Tesztek -> Peugeot Partner VS. Renault Kangoo

Peugeot Partner Freeway 2.0 HDI vs. Renault Kangoo 1.6 Privilege

 

Családi jármű vásárlásánál érthetetlen módon elég kevesen fontolgatják, hogy ilyen autót válasszanak a nehezen összegyűjtött pénzükből. Ez pedig komoly hiba, hiszen mint a Peugeot Partner, mint pedig a Renault Kangoo tökéletesen megfelelnek a célra. No persze csak kisebb kompromisszumokkal, ám tudásukhoz képest igen jó áron.

Teherautó, vágta rá rengeteg ismerősöm, mikor meglátta a tesztautókat. Aztán amikor beültek és mentünk vele pár kilométert, rögtön megváltozott a véleményük. Ja, hogy van benne távirányítós központi zár, elektromos ablak, légkondi, négy légzsák, CD-s hifi, elektromosan mozgatható napfénytető. Na igen, ilyen dolgokat nem feltétlenül találunk meg egy haszonjárműben, ráadásul a menetkényelem sem marad el érdemben a klasszikus személyautóktól. Mindenesetre a kiszállás után már egyetlen egy ember sem teherautózta le őket, ez pedig jelenthet valamit.

=======

Külcsín

=======

A Partner és a Kangoo is közelmúltban estek át a modellfrissítésen, ám a pár évvel ezelőtt bemutatott változattól alapjaiban egyik sem tér el.
Érdekesség, hogy mindkét autónak inkább az elejét változtatták meg, míg a hátulról szinte megkülönböztethetetlenek egymástól a ráncfelvarrás előtti és utáni modellek.
A Peugeotnak - főleg a Freeway kivitelben - egy kicsit terepjárós kiállása van, melyet nagyrészt a szögletes fényszóróknak és a légbeömlő körüli fényezésnek köszönhet, mely így kissé gallytörőre emlékeztet. A Freeway verzió legfőbb különlegességei egyébként a védőráccsal borított világítótestek, a megemelt hasmagasság, az alul takarólemezzel védett motor, végül és utolsó sorban pedig az autó oldalán végigfutó matrica. Igaz, erre a legtöbben azt hitték, hogy kosz.

 

=====

Belül

=====

Az enteriőrben már lényeges különbségek tapasztalhatóak. A Partner belseje igazán otthonosra sikerült, amit nagyban elősegít, hogy mindkét autónál magasan ülnek az első utasok.
Némileg érdekes, hogy ülésmagasság-állítás viszont egyikben sem volt. A formák és színek is rettentően harmónikusak, a tesztautó smaragdzöld-pezsgő színkombinációja pedig kifejezetten jól áll a Peugeotnak. Az ergonómiával sincs különösebb gond, a francia autóknál megszokott kaotikus elrendezést szerencsére sikerült mellőzniük a belsőépítészeknek. A helykínálat elöl és hátul egyaránt nagyszerű, a hátsó üléspadra pedig valóban ültethető három teljes méretű felnőtt.A lábtér még a magasabbak számára is elegendő, és a fejtérre még egy '70-es évekbeli mikrofonfrizurás fazonnak sem lehetne panasza.Az első üléseken még ennél is fejedelmibb a kényelem köszönhetűen a kiváló formájú üléseknek, melyek - bár oldaltartásuk gyakorlatilag elhanyagolható - hosszútávon feltűnően kényelmesnek bizonyultak.

A Kangoo belső formavilága teljesen más lakberendezési iskolát követ, mint a konkurens Partneré. Az egész valahogy úgy néz ki, mint ha egy ipartelepről mintázták volna az autó belsejét, ez a formatervezési irányzat pedig maximum a dokkmunkásokban keltheti az otthonosság érzését. Tovább rontja a helyzetet sok apró, ám szemet szúró dolog, mint például a nem a tető síkjába simuló napellenzők, illetve az ergonómiai ámokfutások. Ezek közé tartozik, hogy az elektromos ablakok vezérlésére szolgáló gombokat érthetetlen gondolattól vezérelve az ajtó aljába rakták a gyáriak, illetve még rengeteg más apróság, ami lejebb kerül részletesebb kifejtésre. A Kangoo belterének természetesen pozitív oldalai is vannak, hiszen az anyagminőség igen jó, ebben a kategóriában talán a Renaultban vannak a legkellemesebb tapintású anyagok és a formák sem feltétlenül csúnyák, csak kissé ridegek. A Partnerben talán valamelyest rosszabb minőségű anyagok vannak, ránézésre azonban azt érezni minőségibbnek. A hátsó sorban utazók itt sem panaszkodhatnak, az azonban mindkettőjüknek komoly hiányossága, hogy a szélső utasoknak nincs kialakítva könyöklő-rész a tolóajtóban.

