Árvizek
és hajókatasztrófák
2018/19-ben
Szokásunk ezen az évfordulón, hogy a
hajósokra, az elesettekre, a vizek, hajótörések és a természeti katasztrófák
áldozataira is emlékezünk. Sajnos ezúttal is van mire emlékeznünk, idén is sok
áldozata volt az árvizeknek és hajókatasztrófáknak.
Jóslások
Ahogy mondani szokás, ez az év is „jól” kezdődött. Ezúttal Nostradamus igyekezett elvenni a jókedvünket. Próféciái szerint a 2019-es évben izgalmas események várnak a világra. A csillagász-asztrológus, misztikus jós Magyarországot is megemlítette a jövendöléseiben. Szerinte néhány európai országban rendkívül nagy árvizek fognak pusztítani, a legnagyobb kárt hazánkban, Magyarországon okozzák, emellett Olaszország, Csehország és Nagy-Britannia is szenvedni fog ettől.
Azért reméljük nem így lesz.
2019. március 17.
Ítéletidő
után gyilkos árvíz Indonéziában
Legalább 42 ember meghalt és 21
megsérült a Pápua indonéziai tartományt sújtó árvizekben. A tartományi
fővárostól, Jayapurától mintegy 20 kilométerre fekvő Sentaniban pusztító
árvizet az özönvízszerű esőzés váltotta ki.
Indonéziában gyakoriak az árvizek az
októbertől áprilisig tartó esős évszakban. Januárban legalább hetvenen haltak
meg Celebesz szigetén árvizek és földcsuszamlások következtében. Az elmúlt
hetekben több száz embert kellett kimenteni a nyugat-jávai Citarum folyó
körzetéből árvizek miatt.
2019. március 20.
Több mint
120 ezer embert érintettek az árvizek Afganisztánban
Az áradások miatt legkevesebb 63 ember
életét vesztette és további 31 ember sérült meg. Az áradások március folyamán Afganisztán
43 tartományából 14-ben több mint 122 600 embert érintettek és mintegy 15 ezer
házat rongáltak meg.
Afganisztánban a heves esőzések és az
árvizek következtében minden évben több ember meghal és több száz lakóház
semmisül meg.
Agh Ghaleh település víz alatt
A hatóságok előzetes becslései szerint
az iráni mezőgazdasági ágazatot ért károk nagyjából 98 milliárd forintnak
megfelelő összegre tehetőek. Az iráni kormány igyekszik segíteni kárvallott
polgárain, de az ország költségvetése nem fogja fedezni a károk rendezését,
mert az iráni energiaipart és bankszektort sújtó amerikai szankciók érzékenyen
érintették az ország költségvetését, ugyanis az iráni kőolajexport mintegy
felére csökkent a szankciók miatt.
2019. április 25.
Árvizek
Dél-Afrikában
Dél-Afrika déli és keleti részén a heves esőzések következtében alakultak ki árvizek és földcsuszamlások. A szerencsétlenségben legalább ötven ember életét vesztette: a víz alá került épületek rádőltek a bent lévő emberekre, másokat pedig elsodort az ár. A térségben napok óta heves esőzések voltak, de a hatóságok mégsem számítottak arra, hogy ilyen súlyos következménye lesz a sok csapadéknak.
2019. május 14.
Árvízveszély
Bosznia-Hercegovinában
Árvizeket okozott a heves esőzés
Bosznia-Hercegovina északi és nyugati részén, de az ország egészét is fenyegeti
az árvíz, a csapadék mennyisége ugyanis várhatóan nem csökken a következő
napokban sem.
A Nyugat-Balkánt a legutóbb öt évvel
ezelőtt sújtotta óriási árvíz, amelynek több mint hatvan halálos áldozata volt,
és több mint százezer embert kellett evakuálni.
2019. május 16.
Viszi a víz
Erdély egy részét
A hatóságok vörös, vagyis a
legmagasabb szintű árvízriasztást rendelték el a Nagy-Szamos, a Sajó, az Iza és
a Visó folyók vízgyűjtő területén Máramaros és Beszterce-Naszód megyében.
2019. május 24.
