Az oldal alapvetően 1024*768-as méretre van
készítve!
(Az illusztrációkat én - a honlapszerkesztő - illesztettem be a szövegbe!
Nem feltétlenül mindig a magyarságot ábrázolják, inkább illusztrációként
kell őket tekinteni.
Segíteni akartam ezzel a magyarok hasonló tárgyainak az elképzelését. És
színesebbé tenni a szöveget.)
A nagycsalád férfiágon
számított vérközösség:
A vagyon nem egyénenként öröklődött,
hanem osztatlanul szállt nemzedékről nemzedékre. A család férfitagjai bizonyos
osztály /nyilak/ szerint csupán használói életük tartamára a javaknak. A
nagycsalád vagyonközössége:
A falvakban a föld a közösség
tulajdona, ahol mindenkinek joga van bizonyos földdarabra. /egy falu egy
nagycsaládból, vagy több rokon nagycsaládból állt/
Falvaink, városaink is
egybetelepült s zárt tömbben maradó nagycsaládokból keletkeztek.
A hadak, a szegek, végek,
zugok és utcák nevei elárulják, hogy bennük egy-egy nagycsalád lakott.
/szegről-végről rokonok/ A sorsoláson a nagycsalád /utca/ egy képviselője vett
részt, a kapott nyilföldet a család birtokolta. /nyil: osztályrész, jog/
A falu határában lévő szabad
földeket az birtokolta, aki előbb elfoglalta, amíg művelte, tarthatta. A föld
eme közösségi birtoklását Mária Trézia 1767-ben kiadott úrbéri rendelete
szüntette meg. Nagycsalád = házközösség. A házon belül csak a családi láda és
nyoszolya volt a család tulajdona, a többi közös.
Tehát a családott összefűzte a
vérségi kötelék, a vagyonközösség, de bűntetőjogilag is egységesen volt
felelős. Pl. Szent László törvénye: A lopáson kapott férfit megvakítják /ha a
templomba menekül/ ezzel alkalmatlanná teszik a család vezetésére, és 10 évnél
idősebb fiait /akik már felnőttnek számítanak/ szolgaságra vetik.
A nagycsalád fejének,
A magyar keleties
uralkodási forma. Az
átmeneti időszak a nomád birodalmak hármas rendjét idézi. A magyarság bal
oldalát nevezték feketének - fekete magyarok, a jobb oldalt fehérnek - fehér
magyarok, királyi székhelyük: Fehér-vár.
Jobbszárny: Székesfehérvár,
balszárny: Gyulafehérvár.
Kende: a napot bíró, a nap, vagy a nap fia
fehér magyarok közül.
Gyula: fáklya, jelvénye az égő fáklya, a
fekete magyarok közül.
A nagycsalád fejének
tevékenységében megmaradt a termékenységvarázslás egy mozzanata: az ételt a
családfő osztja szét, amely ezáltal kapja meg igazi éltető termékenyítő erejét.
A legifjabb fiú joga:
Ő örökli a családfő házát: - a
családfő legifjabb fiát idegen birtokba vevőnek soha nem adja. A legifjabb fiú
a tűz örzője. /Házitűzhely papja./ Nagy jelentőségű alkalmakkor,
birodalomalapítás, honfoglalás stb. a legkisebb fiú örökölte a hatalmat, ettől
fokozott varázshatást vártak.
A nagycsalád fejének
korlátlan hatalma:
Hűtlen feleségét megölhette,
még a XII. sz.-ban eladhatta gyermekeit. A család tagjai rang szerint kapták
feladataikat.
A nő helyzete a
családban:
Az asszonyok az asztal szabad
oldalán állva ettek a közös tálból. A nő a család tulajdona és így öröklődik,
mint más vagyontárgy: levirátus - a hozomány 7 évig a feleségé, csak utána
válik a család tulajdonává. A férj halála esetén, annak valamely testvére vette
el. A családanya szerepe a nők között hasonló a családfőjéhez.
A rangsor kérdése és a jobb- s
balszárnyra való osztás:Egy-egy család önálló és önellátó gazdasági egység. - A
honfoglaló magyarságnál nem volt külön szolga vagy paraszti osztály, hanem a
társadalom alapja a családon belüli munkamegosztás volt.Ha volt rabszolga, az
inkább eladásra szánt árucikk, mintsem gazdasági feladatokat ellátó munkaerő.
Az erősebb helyhezkötöttség következtében meginduló nagyobb arányú földművelés
indította meg, az eredetileg nagyobb rétegződés nélküli társadalmunk
szétválását.
A honfoglalás utáni 2-3
nemzedék idejében jutott a család természetes szaporodása annyira, hogy a
kirajzzás megkezdődhessék, s tényleg ekkor indult meg az addig zárt törzsi
keretek szétbomlása is. A nagycsalád egyben mágikus egység. Ezt az egységet a
szétbomlás után is megtartotta a közös ős tisztelete. Hitük szerint a család a
másvilágon is a földi szerkezetben él tovább, ezért a temető a falu halott
tükre.