 

======

Tárolás

======

Mindkét autóban - jellegükből fakadóan - rengeteg helyen tárolhatjuk a magunkkal hozott cuccot. Egyrészt mindkettőben hatalmas a csomagtartó - a Partnerben 624, a Kangoo-ban 650 liter poggyász befogadására hitelesített, amit a hátsó ülések vizszintes helyzetbe döntésével tovább növelhetünk.
A poggyászteret mindkét esetben a felfelé nyíló ötödik ajtón keresztül tudjuk megközelíteni, ám amig a Peugeotnál rendesen megfogható "kapaszkodó" és lelógó műbőr foggantyú is segíti a sikeres lecsukást, addig a Renaultnál csak egy elég kicsi mélyedésbe kapaszkodhatunk. Ráadásul 190 centis testmagasság felett nem lehet az ötödik ajtó alá kiegyenesedve beállni, pedig ez rakodásnál nem feltétlenül lenne kellemetlen, ráadásul ez a Peugeotnál nem okozott problémát.

Az utasok viszont egyik autóban sem tudnak olyan helyre nézni, ahol nincs valamilyen rekesz, zseb, vagy más tárolásra való alkalmatosság. Mindkét gépjárműben van egy kis mobil szemetes, amivel mostanság egyre több új autóban találkozhatunk, mindenképpen kellemes és hasznos kiegészítő. Az első ajtókban található oldalzseb métere mindkét francia esetében hatalmas, egy kétliteres pillepalackot gond nélkül benyel. A Kangoo az apró holmik praktikus tárolása terén maga mögé szorítja a Partnert, végérvényesen pedig a beltér felső részén hosszában végigfutó tárolódobozaival (négy darab, egyenként 15 literes befogadóképességű) arat pontozásos győzelmet konkurense felett. Ezek a rekeszek fantasztikusan ötletesek, érthetetlen, hogy miért nem terjedt el eddig tömegesen. Hosszú utazások alkalmával rengeteg apró-cseprő dolgot bele lehet szuszakolni, illetve vékony és hosszú tárgyak szállítására is alkalmas, hiszen a rekeszek közt nincs határolólemez. A gyakrabban használatos dolgokat pedig a tolóajtóban található kisebb méterű oldalzsebbe pakolhatják a hátsó utasok.
Az "ősrekesz", a kesztyűtartó azonban meglepően kicsire sikerült a Partnernél, a Kangoonál legalább a használati utasítás mellett még elfér pár dolog.

 

==========

Száguldozás

==========

Mindkét tesztautóban a hozzájuk kapható legerősebb kapható motor duruzsolt, ám sajnos más üzemanyagot kívántak. A Peugeot a már nem túl fiatal, ám minden tekintetben korrekt kétliteres HDI rendszerű négyhengerest pakolta a Partner Freeway orrába, míg a Renault a Kangoo 1.6 literes 16 szelepes benzines változatát dobta bele a tesztparkjába.

Előbbi változat igen jól illik az autó karakteréhez, hiszen alacsony fordulatról is jól húz és már 1900-nál leadja mind a 205 Newtonméter nyomatékát. A maximális 90 lóerőt 4000-res fordulatnál produkálja, ám ennél az erőforrásnál - illetve általában a dízeleknél - nem lóerőből, hanem nyomatékból kell praktikusan autózni. A Partner kétezres HDi-je országúton van igazán elemében, 100-as tempónál még kellemesen csendes és a szélzaj sem zavaró. A halk működés mellesleg nem tartozik az erőforrás legnagyobb erényei közé, hidegen kifejezetten hangos és kellemetlen és bemelegedve sem tartozik a legcsendesebb turbódízelek közé.

