GYIK, avagy gyakran ismétlődő kérdések

bootleg:
A szó angol eredetű, jelentése rosszul fordítva valamiféle kalózfelvétel. Igazából nem a magyar "hamis hivatalos kiadvány"-t jelenti, hanem olyan - általában - koncertfelvételt (de lehet demó is pl), mely hivatalosan sosem jelent meg, csak valahogy felvették, kikerült a zenekartól. Etimológiailag onnan ered a szó, hogy Angliában a bolhapiacokon terjesztették ezeket a kiadványokat, pl egy kocsi csomagtartójából (angolul: boot) és az eladó lábon (angolul: leg) adta el. A szó egyébként csempészárut is jelent de olyan értelemben is a bolhapiaci-feketepiaci eredetben vannak a szó gyökerei. Egy másik megközelítés szerint eredete a 20-as évek Amerikájába vezet, mikoris az alkoholtilalom alatt csizmaszárban (boot) csempészték át Mexikóból a piát.
Fontos megkülönböztetni a "counterfreit"-től, mely hivatalos kiadvány illegális másolása, a jogdíjak lenyúlása. Magyarországon óriási divatja volt ilyen felvételek készítésének, mégsem alakult ki mára olyan szintű bootlegkultúra, mint nyugaton. Nyugaton a rajongók keményebb magja lélegzetvisszafolytva várja egy egy újabb előkerült relikvia megjelenését. Gyakran világszenzációt csinálnak egy-egy felfedezésből, például legutóbb a Beatles megkerült hamburgi szalagjai miatt.
Idehaza néhány alternatív 80-as évekbeli zenekarnak jelent már meg a piacon néhány régi felvétele (pl. Rolls Frakció, Trabant, Európa Kiadó stb), vagy Radics Bélának 3 CD-je, de ezek is igazából hivatalos kiadványok, és egytől egyig anyagi bukták a kiadóknak. Az a fajta alternatív (underground) terjesztési mód sosem vert gyökeret idehaza, mint nyugaton, ahol ha megjelenik egy-egy ilyen kiadvány, akkor az emberek értik-tudják, hogy miről is van szó, elfogadják a sokszor hihetetlen trágya minőséget, és nem fintorognak, hanem unikumként, ritka értékként kezelik.

közönségfelvétel:
Angol terminológiában "audience recording". A felvételek nagy része kismagnós felvétel, melyet a közönség egy tagja titokban rögzít. Némely magnókban volt beépített mikrofon, de csatlakoztathatni is lehetett némelyikre. Sztereó felvételek is születtek, pl az AKAI GX-eknek két mikrofonbemenete is volt.

keverős felvétel:
Angol terminológiában "soundboard" (keverőasztal, vagy keverőpult), vagyis a kevert jel megcsapolása, mely történhet direktben egy kimeneten keresztül, de hihetetlen egyéb fizikai képtelenségekről is vannak sztorik. Például volt, hogy a hangfalkábelt metszették meg és egy farkascsipesszel és egy házilag barkácsolt ellenállással vettek le magnóra jelet, de állítólag volt, hogy csak közel tettek egy pickup-öt a kábelhez és a jel egyszerűen átütött.

demó:
Általában lemezfelvétel előtt demonstratív jelleggel felvett felvételek, melyeken általában a saját számokat rögzítették.

8mm-es felvétel:
A 70-es években már volt a világban videótechnika, de a mágnesszalagos rögzítés még elérhetetlen volt idehaza. Viszont kamerák voltak, melyek igazi filmre rögzítettek, melyeket - akárcsak a fényképeket - elő kellett elkészítésük után hívni. Ennek legelterjedtebb változata volt a 8mm széles filmcsíkra rögzítő kamera (ritkábban 16 mm-es is volt). Az esetek nagy többségében hang nélkül, de nagy ritkán a film melletti mágnescsíkra hangot is fel tudott venni egy-egy speciális kamera. Egy tekercs játékideje 3 perc 20 másodperc volt, és megfizethetetlenül drága volt egy ilyen apparát, a bele való film, és az előhívás.