Valószinűleg minden családnak
kettős szállás volt, az állandó téli és az ideiglenesen felvert tanya-féle
nyári.
A megtelepedés:
A falu a honfoglalás korában
vérközösségen alapuló, együvé települt társadalmi egységet jelöli.
Falu = nagycsalád, vagy
családtömb.
A vezető nagycsalád feje a folnagy aki régebben
a közös téli szállásra húzódott nagycsaládok ügyeit /legeltetési rend, vitás
kérdések stb./ intézte. /aul feje/ A falu néhány ház, melyben 20-40 ember
lakik. A királyi család birtokai a királyi megyék a törzsi szállásterületek
között lakatlanul hagyott gyepükön alakúltak ki. A gyepühatárokat halmokkal
jelölték. /Szeghalom/
Téli szállásaink nagyobb
folyók, vizek mentén voltak, nyáron pedig erdős, ligetes domb s hegyvidéki
részeken talált jó legelőt az állatállomány. /Letelepedés után kertes város illetve
tanya./ A név azonos volt az ember lényegét alkotó lélekkel, ennek
következtében a nagycsalád egésze megkapta a családfő /a területfoglaló, aki
őssé válik/ nevét, mert csak így került a családfő tényleges hatalmába és csak
így részesedhetett a családfő termékenységében, erejében stb.
A család egésze azonosult a
családfővel, s ezt az azonosságot kifelé a név varázsa valósította meg. Mindíg
csak a foglaló családfő vált őssé, az ő nevét kapta a szállás, mely ezentúl az
ős védelme alatt állt. - Mivel a honfoglaláskor az ősök Etelközben maradtak, a
foglalók váltak őssé. A régi ősök erejét testükkel együtt a déloroszországi
régi haza tartotta meg. - Honfoglaláskor Álmost feláldozták, Árpád az új
terület földjéből füvéből, vizéből szerzett, s ezzel az egész területre szóló
termékenységi varázslattal hatalmába vette az új hazát.
A társadalomban a függő
viszony mágikus alapját az teremtette meg, hogy a föld s annak termékenysége
másé volt, nem a rajta megtelepedett nagycsaládoké. /Pl. a királyi megyékbe
települtek esetén./ Aki királyi oklevelet kapott földjéről az foglalónak
számított.
Szállásneveink időben
egymást követő három rétege:
Születés:
A gyermek nevét legtöbbször
édesanyjától kapta. Emese álmában a turul annyit jelent, hogy a család őse
Álmosban született újjá. /Emese: vaddisznó-anya/Álmos: álomban fogant, álmot
beteljesítő - vett vásárolt /bolgár-török/ - almától, almamagból született.Az
élet alapja a mag, ha földbe kerül növény, a nőbe kerülve gyerek lesz belőle.
Ennek a névadási vetülete:
/ezeket főleg a meddőség után születettek kapták/ Árpa, Árpád, Búza, Buzád,
Bors, Borsod, Zab, Köleske, Magló, Mag, Magocska. Régen a terhes nőnek tilos
volt minden olyan tevékenység, amely a másvilággal hozta összefüggésbe, pl.
temetésen való részvétel -> A másvilági rontó hatalmak ugyanis állandóan
fenyegetik az új életet hordozó asszonyt. Az anyát s a méhében lévő magzatot az
elhárító varázslatok rendjével védték meg a rájuk leselkedő rontások ellen.
A szülés:
A szülés régen kivétel nélkül
a földön történt, rendesen guggoló helyzetben a tűzhely közelében, a leterített
szalmára. A magyar nép névadásában megfigyelhető, hogy a gyermeket meghallt
nagyapja nevére keresztelik, úgyhogy a család névanyaga 2-3 nemzedékenként
megismétlődik. Amíg a gyermek nem kapta meg nevét, addig nem számít teljes
embernek. A talpas ringó bölcső Belső-Ázsiából származik. A másvilágon a rontó
erőknek nincs hatalmuk, mert ők is onnan valók.
Ha több gyermek meghalt a
családban, akkor csúfnevet adtak az újszülöttnek, hogy megtévesszék a
rontószellemeket, mint pl. Szemét, H-ködön: kutya segge, Almys: vásárolt. Más
csoport, a gyermek szülés után az anya által először megpillantott tárgyról
kapták nevüket: kő - Tas, arany - Ajtony.
A nevelés:
A fiú 10 éves korától, a lány
az első menstruációjától lett a családban emberszámba véve.A nomád gyerekek
játékai előgyakorlatok a felnőtt munkához. A fiú három éves korától került
nyeregbe.