Árvíz
Kárpátalján
Egyre nő az elárasztott területek
száma, 192 portát, 1585 hektár mezőgazdasági területet, 4 hidat mosott el az
ár, 690 folyóméter árvízvédelmi töltés károsodott.
2019. május 30.
Varsót is
elérte már az árvíz
Lengyelországban is komoly problémát
okoznak az árvizek, a lengyelek az intenzív és folyamatos esőzések
következményeivel harcolnak. a Visztula szintje folyamatosan emelkedik, helyenként
egy nap alatt 100 centiméterrel is nőtt a szintje. A hatóságok
riadókészültséget rendeltek el, már Varsót is elérte a víz.
2019. június 14.
Súlyos
felhőszakadás érte Kína déli részét
Több ezer embernek kellett elhagynia
az otthonát, rengeteg út és híd járhatatlanná vált, és egy egész település is
víz alá került Kujcsou tartományban. Az ítéletidőben legalább öt ember életét
vesztette.
A rekordesőzésnek még nincs vége,
ráadásul további veszélyt jelentenek még az áradás miatti földcsuszamlások:
2014-ben hasonló erősségű esőzés után a földcsuszamlás rengeteg házat, utat és
termőföldet rongált meg.
2019. június 24.
Árvizek
Székelyföldön
Több székelyföldi településen is
hatalmas károk keletkeztek. Egyes falvakat a tűzoltók sem tudtak megközelíteni,
mert az árvíz megrongálta és átszakította az odavezető utat. Az elzárt településrészeken
egymásnak segítettek a lakosok, hogy valahogy eltakarítsák az árvíz nyomait.
Összefoglalás
Bármennyire sajnálatos és bármennyire
nem érezzük természetesnek, de mégis ki kell jelentenünk: mára az árvizek
mindennapi életünk részei lettek. Naponta újabb és újabb árvizekről szóló hírek
jönnek Földünk minden pontjáról és már követni sem tudjuk őket. A rendkívüli
eseményből hétköznapi lett. A klímaváltozás érezhetően kezdi felborítani
életünk megszokott rendjét.
Mielőtt elbúcsúznánk az árvizektől és
áttérnénk a hajókatasztrófákra, még meg kell emlékeznünk egy igazán súlyos hazai
nagyárvíz 140-ik évfordulójáról.
1879. március 12.
Árvíz pusztította el Szeged városát
1879. március 12-én éjjel kettő órakor
tört pusztító árvíz Szegedre, teljesen romba döntve a török kor óta újjáépült
várost.
A világszerte ismertté váló
katasztrófa kiváltó oka elsősorban a Tisza felső szakaszának szabályozásából
eredt, a folyó kanyarulatait ugyanis sok helyütt átvágták, a gyorsan lezúduló
víz pedig az alsó, még szabályozatlan szakaszon nem tudott a kanyargós mederben
elfolyni. A Tisza a felemás szabályozás miatt 1870-es évek során már többször
fenyegetett katasztrófával – amit a város közelében Tiszába ömlő Maros is
tetézett – de végül 1879-ben csapott le Szegedre.
A tragikus éjszakán az árhullám a
várostól 20 kilométerre északra áttörte a gátat, és „hátulról” öntötte el a
várost, három hónapig víz alatt tartva szinte Szeged teljes egészét,
elpusztítva majdnem minden épületet. A katasztrófa után öt nappal I. Ferenc
József személyesen látogatott az árvíz sújtotta területre, különleges
támogatást ígért, Tisza Lajos személyében pedig királyi biztost nevezett ki az
újjáépítésre.
Szeged katasztrófájának híre bejárta
az egész világot, nem csupán Európából, de Kínából, Indiából, Afrikából, szinte
a világ minden pontjáról érkeztek adományok az újjáépítésre. Gyakran világhírű
magyar művészek (pl. Munkácsy Mihály, Liszt Ferenc, Zichy Mihály) is segítették
a várost, párizsi, brüsszeli és londoni adománykoncerteket szervezve. A
lerombolt Szeged négy év alatt Európa egyik leggyönyörűbb városaként
születhetett újjá.
