Árvizek és hajókatasztrófák
2017/18-ban

Szokásunk ezen az évfordulón, hogy a hajósokra, az elesettekre, a vizek, hajótörések és a természeti katasztrófák áldozataira is emlékezünk. Sajnos ezúttal is van mire emlékeznünk, idén is több áldozata volt az árvizeknek és hajókatasztrófáknak.

Hírek és jóslások

Az elmúlt évben nemcsak az árvizekről szóló hírek, hanem a róluk szóló jóslások is folyamatosan borzolták a kedélyeket. „A klímaváltozás hatására lassul a Golf-áramlás, mi több, teljes leállása sem elképzelhetetlen. Ennek hatásait ma még előre jelezni sem tudjuk.” Ilyen és hasonló hírekkel volt tele a sajtó, amik ugyan nem következtek be, de ami késik, nem múlik.

A legszürreálisabb hírek a sivatagi árvizekről szóltak. Még áprilisban történt, hogy kilenc fiatal halt meg egy hirtelen jött áradásban az idő nagy részében rendkívül száraz dél-izraeli Negev-sivatagban.

Aztán jöttek az igazi hírlapi csemegék. A németországi Lünebach városában június elején a nagy esőzések következtében árvíz keletkezett. Az állatkertben két oroszlán, két tigris, egy jaguár és egy medve szabadult ki a ketrecéből. Nagy erőkkel kezdték meg a keresésüket, de aztán kiderült, hogy az állatok sokkal okosabbak voltak és el sem hagyták a kifutójukat.

Csemegékben Budapest sem szűkölködött.

Kezdjük azzal, hogy kemény évforduló volt az idén. 180 éve, 1838. március 13-án éjjel tört Pest-Budára a magyar főváros történetének legnagyobb és legpusztítóbb árvize. A Belvárosban 203, a Ferencvárosban 260, a Józsefvárosban 216 centiméter magasan álló víz Pest 4254 házából 2281-et döntött össze. Ekkor a szabályozatlan Duna már évtizedek óta hatalmas árvízzel fenyegetett, de a gyarapodó Pest és Buda nem sokat tett a megelőzés érdekében.

Na, és mi a helyzet 180 év után? Egyeseknek láthatólag az a legsürgetőbb gondjuk, hogy megakadályozzák a mobil árvízvédelmi gát megépítését a Római-parton! Tarlós István budapesti főpolgármester szerint az árvízvédelem elsősorban veszélyelhárítás és műtárgyépítés, és csak másodsorban favédelem. Egyetlen más eset sem jut eszébe, ahol annyit támadtak volna fővárosi beruházást, mint most. A végkimerülésig tartó politikai viták után a főpolgármester szerint a Római helyett már inkább olyan helyen épülhetne árvízi védmű, ahol a lakók örülnek is annak, és nem tiltakoznak ellene. Reméljük, hogy a Duna nem ad újabb leckét és sikerül túlélni ezt az újabb huzavonát.

Persze az is lehet, hogy az árvízveszéllyel együtt is lehet élni. Az öt évvel ezelőtti dunai árvíz során szinte egész Kisoroszi lakosságát evakuálni kellett volna, de a helyiek azt mondták, márpedig innen egy lépést sem mozdulunk!

Vannak „szép” példák az emberi gondatlanság eredményezte katasztrófákra is.

Februárban Párizsban tetőzött a Szajna, az átlagos szintnél négy méterrel magasabban, a folyó az egész belvárost elárasztotta. A hatalmas árvíz magával vitte a francia fővárosból a hordalékot, amely egy mesterséges gátnál feltorlódott. A hulladék vastagsága néhol elérte a fél métert. 200 tonna szemét lebegett a Szajna felszínén 60 km-re Párizstól!

Azért voltak jó hírek is.

Kezdjük először hazaiakkal. Nincs többé balatonfenyvesi árvíz, mert a nagyszabású csapadékvíz elvezetési fejlesztésekkel még az idén megszüntethető lesz az az állapot, hogy rendre elönti a tó vize a települést.

A tervek szerint az év végére elkészül a Baranya megyei Magyarszéknél épülő, 28 hektár állandó vízfelületű, elsősorban árvízvédelmi célú záportározó.