A házasság:
A magyar családi élet alapja
az egynejűség. Valamennyi varázslat két alapgondolatra megy vissza: A
megetetés, megitatás, rákenés útján a varázslat eszközét /vér, szőr stb./ a szerelmes
testébe vagy testére kell juttatni s akkor nem tud többet szabadulni a
varázslattól. Amit a tőle szerzett eszközzel vagy lábnyommal vagy a róla
készült bábbal tesznek, az történik vele is. A vérrokonság áthághatatlan
házassági akadály, de egyes törzseknél nyoma van annak, hogy csak falubeliek,
illetőleg utcabeliek házasodhatnak össze. A fiúk 10 a lányok 11-12 éves kortól
házasodhattak.
A házasság három formája:
A nő vételára a férfi
vérdíjával volt azonos. Ha a vőlegény a jegyességet felbontotta, büntetésként a
nő vérdíját kellett megfizetnie. A családi élet egész szókincse finnugor
örökség. A magyar férfi azért ölhette meg házasságtörésen ért feleségét, mert a
paráznaságban fogant gyerek megbontja a nagycsalád mágikus /erejét/ rendjét,
vérközösségét. -> ez a legnagyobb bűn.A menyasszony tehát a régi otthonában
megtartott lakodalom után akkor került be a családba, amikor az ősöknek, a
tűzhelynek bemutatták férje házában.
Viselet:
A nők is bőrnadrágot hordtak! A ruha szabása rangtól független, a különbség csak a
díszítésben állt. A férfiviselet nem sokban különbözött a nőkétől. Minden
fegyvert, szerszámot derékon alul hordtak, az övre függesztve. Kucsma: hegyes bőr
vagy nemezsüveg, lehajló széle télen a fület védte. Csúcsát az előkelők
díszített ezüstkúppal látták el. A sapka prémjének színe, a fekete, a fehér
talán törzsi különbséget jelölt. Süvegük alatt vászonból való turbánfélét
hordtak, s talán nyáron csak ezt használták. A magyar férfiak egy tincs
kihagyásával leborotválták hajukat, vagy pedig csak a homlokuk feletti részt
borotválták. Előkelőink nem nyírták hajukat, hanem gyöngyökkel ékesítve
viselték. A felsőtestet felállónyakú rövid vászoning fedte. A nadrág bő volt, s
csizmába szorult. Az ing fölé szűk ujjaskabát került, e fölé pedig kaftán-szerű
köpenyeg borúlt, derékon pártaövvel csatolták össze. Csizmáikat oldalról
varrták, puha talpúak s felkapó orrúak voltak. A prémeket szűrként vagy
mellesként hordták.
A magyar ember a
honfoglaláskor:
A honfoglaló magyarok törzsei között
több fajtajelleg uralkodott. Két kiemelkedő rétege a kelet-balti és a turanid.
Mindkettő Európa és Ázsia határterületén alakult ki. A kelet-balti magyar
ember: a nép mintegy negyed részét alkotja.
A férfiak átlagos magassága
164 cm, a nőké 154, hajuk szőke, szemük szürkéskék, bőrüket a nap erős barnára
cserezte. Testalkatuk széle, kissé nyomott, fejük rövid, széles és kerek, a
szemek távol ülnek. Széles pofacsont, a szemrések kissé ferdék. Széles alacsony
orr, erős álkapocs. /Ez a csoport közeli rokona a finnek./
Ha beszélhetünk az uralkodó
törökös és a földműves finnugor rétegről, akkor ez a rétegződés a későbbi idők
fejleménye, amikor a szétbomlott törzsrendszer helyén az egyéni és fajtabeli
tulajdonságok jobban kibontakozhattak. Ez a kor egybeesik a magyar nemesi és
paraszti rend szétválásának korával.
Az asszonyok dolga:
A férfiak dolga:
A magyarok lovának
marmagassága 1,4 m, melynek őse a délorosz vadló a tarpán volt, de kismértékben
az ázsiai vadló a taki vére is folyt ereiben.
Kutyáik: kuvasz, puli, komondor.
Haszonállatok: trackajuh, szalontai disznó, baromfi.
Az állatállomány hatása
az életmódra:
A baromfi és sertéstartás
kizárja, hogy igazi nomádok lettünk volna. Ezek az állatok nem bírják az
állandó helyváltoztatást. Valamennyi állatfajtánk szilaj tartású edzett
ellenálló fajta. Nálunk az istálózás bevezetéséhez az indító okot az egyre
szűkülő hely adta. Az állatok természete megkövetelte a kettős /téli-nyári/
szállásrendszert. Kezdetben a család munkaképes férfitagjai együtt vándoroltak
az állatállománnyal, de a honfoglalás korában már kialakulóban volt a hivatásos
pásztorrend -> A pásztorrend kialakulása feleslegessé tette az egész család
helyváltoztatását, valamint az itt talált fekete földkiválóan alkalmas, gabona
gyümölcs szőlő művelésre -> így a téli és nyári szállásainkon kialakult a
mai értelemben vett falu.
