sérülés, ez pedig elképzelhetetlen lenne, ha
harckocsiágyútól kapott volna találatot.
A közös sírt 1983 márciusában, egy útépítés során találták meg. Miután
fogászati kórlapok és az azonosítási cédula alapján azonosították a
maradványokat, a harckocsi személyzetét végső nyugalomba helyezték a normandiai
De La Cambe német katonai temetőjében. A temető Isigny-sur-Mer és Bayeux között
a 13-as út mentén található, Wittmann és bajtársai sírja a 47-es parcella 3.
sorának 120. helyén fekszik.
Leibstandarte-beli bajtársai számára Michael Wittmann jelentette
a csendes, de kimagasló tudású harckocsizót, aki a harcban is nyugodt maradt, és
szinte egy hatodik érzékkel jósolta meg ellenfeleinek következő lépését. Ez a
tehetség természetesen nem érvényesülhetett volna kiváló legénysége nélkül,
akikkel tökéletes összhangban harcoltak. És Wittmann az a harckocsizó ász,
akinek neve tökéletesen tiszta maradt a háború mocskában, nem szennyezte be sem
katonai- sem civil személyek elleni atrocitás. |
|