Árvizek
és hajókatasztrófák
2017/18-ban
Szokásunk ezen az évfordulón, hogy a
hajósokra, az elesettekre, a vizek, hajótörések és a természeti katasztrófák
áldozataira is emlékezünk. Sajnos ezúttal is van mire emlékeznünk, idén is több
áldozata volt az árvizeknek és hajókatasztrófáknak.
Hírek
és jóslások
Az elmúlt évben nemcsak az árvizekről
szóló hírek, hanem a róluk szóló jóslások is folyamatosan borzolták a kedélyeket.
„A klímaváltozás hatására lassul a
Golf-áramlás, mi több, teljes leállása sem elképzelhetetlen. Ennek hatásait ma
még előre jelezni sem tudjuk.” Ilyen és hasonló hírekkel volt tele a sajtó,
amik ugyan nem következtek be, de ami késik, nem múlik.
A legszürreálisabb hírek a sivatagi árvizekről
szóltak. Még áprilisban történt, hogy kilenc fiatal halt meg egy hirtelen jött
áradásban az idő nagy részében rendkívül száraz dél-izraeli Negev-sivatagban.
Aztán jöttek az igazi hírlapi
csemegék. A németországi Lünebach városában június elején a nagy esőzések
következtében árvíz keletkezett. Az állatkertben két oroszlán, két tigris, egy
jaguár és egy medve szabadult ki a ketrecéből. Nagy erőkkel kezdték meg a
keresésüket, de aztán kiderült, hogy az állatok sokkal okosabbak voltak és el sem
hagyták a kifutójukat.
Csemegékben Budapest sem szűkölködött.
Kezdjük azzal, hogy kemény évforduló
volt az idén. 180 éve, 1838. március 13-án éjjel tört Pest-Budára a magyar
főváros történetének legnagyobb és legpusztítóbb árvize. A Belvárosban 203, a
Ferencvárosban 260, a Józsefvárosban 216 centiméter magasan álló víz Pest 4254
házából 2281-et döntött össze. Ekkor a szabályozatlan Duna már évtizedek óta
hatalmas árvízzel fenyegetett, de a gyarapodó Pest és Buda nem sokat tett a
megelőzés érdekében.
Na, és mi a helyzet 180 év után?
Egyeseknek láthatólag az a legsürgetőbb gondjuk, hogy megakadályozzák a mobil
árvízvédelmi gát megépítését a Római-parton! Tarlós István budapesti
főpolgármester szerint az árvízvédelem elsősorban veszélyelhárítás és
műtárgyépítés, és csak másodsorban favédelem. Egyetlen más eset sem jut eszébe,
ahol annyit támadtak volna fővárosi beruházást, mint most. A végkimerülésig
tartó politikai viták után a főpolgármester szerint a Római helyett már inkább
olyan helyen épülhetne árvízi védmű, ahol a lakók örülnek is annak, és nem
tiltakoznak ellene. Reméljük, hogy a Duna nem ad újabb leckét és sikerül
túlélni ezt az újabb huzavonát.
Persze az is lehet, hogy az
árvízveszéllyel együtt is lehet élni. Az öt évvel ezelőtti dunai árvíz során
szinte egész Kisoroszi lakosságát evakuálni kellett volna, de a helyiek azt
mondták, márpedig innen egy lépést sem mozdulunk!
Vannak „szép” példák az emberi gondatlanság eredményezte katasztrófákra is.
Februárban Párizsban tetőzött a
Szajna, az átlagos szintnél négy méterrel magasabban, a folyó az egész
belvárost elárasztotta. A hatalmas árvíz magával vitte a francia fővárosból a
hordalékot, amely egy mesterséges gátnál feltorlódott. A hulladék vastagsága
néhol elérte a fél métert. 200 tonna szemét lebegett a Szajna felszínén 60
km-re Párizstól!
Azért voltak jó hírek is.
Kezdjük először hazaiakkal. Nincs
többé balatonfenyvesi árvíz, mert a nagyszabású csapadékvíz elvezetési
fejlesztésekkel még az idén megszüntethető lesz az az állapot, hogy rendre
elönti a tó vize a települést.
A tervek szerint az év végére elkészül
a Baranya megyei Magyarszéknél épülő, 28 hektár állandó vízfelületű, elsősorban
árvízvédelmi célú záportározó.