A vándorlást ekkor már nem az
állatállomány, hanem a föld kimerülése szabta meg. A vándorlás teljes
megszűnését a templombajárás, templom köré település parancsa és a fejlettebb
földművelési technikák elterjedése idézte elő.
Mesterségek:
Íjasmester: 130 cm-es C alakban görbülő ágbogak nélküli
darabokból készült az Íj fa-magva. Középen arasznyi részt vastagon hagytak,
majd a két szárát az íj feszítésének irányában laposra faragták. A C alakban
hajló fa-mag belső oldalára a szarvasmarha lábának s nyakának inaiból készült
réteget sajtoltak, nagy erővel. A külső oldalán pedig bivaly, marha vagy
vadkecske szarvából vágott szarulemezt ragasztottak halenyvvel. Az ín-rostköteg
és a szarulemez azonban mindkét száron csak a markolatig tartott, a merev
markolat és a két kar merev részének megerősítésére csontlemezek szolgáltak.
Ezeket halenyv és bélhúr vagy szíjkötés rögzítette az ijjon.
(A képek Flagella Dei Íjakról készültek)
A nedvesen körülcsavart,
megbogozott, majd pedig megszáradt szíj erősebben összetartotta a részeket,
mintha azok egy darabból lettek volna. Az íj elkészítése rendkívüli türelmet,
szaktudást, ügyességet igényelt, a sokszor ismétlődő szárítási műveletek miatt
előállítása 5-10 évig is eltarthatott. Ára több marha vagy ló értékével
vetekedett. Kevésbé rangos íjaknál az íj csak rugalmas fából készült, a
csontrészek helyére merevítőnek keményfa került. Az íj fő ellensége a
nedvesség. Az íjat bőrtokban tartották, az íjtegez szájára faragott
csontburkolatot erősítettek, hogy kihúzáskor ne akadjon a tokba. A nyilakat a
kovács készítette, a hozzá való vesszőt és tollat mindenki maga szerezte be. A
nyíltegez 70-75 cm hosszú fakéregből készített nyiltartó volt. Keresztmetszete
cipó formájú, lapos részével simult a testhez. A nyilak hegyükkel felfelé
álltak benne. A tegez nyaka a fedéltől kb. arasznyira volt. A töltéshez a
domború oldalán lévő hosszú ajtót használták. A harcosok az íj és nyiltegezt is
az övükön viselték, nem pedig a hátukon.
Nyergesmester: a honfoglalók nyerge olyan volt, mint
a tiszafüredi mintájú magyar nyergeké. Részei: nyeregszárak, melyeket a két
kápa tartott össze, a két kápa között feszült a farbőr, s erre került a
nyeregpárna.
A nyeregszárnyak elejéhez
kapcsolták a szügyelőt, végeire meg a farhám került. Az egyes alkatrészeket
nedves szíjakkal kapcsolták össze, mely száradás után szilárd végleges
rögzítést biztosított. Az erdőben lenagyolt farészeket 2-3 évig szárították. A
megfelelő alapanyagokból a nyereg elkészítése kb. 1 napig tartott.
Kovácsmester: régen vasverőnek hívták, műhelyében
rúdvasak várták a feldolgozást. A belsőázsiai törökök e mesterséget isteni
eredetűnek tartották, egyes királyi családok kovácsőstől származtatták magukat:
Tarján, Tárkány. Az altáji kovács műhelye a jurtban volt. A tűzhely köré U
alakban 35 cm magas agyagfalat emeltek. A fal közepén finom rést hagytak, a
fújtató számára, az agyagfal fenekét faszén borította. Felszerelése mindössze
két kalapács,két fogó és egy kis üllő.
Ötvösmester: a fémveretek anyaga egyben rangjelző
is volt. Szín-arany szerszámok, fegyverek s övek egyedül a Kündünek jártak, aki
a "naphoz hasonlatos", a "nap fia". Az arany az ősidők óta
a nappal azonosított fém. A magyarság díszítőművészete Dél-Oroszországban
fejlődött ki, s mélyén hun-kori hagyományok lappanganak. Gyakori a tarsolylemezeknél
az ezüst és a vörösréz használata. Divatban volt a minták hátterének
aranyozása.
Gyakran együtt dolgoztak
szerszám és fegyverkovácsokkal. A magyar szablya: a pengét többször edzették,
az élét külön is. A penge 78 cm + markolat.. A markolat a pengéhez szögben
hajlik, a penge pedig enyhén ívelt. A szablya szélessége a markolat alatt 2,9
cm. A penge közepén erőteljes borda fut végig, alsó harmadától a szablya
mindkét oldala éles. Míg az első éllel vágott ütés a lovasnak szólt, a
visszarántott szablya a lovat sebezte meg.