Ekkor alakították ki mai,
körutas-sugárutas szerkezetét, és természetesen megemelték a város épületeinek
szintjét, mintegy másfél méterrel. Egységes eklektikus stílusban épült
palotáival Szeged építészettörténeti unikumnak tekinthető. Az árvíz után
készültek olyan híres épületei, mint például a Piarista Gimnázium, a Szegedi
Nemzeti Színház vagy a Törvényszéki Palota.
http://www.rubicon.hu/magyar/oldalak/1879_marcius_12_arviz_pusztitja_el_szeged_varosat/
Az 1879-es árvíz Szegedet szinte a
földdel tette egyenlővé. A polgárok, az ország és egész Európa összefogásának
köszönhetően épült újjá Szeged, a Dóm építését az újabb árvizektől való
megmenekülésért fogadalomból határozták el a szegedi városatyák.
Ezért itt, a Dóm téren rendezik meg a
cserkészek 15 éve a szegedi nagy árvíz emléknapját. Jelenlétükkel emlékeznek
azokra, akik a tragédia részesei voltak. Akkor sok ember fogott össze egy
közösségért egy cél megvalósításáért, példaértékű összefogás volt ez.
http://szeged-csanad.hu/2019/03/11/ostorcsattogtatassal-emlekeztek-meg-a-szegedi-nagy-arvizrol-140-eve-tortent-a-tragedia/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Hajókatasztrófák
A hajókatasztrófák sajnos minden évben
elkísérnek bennünket. Az idei évad is remek példatárral szolgált (bár inkább ne
tette volna) a különböző típusú hajóbalesetekre és katasztrófákra. Ráadásul azért
is különleges, mert most nem a világ másik végén, hanem itt, párszáz méterre az
ünnepünk helyszínétől történt a katasztrófa, nem is akármilyen, így ez mindent
felülír. Pedig most is volt máshol is…
Vegyük hát őket sorba, időrendben.
Nem igazi katasztrófa, de elképesztő történet,
amivel kezdünk. Már a hódok is bántják szegény hajókat...
2018. október 18.
Egy hód 20 méteres fát döntött egy hajóra Németországban
Az eset Schwerin közelében, a Müritz-Elde csatornán történt. A hód átrágta a nyárfa fél méter vastag törzsét, és az rázuhant a partnál horgonyzó 10 méteres hajó kellős közepére. A hajón két személy tartózkodott, de szerencsére éppen lenn voltak a kajütben, így nem esett bajuk. Mivel a hajó fémből volt, folytatni tudta az útját a saját erejéből.
https://hajozas.hu/magazin/kulfold/20-meteres-fat-dontott-egy-hod-egy-hajora-nemetorszagban/
A hajók összeütközése mindig olyan
érthetetlennek tűnik. Hiszen olyan nagy a tenger. Persze, ha egy kikötőben
direkt keresik egymást…
2018. november 8.
Tartályhajóval ütközött egy norvég hadihajó
A Bergen városától északra található
Sture kikötőjében a több mint százezer tonnás, 250 méter hosszú és 44 méter
széles Sola TS máltai tartályhajó nekiütközött a Helge Ingstad norvég fregattnak.
A fregatton keletkezett léken át több víz ömlött be a hajótestbe, mint amennyit
ki tudtak szivattyúzni, ezért a hajó tatja mélyen a vízbe merült, 137 fős
legénységét kimenekítették, közülük 8-an könnyebben megsérültek.
A süllyedőben lévő norvég fregatt
https://www.beol.hu/orszag-vilag/tartalyhajoval-utkozott-egy-norveg-hadihajo-1592042/
Az idei évadban a luxushajók esetei
borzolták leggyakrabban a kedélyeket. Azt már most előre kell bocsátanunk, hogy
az idei év egyértelműen a Viking hajók fekete éve volt. Még nincs vége az
évnek, de már három balesetet sikerült összehozniuk (a legbrutálisabb a
budapesti volt). A norvégokra is rendesen „rájárt a rúd”. Általában azért
működött a szokásos „minden jó, ha jó a vége” elv, míg el nem jutottunk a
Hableányig…
2019. március 23.