A horvátországi Brodosplit hajógyár
sikeresen megvalósította a Mentsük meg
Velencét az árvíztől projektjét. A horvát cég összesen 63 acélszerkezetet épített,
amelyek 27-30 méter hosszúak, 20 méter szélesek, 4,5-5 méter magasak és súlyuk
körülbelül 300 tonna. Feladatuk, hogy megvédjék az olasz várost az áradásoktól.
Még akkor is képesek lesznek elválasztani a velencei lagúnát az
Adriai-tengertől árapály esetén, ha a vízszint a 110 centiméteres szint felett
három méterrel is megemelkedik.
Árvíz
pusztított Romániában
2018. június végén a heves esőzések
miatt kialakult áradásoknak 3 áldozata van, több mint 200 lakóház dőlt össze
vagy rongálódott meg, összesen mintegy 1000 embert kellett kitelepíteni
otthonából.
A Keleti- és Déli-Kárpátokban eredő
valamennyi folyóra árvízvédelmi riasztást adott ki a vízügyi szolgálat. A
legsúlyosabb helyzet a Kárpát-kanyar külső ívén fekvő moldvai megyékben és a
Székelyföldön alakult ki. Vörös riasztást adtak ki a csángó vidéket átszelő
Tatros folyó Hargita és Bákó megyei szakaszaira is.
Tűzoltók mentek egy autót a Teleorman megyei Ţigăneşti községben, két helyi
pedig a vízben ülve nézi a padról.
A helyiek szerint ezek az áradások
többek közt annak is a következményei, hogy az erdőket kifosztották, tarra
vágták, a termőréteg lemosódott, ezért a nagy esők a magaslatokról lezúdulva ilyen
nagy vizeket okoznak.
Áradások és
földcsuszamlások Japánban
2018 júliusában a tájfunszezon heves
esőzéseket hozott, ami áradásokhoz és földcsuszamlásokhoz vezetett.
Az áradás egy hatalmas tóvá változtatta a környéket
A meteorológiai ügynökség által
történelminek nevezett esőzés során a júliusban megszokott csapadék
háromszorosa hullott le, ráadásul heves széllökések kíséretében.
Háztetőre menekült emberek
A földcsuszamlások embereket temettek
maguk alá, sok a halott és az eltűnt. Házak rongálódtak meg, ezért a hatóságok
közel 2 millió embert utasítottak otthonaik elhagyására.
Mentőcsónakok szállítják az áradások károsultjait
A japán kormány válságkezelési
központot között létre, és mintegy 54 ezer katonát, rendőrt és tűzoltót
irányítottak az ország szélsőséges időjárás által érintett, délnyugati és
nyugati részébe.
A
thaiföldi Tham Luang barlagban rekedt gyerekek
Az elmúlt év legnagyobb visszhangot
kiváltó eseménye a thaiföldi barlangkatasztrófa volt. A 12 fiatal futballista edzőjükkel
együtt látogatást tett a turisták körében népszerű barlangban, de aztán a heves
esőzések miatt megáradt vízfolyás elzárta a kijáratot.
A Tham Luang barlag
A víz által barlangba zárt gyerekek ügye bejárta a világot és sokan igyekeztek segíteni rajtuk. Közéjük tartozott a korábban a thai tengerészgyalogságnál szolgált Saman Gunan búvár is, aki ellátmányt vitt a barlangban rekedt gyerekeknek és edzőjüknek. Az ő feladata az volt, hogy oxigént vigyen be az üregbe, de neki végül nem maradt elég a visszaútra. Saman Gunant búvártársa hozta ki a barlangból, de már nem sikerült újraéleszteni. A férfi már elhagyta a hadsereget, csak azért tért vissza, mert segíteni akart a gyerekeknek.
Saman Gunan (†38) – a thaiföldi haditengerészet elit
alakulatának egykori tagja – oxigénpalackokat helyezett el a barlangban azon az
útvonalon, amelyen keresztül a gyermekeket és edzőjüket kimenekíteni készülnek.
Saman Gunan
Hajókatasztrófák
A
Costa Concordia óceánjáró 2012-es tragédiája
Először készültek képek a 2012-ben
zátonyra futott óceánjáró belsejében a baleset óta – az óriási terekben a fotós
szerint megrekedt a félelem érzete. Oldalára dőlt roncsát másfél év múlva
sikerült csak felállítani, majd közel újabb egy év elteltével szállították a
genovai kikötőbe, hogy szétbontsák.
