Egyhetes
ajánlataink
Hetes utakra ajánljuk e verziót, bár azt, akár naponta is lehet „fogyasztani”. Bármely, az adott csoportot, családokat, vendégeket befogadni, elhelyezni tudó szálláshelyről, élményfürdőket és túrákat is tartalmazó „csillagtúráink", naponta más helyszínre vezetnek. Akár 2 ilyen programcsomag is összeállítható már. Igénybe
vehető közlekedési formák:
autóbusz, autó,
motorkerékpár,
bicikli, s kisebb szakaszokon gyalogosan, s
hajóval, komppal,
sétarepülővel, lóval, lovas-kocsival,
… 1. Visegrád (Nagymaros)- Mátyás program (Lepence, Silvanus, s a Thermál fürdői) 2.
Pomáz,
Budakalász - Árpád program
(túrák a Pilisben) 3.
Szentendre,
Skanzen, Leányfalu - Szent
Endre program
(Leányfalu, VizesNyolcas) 4. Pilisszentlászló,
Dobogókő - Szent
László program
(túrák) 5.
Vác,
Szentendrei sziget - Mária-Terézia
program
(Káposztásmegyer-Aquaworld) 6. Esztergom és
környéke (Stúrovo) - Szent István
program
(Aquasziget) 7.
Csobánka,
Pilisvörösvár, Piliscsaba – Csaba pr. (túrák) 8.
Gödöllő,
Domonyvölgy, Fót – Sissi program
(Mogyoród-Aquaréna) 9. Budapest - Buda
program
(Széchenyi
Gyógyfürdő)
…
Visegrád
– Lepencei strand, a Thermál
Hotel melegvizű és a Silvanus Hotel wellness
fürdői, Szentendre – Leányfalu
strandfürdő, V8 - Vizes nyolcas uszoda és szabadidő
központja, Esztergom – Aquasziget
welness élményfürdője.
A
Sissi-program az
Aquaworld-öt, s Budapest
például a Széchenyi-fürdőt (a
brüsszeli
"Mini európában" hazánk
szimbólumát) és ki tudja
hány strandját
adhatja. A
látogatók célpontjai tehát
a fürdők városai is, ami fő
célkitűzésünk sportos
megoldásában
lehet
„zászlóshajó”, a
gyalogos és a
kerékpár túrák, s a
lovaglás
mellett. Utóbbit
említve, olyan programok is lehetnek, amelyek e
„szállítási”
lehetőségekre
épülnének, és mindezt
kultúráltan a kultúra
közvetítésével. Annyi
lovas-tanya
van itt, hogy váltott lovakkal is lehetne az egyiktől a
másikig haladni, s
másnap továbbmenni. Végül is
a magyar
„lovas-nép” (volt). A
folyót, tavat, hegyet, a légteret is lehet
használni, s a szórakozásra is időt
kell szánni. A budapesti és a váci programnál a fürdési lehetőség helyett számos más program is választható. Utóbbinál a Bodor Major, a Stampok Park és mások kínálata, s a főváros majd állandó kulturális ajánlatai folyamatosan rendelkezésre állnak. Budapest „klasszikus” ajánlata: Parlament, Bazilika, Vár, Mátyás-templom, Halászbástya, s a Dohány utcai Zsinagóga. Eddig onnan „ugrottak ki" Esztergomba, Visegrádra, Szentendrére, most fordulhatna kicsit a kocka. Erzsébet magyar királyné Sissi programja pl.: a fóti templommal, s hazánk legnagyobb barokk palotája Gödöllő, a Királyi/Grassalkovich kastély (kiralyikastely.hu), és néhány kilométerre onnan a Lázár Lovas park, a Domony völgyben, de a lovas program helyett választható a mogyoródi Aquaréna aquapark is.