A horvátországi Brodosplit hajógyár sikeresen megvalósította a Mentsük meg Velencét az árvíztől projektjét. A horvát cég összesen 63 acélszerkezetet épített, amelyek 27-30 méter hosszúak, 20 méter szélesek, 4,5-5 méter magasak és súlyuk körülbelül 300 tonna. Feladatuk, hogy megvédjék az olasz várost az áradásoktól. Még akkor is képesek lesznek elválasztani a velencei lagúnát az Adriai-tengertől árapály esetén, ha a vízszint a 110 centiméteres szint felett három méterrel is megemelkedik.

Árvíz pusztított Romániában

2018. június végén a heves esőzések miatt kialakult áradásoknak 3 áldozata van, több mint 200 lakóház dőlt össze vagy rongálódott meg, összesen mintegy 1000 embert kellett kitelepíteni otthonából.

A Keleti- és Déli-Kárpátokban eredő valamennyi folyóra árvízvédelmi riasztást adott ki a vízügyi szolgálat. A legsúlyosabb helyzet a Kárpát-kanyar külső ívén fekvő moldvai megyékben és a Székelyföldön alakult ki. Vörös riasztást adtak ki a csángó vidéket átszelő Tatros folyó Hargita és Bákó megyei szakaszaira is.


Tűzoltók mentek egy autót a Teleorman megyei Ţigăneşti községben, két helyi pedig a vízben ülve nézi a padról.

A helyiek szerint ezek az áradások többek közt annak is a következményei, hogy az erdőket kifosztották, tarra vágták, a termőréteg lemosódott, ezért a nagy esők a magaslatokról lezúdulva ilyen nagy vizeket okoznak.

Áradások és földcsuszamlások Japánban

2018 júliusában a tájfunszezon heves esőzéseket hozott, ami áradásokhoz és földcsuszamlásokhoz vezetett.

 
Az áradás egy hatalmas tóvá változtatta a környéket

A meteorológiai ügynökség által történelminek nevezett esőzés során a júliusban megszokott csapadék háromszorosa hullott le, ráadásul heves széllökések kíséretében.


Háztetőre menekült emberek

A földcsuszamlások embereket temettek maguk alá, sok a halott és az eltűnt. Házak rongálódtak meg, ezért a hatóságok közel 2 millió embert utasítottak otthonaik elhagyására.


Mentőcsónakok szállítják az áradások károsultjait

A japán kormány válságkezelési központot között létre, és mintegy 54 ezer katonát, rendőrt és tűzoltót irányítottak az ország szélsőséges időjárás által érintett, délnyugati és nyugati részébe.

A thaiföldi Tham Luang barlagban rekedt gyerekek

Az elmúlt év legnagyobb visszhangot kiváltó eseménye a thaiföldi barlangkatasztrófa volt. A 12 fiatal futballista edzőjükkel együtt látogatást tett a turisták körében népszerű barlangban, de aztán a heves esőzések miatt megáradt vízfolyás elzárta a kijáratot.


A Tham Luang barlag

A víz által barlangba zárt gyerekek ügye bejárta a világot és sokan igyekeztek segíteni rajtuk. Közéjük tartozott a korábban a thai tengerészgyalogságnál szolgált Saman Gunan búvár is, aki ellátmányt vitt a barlangban rekedt gyerekeknek és edzőjüknek. Az ő feladata az volt, hogy oxigént vigyen be az üregbe, de neki végül nem maradt elég a visszaútra. Saman Gunant búvártársa hozta ki a barlangból, de már nem sikerült újraéleszteni. A férfi már elhagyta a hadsereget, csak azért tért vissza, mert segíteni akart a gyerekeknek.


Saman Gunan (†38) – a thaiföldi haditengerészet elit alakulatának egykori tagja – oxigénpalackokat helyezett el a barlangban azon az útvonalon, amelyen keresztül a gyermekeket és edzőjüket kimenekíteni készülnek.


Saman Gunan

 

Hajókatasztrófák

A Costa Concordia óceánjáró 2012-es tragédiája

Először készültek képek a 2012-ben zátonyra futott óceánjáró belsejében a baleset óta – az óriási terekben a fotós szerint megrekedt a félelem érzete. Oldalára dőlt roncsát másfél év múlva sikerült csak felállítani, majd közel újabb egy év elteltével szállították a genovai kikötőbe, hogy szétbontsák.