Egyéb mesterségek: faedény készítő, kocsikészítő,
fazekas, /pest: fazekas-kemence régi bolgár nyelven/, szíjgyártó - göröncsér,
/tarsolykészítés/, szűcsmester, bőrpáncél készítő.
Variáció a lehetséges bőrpáncélra és a lószerszámra képeken látható.
Kereskedelem: kereskedőink
Nem csak az osrszágok közötti
háborúban volt szerepe, hanem a nemzettségi s törzsi viszálykodások, sőt még a
lakodalmak sem nagyon múltak el nélküle. Hadgyakorlatnak is beillő országos
vagy törzsi vadászatokon folyt a kiképzés.
Hadrendünk alapja a
könnyűlovasság volt, s az az előny, amelyet kitünő fegyvereink, erős, edzett
igénytelen szívós lovaink valamint a szárítotthús, s más kis helyet foglaló
konzervek használata eredményezett.
A nyílharc után az ezredek
közt csupán kis választóközöket tartva fenn, tömör harcvonalba fejlődtek és
vágtával rohanták meg az ellenséget, a harcosokat kopjával taszították le
lovukról. A szekerce és a szablya használatára csak a menekülő sereg üldözése
vagy maguk védelmében került kézbe.
Az égi hatalmakról vallott
hitünk pontosan megfelel evilági életünk rendjének. A naygcsalád
munkamegosztása is megmaradt az égben.
Az Atyaisten fiai a Nap és a Hold
pályájával törődnek, az asszonyok az életvizére, a születendő gyermekek
lelkeire vigyáznak stb. Ezt a világos szerkezetet átszövi s megszépíti az ősi
anyajogú nagycsalád maradványa: a teremtő Istenanyában való hit, aki minden
sarjadó élet kútforrása.
Legfelül áll a Teremtő, aki a
fejedelem mesebelivé szépülő őse. Nálunk a Nap illetve a vele azonosuló turul
volt az úr. Neki csakis a fejedelem mutathatott be áldozatot, hiszen ő volt
vérségi kapcsolatban vele. Istenünk csak a mienk volt: "a magyarok
Istene". A tiszta becsületes ember 7 ősét kell ismerje, így rétegződik az
ég is 7 vagy 9 egymás fölött lévő rétegre. Valamennyi rétegben tágas mezők, jó
legelők vannak, s az égigérő fa csúcsán, elérhetetlen messzeségben székel az egész
nép isteni őse. Az áldozat nem más, mint az ősök /égi nagycsalád/ vagyonának
gyarapítása lóval, juhokkal, vajjal, terménnyel stb. /égetés útján/ Az égi
nagycsaládok rétegei lassan az ősmúltba vesztek, s kialakult belőlük a
rétegekre bomló menyország. Ennek már minden rétegében isteni lények laknak,
lefelé megvan a rangsor.
Teremtés:
Minden létező teremtett dolog.
A teremtés a Teremtő által a teremtmény nevének kimondásával történik. -
"Az ige testté lett." A dolgok feletti uralom összefüggött a dolgok
igazi nevének kikutatásával és birtokbavételével. /Ez az igézés alapja./ Ezért
adja a nagycsalád őse is nevét minden vagyonának, vagy jegyzi meg
tulajdonjegyével, mert csak így tudja védeni. Harmadik réteg: a jó és a rossz
hatalmak kűzdelme: ha a túlvilági ősöket megharagították, akkor azok bosszút
álltak. Azok az ősök, akik az utódok rosszasága miatt pusztultak el, régente
mint rontószellemek szerepeltek, akiknek közös bosszújától kellett tartani. Így
alakúlt ki lassan az égi rétegződés ellentéteként, az alvilágnak ugyancsak a
nagycsalád rendje szerinti rétegződő képe. A sötétség hatalmainak igazi ideje
az éjszaka. Elűzésüknek legjobb fegyvere a nap tükre, a melegítő és világító
tűz, amelyben az ősök tanyáznak. Ezért nem szabad a tűznek kialudnia. Világképünk
negyedik rétege a családi lélekújulás, az újjászületés, egyszóval a
lélekvándorlás hite. Mivel az ember életét nem ő maga irányítja, hanem a benne
újászülető ős és a világrend, tehát hozzáértő emberek jósolni is tudnak.A
másvilággal élve is érintkező személyek segíteni tudnak ott is, ahová a
családfő hatásköre már nem ér el. /sámánok, nézők, táltosok, bűbájosok/ Ezek
hatalmukba tudnak varázsolni szellemeket, kik felett más élő ember nem
rendelkezik. Hatalmuk azonban csak az alsó rétegek szellemeihez ér el. Ötödik
réteg: a túlvilág nem csak folytatása evilági életünknek, hanem egyúttal
tükörképe is. Ennek az öt rétegnek az egymásba ötvöződéséből, egymásból való
sarjadásából alakúlt ki évezredek alatt a honfoglaló magyarság világképe. A
nagycsalád feje s a családanya nagyrészt még ma is a család papja és papnője.