Irányíthatatlanul sodródik 1300 emberrel egy tengerjáró a norvég partoknál
Meghibásodott a Viking Cruises csoport
tulajdonában lévő, 227 méter hosszú, Viking Sky nevű tengerjáró hajó hajtóműve
Norvégia partjai közelében és irányíthatatlanul sodródott More og Romsdal megye
partjainak közelében a szárazföld felé. Később a legénységnek az egyik motort
sikerült beindítania, és a hajót a partoktól két kilométerre lehorgonyozták, a
parti őrség pedig helikopterekkel kezdte meg az utasok egyenkénti kimentését. Az
időjárási körülmények rendkívül zordak voltak, a hullámok 10 méter magasra
csaptak, a tengeren óránkénti 70 kilométeres sebességű szél fújt, emiatt a
mentőcsónakokat sem tudták leengedni a hajóról.
A korszerű, 2017-ben vízre bocsátott
hajón 915 utas és 458 fős legénység tartózkodott, közülük 479 embert sikerült
helikopterrel kimenteni (közülük 17-en megsérültek, hárman súlyosan), mielőtt
felfüggesztették a mentést, hogy a hajót bevontassák a norvégiai Molde
kikötőjébe.
https://hajozas.hu/magazin/kulfold/iranyithatatlanul-sodrodik-1300-emberrel-egy-tengerjaro-norveg-partoknal/
https://promotions.hu/orszagos/szines/2019/03/24/viking-sky-norvegia-tenger-hajo-drama-video/
https://nlc.hu/ezvan/20190324/megfeneklett-a-luxushajo-egyesevel-mentik-az-utasokat-videok/
Folytassuk talán egy évfordulóval. Egy
olyan esemény évfordulójával, ami több szempontból is fordulópontnak számít.
2019. március 24.
Az Exxon Valdez-olajkatasztrófa 30 éves öröksége
1989.
március 24-én az Exxon Valdez tankerhajó Alaszkától nyugatra zátonyra
futott, és 41 millió liter nyersolaj ömlött a tengerbe – megmérgezve
ezzel egy teljes ökoszisztémát. Bár nem ez volt a történelem
legsúlyosabb tankhajóbalesete (ami a kiömlött olaj mennyiségét illeti),
de az ökológiai pusztítása még a legrosszabb rémálmokat is felülmúlta.
És semmi sem garantálja, hogy a katasztrófa nem fog megismétlődni
mondjuk holnap.
A
zátonyra futott Exxon Valdez tankerhajó 1989. március 26-én, mellette
az Exxon Baton Rouge, amibe átszivattyúzták a sérült hajótestből a
maradék olajat
A baleset után az Exxon olajtársaság
megjavíttatta a hajót, majd az egyesekben esetleg rossz emlékeket keltő
elnevezéstől megszabadulva átnevezték Exxon Mediterraneanre. Nem sokkal később újra
átnevezték, ezúttal SeaRiver Mediterraneanre, majd egyszerűen Mediterraneanre
rövidítették. Minthogy időközben a nyugati kikötőkből egymás után tiltották ki
az Exxon Valdezhez hasonló, egyrétegű testtel rendelkező hajókat (mivel ezekből
sokkal könnyebben kiszabadul az olaj), újfent átnevezték, ezúttal Dong Fang
Oceanre. 2008-ban aztán olajszállító tankerből átlényegült vasércszállító
hajóvá, és így fejezte be pályafutását, miután 2010. november 29-én, a
Dél-kínai-tengeren összeütközött a (névleg) máltai Aali nevű hajóval. Mindkettő
súlyosan megsérült, majd nem sokkal később a hajdani Exxon Valdezt eladták
ócskavasnak.
Az Exxon Valdez 26 év szolgálat után
ócskavasként végezte, de a 30 évvel ezelőtt bekövetkezett tragédia egyes részletei
mindmáig nem tisztázódtak – bizonyos következményeit pedig talán sosem lehet
helyrehozni.
1989. március 24-én éjjel 0 óra 4
perckor az Exxon Valdez éppen a kaliforniai Long Beach felé igyekezett, amikor
az alaszkai Tatitlektől 2,4 kilométerre, a Vilmos herceg-szorosban lévő
Bligh-zátonyra futott. Ekkor 201 ezer köbméter nyersolaj volt a tartályaiban,
amelyeknek falát egyetlen réteg alkotta. A Bligh-zátonyt arról a William
Bligh-ról nevezték el, akit Fletcher Christian és zendülőtársai megfosztottak a
Bounty kapitányi tisztétől 1789-ben. A zátonyra futás következtében az Exxon
Valdez hajóteste megsérült, és a következő napokban összesen 41 ezer köbméter
olaj ömlött a tengerbe.
