


|
A vezetés funkciói Fayol a következő vezetői funkciókat különbözteti meg: ˗ Tervezés ˗ Szervezés ˗ személyes vezetés ˗ koordináció ˗ ellenőrzés A vezetési stílus, vezetői
szerepek A vezetői stílus a vezető és a beosztottak közötti kapcsolatrendszer jellemzője. ˗ A vezetői stílust befolyásolják: ˗ a vezető és a csoporttagok személyisége ˗ a csoport célja ˗ a csoport tagjainak céljai és szükségletei ˗ a szervezeti kultúra Vezetői típusok Döntésközpontú
eleméletek: ˗ Autokratikus ˗ Demokratikus ˗ Laissez faire Személyiségközpontú
elméletek: ˗ Feladatorientált ˗ Kapcsolatorientált Személyközi szerepek: ˗ Nyilvános megjelenések szerepe ˗ Főnöki szerep ˗ Kapcsolatteremtő és ápoló szerep Információs szerepek: ˗ Információgyűjtő szerep ˗ Információszétosztó szerep ˗ Szóvivői szerep Döntési szerepek: ˗ Vállalkozói ˗ Zavarelhárító ˗ Erőforrás-elosztó ˗ Tárgyaló-megjegyző A tervezés ˗ A vezetés egyik funkciója ˗ A szervezet céljainak meghatározása ˗ A célhoz vezető utak, és a szükséges erőforrások számbavétele ˗ A szükséges tevékenysége sorának meghatározását ˗ Időhorizontja különböző lehet, hosszú vagy rövidebb távú ˗ Kettőt tárgyalunk részletesen: a stratégiai tervezést, és az üzleti terv készítését Stratégiai tervezés Stratégia: ˗ Egy perspektíva, egy irányú, a hosszabb távú céljait, cselekvési akcióinak sorozatát tartalmazza. ˗ A követendő út ˗ A szervezet jövőbeni szándékok összessége ˗ Viselkedési minta Stratégiaalkotás¸
Stratégiai tervezés ˗
Stratégiaalkotás: ˗
Stratégiai
tervezés: A stratégiák szintjei 1. Vállalati szintű 2. Üzleti egységekre vonatkozó stratégiák 3. Funkcionális stratégiák (pl. humán-, marketing- informatikai stratégia) Az üzleti terv A vállalkozás céljai és tényleges lehetőségei közötti összhang (kompromisszum) keresésének és megoldásának következetes módszere, mely összefoglalja a vállalkozás legfontosabb jellemzőit: ˗ Az üzleti elképzelést ˗ A piaci tervet ˗ Az üzemeltetés módját ˗ A jogi, szervezeti irányítási módokat Az üzleti tervnek be kell mutatnia: ˗ Honnan indul a vállalkozás? ˗ Milyen adottságokkal rendelkezik? ˗ Hová, mennyi idő alatt és miért akar eljutni? ˗ Hogyan, milyen eszközök és források igénybevételével akarja a kitűzött célokat elérni? Védendő adatok kategória
nyílt
szabályozók által nem nem védet adat
érzékeny de
nem minősíteni személyes különleges üzleti
ban orvosi stb.)
szolgálati
titok
államtitok Kárérték szerinti
besorolás
anyagi
(közvetlen követez)
társadalmi
politikai humán
személyi
sérülés haláleset
visszaélés Megbízható működés
újraindítás
képesség
hiba-áthidalása
folyamat kialakítása
hatékony
menedzselés Alap megbízható
osztályok Személyes adatok üzleti titok
pénznyi adatok a nyílt adatok
feldolgozására
tárolására alkalmas rendszer közepes kérték (1 mFt) nincs tartalék berendezés
hibajavítás Fokozott A szolgáltatói titok
különleges személyes adatok banktitok
közepes értékü üzleti titok nagy mérték (10 mFt) tartalék berendezések
hibajavítás Kiemelt államtitok a katonai
szolgálati titok nagy tömegű különleges
személyes adatok és nagy értékű üzleti
titok katasztrofális
kárérték (100 mFt felett) szoros csatoló "melegtartalék" Az informatikai biztonsági
megteremtésének szakaszai A védelmi igények
feltárása Fenyegetettség elemzés Kockázatelemzés Kockázat-menedzselés Védelmi igények
feltárása Alkalmazások és adatok
feltérképezése Értékelése Fenyegetettség elemzése A fenyegetetett rendszerek
feltérképezése Az alapfenyegetettség
meghatározása A fenyegető tényezők
meghatározása Rendszerelemek: Környezeti infrastroktura Hardverek eszközök Adathódozók Dokumentumok A szoftver Az adatok Kommunikáció Az emberi tényező Környezeti infrastruktúra terület épület
helységek átviteli vezetékek
áramellátás
vízellátás világítás telefon
belépés ellenőrzés tűzvédelem
vízvédelem betörés-
és egyéb biztonság védelem
berendezések összessége természeti katasztrófák
betörés
terrorcselelekmények gondtalanságból eredő
károk (tűz víz) védelmi berendezések
hiánya vagy könnyen kiismerhető
védekezés közműellátás zavarok
(áramszünet bithiány) ellátó berendezések
meghibásodása Hardver eszközök számítógép
és perifériák hálózati
csatolók hálózati és
táp-kábelek készülékek
rongálása szabálytalan szerelések elktromágneses sugárzás műszaki jellegű meghibásodások Adathordozók a adatmentések
szabályozatlansága fizikai sérülések elégtelen azonosítás nem megellő tárolás lopás Dokumentumok Kezelési kézikönyvek
szabályzatok rendszerleitások
üzemeltetési napló dokumentáció hiánya nem selejtezet elavult dokumentumok jogosulatlan változtatások