Kívülről ugyan már készültek képek a
roncsokról, de 2017 szeptemberében először sikerült bejutnia a hajó belső
tereibe egy fotósnak és hátborzongató felvételeket tett közzé.
A 32 halálos áldozattal járó baleset
óta hiába telt el több mint öt év, az üdülőhajó fedélzetén még szinte érezni
azt a pánikot, ami elszabadulhatott a zátonyra futás pillanatában - rengeteg
poggyász és személyes tárgy még mindig ott hever a hajó belsejében.
Az óriási terekben a fotós szerint megrekedt a félelem
érzete
Elsüllyedt
egy utasszállító komp a Fülöp-szigetek partjainál
Felborult és elsüllyedt egy
utasszállító komp a Fülöp-szigetek partjainál 2017. december 21-én. A baleset a
Manilától 70 kilométerre keletre fekvő Real város partjainál történt rossz
időjárási viszonyok közepette. A komp az egyik legfontosabb közlekedési eszköz
a több mint 7100 szigetből álló Fülöp-szigeteken. A hiányos biztonsági
előírások és a túlságosan laza ellenőrzések miatt gyakran történnek
kompbalesetek. Napra pontosan 30 évvel ezelőtt, 1987. december 21-én történt a
Fülöp-szigeteken minden idők legtragikusabb tengeri balesete: a Dona Paz nevű
komp összeütközött egy olajszállító tartályhajóval, aminek következtében több
mint 4300 ember vesztette életét.
Zátonyra
futott teherhajó Litvánia partjainál
Az 52 300 tonnás ciprusi bejegyzésű Ocean
Crown teherhajó a viharos tengeren futott zátonyra 2017. december 24-én,
miközben Klaipeda kikötője felé tartott.
Beindult a katasztrófa turizmus
Hídnak
ütközött egy hajó a Rajnán
2017. december 27-én a Swiss Crystal
nevű üdülőhajó a Rajnán nekiütközött egy híd pillérének Duisburgnál. Többen
megsérültek, de a balesetnek halálos áldozata nem volt.
Két
hajó ütközött a kínai partoknál
2018. január 7-én a panamai zászló
alatt hajózó iráni Szanchi olajszállító Iránból tartott Dél-Koreába, amikor
szombat éjjel a parttól 257 kilométerre összeütközött a Hongkongban bejegyzett
CF Crystal teherhajóval és kigyulladt. Az iráni hajó 32 tengerésze eltűnt, a
kínaiakat kimentették.
Az olajszállító hajóból hatalmas lángok csaptak fel, körülötte
fekete füstfelhő úszott.
Felborult
kotróhajó a Malaka-szorosban
2018. március 21-én felborult egy
kotróhajó 18 emberrel a fedélzetén a dél-malajziai Johor állam partjaitól
mintegy 16 kilométerre. Nem süllyedt el, a tenger felszínén fejjel lefelé lebegve
maradt, pontosan úgy, mint az 1972-es katasztrófafilm luxus-óceánjárója, a
Poseidon.
A búvárok a segélykérő kopogásuk
alapján lokalizáltak és mentettek ki a hajó gépházából két kínai matrózt, akik
egy légbuborékban húzták meg magukat. A hatóságok a túlélés esélyeinek
növelésére levegőt pumpáltak a hajótestbe. A mentésben dolgozók három
holttestet is találtak a hajóban.
Tartályhajók
ütköztek Szingapúrnál
Összeütközött a Szingapúrban
bejegyzett Crystal Sunrise és a görög Astro Saturn tartályhajó 2018. április 17-én
Szingapúr partjainál, és az egyik tartályából jelentős mennyiségű, 1796 tonna cseppfolyósított
propán-bután gáz ömlött ki. A gázömlés nem jelentett komolyabb veszélyt, mert a
cseppfolyósított propán-bután gyorsan elpárolgott. A hajók személyzete nem
sérült meg. A Szingapúri-szoros a világ egyik legforgalmasabb vízi útja.
Súlyos
hajóbaleset a Volgán
Összeütközött egy katamarán és egy
teherhajó 2018. június 11-én este a Volgán Volgográdnál, tízen biztosan
életüket veszették. A halálos áldozatok között hét nő és három férfi van.
*
A megemlékezésünket itt most
befejezzük, bárcsak a katasztrófák sorozata is befejeződne!