Kívülről ugyan már készültek képek a roncsokról, de 2017 szeptemberében először sikerült bejutnia a hajó belső tereibe egy fotósnak és hátborzongató felvételeket tett közzé.

A 32 halálos áldozattal járó baleset óta hiába telt el több mint öt év, az üdülőhajó fedélzetén még szinte érezni azt a pánikot, ami elszabadulhatott a zátonyra futás pillanatában - rengeteg poggyász és személyes tárgy még mindig ott hever a hajó belsejében.


Az óriási terekben a fotós szerint megrekedt a félelem érzete

Elsüllyedt egy utasszállító komp a Fülöp-szigetek partjainál

Felborult és elsüllyedt egy utasszállító komp a Fülöp-szigetek partjainál 2017. december 21-én. A baleset a Manilától 70 kilométerre keletre fekvő Real város partjainál történt rossz időjárási viszonyok közepette. A komp az egyik legfontosabb közlekedési eszköz a több mint 7100 szigetből álló Fülöp-szigeteken. A hiányos biztonsági előírások és a túlságosan laza ellenőrzések miatt gyakran történnek kompbalesetek. Napra pontosan 30 évvel ezelőtt, 1987. december 21-én történt a Fülöp-szigeteken minden idők legtragikusabb tengeri balesete: a Dona Paz nevű komp összeütközött egy olajszállító tartályhajóval, aminek következtében több mint 4300 ember vesztette életét.

Zátonyra futott teherhajó Litvánia partjainál

Az 52 300 tonnás ciprusi bejegyzésű Ocean Crown teherhajó a viharos tengeren futott zátonyra 2017. december 24-én, miközben Klaipeda kikötője felé tartott.


Beindult a katasztrófa turizmus

Hídnak ütközött egy hajó a Rajnán

2017. december 27-én a Swiss Crystal nevű üdülőhajó a Rajnán nekiütközött egy híd pillérének Duisburgnál. Többen megsérültek, de a balesetnek halálos áldozata nem volt.

Két hajó ütközött a kínai partoknál

2018. január 7-én a panamai zászló alatt hajózó iráni Szanchi olajszállító Iránból tartott Dél-Koreába, amikor szombat éjjel a parttól 257 kilométerre összeütközött a Hongkongban bejegyzett CF Crystal teherhajóval és kigyulladt. Az iráni hajó 32 tengerésze eltűnt, a kínaiakat kimentették.


Az olajszállító hajóból hatalmas lángok csaptak fel, körülötte fekete füstfelhő úszott.

Felborult kotróhajó a Malaka-szorosban

2018. március 21-én felborult egy kotróhajó 18 emberrel a fedélzetén a dél-malajziai Johor állam partjaitól mintegy 16 kilométerre. Nem süllyedt el, a tenger felszínén fejjel lefelé lebegve maradt, pontosan úgy, mint az 1972-es katasztrófafilm luxus-óceánjárója, a Poseidon.

A búvárok a segélykérő kopogásuk alapján lokalizáltak és mentettek ki a hajó gépházából két kínai matrózt, akik egy légbuborékban húzták meg magukat. A hatóságok a túlélés esélyeinek növelésére levegőt pumpáltak a hajótestbe. A mentésben dolgozók három holttestet is találtak a hajóban.

Tartályhajók ütköztek Szingapúrnál

Összeütközött a Szingapúrban bejegyzett Crystal Sunrise és a görög Astro Saturn tartályhajó 2018. április 17-én Szingapúr partjainál, és az egyik tartályából jelentős mennyiségű, 1796 tonna cseppfolyósított propán-bután gáz ömlött ki. A gázömlés nem jelentett komolyabb veszélyt, mert a cseppfolyósított propán-bután gyorsan elpárolgott. A hajók személyzete nem sérült meg. A Szingapúri-szoros a világ egyik legforgalmasabb vízi útja.

Súlyos hajóbaleset a Volgán

Összeütközött egy katamarán és egy teherhajó 2018. június 11-én este a Volgán Volgográdnál, tízen biztosan életüket veszették. A halálos áldozatok között hét nő és három férfi van.

*

A megemlékezésünket itt most befejezzük, bárcsak a katasztrófák sorozata is befejeződne!