A váltó viszont igazán borzasztó darab. A Partner ezen részét jogosan lehet "teherautózni", ugyanis hosszú utakon kapcsolható - egyesből kettesbe vagy másfél arasznyit kell mozdítani. A határtalanul hosszú kapcsolási utak főleg egy másik autóból átülve tűnnek fel - én például egy Opel Signum-mal mentem a Peugeot-ért és a remek hatsebességes után a Partnerben az egyesbe kapcsolást követően vagy tíz másodperc kellett a sokkból való felocsúdáshoz. Működik ez egyáltalán? - tettem fel magamban a kérdést, mert ez elsőre tényleg nem tűnt evidensnek. Idővel persze ezt is meg lehet szokni, de az autó vitathatatlanul leggyengébb pontja ez a szerkezet. Egyetlen erénye, hogy a fokozatok jól passzolnak a dízelmotor karakteréhez, a nagy nyomatéknak köszönhetően kettesből is lazán el lehet indulni, az áttételek kellemesen hosszúak, hármasban 50-nél 1900-at forog az erőforrás (emlékezzünk rá, hogy a papírforma szerint itt van a nyomaték-maximum) és a 160 km/órás végsebességnél is mindössze a 3500-as számnál áll a fordulatszámmérő mutatója.
Legnagyobb sebességét egyébként igen érdekesen éri el a Partner, ugyanis 120-130-ig még egész lendületesen gyorsul, ám ezután váratlanul megtorpan és az óra szerinti 160 km/órás tempó eléréséhez körülbelül két percre (!) van szükség. Igaz, ez a mutatvány teljes terheléssel zajlott.

Az igazi döbbenet azonban a benzinkútnál következik. Először a szinte kizárólag országúti használat alkalmával hihetetlenül keveset, mindössze öt és fél liter gázolajat égetett el a kétezres HDi. A meglepetést tovább fokozza az a tény, hogy ezt az adatot javarészt öt személlyel plusz csomagokkal produkálta az autó, ráadásul a sebességhatárokhoz gyanúsan közeli állapotokban. Az erőforrás azonban forszírozott tempónál sem kezdi el leenni a tulajról a gatyát, a hat és fél liter körüli átlagfogyasztás még ilyen viszonylatban is kiválónak mondható. Emlékeztetőül megjegyezném, hogy a Ford Tourneo Connect a hasonló paraméterekkel rendelkező 1.8-as TDCi motorral szerelt változatának fogyasztását 7,5 liter alá véres verejtékkel sem sikerült leszorítanom.

 

================

Motorizált kenguru

=================

 

A Kangoo-ban viszont nem dCi, hanem egy 1.6-os benzines dolgozott, az összehasonlítás motorikusan így valóban nem a legszerencsésebb. Ha valaki esetleg öngyulladós erőforrással szeretné megvásárolni az autót, annak ajánlható a 80 lóerős 1.5 dCi, ami már magában foglalja az alacsonyabb fenntartási költség ígéretét. A tesztelt 95 lovas négyhengeres sem rossz azonban, sőt kifejezetten kellemes, de az ilyen karakterű autókhoz jobban illik egy nyomatékos dízelmotor. Ezzel az erőforrással az autó meglepően jól ment, minden sebességi fokozatban kellemesen megindult. Soha nem préselt az ülésbe, de az alig 10 másodperc feletti 100-ra gyorsítás remek eredmény egy ekkora járműtől. A kifejezetten visszafogott közlekedést pedig meghálálja, a fele város, fele országút arányú tesztelés alatt például 7,5 liter 95-öst nyakalt be, ami egyáltalán nem sok egy ekkora autótól.

 

A váltója szerencsére sokkal jobb, mint a francia konkurenciáé, mondjuk a Partnerénél jobbat nem is nehéz tervezni. A kar lényegesen rövidebb úton jár, és jóval kevésbé lötyög a fokozatokban, mint a Peugeot-é. A kapcsolásokat tehát pontosan lehet véghezvinni, egyetlen hátránya, hogy túlságosan ragaszkodik a középálláshoz, így könnyedén csuklóból kapcsolva néha bizony hármast kapcsolhatunk egyes helyett.

Futóműben viszont a Peugeot autója a nyerő, hiszen annak ellenére, hogy magasabb építésű, jobb az úttartása, mint nemzeten belüli konkurensének. Ettől függetlenül azért egyik autóval sem akarjon senki kilinccsel előre kanyarodni, hiszen magas felépítésükből kifolyólag meglehetősen billegnek. Persze ezeket nem is erre találták ki, sokkal inkább a konfortos utazáshoz jó partnerek. A Kangoo rendszerével az a probléma, hogy dülöngélés közben hajlamos elbarangolni a kormánnyal jelezni kívánt irányról, míg a Partner futóműve az ingadozások ellenére is arra megy, amerre kijelöltük.