Mongoliai Sámánviseletek múzeumban
Áldozat:
Az elégetés az ősnek szólt, a
régi családi áldozatok székhelye a tűz, mivel az ősök abban laknak. Amikor
őseink egyik legelőről a másikra költöztek, a régi szállás tüzét magukkal
vitték az új szállásra. A tűznek nem szabad kialudnia. Tüzet csak férfi
gyújthatott. /Az őskorban a meghalt őst, a tűzhely alá temették vagy
elhamvasztották./ Mi is elégettük idegenben meghalt harcosainkat, ha nem volt
mód a hazahozatalra. Amint a fejedelem családjában a tűz azonosult a Nappal,
úgy az ég sem más, mint a hatalmassá tágult jurt. A csillagok pedig nem mások,
mint a jurt nemezének lyukai. Ezen a nyíláson bocsátotta le a Teremtő a világ
teremtett dolgait.Nemcsak a tűzben s a küszöbben lakhatik a család őse, hanem
kőben s fában is.
Az Altáj-hegység
tatárjainak sámán szertartása:
A háromnapos szertartást csak
ritkán főember halálakor vagy nagy csapások idején végzik:
Nálunk a táltos gyakran
azonosul a lóval, ebben az alakban járja meg nehéz útját. A dévai csángók hite
szerint a bagoly táltosmadár. A sámándob eredetileg kicsiny világmindenség.
Boszorkányok: Nem olyanok, mint a nyugat-európaiak:
nem közösülnek az ördöggel, nem lovagolnak seprűn, nem főztek a
kereszteletlenül elhalt csecsemők zsírjából kenőcsöt stb. Külsőleg csak a
kereszténységgel való kűzdelemben csunyulhattak meg, eredetileg ledér leányzók lehettek,
akik öreg korukra minden praktikát kitanultak. A bűbájossággal feslett életmód
párosult. Erejük kisebb a táltosokénál. A boszorkányok is védekeztek az új hit
ellen: azzal tették hatástalanná az imát, hogy fordítva mondták el. Ez egyúttal
elárulja, hogy hatalmukat honnan kapták. A túlvilági életben minden fordítva
van, erői csak akkor tudnak felszabadulni, ha fordított igén keresztül utat
kapnak. A másvilág szellemei és ősei éjjel működnek, nappal alszanak. A
boszorkányok nagy mesterei a különféle ráolvasásoknak, ők értik a füvek rőit
stb. Aminek a nevét /legyen az betegség, ember vagy bármi más/ kikiáltják és az
elveszíti hatalmát.
Nézők: A boszorkányokhoz hasonló, de kisebb
ereje volt, aki meglátta a baj okát, s előírta, hogy mit kell tenni. Rontani
nem tudott, csak jósolni. A táltos, javas vagy néző egyetlen társadalomban sem
vált döntő tényezővé. - A közösség jólétéért bemutatott áldozatokat nem a javas
kuruzsló végzi, hanem a közösség feje. - A javas mindíg csak egyének számára
tud segítséget szerezni hatalmával. Így a javas sohasem jutott a társas
közösségben nagyobb hatalomhoz.
A fejedelem:
Ő lényegében a nemzet
családfője, a vérszerződéssel rá hárult az egész nép jóléte, fokozott volt
felelőssége. Ő a napisten fia fordulhatott egyedül az égben uralkodó
istenekhez.
Az ország rituális
megszerzése:
Árpád Salán dölyfös követeitől
kis darab földet kért, két hordó Duna-vizet, s egy nyalábot Alpár homokjának
füvéből. Saját követeivel pedig 12 fehér lovat, 12 tevét, 12 kun fiút küldött
Salánnak, feleségét 12 orosz lánnyal, 12 hölgymenyét prémmel, 12 nyestbőrrel s
12 aranyos köntössel tisztelte meg. Salán teljesítette Árpád kérését és küldött
vizet, füvet. Mikor ezt Árpád megkapta 3 napig tartó áldozatot tartott. Ezzel
megszerezte a föld szellemi tulajdonjogát. Az anyaföld megvétele ugyanúgy
történt, amint a házasságkötéskor veszik az új asszonyt. A föld erejét
jelképező vizet és füvet Árpád felajánlotta ősének, akárcsak az új ételből is
tűznek vetnek egy darabot. Az ősnek történő felajánlás szertartásában kapott
szerepet a fék, a nyereg és az áldozati állat. Áldozatkor letette övét és
fegyvereit s levette süvegét és a földreborult a szent hegyen. Ez a föld
középpontja vagy köldöke. Árpád is, miként Tarcal valószínűleg kövér és fehér
lovat áldozott a fű és vízáldozat bemutatásakor.Amikor Árpád a követségtől
megkapta a földet és a vizet, ivókürtjét /fejedelmi-jelvény/ a vízzel magasra
emelte az összes magyarok előtt /minden nemzettség elküldte képviselőjét/ s
kérte Istent, hogy örökre adja neki a földet. Erre a magyarok háromszor
kiáltották: huj, huj, huj.A huj-huj kiáltással a harcra induló magyarok
ajánlották fel ellenségeiket Istennek.