Tartalékunk is van, ha egy nappal több kell, akár a Megyeri híd (megyer=magyar!) másik oldalánál a Ramada Hotel (ramadaresortbudapest.hu/) az Aquaworld-el. A bal oldal is még számos tartalékot rejt, és kidolgozandó, amibe az ott lévők is besegítenek, s akár még egy, hosszú programcsomag is elképzelhető, de elsőre, a már meglévőkből többet összevonva, mindenképpen megkísérelhető egy 5 napos ajánlat. A csomagban lehet például egy extrém, de emlékezetes börtönlátogatás is Vácott, a vácrátóti arborétummal, vagy a márianosztrai börtön, s utóbbinál a templom is igazi látnivaló. Göd, Verőce, Szob és környéke is lenyűgöző, s Zebegény a Szőnyi István Emlékmúzeummal. A „száraz
és vizes”
programok variálhatóak, s nem
kötelezőek, egymással is
helyettesíthetőek. Példaként, ha
valaki nem akar fürdőbe menni, az
városnézésen
vesz részt, avagy túrázik helyette, s
visszafelé felveszik a „vizes”-eket, s
együttes „száraz” programmal
folytatják az
élményterápiát. A
programok úgy csiszolódnának,
mint a nyers gyémántok, s
végül
briliáns megoldások
születnének,
főként, ha
azokat kultur és idegenforgalmi szakemberek
alakítanának. A
koordináló, utaztatást is
bonyolító cégünk, a
Romantikus Út
Tourist, azaz RÚT (zRt.) a központja mellett,
minden nagyobb állomásunkon, városban
képviselővel, szerződött
vállalkozóval
(/alkalmazottal), vagy egy feladatokat is vállaló
vendégváró
„alvállalkozóval”,
avagy területi képviselővel áll fel. Ők
is
részt vesznek a tematika, főként
helyi vonatkozású
kidolgozásában,
idegenforgalmi és kulturális partnereink
összefogásában, s
várják a
turistacsoportjainkat, bemutatják nekik a
nevezetességeket, mesélnek az
érdekességekről, elkísérik
őket
programjaikra, az
éttermekbe, szállásaikra, … Az
egyes napok szervezésénél
még idővel az időjárás napi
változásaihoz igazíthatjuk
programjainkat, ha
ahhoz
a vendégváró helyek is tudnak
alkalmazkodni. A
„rugalmasság” tehát
új elemként
tovább növelheti ajánlataink
sikerességét. Természetesen a hosszabb
időre
érkező vendégek is eltérhetnek
valamelyest
ajánlatainktól, azaz ha nem tetszik
a kínált program, avagy más
okból nem
kívánnak/tudnak azon részt venni, s
távolmaradásukat időben jelzik, akkor
„otthon” is maradhatnak. Kiemelt
szálláshelyeink tudnak számukra
értékes helyi
szolgáltatásokat, programokat
nyújtani. Nem kizárt idővel az sem, hogy
többféle, alternatív program
közül is
lehet választani. A változatok száma
majd
végtelen lehet. Ha
már megfelelően működik a
„hálózat”, s nem az első
évre
gondolunk itt, megoldhatónak tűnik, hogy akár a
vendégek
szállítását is
optimalizáljuk, sőt programjaik „egybe
szervezése” is.
Példaként, az esztergomi csoport, amikor elindul
reggel a
Szentendrei szigetre,
a Mária Terézia programra,
akkor menet
közben felvennék a visegrádiakat is, s
együtt
néznék meg a Bodor Major
lovas-csikós bemutatóját, s
mennének
át a komppal Vácra, 1 busz rév
díjáért. Idővel
minden nagyobb „Magyar
Romantikus Út” főállomáson
lenne
saját, vagy szerződéssel bérelt
autóbusz,
illetőleg egyéb
szállítóeszköz is. A magyar
vendégnek a
legszínesebb kulturális program
biztosítható, a németnek a
német, sváb
vonatkozások, a lengyeleknek a lengyel
„közösségek”,
… lennének kiemelve a
nemzetekhez, nemzetiségekhez igazított,
„személyre szabott” programjainkban. A
rövid körutazásoknál egy-egy
településen, kisebb térségen
belül a
helyszínek rengetegéből kell
választani az
adott útra egy szűkebb kört, amely persze
sokféleképpen változhat, s
variálható, mindig sok lehetőséget
nyújtó programokra épül. A
hosszabb
programokon már egy-egy város, kisebb
térség kincsei jobban megismerhetőek,
tovább élvezhetőek. Természetesen
nem vesszük át
a hatalmat, s nem idézzük meg a
régmúlt tervgazdaságok
szellemét. Mindenki
megőrzi
önállóságát,
és folytathatja régi gyakorlatát is.
Aki viszont,
csatlakozik a „Magyar Romantikus Út”-on
haladókhoz, az kap egy plusz
lehetőséget és plusz vendégeket. A
koordináló cég szervezetten,
összefogott
marketing tevékenységével
olcsóbban, s hatékonyabban
gazdálkodna. A szerződött
partnerek lehetőségeire épített
csodás programajánlataival a legnagyobb
utazási
irodákhoz, illetőleg valós hirdetési
felületekhez, közvetítőkhöz
juttathatja el
kínálatát, vonzó, tartalmas
utazásait. Előbbieken kívül sok-sok program lehetséges, s akár „személyre szabott" ajánlatokat is készíthetünk, de a még nagyobb szabadságot igénylők is kaphatnának tőlünk segítséget. Magyar
Romantikus Út
Visegrádon, mint példa Egy Visegrádon, a Silvanus Hotelben szállást foglaló csoportnak, szemléltetésként a következő(höz hasonló) programot, lehetőségeket vázoltuk, még kissé hiányosan: Érkezés
utáni 1. nap a szálláshelyen,
Visegrádon – Mathias
Rex, azaz Mátyás
program. Mivel messzebbről, mondjuk Németországból, előző nap, késő délután, este jöhettek, ne utazzanak rögtön megint sokat, az első teljes napé a szálláshely és környéke legyen.