A fékek egyik autóban sem annyira erősek, hogy a gyomortartalom viszontlátásától kelljen tartani, ez nagyban köszönhető a hátul található dobfékeknek, ami a bő 1,3 tonnás önsúlyú autóknak már kissé alulméretezettnek bizonyul. A pedálérzet a Renault-ban jobb egy kicsivel, a Partnerben kevésbé jól érezhető a fogáspont, az elején ugyan nem, aztán hirtelen nagyon megfogja az autót, így az elején elképzelhető, hogy akaratunkon kívül is frászt hozunk a mögöttünk haladóra.

 

==========

Felszereltség

==========

 

Mégis melyik autó a jobb, a Kangoo, avagy a Partner? A döntés igen nehéz, hiszen mindketten több dologban egyértelműen túltesznek a másikon, illetve alulmaradnak egymással szemben. A meggyőzőbb teljesítményt mégis a Peugeot nyújtotta, győzelmét elsősorban harmónikus külső és belső kialakításának, kvázi hibátlan kényelmének és a kategóriájának talán legjobb futóművének köszönheti, nomeg nagyobb is egy kicsit, mint ellenfele. A Renault főleg a sok helyen szörnyű ergonomiája, a nem igazán sikerült, de igen ötletes beltere és a kevésbé meggyőző futóműve miatt szorult a Partner mögé, ám például váltóban és tárolórekeszekben egyértelműen ő a nyerő. Kettejük közül ráadásul ő az olcsóbb, hiszen 3,6 millió forintba kerül, míg a Partner eredetileg 4,1 millió. Az utobbiból, egy jelenleg futó akció keretében azonban leheletnyivel a bűvös négymillió forint alatt hozzá lehet jutni a 2.0 HDi-hez. Ha azonban a Kangoohoz rendelhető legerősebb 1.5 literes 80 lóerős dCi motort kérjük a motorháztető alá, már mindjárt 3 890 000-ret kell a Renault kereskedésben hagyni. A két modell ára tehát gyakorlatilag megegyezik, ennek tudatában pedig inkább a Partnert választanám. Akinek pedig a Citroen a szimpatikusabb márka, az megveheti a Berlingót, ami a márkajelvényektől eltekintve gyakorlatilag az utolsó szögig megegyezik a Partnerrel. A degradáló "teherautózást" pedig el lehet felejteni, hiszen már mindketten régen túlléptek ezen a státuszon, és igen megfontolandó alternatívát nyújthatnak a viszonylag kevesebb anyagi tőkével rendelkező nagycsaládosoknak.

 

Pontszámok

Partner Freeway 2.0 HDi - Kangoo 1.6 Privilege

Külső: 8 - 8

Belső: 8 - 7

Kényelem: 9 - 8

Felszereltség: 7 - 7

Motor: 7 - 7

Fék: 7 - 7

Futómű: 8 - 7

Kormány: 8 - 7

Váltó: 6 - 7

Menettulajdonságok: 7 - 7

Fogyasztás: 8 - 8

Ár/érték: 8 - 8

Műszaki adatok

Partner Freeway 2.0 HDi - Kangoo 1.6 Privilege

Motor: soros négyhengeres, hengerenként 4 szelepes közös nyomócsöves turbódízel

          soros négyhengeres, hengerenként 4 szelepes benzinmotor

Hengerűrtartalom: 1997 ccm3 - 1598 ccm3

Max. teljesítmény:  90 LE / 4000 ford./perc - 95 LE / 5000 ford./perc

Max. forgatónyomaték: 205 Nm / 1900 ford./perc - 148 Nm / 3750 ford./perc

Meghajtás: elsőkerékhajtás, ötfokozatú kéziváltó

Hossz / szélesség / magasság: 4137 mm / 1724 mm / 1838 mm - 3995 mm / 1663 mm / 1827 mm

Tengelytáv: 2693 mm - 2600 mm

Saját tömeg: 1324 kg - 1105 kg 

Csomagtartó mérete: 624 / 2800 l - 650 / 2600 l

Üzemanyagtank mérete: 60 l - 50 l

Gyorsulás 0-100 km/h: 13,4 s - 10,7 s

Végsebesség: 160 km/h - 170 km/h

Fogyasztás (város/országút): 7,3 / 5 l/100 km - 9,8 / 6,1 l/100 km

Tesztfogyasztás (vegyes): 5,5 l/100 km - 7,5 l/100 km

Modell ára: N./A.