A katasztrófa ennél szerencsétlenebbül
nem is alakulhatott volna. A Vilmos herceg-szoros távol esik minden nagyobb
várostól, és csak a levegőből vagy vízen közelíthető meg, így a mentési
erőfeszítések csak nehézkesen indulhattak be. Ellenben a térség ökológiai
jelentősége hatalmas, hiszen rengeteg lazac, tengeri vidra, fóka és tengeri
madár él a szoros partjai mentén. Az olajszennyezés összesen 2100 kilométernyi
partszakaszt érintett, ebből 320 kilométert súlyosan. Az élővilágban véghezvitt
pusztítás okán jogosan nevezhetjük az Exxon Valdez balesetét az egyik
legsúlyosabb ember kiváltotta természeti katasztrófának.
A baleset után néhány órán belül
megkezdődtek a mentési és kárelhárítási munkálatok, de ezek hatékonysága erősen
megkérdőjelezhető volt, sőt egyes esetekben több bajt okoztak, mint amennyit
elhárítottak. Helikopterről diszpergáló vegyszereket szórtak a tengerbe,
amelyek feladata az olaj szétoszlatása lett volna. Sok esetben azonban nem
találták el a célpontot, a vegyszer pedig sokak szerint számos mentőmunkásnál
okozott mérgezéses tüneteket.
Az olajszennyezés mechanikus
eltávolítása több helyen egy egész napot késett, így az szinte akadálytalanul
érte el az alaszkai partokat. Végül mindössze a szennyeződés tizedét
távolították el teljesen, a legtöbb helyen inkább csak mérsékelni tudták a
károkat az olaj egy részének eltávolításával. Az Exxon olajtársaság
gyakorlatilag mindenki szerint késve és csöppet sem készségesen vette ki részét
a mentési erőfeszítésekből. A sok száz kilométeres partszakasz mentén dolgozó
11 ezer mentőmunkás között csak elvétve lehetett Exxon-alkalmazottakat találni,
a cég egy csapásra közellenséggé lett.
Sok olyan döntés született a
katasztrófa utáni időszakban, amely mai szemmel (és az azóta szerzett
tudományos ismeretek fényében) egyértelműen hibás volt. Például azzal, hogy a
szoros partjai mentén húzódó ezernyi, sziklákkal körülvett medencéből
nagynyomású forró vízzel szorították ki az olajat, egyúttal kiirtották a teljes
tengeri ökoszisztéma alapját képező planktont, illetve azokat a baktériumokat,
amelyek maguk is le tudták volna bontani a szennyező olajat. Persze nem
feltétlenül jogos felróni mindezeket a harminc évvel ezelőtt dolgozó
kármentesítőknek, hiszen az olajszennyeződések ökológiai hatásairól meglévő
ismereteink jelentős része éppen az Exxon Valdez tragédiája révén keletkezett.
A világsajtót ellepték a viszkózus
olajban fuldokló állatok szívszorító képei. A számszerűsíthető következmények
pedig igazán elszomorítók: 100-250 ezer tengeri madár, 2800 tengeri vidra, 302
borjúfóka, 22 gyilkos bálna, és ki tudja, hány hal pusztult el. Az
amerikaiaknak mégis a 247 elpusztult fehérfejű rétisas bírt szimbolikus jelentőséggel.
A balesetet a vizsgálatok szerint
közvetlenül a kapitány, Joseph Hazelwood hanyagsága, illetve a legénység
kimerültsége okozta. Hazelwood sok tekintetben megfelelt a matrózokról
kialakult sztereotípiáknak. Ahogy az egyik perben a felperesek ügyvédje
megfogalmazta, az Exxon felelőssége abban áll, hogy egy iszákost tett meg a
Vilmos herceg-szoroson áthaladó tanker kapitányának. A kapitány aznap éjszaka
jócskán felöntött a garatra, de nem tűnt részegnek. A baleset pillanatában nem
ő vezette a hajót, hanem a harmadtiszt, Gregory Cousins, aki akkor már 18 órája
szolgálatban volt. Ő jégtáblákat próbált kikerülni, amikor a zátonyra
irányította a tankhajót. Minthogy Hazelwood nem is tartózkodott a hídon, végül
felmentették a bűncselekmények vádja alól.