Kapnak egy kis tájékoztatót még megérkezésüknél. Mehetnek rögtön a wellnessbe, vagy lemehetnek a Várba, a Mátyás Király Múzeumba, ha a szerencse is mellettük áll, láthatják a palotajátékot, sétálhatnak, barangolhatnak a hegyekben, télen is bobozhatnak a Nagyvillámnál. A „csúcskategóriás” tájképet csodálva, lejjebb ereszkedhetnek a Salamon toronyba, majd a városba, a Duna-partra, az ottani vendégváró helyekre, hol ehetnek, ihatnak, kultúrát is kaphatnak, de melegben kint, Lepence panorámás medencéiben is fürödhetnek (majd). Este a hotelben, és a környéken is szórakozhatnak, vacsorázhatnak, táncolhatnak, vigadhatnak, dalolhatnak, ismerkedhetnek egymással és a várossal. Extrém dolgokra, hajózásra, csónakozásra, s még vadászatra is van itt lehetőség.
Kulturális,
történelmi ajánló: A
magyarok
bejövetele előtt neolitikus,
réz-
és bronzkori
telepek voltak itt, majd a rómaiak őrtornyokkal
védett katonai tábora állt a
dombon,
kiket Attiláék űztek el
451. körül. Ezután kvádok
lakták, majd a 6–9.
században
megtelepedtek itt az avarok,
s szlávok. I. István a Sibrik-dombon hozta létre első vármegyéje várispánságát. Egy 1009. évben kelt oklevél említi először a római castrum helyén emelt visegrádi várat. Visegrád
vára
volt IV. Béla, Károly Róbert,
Luxemburgi Zsigmond és I. Mátyás
kedvelt helye
is, de előttük még a fogoly Salamonnak is
nyújtott itt némi vigaszt e táj.
Az Anjouk is
már a fellegvárban
őrizhették a koronázási
ékszereket,
s 1490-től
a vár a koronaőrök
kezében volt, 1529-ig.
Az 1540-es
évek háborúiban
súlyos károkat szenvedett. 1544-ben
török kézre került, 1595-1605
között a
keresztényeké, majd újra a
törököké lett. 1684-ben
a keresztény
seregek visszafoglalták, de rövid idő
múlva a törökök sikeresen
megostromolták,
de olyan állapotban volt, hogy katonai célra
alkalmatlannak ítélték és
elhagyták. Feltárása és
helyreállítása 1871
óta több
szakaszban történt. A
királyokon kívül sok más
híresség köthető a
településhez és
környékéhez. Vitéz
János, Janus Pannonius
nevelője itt raboskodott.
1867 után itt élt Görgey Artúr. A
festők
közül néhány, ki
itt is alkotott:
Ligeti
Antal festménye 1860-ból
1882-ből
Czeglédi
Gizella olajképe (2001)
Kelety
Gusztáv tus-képe
Ujváry
Ignác festménye (1860-as évek)
Spányi
Béla falfestménye
Klette
Károly rajza
Buczkó Imre
akvarellje
id.
Markó Károly Mely festő
nem vette elő
ecsetjét, hogy vesse vászonra, mit
lát? 1000 kép is lehetne itt!
Költők,
írók:
Áprily
Lajos (1887-1967) verseiben is
gyakorta előjön Visegrád. Íme:
„Állok
a révnél, szemben Nagymaros.
Mögöttem az üvegből, és
betonból
adjusztált Nylon csárda, ama csapszék
helyén,
ahol oly szívesen álldogált Sarkadi
Imre. Vagy
húsz esztendeje, egy párás
hajnalon elmondta, miért szeret itt nézelődni.
Nézd azt a tornyot, a
nagymarosit – mondta -. A középkorban
rakták,
a 16. században, s aki
odaképzelte, az az építőmester,
talán
írni sem tudott.
Következésképpen nem
járt egyetemre, s fogalma sem volt arról, mi
fán
terem az esztétika. S mégis,
nézd, hogy megkomponálta! Mennyire odaillik
mögéje az a domb, s
háttérként a
hegy. S nézd csak, a Kálvária dombon
azt a
kápolnát! Pontosan a torony
fölött
áll. Építője, a derék
sváb kőműves
egyáltalán nem akart hivalkodni,
szerényen
illesztette oda a toronyhoz és a tájhoz a maga
mondandóját. Ezt nevezik
harmóniának. A tisztántúli
emberek
áhitatával álltunk ott Sarkadival azon
a
hajnalon. S most, húsz év
múltán, nem is
tudom, milyen érzés fog el, ha a
visegrádi
révállomástól
áttekintek Nagymarosra. A Gótikus torony
és a
barokk
kápolna harmonikus látványa sem ragyog
már
Nagymaros fölött. S egyetlen
építmény törte
össze. Valaki
különbnek képzelte magát a
tornyot és
kápolnát
emelő mestereknél, s alpesi tetős házat rakott a
Kálvária dombon. Pontosan a
torony és a kápolna között.
Hatása
riasztó. Szinte mutogatni kellene
iskolapéldaként, mit nem szabad tűrni. Itt
nemcsak az
optikai látkép szempontjait
feledték el, de a korábbi területi
védettség lehetőségeit is figyelmen
kívül
hagyták. Az, hogy ott állhat Nagymaroson az
alpesi tetős
ház, ugyancsak példája
a rossz műemlékvédelemi szemléletnek.