bevezetése szabálytalan
kölcsönzés másolás A szoftver ellenőrizetlen szoftverbevitel jogosulatlan rendszerbejutás kezelési karbantartási hiba a szoftver sérülése vírusveszély teszteletlen programok használata Adatok a bevitt adatok nem megfelelő
ellenőrzése mentések elmulsztása hiányzó kezelési
eljárások hibás sw által okozott
adatveszteség megszakítások által
okozott hibák eredményadatok Kommunikáció átviteli vonalak
károsodása a küldő és fogadó
azonosításának hibái jogosulatlan behatolások túlterheltség
forgalmazási csúcsok lehágatás hibás berendezések és
szoftverek Az emberi tényező fenyegetés forrása A fenyegetés forrásai munkából való
kiesés hibás munkavégzés az előírások
megsértése szándékos
károkozás információk kiadása Motivációk Haszonszerzés bosszú irigység sértettség felindultság virtus tudatlanság képzetlenség alkalmatlanság ellenséges magatartás gondtalanság
Ergonómiailag korrekt munkahelyek
kialakítása A motiváció fenntartása Streszmentes környezete Pontos munkaköri leírás Megfelelő kiképzés A szükséges
munkaeszközök biztonság Kockázatelemzés A fenyegetett rendszerelemek
értékelése A károk gyakoriságának
meghatározása A fennálló kockázat
leírása értékesítése Kockázat menedzselés Az intézkedések
kialakulása Az intézkedések
értékelése Költség-haszon arány
elemzése Maradványkockázat
elemzése Biztonsági intézkedések Az intézkedések
kiválasztása a biztonsági osztályok
igény szinti
kiválasztása Többlépcsős
többszörös megismételt folyamat Ergonómia Ergos (munka) + Nomos (törvények) = Ergonómia Humán faktor kategóriája Ember és gép, illetve ember és technikai környezet kapcsolatával foglalkozó tudomány és gyakorlat. A „human factors” (ergonómia): ˗ Feltárja és alkalmazza mindazokat az ismereteket az emberi viselkedésről, képességekről, korlátokról és más emberi jellemzőkről ˗ Amelyeket figyelembe kell venni az eszközök, a gépek, a rendszerek, a munkafeladat, a munkakör és a környezet tervezése során, mint a ˗ Hatékony működés, valamint a biztonságos és kényelmes emberi használat (alkalmazás) feltételeit. A nemzetközi ergonómiai szövetség (IEA) által 2000-ben elfogadott definíció: ˗ Ergonómia („human factors”) egyrészt tudományág, mely az adott rendszer emberi eleme és a többi rendszerelem közötti interakciók vizsgálatával foglalkozik, másrészt szakma, mely elméleteket, elveket, adatokat és módszereket alkalmaz a tervezés folyamán abból a célból, hogy optimalizálja az emberi jó közérzetet és a rendszer teljesítőképességét. Három fő cél: 1. Biztonság 2. Hatékonyság 3. Komfort Munkahelyi alkalmazásának célja: ˗ A dolgozók egészségének és testi épségének védelme ˗ A munkavégzés hatékonyságának növelése, úgy hogy a dolgozó fiziológiai és pszichés „ráfordítása” megadott határértékek között maradjon ˗ A dolgozók elégedettségének növelése és közérzetének (munkahelyi komfortjának) javítása ˗ A munkavégzés keretein belüli lehetőség biztosítása a fejlődésre (készségek, személyiség, társas kapcsolatok, stb.) Szoftver-ergonómia ˗ Használhatóság (usability) ˗ Intelligens termékek ergonómiai fejlesztése ˗ Egy speciális szoftvervizsgálati módszer: INTERFACE ˗ Tervezési irányelvek (design guidelines) ˗ A számítógépes felhasználói felületek métaformái Használhatósági tényezők: ˗ A tevékenység gyorsasága ˗ A tevékenység közben elkövetett hibák száma ˗ A felhasználó azon lehetősége, hogy az elkövetett hibákat a rendszer segítségével kijavítsa ˗ A felhasználó ráfordításai a rendszer tanulása során ˗ A felhasználó által elsajátított készségek tartóssága ˗ A felhasználó azon lehetősége, hogy a rendszert igényei szerint a feladathoz illessze ˗ A rendszerrel támogatott tevékenység átszervezhetősége ˗ A felhasználó általános megelégedettsége a rendszerrel Jogszabályok: pl.: 50/1999. EüM rendelet Szabványok: pl.: ISO/IEC 9126 ISO/IEC 9126 ˗ Funkcionalitás (Functionality) ˗ Megbízhatóság (Reliability) ˗ Használhatóság (Usability) ˗ Hatékonyság (Efficiency) ˗ Karbantarthatóság (Maintainability) ˗ Hordozhatóság (Portability) ˗ Használhatóság (Usability): a jellemzők azon üsszessége, melyet a használathoz szükséges erőfeszítés mértéke, illetve felhasználók által arról kialakított értékelés határoz meg. ˗ Érthetőség (Understandability): az erőfeszítés, hogy megértse a rendszer logikáját ˗ Tanulhatóság (Learnability): az erőfeszítés, hogy megtanulja a rendszer logikáját ˗ Üzemeltethetőség (Operability): az erőfeszítés, hogy működtesse a rendszert és a működést ellenőrizze. |