MM 393-A potenciométeres motorolajnyomás-jeladó

Az 1.80. ábrán a VAZ-2103 típusú gépkocsikban használt MM 393-A jelű potenciométeres jeladó szerkezeti felépítése látható. A jelátalakítóban levő membránt(4) gyűrű(2) szorítja a ház(1) és az alaplap(3) közé. A membrán nyomócsapja(5) karral(6) továbbítja a membránelmozdulást a potenciométer(7) csúszkáihoz(11). A potenciométer a jeladóházhoz(10) erősített dugaszoló csatlakozón(9) keresztül kapcsolódik a jelzőműszer mérőtekercseihez. A dugaszoló csatlakozás a szigetelő(8) belsejében helyezkedik el. Az adó csatlakozó csőcsonkjába préselt fojtó fúvóka(13) az esetleges nyomáslengéseket csillapítja. A (12-es) gyűrű a jeladó csatlakozását tömíti. A mérendő nyomás hatására a membrán elmozdul (felfelé) és a közvetítő mechanizmuson keresztül elmozdítja a potenciométer csúszkáját (az ellenállás-csökkenés irányába). A mérendő nyomás és az adóellenállás változása között a következő összefüggés érvényes:

A membrán allatti térben uralkodó nyomás és a potenciométer ellenállása

Nyomás [bar]ellenállás [ohm]

0

____290...320

4

____103...133

6

____55...80

8

____0...15



A potenciométer csúszkáját mozgató mechanizmus a membrán elmozdulását egyrészt megnöveli. másrészt szögelfordulássá alakítja át. Ez az átalakítás önmagában lineáris, de a potenciométer csúszka ív mentén végzett mozgásának - az ellenállás változás szempontjából - csak a hossztengelyre merőleges vetülete hatásos, így a membránelmozdulás (a mérendő nyomás) és az ellenállás-változás közötti kapcsolat végeredményben nemlineárissá válik. (Az ellenállás változás a csúszka szögelfordulásának szinuszával arányos.)
A nemlinearitás kis értéken tartásához a lehetőségeknek megfelelően a potenciométer-csúszka karját igyekszenek hosszúra választani.
A hullámos membrán nemcsak a térelválasztásról gondoskodik, hanem rugóként működve a nyomásból elmozdulást képez, azaz mechanikai jelátalakítást végez.

UK 194 motorolajnyomás-mérő műszer
Az 1.80. ábrán látható jelátalakító az UK 194jelű kereszttekercses jelzőműszerrel működik együtt. A jelzőműszer szerkezeti felépítését az 1.81. ábra mutatja.

A tekercseket(9) az egy darabból álló tekercstestre(8) az 1.81b ábra szerinti elrendezésnek megfelelően csévélik fel. A mozgórészt különálló, a csévetest alsó részéhez erősített konzolra(14) szerelik. A lapos állandó mágnes(12), amelyet a műszermutató(7) tengelyéhez (13) erősítettek, a műszer összeszerelésének és beállításának megkönnyítésére a középvonaltól kismértékben eltolva a tekercsek belsejében helyezkedik el.
A mutatótengely központos ágyazásáról két talpcsapágy gondoskodik, amelyek közül az egyikben(11) csillapítóolaj található(16) a mozgórész lengéseinek csökkentésére. A tengelyhez préseléssel hozzáerősített alátét(15) tartja a csillapítóolajat a csapágyban(11). Az 1-es és 2-es tekercs a csévetest azonos oldalán helyezkedik el, tekercselési irányuk ellentétes, a tekercseknek közös kivezetése(5) van. A 3-as tekercs a csévetest másik oldalán található, egyik vége a 2-es tekerccsel kapcsolódik, másik végét a 4-es kivezetésnél testelik. Az 1-es tekercs a 6-os kivezetésnél csatlakozik a gépjármű villamos hálózatához.
A tekercseket 0,1mm átmérőjű, zománcozott huzalból készítették. A menetszámok és az ellenállásértékek a következők:

MérőtekercsMenetszámEllenállás [ohm]