S mindez
éppen Nagymaroson történt, ott,
ahová festők és szobrászok oly
szívesen
járnak, s ahol szeretettel fogadják
őket a község lakói. Nagymaroson, ahol
azon
munkálkodik a tanács, hogy
állandó
kiállító helyet teremtsen az
élő magyar
képzőművészetnek. Nagymaroson, ahol a
nyugtalan és mindig morózus Kassák is
otthonra
és harmóniára lelt.
Akárkié
is az az alpesi tetős ház, végre át
kellene mennie
Visegrádra, megnézni, mit
csinált. Tönkretette Visegrád
és Nagymaros
műemléki környezetét.”
/Visegrádi
Hírek 1999. januári
számában megjelent
méltatás Gróf Pétertől/ Visegrád (németül
Plintenburg)
a Szentendrei
kistérségben,
Magyarország
egyik legkisebb, de legrégibb városa.
Népszerű kirándulóhely, régészeti
jelentősége kiemelkedő. Állandó
lakosainak száma stagnál, 2001-ben 1657 volt.
Városi rangot 2000-ben
kapott. Étkezni,
szórakozni lehet a
szállodákban, a Renaissance és a
Sirály Restaurantban, a Gulyás
Csárdában, a
Mogyoróhegy étteremben, de a
Nagyvillám Vadászcsárdában
is, hogy csak a
„nagyobbakat” említsük. További
lehetőség a
vadas-park kis „állatkertje”, a
gyógyító
termálfürdő, s az ismertetett
lehetőségek még a jéghegy
csúcsát sem jelentik. Értékek
még részletesebb
bemutatása: visegrad.hu,
visegrad.lap.hu,
visegradmuzeum.hu,
wikipedia.org/wiki/Visegrád,
www.iranymagyarorszag.hu/ … Csupán
egy kezdetleges, de
mások szerint is érdekes és
ígéretes, a világban jól
működő
vázat mutatunk
tehát az összefogáshoz, az
együtt(is)gondolkodáshoz, ami a tematikus utak
lényege. Kérdés, hogy van-e jobb,
illetőleg a
térségre jobban illő jelző,
„márkanév” mint a romantikus?
Tán a
Visegrádi országoknak is lehetne
hasonló
kulturális
történelmi tematika az idegenforgalmi
stratégia
alapja.
Az
Esztergomi nap programjához:
Bazilika: Keresztény
Múzeum:
Szent
István tér: Vár:
Várszínház: Balassa
Bálint Múzeum,
Főszékesegyházi
könyvtár,
Kuklander Mária-szobor, Mária Valéria
híd,
Római katolikus templom,
Strázsa-hegyi tanösvény,
Szabadtéri Panteon,
Széchenyi tér, Szent Tamás-hegyi
kálvária, Városháza, Duna
Múzeum
épülete, Babits Mihály
Emlékház,
Bencés
rendház, Boldog Özséb szobor, Esztergomi
Ünnepi
Játékok, Koronázási
dombormű,
Magyarok Nagyasszonya, Nepomuki Szent János-szobor, Pestis
és Mária-szobor,
Prímási Palota, Sobieski János
Emlékmű,
Ászár- neszmélyi borvidék.
Forrás:
www.vendegvaro.hu
erdélyi
Gyula
vezér Sarolta
nevű megkeresztelkedett leánya
volt. Nagybátyja
Prokuj erdélyi
vajda
volt, aki István születése
környékén
költözött át a
tiszántúliról
Erdélybe. Születésekor török
eredetű nevet kap. Adalbert
prágai
püspök
gondoskodott keresztény szellemű
taníttatásáról
és ő keresztelte meg Istvánt,
akinek a névadója az első
keresztény vértanú,
volt, vagy éppen Géza
keresztségben kapott nevét
örökölte (Sztephanosz). István
996-ban
feleségül vette II. Henrik bajor
herceg
leányát, a későbbi II. Szent
Henrik német császár
testvérét, Gizellát.
A bajorok a házasságtól a
kereszténység gyors
terjedését
várták, és ennek
érdekében
segítették Istvánt.
Gizellával sok bajor pap és lovag
érkezett az
országba. István
atyja életében a nyitrai
dukátus ura
volt, majd 997-ben,
Géza fejedelem megeskette a főurakat, hogy fiát
támogatják, s halála után
követte őt a fejedelmi székben. Koppány
azonban özvegy édesanyját
feleségül
kívánta venni, s bejelentette
igényét a
fejedelmi trónra. Koppány mellé
felsorakoztak
a régi rend hívei, akikben az
ellenállást
fokozhatták az István körüli
idegenek. István
hadait is német hadvezérek
irányították és III.