Pogányságunk és a
kereszténység közös vonásai:
Ötvösség:
Díszítő művészet: lószerszám
veret, tarsolylemez aranyozott ezüst fedőlap stb.
A keretminta egy végtelenül
szövődő palmetta. Az alapanyag alkalmazás hunkori örökség.
A lószerszám szerkezete szkíta
- szarmata - hun - magyar nem változott csak a díszítése. A szkíta ember és ló
díszítése tele van a puszták egész állatvilágával.
Ennek oka: hogy ezáltal az
életet és a termékenységet védő istenanya oltalma alá helyezte viselőjét. Az
állatmotívumok egyúttal, felruházzák azt kire kerülnek, mindazokkal a
tulajdonságokkal, gyorsasággal, bátorsággal stb. amelyekkel az ábrázolt állatok
rendelkeznek. A szkítáknál a díszítés bekapcsolja az embert a világmindenségbe.
Ötvösművességünk
világrendező- és értelmező erőt fejezett ki.
Ötvösalkotásaink legnagyobb
része a később Boldogasszonnyá lett Istenanya tiszteletéről tanuskodik. Az
egyénítő európai művészettel szemben a pusztai művészet közösségi jellegű. A
világszemlélet szertartásának tartalma azonban a változott forma alatt sem
változik. Ennek a világszemléletnek művészi ábrázolásában nincs helye és
lehetősége az egyéni árnyalásnak.
Ez a közösségi művészet
azonban éppen úgy, sőt talán még nagyobb erővel fűzi össze a nemzedékeket, s
teszi egységessé műveltségüket, mint a nyugati szemlélet. A gondolat benne
időtlenül élő valóság, s a művész feladata éppen ennek az időtlen rendnek
amindennapok életébe való beépítése. Az ősgondolat láthatóvá válik a mindennapi
élet tárgyaiban.
Ebben a művészetben a
szineknek is éppen úgy helye volt a nagycsaládszerű világmindenségben, mint a
különböző fémeknek, csillagoknak, ősöknek s élő embereknek.
Ábrázoló művészet az előbb
említett okok miatt nincs.
A Molnár Anna ballada egy régi
pogány hősünk tetteinek sorából szakadhatott ki. Az egész történet elkallódott,
az, amit Szent László legenda néven ismerünk belőle, maga is töredék.
Lehetséges, hogy az idegen legény megjelenése a régi exogám lányrablás emléke,
s így a történet magva tulajdonképpen a nemzettségi vérbosszú.
Kitünő koponyasebészeink
voltak: a sebeket megtisztították, a szilánkokat óvatosan kiszedték, s végül
sapkába varrott ezüst lemezzel fedték a szabadon maradt agyvelőt. /agyafúrt/ Minden
magyar értett a harcban kapott sebek gyógyításához, a testbe fúródott nyilak
eltávolításához.
A bolgár törökök igen tiszta
emberek voltak: fürdősátor, fürdőkáddal. Forró kövekre öntött víz gőzében s
utána jeges vízben tisztálkodtak. A férfiak és nők közösen fürödtek, paráznaság
nem fordult elő. /A vétkeseket négy cölöphöz kötötték és szekercével ketté
hasították./ A bolgárok úgyszólván naponta fürödtek.
Boszorkányaink s fekete
táltosaink rontóerejétől királyaink is féltek. Gyűrűjük a rontás ellen való
keleti kövekkel volt ékes, amelyben vésett arab mondások tartották távol a
betegséget. /Könyves Kálmán köszvény ellen hordott gyűrűt./ A szemmel való
rontás ellen néhány /1-2/ kék gyöngyöt kötnek a gyermek főkötőjébe.
Hitünk szerint a különböző
szinű, különböző anyagú kövek viselése különböző betegségeket tartott távol.
/éjszakai rettegés, dühöngés, kígyómarás, kórság stb./ Ennek ősi hitbeli
gyökere kibogozhatatlan csillagászati spekuláció.