1

______680±2______

120±6

2

______280±2______

43

3

______840±2______

130

2 és 3 együtt

______ ______

173±8,5



MM 120 nyomáskapcsoló

2.2. ábra. Az MM 120 (VAZ) nyomás-
kapcsoló szerkezete
1 mozgó érintkező; 2 kivezető; 
3 szűrő; 4 szigetelőtest; 
5 mérőrugó; 6 nyomócsap; 
7 álló érintkező; 8 membrán; 
9 ház 

A motorolaj-nyomás legkisebb értékét jelző kapcsoló az egyik legrégebbi szerkezeti egység, felépítésében is viszonylag keveset változott. A kapcsoló a kapcsolási nyomás elérésekor "testet ad" a jelzőlámpának, a jelzőlámpa világítani kezd. Ez azt jelenti, hogy a motorolaj-nyomás olyan kis értékre csökkent, amelynél a motor már károsodhat, ezért nem tanácsos a járművet tovább használni a hiba okának megkeresése és megszüntetése nélkül. A nyomáskapcsolót az általa szolgáltatott információ fontosságára való tekintettel beépített nyomásmérő jelzőműszer esetén is használják pl. a VAZ típusú személygépkocsikban.
Az összes VAZ típusú személygépkocsikban alkalmazott MM 120 motorolaj-nyomáskapcsoló szerkezeti felépítése a 2.2. ábrán látható. A speciális szűrő(3) nyomáskiegyenlítést végez (a külső nyomás felé). Az érintkezők zárt állapotában a nyomáskapcsolón 0,5A áram folyhat (Imax 0,5A tehát maximum 6W-os izzót lehet visszajelzőként használni "relézés" nélkül)
A nyomáskapcsolókban a működéshez szükséges jelátalakítás és jel-összehasonlítás mechanikai mennyiségek között megy végbe. A mérendő nyomást a membrán alakítja erővé, amit a rugóerővel összehasonlítva jön létre az érintkezőket bontó elmozdulás.
A motorolajnyomás csökkenését figyelő kapcsolókhoz hasonló felépítésűek a hidraulikus féklámpakapcsolók is, azzal az eltéréssel, hogy az érintkezők nyomásmentes állapotban nyitnak és a kapcsolási féknyomás elérésekor zárnak. Lényeges eltérés még hogy a hidraulikus féklámpakapcsolók túlterhelhetősége 200...300 bar. A Vaz 2101-től 2107-ig (klasszikus Lada) A féklámpakapcsoló mechanikus, a fékpedál elmozdulása vezérli a féklámpakapcsolót.

Felhasznált irodalom: Dr Buna Béla Mérőműszerek az autóban c. könyve
Gépelte, és Html formátumba "öntötte": Rebel



A nyomáskapcsoló működése Alapállapotban az érintkezők (1-es és 7-es a 2.2 ábra számjelölése szerint) zárt állapotban vannak az olajnyomás ellenőrző lámpája világít. A motor beindítása után amint az olajnyomás eléri azt az értéket amelynél a nyomáskapcsoló membránjára(8) nagyobb erővel hat, mint a rugó(5), a membrán elmozdul a rugó felé. (a 2.2 ábra szerint felfelé) Az membrán elmozdulása a nyomócsapon(6) keresztül eltávolítja a mozgó érintkezőt(1) az álló érintkezőtől(7), az áramkör megszakad, a visszajelző kialszik. Ha az olajnyomás lecsökken a kapcsolási nyomás alá ( motorolaj-nyomás olyan kis értékre csökkent, amelynél a motor már károsodhat) a rugó nagyobb erővel hat a membránra, mint az olajnyomás, így a membrán elmozdul (a 2.2 ábra szerint lefelé) a nyomócsappal és a mozgó érintkezővel együtt. Zárnak az érintkezők, az áramkör záródik és az olajnyomás ellenőrző lámpája világít...


MM393-A potenciométeres myomásátalakító és MM120 nyomáskapcsoló a motorblokkra felszerelve



 1. +12v; 2. test; 3. müszervilágítás(+12v);
 4. ell. lámpa csatlakozó(jel az MM120-tól); 
 5. nyomásmérő csatlakozó(jel az MM393-A-tól); 

Az UK194 olajnyomás-mérőműszer és csatlakozó-kiosztása.





Rebel