Ottó német-római
császár is
küldhetett
seregeket István
segítésére. István Veszprém
közelében megverte a pogány
seregeket, s Koppány testét
felnégyeltette és
testrészeit hónapokig kifüggesztve
tartották az ország négy legfontosabb
várának kapuja felett jelezve, hogy mi
vár a királynak nem engedelmeskedőkre. István
el akarta magát ismertetni az
ország határain túl is, mint Isten
kegyelméből uralkodó királyt, aki nem
csak a
turulmadár jóslata
következtében gyakorolja a hatalmat népe
felett, ami csak a
pogány uralmi megerősítést adhatta
István számára. Követet
küldött II. Szilveszter
pápához,
akitől
koronát és apostoli áldást
nyert, és
Magyarország belépett az európai
keresztény
nemzetek sorába, ezen belül is a nyugati
kereszténység felé
orientálódott.
Mindezek mellett megtartotta
függetlenségét.
Megalakította a keresztény,
független Magyar
Királyság.
A koronát, amely nem azonos a ma Szent
Korona néven
ismerttel, István a kereszténység
terjesztésében betöltött
szerepéért kapta. 1000-1001-ben
koronázták meg Esztergomban. Hatalmának
megszilárdításáért
le
kellett győznie törzsi ellenfeleit. 1003-ban az
erdélyi
Gyulát küzdötte le és
családjával együtt fogságba
ejtette
(később elengedte Lengyelországba),
országát beolvasztotta
sajátjába és
ott is megkezdte a keresztény
hittérítést.
Még
két törzsi állammal számolt
le, a
bolgár Keán vajdát és a fekete
magyarokat (kavarok/kabarok).
De nem csak fegyverrel teremtett rendet
országában. Egyik
leánytestvérét a
Felvidéki kavar törzsrész
vezetőjéhez, Aba
Sámuelhez adta
feleségül azzal, hogy
az térjen át a keresztény hitre.
Másik testvérét 1009-ben adta
feleségül a
velencei dózséhoz, Orseolo Ottóhoz.
Ezzel elérte, hogy
rendeződött a magyar–bizánci viszony,
hiszen Velence a Bizánci Birodalom
hűbérese volt, a kapcsolat
szövetségi szintre jutott. Kiegyezett a
Körös-vidék
törzsfőjével, Vatával,
aki felvette a kereszténységet. Ajtony
vezér felett aratott
győzelmével lezárultak az uralkodása
alatti belháborúk
és a Kárpát-medencére
kiterjedő ország ura lett. István és Gizella házasságából két fiú és három lány született. Ottó fiatalon meghalt, így Henrik, kit később Imrének neveztek neveltetésére nagy gondot fordítottak, a velencei Gellért is foglalkozott a trónörökös tanításával, István pedig az Intelmekben foglalta össze fia számára a jó király teendőit. Szülei ki is házasították, ám mikor 1031-ben vadászat közben egy vadkan halálra sebezte, minden remény elveszett arra, hogy István egyenes ágon adja tovább királyi címét. E szörnyű csapás beteggé tette a királyt, és az csak tetézte fájdalmát, hogy közvetlen rokonai között senkit nem látott alkalmasnak, hogy örökébe lépjen és keresztény hitben megtartsa az országot. Apja testvérének fiai, Vazul és Szár László jöhettek számításba, azonban László még mindig pogány hiten volt, Vazul pedig bizánci rítusú keresztény volt. Választása végül lánytestvérének fiára, Orseolo Péterre esett, aki már az 1020-as évektől kezdve a magyar királyi udvarban élt, mert az Orseolo-család ellen fellázadtak a velenceiek, így Péter anyjával és húgával együtt István udvarába menekült. István döntése Vazulból elégedetlenséget váltott ki és kevéssel 1031 előtt merényletet követett el István ellen. István nem ítélte halálra a lázadó Vazult, de uralkodásra alkalmatlanná tette azzal, hogy megvakíttatta és fülébe forró ólmot öntetett. Vazul fiait, Leventét, Andrást és Bélát pedig száműzte az országból. Gizella és a trónra jelölt Péter közt feszült viszony alakult ki, Gizella anyai fájdalma féltékenységbe csapott át fia elvesztése felett. István a kettejük között kialakult viszonyt szomorúan szemlélte és
Uralkodása
során két fő ellenséggel
nézett
szembe: a besenyőkkel és a németekkel. A
nomád besenyők Erdélybe zúdultak be,
de a (gyula)fehérvári ispán csapatai
elűzték őket. A nagyobb veszélyt jelentő
ellenség a németek voltak. István
sógorával, II. Henrikkel a bajor
uralkodócsalád fiúágon
kihalt (1024), ezután a Német-Római
Birodalommal
ideiglenesen megromlott a viszony, 1029
környékén német és
főleg bajor csapatok többször fosztogattak,
amire válaszul a magyar csapatok a bajor
területekre való betörésekkel
reagáltak. Erre való hivatkozással II.
Konrád német-római
császár 1030-ban
megtámadta
Magyarországot, azonban István a felperzselt
föld taktikáját alkalmazva
kiéheztette az ellenséget, majd Bécsnél
be is kerítette a visszavonuló német
sereget
és legyőzte
azt. II. Konrád még újabb
támadást
tervezett, de bajor közvetítéssel
békét
kötöttek egymással, sőt feltehetőleg II.