A kék gyöngy ugyanúgy védett a
rontás ellen, mint a fordított cselekedet: nem lehetett hatalma a rontásnak
azon, ami éppen olyan mint ő maga. Bűvölő asszonyaink még ma is fejüket
lehajtva lábaik közt néznek hátra. A régi templomokban a belépőket szemmelverés
ellen, az oszlopfőkre kifaragott s nemi szervüket mutogató nők védelmezik. A
betegség csak rontástól jöhet.
A népi orvoslás nem a
természet valóságos rendjének megismerésére törekszik, hanem világszemléletre -
hitre épül, ennek következtében gyógyítási eljárásai szertartások és
ráolvasások. A rontás /betegség/ megszemélyesített erői: fene, csúz, íz stb.,
ezek többé kevésbé emberi tulajdonságokkal felruházott lények. Valószínűleg az
ősmúltban nagy rontóerővel rendelkező emberek voltak. Ezek a lények rendszerint
éjjelente bozótokban jártak.
E felfogás ősi alapja: régente
az egyes családok őseinek bálványképei fából faragott, kis fémlemezekkel
ellátott szobrait, családonként külön - külön, bozóttal kerített, messze erdők
és mocsarak közé dugott szent helyeken őrizték. Ételeikből áldoztak nekik,
prémekbe burkolták őket, eléjük rakták a közös nyereség javát, gondoskodtak
arról, hogy a nagycsalád vagyonának gyarapodásából az ősök se maradjanak ki,
mert egyébként haragjuk nem ismer határt.
E bozótokban voltak a
források, fák és gyökerek, amelyek előtt őseink is áldoztak. A magyarság
azonban vándorlásai során sokszor volt kénytelen elhagyni szent ligeteit és
bozótjait, s végül a kereszténység felvétele után lassan kiírtották az ősök
szentélyeit. - Így az egykor segítő szellemek bosszúálló, rontó szellemekké
változtak. Őseink óvakodtak attól, hogy más istenét megsértsék. - Ezért van az
a hallatlan felekezeti türelmesség a régi magyarokban.
Saját régi elhagyott
ősszentélyeinkben s mások feldúlt kirabolt áldozóhelyeinek bozótjaiban
tanyáztak a betegségek.
Ezért hagyatnak még ma is
rongyot a bozótokra a beteg ruháiból, mert ezáltal a betegség arra ragad rá,
aki elmenvén a bokor előtt megérinti a rongyokat. E szokás mögött nyiván a
bozótban lakó ősöknek hozott áldozat felújítása lappang.
Lehetséges, hogy talán éppen a
honfoglalás előtt megindúlhatott a rontó szellemek lassú istenítése és
beillesztése a régi rendbe, tehát mitológiai rend kezdett képződni közöttük.
Ezt csak a finnugor és török népek hitvilágának hasonló fejlődése alapján
sejthetjük.
A rontószellemek hitváltáskor
szaporodnak el, ekkor maradnak az ősök táplálék nélkül - kereszténység
felvétele. Ezt igazolja, hogy a betegségek ellen is pontosan úgy védekeztek,
mint a boszorkányok ellen, s pontosan olyan áldozatokat hoztak, mint az
ősöknek.
A védekezés legfontosabb
eszköze a szó, a ráolvasás, rábeszélés vagy az igével való megidézés
gúzsbakötés. Céljuk a megszelidítés és az ajándékokkal való megszelidítés, ha
pedig ez nem megy akkor a megkötés.
A beteg embert, akiben benne
volt a rontás, tisztátalannak tekintették, s mindazokat a rendszabályokat
alkalmazták körülötte, amelyekkel a tisztátalanok ellen védekeztek. -
Mosakodás, füstölés, ételének elkülönítése.
A halál és a másvilág:
A honfoglaló magyarok nem
temettek egész lovat halottjuk mellé, hanem csupán a koponyát és a végtagokat.
A lócsontokat vagy a halott mellé rakták, vagy a már részben betemetett
sírgödörbe, a váz baloldalán vagy lábainál. A XI. sz-i. magyar temetőkből
jóformán teljesen eltűnik a lovastemetkezés. - A kereszténység felvétele után a
lovat megváltásként az egyháznak adták. Születési, házassági, és halotti
szertartásaink alaprétege azonos. A születéskor a gyerek mellé azt teszik, amit
halálakor az elhúnyt mellé. Mindhárom szertartás a tűzhelyhez van kötve.
Születéskor, eskövőkor, halálkor megkerülik a házat. Mindhárom alkalommal
ugyanazokat az áldozatokat mutatják be, ugyanazokat az óvintézkedéseket teszik.
Mélyén a családi ősnek hozott adomány rejtőzik.
Egyes fotókat és grafikákat a MAGYART www.magy-art.hu honlapjáról kölcsönöztük az utólagos
engedélyükkel. A MAGYART grafikáit Szolgai István készítette.