A vizsgálatok számos rendszerszintű
hibát fedeztek fel, amelyek mindegyike hozzájárulhatott a katasztrófához. Az
Exxon nem ellenőrizte megfelelően a legénység felkészültségét és
munkaképességét. 1989-ben a tanker legénysége az 1977-ben megszokott felét is
alig érte el a költségcsökkentés miatt, a matrózok így természetes módon
túlhajtottak és kimerültek voltak. A legfontosabb ok mégis az volt, hogy a
zátonyokra figyelmeztető úgynevezett Raycas radar már több mint egy évvel a
baleset előtt elromlott az Exxon Valdezen, és a cég döntéshozói sajnálták a
pénzt arra, hogy megjavíttassák.
Joseph Hazelwood kapitány további sorsa jól mutatja, hogy az utókor mennyire nem tud mit kezdeni a katasztrófa okaival és felelőseivel. A kapitányt elítélték kisebb súlyú vétségekért, és 1000 óra közmunkát kellett teljesítenie, illetve 50 ezer dollár büntetést megfizetnie. Az eredeti elképzelések szerint az olajmentesítő erőfeszítésekből kellett volna kivennie a részét, de a sorozatos fellebbezésekkel olyannyira elhúzódott a per, hogy végül ennek már nem volt értelme. Így a közmunkát az anchorage-i parkszépítő program munkatársaként rótta le öt év alatt, ami nagyjából szemétszedést jelentett.
https://index.hu/techtud/2019/03/23/exxon_valdez-olajkatasztrofa_30_eve_hajobaleset_termeszeti_katasztrofa/
Ahogy közeledünk a Hableány
katasztrófájához, úgy szaporodnak a baljós előjelek. Persze ki gondolta volna
akkor még…
2019. április 1.
A Viking Idun
A Viking szállodahajó április elsején ütközött neki egy olajszállító tankernek, miközben Antwerpenből Gentbe hajózott. A fedélzeten akkor 171 utas volt. Egyes sajtóhírek szerint kapitánya azonos azzal, aki a budapesti balesetnél is szolgálatban volt.
https://hajozas.hu/magazin/itthon/a-viking-kapitanya-aprilisban-hollandiaban-is-hajobalesetet-okozott/
Ha a hanyagság szerencsétlen
körülményekkel találkozik, az a világ más pontjain is balesethez vezet.
2019. április 7.
Felborult egy hajó a Kongói Demokratikus Köztársaság keleti részén fekvő Kivu-tavon, három halottat találtak, mintegy 150-en eltűntek, 40 embert kimentettek. A balesetet a rossz időjárási viszonyok és a hajó túlzsúfoltsága okozta. Ráadásul a komp már nagyon régi volt, az utasok pedig nem viseltek mentőmellényt.
https://index.hu/kulfold/2019/04/17/200_emberrel_a_fedelzeten_felborult_egy_hajo_a_kivu-tavon/
A Hableány egy Projekt 544 típusú
motoros személyhajó volt. Nevét a sellőkről kapta. A hajó 2019. május 29-én az
esti órákban a nála jóval nagyobb Viking Sigyn szállodahajóval ütközött a Dunán
a budapesti Margit híd mellett, majd 33 fő dél-koreai turistával és két fő
magyar személyzettel a fedélzetén elsüllyedt.
Az idei évadban az is kiderült, hogy a
hajóktól már a városokban sem vagyunk biztonságban. Legalábbis a tengerparti
városokban. És hát megint ezek az óriási luxushajók!
2019. június 2.