Konrád
kisebb területi engedményeket
is tett felé. Ebben valószínűleg
szerepe volt Imre herceg
1031-es
halálának,
hiszen ezzel nőágon is kihalt a Konrádot megelőző
bajor uralkodóház, és
Istvánnak már nem lehetett jogcíme a
német trónra. http://www.wikipedia.org/wiki
Esztergomban
sok magyar királyt koronáztak
az utolsó, Habsburg Károly
koronázásáig. Itt
élt Géza
fejedelem
is, s kapott halálos sebet Balassi Bálint, majd
1000 évvel
később itt született és alkotott Magyarász
Imre
festőnk, s élt itt Babits Mihály
és Török Sophie.
Pilisszentlászló
névadója:
elhúzódó
viszályt Salamon
király
és Géza
bátyja
között. Az ország
védelmében még,
mint fiatal herceg kitüntette magát. 22
éves
lehetett, amikor az úzok (fekete kunok) betörtek az
ország keleti részébe
Salamon király idejében (1068). Döntő
szerepet
játszott a győzelem
kivívásában.
Ő volt a csata főhőse azáltal, hogy az egyik
menekülő kun
vezért, aki egy
magyar leányt vitt magával,
üldözőbe vette,
legyőzte, és a leányt
kiszabadította, jóllehet előzőleg már
súlyos sebet kapott a csatában. E
hőstette legendával fonta körül, s a
következő
századokban sok magyar templom
falán megfestették. Ugyancsak döntő
szerepet
játszott, mint vitéz katona a
Salamon király és Géza
bátyja
közötti testvérharcban: a
mogyoródi
csatában
(1074) bátyját győzelemre segítette. 1077-ben
a nép akaratából, jóllehet
Salamon
még életben volt, át kellett vennie az
ország kormányzását. Nem
koronáztatta meg magát, ,,mert csak
békességet kívánt,
hogy visszaadhassa Salamonnak az országot, és
magának a hercegséget tartsa
meg''. Az ország viszont Őt akarta.
Meghódította
Horvátországot és
Szlavóniát,
„nem kapzsiságból cselekedte, hanem
azért,
mert a királyi törvény szerint őt
illette az örökség'', mert az
özvegy
királyné a magyar király
testvére volt. A
Délkeleti-Kárpátokon
túlról, a kunok
állandó veszélyt jelentettek.
Először
1085-ben Kutesk fejedelem indított
támadást
Salamon izgatására, aki nem
nyugodott bele vereségébe.
László a kunokat
legyőzte. 1091. évi
betörésükkor a
király Horvátországban volt. Az
ellenség
végigpusztította az ország keleti
részét. Hallván a veszedelmet,
László a kunokat utolérnie. A sereget
megsemmisítette, vagy fogságba ejtette azzal,
hogy
,,Atyámfiai! Ne öljük meg
ezeket az embereket, hanem csak ejtsük foglyul őket; hadd
éljenek, ha
megtérnek!'' A
többi hadjáratban, Orosz, s
Lengyelországban vagy a nyugati végeken, mindig
arra törekedett, hogy az igazságot
támogassa. VII. Gergely és IV. Henrik
küzdelmében a pápa oldalán
állt. Az
úz, kun és besenyő betörések
miatt
László a végeket
megerősítette. Az
elnéptelenedett területekre telepeseket hozott, s
kiépítette a közigazgatást. A
testvérharcokban megrendültek a
törvények.
Elhatalmasodott a tolvajlás, lazult
az erkölcs. 1078-ban Pannonhalmán
szigorú
törvényeket hoztak a vagyonbiztonság
erősítésére. Aki egy tyúk
értékénél többet
lopott,
fölakasztották. E
rendszabályok hatásosak voltak, s
egyiket-másikat
enyhíteni lehetett. Élete
a szentség jegyét viselte magán,
Kegyes király néven emlegették.
,,Egyik
legszebb jellemvonása a megbocsátás
volt. Salamont nem büntette meg a kor
szokása szerint, csak fogságra vetette, s ,,ő
maga folyvást imádkozott
Salamonért, hogy térjen meg Isten
törvényéhez.'' Mindennel
ellátta őt rangjához
mérten, amíg csak önként el
nem távozott az országból. Amikor
tehette, szeretett félrevonulni és
imádkozni.
Imáinak hatásossága
nyilvánul meg
az alakját körülfonó
legendákban is: az
üldöző ellenség előtt a szikla
meghasad, éhező katonái
táplálására
szarvascsordák jelennek
meg, imájára víz
fakad a sziklából, az ellenség
elé dobott
pénzei kővé változnak...
Ugyanígy
lesz ,,Szent László füve''
gyógyír a
betegség ellen. Híre
a határon túl is elterjedt, benne
látták a kor
lovageszményét, s kiszemelték a
keresztes hadak vezérének. Erre nem
kerülhetett sor, mert 1095-ben elhunyt. Halála
után maga a nép avatta szentté,
mielőtt az
Egyház hivatalosan megtette volna.