Ezúttal Velencében hibásodott meg egy
vontatóhajók segítségével kikötésre készülődő óceánjáró menet közben a
Giudecca-csatornánál. Valószínűleg elszakadt a vontatáshoz használt egyik
kötél, az erős áramlatok pedig a dokk felé sodorták a tengerjárót. Az Opera
tengerjáró kapitánya vészjelzést adott le, a hajót azonban képtelen volt
lefékezni, így heves dudálással jelezte a világnak, hajója irányíthatatlan. A
közel 300 méter hosszú, hatvan ezer tonnás hajót két vontatóhajó is hiába
próbálta meg lefékezni, megállíthatatlanul száguldott a velencei kikötő
irányába, ahol nekiütközött egy álló turistahajónak, aminek 130-an tartózkodtak
a fedélzetén, közülük legalább öten megsérültek.
Az Opera tengerjáró
A velenceieket (és nemcsak őket) sokkolta az eset. Amikor egy akkora hajó, mint egy hegy, nem tud megállni, akkor a szívverésed áll meg. Az egészben az a döbbenetes, hogy érződik rajta a „lefagyás”. Az, hogy az egész hihetetlen, hogy „ez nem történhet meg”, és hogy menekülni kellene, de nincs hová. Egy ekkora monstrum elől, hová?
Nem csak fenyegető – valóban rombol
Egy ilyen hajó valóságos hegy. Ahogy az első ilyen befutott Velencébe, azonnal kitört a heves ellenállás, hogy ezt nem szabad, ne jöjjön ide ilyen soha többé. De azóta is áradnak a gigászi cirkálók. Volt népszavazás, volt önkormányzati döntés, olasz törvények, csak megvalósítható terv és pénz nincs. Hogy miért nem tiltják ki a hajókat azonnal? Hát, mert iszonyú gazdag turistákat hoznak a városba…
A laguna másik oldala csak a hajóról látható…
Igaz, közben pusztítják is azt. A házak ezer évvel ezelőtt nem olyan cölöpökre épültek, hogy az ilyen óriások által keltett hullámzásnak is ellen tudjanak állni. De, hagyjuk a hullámokat. Az igazi veszteség, hogy eltűnt a velencei hangulat, az a varázslat, amiért az ember Velencébe látogat. Milyen romantika az, amikor egy se vége se hossza 15-20 emeletes hajó szabályosan betakarja a várost? Egy óceánjáró horgonya alatt akarsz sétálni a szerelmeddel?
Mit mondjak? Addig menj Velencébe,
amíg áll, amíg láthatod, vagy azt, hogy már rég nem érdemes odamenned, mert ami
ott van, az csak az egykori csoda maradéka?
https://www.ridikul.hu/cikk/2019/06/03/hajobaleset-velenceben-is/#
https://twn.hu/2019/06/02/ujabb-durva-hajobaleset-hatborzongato-felvetelek-keszultek
A Viking hajók helyzete továbbra is egyre
fokozódik.
2019. június 7.
A Viking Cruises társaság egyik hajója okozott balesetet, ezúttal a Majna-Duna-csatornán, ahol a jármű nekiment a lezárt zsilipkapunak, amelyet ezzel megrongált. A zsilipnél a hajózási csatorna 12 méter széles, az áthaladó hajó pedig 11,6 méteres volt, magyarán mindkét oldalán csak 20-20 centiméter szabad hely maradt. Ez önmagában még nem balesetveszélyes, ugyanis ilyen méretű hajók rendszeresen átkelnek ezen a csatornán.
https://www.magyarhirlap.hu/kronika/20190607-ujabb-viking-hajo-utkozott
Úgy látszik, rájár a rúd a dél-koreai
turistákra. És hát megint a szállodahajók és megint a norvégok…
2019. június 10.
Újabb hajóbaleset: eltűnt egy dél-koreai utas
A Norwegian Epic
Vélhetően kiesett a lakosztálya erkélyéről egy dél-koreai utas a Norwegian Epic nevű tengerjáró szállodahajón. A 63 éves nőnek a Cannes-ból Mallorcára tartó úton veszett nyoma, utoljára rózsaszínű pizsamában látták az erkélyen a családtagjai, akik hozzátették, sajnos nem tud úszni. A kapitány azonnal keresőakciót indított, de nem bukkantak a nő nyomára, és sötétedés után felfüggesztették a kutatást, továbbindult a hajó Mallorcára. A szigetről is érkeztek mentőcsapatok, de egyelőre nem találták meg a turistát.
https://infostart.hu/kulfold/2019/06/10/ujabb-hajobaleset-eltunt-egy-del-koreai-utas
Ahogy közeledik a Duna Ünnepe, egyre sűrűsödnek
a hajóbalesetek. Csak remélni merjük, hogy nem a mi ünnepünk miatt. A következő
eset azért érdekes, mert mintha a Hableány katasztrófát ismételné, bár lényegesen
kevesebb áldozattal.
2019. június 10.
Konténerszállító
hajó ütközött egy 43 utast szállító vitorlásnak az Elbán
Egy konténerszállító hajó ütközött neki egy vitorlásnak az Elbán, a Hamburghoz közeli Stadénál. A Lotsenschoner Elbe No 5 nevű vitorlás 43 emberrel a fedélzetén egy fordulót hajtott végre az Elbán, és eközben a hajózási útvonalra került. A folyón érkező konténerszállító hajó nem tudott időben lassítani és nekiütközött. A vitorlás megsérült, megtelt vízzel és elsüllyedt. Az utasok szerencséjére a közelben volt a vízi mentők két hajója és a hamburgi vízi rendőrség motorcsónakja, amelyek gyorsan ki tudták menteni az utasokat, így mindenki túlélte a balesetet.
A Lotsenschoner Elbe No 5 Hamburg
utolsó fából készült, tengeri vitorlása. Az 1883-ban épített hajó 13-szor kelt
át az Atlanti óceánon, a harmincas évek végétől San Francisco kikötőjében állt.
Hamburg városa 2002-ben vásárolta vissza, majd jelentős összegért újíttatta
fel.
https://index.hu/kulfold/2019/06/10/nemetorszag_elba_vitorlas_baleset_mentes_utkozes/
A hanyagság és a szerencsétlen
körülmények találkozásának újabb intő példája.
2019. július 6.
Ketten
meghaltak, négyen eltűntek, miután felborult egy sétahajó a Fekete-tengeren
Felborult egy, a kelleténél több utast
szállító sétahajó a Fekete-tengeren, két ember meghalt, és négy eltűnt. A
baleset a Krasznodari területen lévő Dzsugba település közelében történt,
mintegy száz méterre a parttól. A hajó fedélzetén 43-an voltak, és 37 embert
sikerült kimenteni a vízből.
https://index.hu/kulfold/2019/07/06/ketten_meghaltak_negyen_eltuntek_miutan_felborult_egy_setahajo_a_fekete-tengeren/
Egy másik régi történet, ami csak nem
akar elavulni…
2019. július 10.
A határérték
százezerszeresével sugároz az elsüllyedt atom-tengeralattjáró
A K-278-as jelzésű, harmadik
generációs atom-tengeralattjárókhoz tartozó Komszomlecet 1983-ban állította
hadrendbe az egykori Szovjetunió haditengerészete. 1989 április 7-én tűz ütött
ki fedélzetén, aminek következtében elsüllyedt. A fedélzeten lévő 69 fős
legénységből 42-en életüket vesztették. Már az 1990-es évektől mértek
megemelkedett sugárzási szinteket a baleset helyszínének térségében.
Július 6-án közös orosz-norvég
expedíció indult azzal a céllal, hogy felmérjék a tengeralattjáró állapotát. A
vizsgálatok elvégzéséhez a távirányítású Aegir 6000 nevű mélytengeri merülő
jármű készített a tengeralattjáróról felvételeket. A képeken látható, hogy a
tengeralattjáró törzsét erősen megviselte a baleset óta eltelt 30 év. A roncs
jelenleg 1665 méteres mélységben fekszik a tengerfenéken.
Az expedíció a megengedett
határértéknél százezerszer magasabb sugárzási szintet mért, de szerintük ez nem
jelent veszélyt az emberre, sőt még az ezekből az északi térségekből származó
halakat is nyugodtan meg lehet enni (legalábbis szerintük).
https://www.portfolio.hu/gazdasag/energia/a-hatarertek-szazezerszeresevel-sugaroz-az-elsullyedt-atomtengeralattjaro.330591.html
* * *
A megemlékezésünket itt most
befejezzük, bárcsak a katasztrófák sorozata is befejeződne!