Seregestől keresték föl
sírját, nemcsak a
gyógyulást, vigasztalást
óhajtók,
hanem a vitában álló peres felek is,
és
oltára előtt tettek esküt. III. Béla
sürgetésére III. Celesztin
pápa
Lászlót a szentek sorába iktatta. A
szent lovagkirály, a mindig győzelmes, ,,Bátor
László'' lett a katonák
védőszentje, nevének oltalma alatt vonultak a
csatába, s ez volt a csatakiáltásuk:
,,Szent László, segíts!'' Közismert volt
László vendégszeretete. Nem egy
királyi
vagy fejedelmi sarj talált nála
menedékre. Udvarában neveltette
fivére, Géza
fiait, Kálmánt és Álmost,
valamint András király Dávid
fiát, Salamont is
udvarában tartotta, mindennel ellátva őt
rangjához mérten, mindennel ellátva őt
rangjához mérten, amíg csak
önként el nem távozott az
országból. Diós
István: A
Szentek élete
alapján. Szentendrei
sziget és
Szentendre város névadója:
és
a hatalom
megosztását követelte
Imrétől. A
király így átengedte
testvérének a dalmát-horvát
hercegi címet. 1198-ban
a támadó szerbeket
visszaverte András, és
ellentámadásba ment át. Elfoglalta Ráma
és Hum
vidékét, és felvette azok hercegi
címét is. Területein úgy
uralkodott, mint bátyja az egész
országon. Adót
szedett, pénzt veretett, és ebbe annyira
beleélte magát, hogy ismét
megtámadta
Imrét, azonban a rádi
csatában
ezúttal alulmaradt,
és így VI. Lipót
osztrák és stájer herceghez
menekült. 1200-ban
kibékült testvérével,
és
visszatért Magyarországra. Visszakapta
korábbi
hercegi
címeit, de jelentősen korlátozták
hatalmát. András
feleség keresésével
töltötte
idejét. Így vette el Gertrúd
hercegnőt, VI.
Bertold isztriai
és krajnai
őrgróf
illetve merániai
herceg leányát. Frigyükből öt
gyermek született. Imre 1203-ban
foglyul
ejtette Andrást, és bezáratta Keve
várába,
Gertrúdot pedig
hazaküldte apja udvarába. Imre ugyanis
tudatában volt annak, hogy
újszülött
gyermekének András nem fogja engedni, hogy
elfoglalja a trónt, és érezte, hogy
élete a végéhez közeledik.
Azonban András magyarországi hívei 1204-ben
kiszabadították a herceget. Imre ekkor
már betegeskedett, és csak azt a kiutat
látta, ha Andrást kinevezte fia
gyámjává és
kormányzóvá. 1204-ben
Imre meghalt.
András III.
Lászlót
elüldözte az országból,
és
amikor váratlanul meghalt a gyermek király,
András 1205-ben
megkoronáztatta magát. Az
új királyné Gertrúd merániai
rokonainak nagylelkű adományokat osztott ki,
egész vármegyéket. Ez haragot
szült az országban. 1213-ban
a pilisi
erdőkön áthajtató
királyné hintóját
megtámadta
Péter ispán,
valamint a Kacsics nembeli Simon s megölték. II.
Andrásnak Péter ispánt
kivégeztette. András
aktív külpolitikát
folytatott. A kunok elleni védekezés miatt 1211-ben
behívta a Német
Lovagrendet, azonban amikor azok
függetlenedni akarva a pápának
hűbérbirtokul ajánlották fel a
területet,
András 1225-ben
kiűzte őket. András
életvitele, határtalan
költekezése felbőszítette a rendeket,
és 1222-ben
az Aranybulla
kiadására bírták
rá a királyt. Ez a 31
cikkelyt
tartalmazó alaptörvénykönyv
főleg azért láthatott napvilágot,
mert a nagyurak több földet és nagyobb
hatalmat akartak, a szerviensek
és várjobbágyok
pedig csökkenő állami
terheket. A nemesek alapvető jogait több
évszázadon keresztül ez a bulla
határozta meg. 1224-ben
kibékült Bélával,
és 1226-ban
neki adta Erdélyt,
Szlavóniát pedig Kálmán
fiának. 1229-ben
orosz bojároknak adott menedéket, akik
tájékoztatták a
készülő mongol veszélyről. 1230-ban
Béla már az
ország kormányzója lett,
András pedig a nagykirály
címet vette fel. 1231-ben
az Aranybulla módosítására
kényszerült az egyház
nyomására,
és sok engedményt
adva az egyháznak, majd 1233-ban
a beregi egyezményben szintén meg kellett
változtatni a bulla szövegét. 1224-ben
II. András
adta ki az Andreanumot,
az erdélyi szászság
privilégiumlevelét. 1233-ban
meghalt András
második felesége, s 1234-ben
harmadszor is megnősült, Estei Beatrixot
vette feleségül. Tőle
született István gyermeke, aki már
András halála után látott
napvilágot. András
keresztes
hadjáratot vezetett a
Szentföldre 1217-1218-ban
VI. Lipót
osztrák főherceg
társaságában. Akkráig
jutottak, de a király nem akart
sokáig távol maradni az
országtól, így 1218-ban
hazaindult.
Nem vette be Jeruzsálemet,
ennek ellenére II. András elnyerte a Jeruzsálem
királya
címet is. Címei: Magyarország,
Dalmácia,
Horvátország,
Ráma,
Szerbia,
Galicia
és Lodoméria
királya. Bodor Major: Az
50 hektáron elterülő Bodor Major egész
évben
változatos programokkal és
családbarát
árakkal várja Önt mesés
környezetben a
Szentendrei-sziget egyik legszebb részén. Bodor
Ferenc
és családja ebbe a
környezetbe álmodta meg és a
tájba illően,
valósította meg a vidék
egyedülállónak mondható lovas
komplexumát.
Kemencés
csárda:
Igazi
magyaros csárdahangulattal,
mangalicából,
szürke
marhából készült
ételkülönlegességekkel,
cigányzenés vacsorával,
borkóstolóval,
csikósbemutatós parasztlakodalmassal
várja
Önt a Kemencés Csárda.
Lipicai
Panzió:
Őshonos állatpark:
Ajánlják
azoknak a gyerekeknek, felnőtteknek, csoportoknak és sok
mozgást igénylő és
szerető egyéneknek, akik kedvet éreznek ahhoz,
hogy
kipróbálják önmagukat egy
csodálatos környezetben
felépült egyedi
akadálypályán. Földbe
süllyesztett
oszlopokra épültek a platformok amelyeket
drótköteles biztosítással
különféle
akadályok kötnek össze Forrás:
www.bodormajor.hu Még tudni sem lehet mennyi vezér, király, s királyné, író, költő, zeneszerző, festő már „fent van az Interneten”, azaz könnyű jó tematikát építeni. De idővel saját, a térségben élők kutatásai is bővíthetik a tematikát, és kihasználható lehetőségeit. Együttműködést tervezünk az idegenforgalom irányítóival (Magyar Turisztikai Hivatal, Magyar Turizmus zRt.) és a hasonló célokat kitűző kezdeményezésekkel, szervezetekkel, Pl:
„Szövetségünkben” minden utazási irodát és idegenforgalmi, illetőleg ahhoz kapcsolódó kereskedelmi vállalkozást is szívesen látunk, főként, ha azok sem csak az üzleti lehetőségeket tartják szolgáltatásaikban szem előtt. Miközben a programok szemléltető összeállításán dolgoztunk, nyilvánvalóvá vált előttünk, hogy itt, a legtöbbünk számára régen "elfelejtett", illetőleg még ismeretlen kincs feltárására nyílik lehetőség. Vannak jól látható, szembe tűnő csodák, amelyek előtt néha meg is állunk, azokat megnézzük, de leginkább csak elsuhanunk mellettük, s reájuk pillantunk, vagy jobb esetben lelassítunk, s rájuk nézünk. A "felszín alatt" viszont oly gazdag lelőhelyek vannak, amelyek - a már szépirodalmi megfogalmazás helyett, gazdasági kifejezéssel élve - külszíni fejtéssel is könnyen kitermelhetőek. És mi van, avagy mi lehet még a mélyben? Hazánk nevezetességeiről eddig a külföldi turisták leginkább csak a Budapest, Balaton, Hortobágy 3-ast látogatták. Kevesen ismerik csak jobban a Dunakanyart, s akik mégis, azok is inkább „futtában" láttak belőle 3-4 várost, s valamivel több nevezetességet. Holott ki vitatja azt, hogy több itt a látnivaló, mi magyarok sem tudunk betelni vele. A több napos utak hasonló változatosságot kínálhatnak, s azok építhetőek részben a rövid utakra, de a vendégek mehetnek „különjárattal", s tartózkodhatnak hosszabb ideig, akár egy-egy napot is a nagyobb, illetőleg sokat nyújtó településeken, a különböző igényeknek és „pénztárcáknak" megfelelően kiválasztott programokon. Utóbbiakat döntően úgy kell szervezni, hogy a vendégek egy szálláshelyről indulnának el reggel, de oda is térnének vissza este, mert a legtöbben nem szeretnek naponta más ágyban aludni. A megtekintésre javasolt nevezetességeket, rendezvényeket és azok GPS koordinátáit is megadjuk az utazások gördülékeny biztosításához, azaz az egyéni turisták is kapnak megfelelő segítséget. Tán
még uralkodóink is úgy
éltek, haltak,
hogy azokkal utunk állomásai időrendben majd
sorba
illenek, azaz ők is
segítenek abban, hogy az útvonal
épüljön, és jól
járható
legyen. A vezérek és
királyok mellett felsorakoztatnánk
költőinket, az
írókat, festőket és más
hírességeket is, s menetközben halk
romantikus zene
mellett, játékos
vetélkedővel, avagy irodalommal,
költészettel, s
történelemmel is szolgálhatunk. |