Az oldal alapvetően 1024*768-as méretre van
készítve!
A fegyverzet, a harcmód
és a taktika összefüggéseinek kérdései
Elöljáróban le
kell szögeznem, hogy nem vagyok sem régész, sem középkorkutató, s főként az
Erdélyi Fejedelemség korának problémái foglalkoztatnak. A kora-középkori magyar
hadtörténet forrásainak feldolgozottsága azonban lehetővé teszi, hogy egy
kívülálló is képet tudjon alkotni magának a témakörről, s erdélyi
vizsgálódásaim kapcsán magam is tapasztaltam, hogy új nézőpontból más
összefüggésekre derülhet fény. Jelen tanulmány a témára vonatkozó álláspontok
bizonyító anyagának néhány csoportját kívánja ismételten megvizsgálni, ugyanis
eléggé meglepő eltérések mutatkoznak ezek értékelésében.
Bevezetésül
következzék e nézetek alakulásának vázlatos - ámde nagyon tanulságos -
historiográfiai áttekintése. A XX. század első feléig a középkorral foglalkozó
magyar történészeknek kétsége sem volt afelől, hogy a honfoglalás idejétől az
Anjouk koráig lényegében mit sem változott a magyar seregek felszerelése és
taktikája. A "kalandozások" nyugati forrásainak, Bölcs Leó bizánci
császár Taktikájának és a magyarokról beszámoló XIV. századi itáliai kútfők
egybecsengő állításai kellőképpen igazolni látszottak ezt. Az egyre erősödő
nyugati hatásokkal ugyan számoltak, de azokat káros tényezőknek tartották,
amelyek megrontották a magyarság ősi harci hagyományait. Ezeket ugyanis eleve
magasabb rendűnek tartották, mint a lovagi harcmódot, s ennek terjedését
előszeretettel okolták a magyarok vereségeiért. Az 1167-es zimonyi kudarcot is
a magyarok egyoldalú lovagi taktikájának tulajdonították, az 1241-es muhi
csatában pedig a szekérvár alkalmazását vélték nyugati hatásnak, amely gátolta
az ősi magyar lovastaktika érvényesítését.
Ezen a szépen
csiszolt történeti elképzelésen az első repedést Hodinka Antal 1913-ban
megjelent tanulmánya okozta. Az orosz évkönyvek magyar vonatkozású részeit
lefordító szerző arra hívta fel a figyelmet, hogy a régi magyar taktika
vizsgálatához módszertani szempontból elengedhetetlen a krónikák
csataleírásainak felhasználása is. Az 1099. évi "peremyli" csatát
például véve az orosz leírások alapján azonban arra a következtetésre jutott,
hogy a magyar sereg azért szenvedett vereséget az oroszok szövetségeseitől, a
kunoktól, mert ekkorra már elfelejtette ősei egykori taktikáját. Ez a
megállapítás, ha időnként feltételes módba kerül is, de mindmáig általánosan
elfogadott tézise az Árpád-kori hadtörténetnek.
Igazán
gyökeres fordulat 1934-ben történt a kutatásban, amikor a Hadtörténelmi
Közleményekben napvilágot látott Tóth Zoltán tanulmánya a magyar huszárság
eredetéről. Ebben a szerző bevezetésképpen kijelentette, hogy az ősi magyar
harcmodor a 955. évi augsburgi vereség után nyomtalanul eltűnt, s a magyar
hadsereg zöme ezután nehézfegyverzetű lovassá vált. Az Árpád-korban már csak a
segédnépek, a besenyők, a székelyek, majd a kunok alkalmazták a sztyeppei
taktikát, de a XIV. század végére így is elhalt a régi típusú magyar
könnyűlovasság. Ezért kellett Magyarországon a törökök elleni harcra délszláv
eredetű huszárokat szolgálatba fogadni.
Tóth Zoltán a
kérdéskör vizsgálatának módszertanát is megújította: az írott források mellett
régészeti leleteket is bevont a vizsgálódások körébe. Nézetei szerint ugyanis a
fegyverzet átalakulásának egyik legbiztosabb jele az, hogy a honfoglalókhoz
köthető szablyatípus átadta a helyét a kétélű kardoknak, a későbbi
szablyaleletek pedig nem belső fejlődés eredményei.
Bár a kutatás
a huszárok nevének és eredetének kérdésében máig mértékadónak tartja Tóth
véleményét, az Árpád-korról tett megállapításai korántsem találtak ilyen
osztatlan helyeslésre. A háborús hangulat közepette sorra születő hadtörténeti
összefoglalások írói közül csak Markó Árpád értett egyet Tóth nézeteivel. Új
eredményeket azonban nem a had-, hanem a társadalomtörténeti szempontú
megközelítés hozott. Mályusz Elemér a magyar nemesség kialakulását vizsgáló,
1942-ben megjelent tanulmányában - főként oklevelek adatait vizsgálva - arra a
következtetésre jutott, hogy csak a XIII. század második felétől, IV. Béla
tudatos politikájának köszönhetően számolhatunk a nehézfegyverzet tömegesebb
elterjedésével a magyar vitézi réteg körében.
Meglepő módon
Tóth Zoltán tanulmánya a szakmai körökön kívül keltett műfajához képest
szokatlan feltűnést. Megállapításai gyorsan a nagyközönség elé kerültek: a
Magyar Történet 1935. évi kiadásába már bekerült a huszárok eredetéről vallott
új elgondolás, Domanovszky Sándor Magyar művelődéstörténetében pedig az
államalapítástól Mátyás koráig maga Tóth írta meg a hadtörténetre vonatkozó
fejezeteket. Ám a társadalom azon rétegében, melynek énképébe szervesen
beépültek a korábbi történeti állásfoglalások, nagy volt az ellenállás; Tóthot
még "nemzetgyalázással" is megvádoltak, s a vitába szállók között épp
úgy akadt indulatos katonatiszt, mint komoly tudós
akadémikus.
Az 1950-es
években azonban már más külső szempontok befolyásolták a téma megközelítését, s
az új keleti politikai orientációhoz igazodó tudomány számára Tóth Zoltán azon
kijelentése, miszerint "a középkori Európa haditörténetének ismerői
viszont meglepődve kell, hogy konstatálják: íme a Nyugat a Száváig ért",
szintén elfogadhatatlan volt. A magyar hadsereg zömét ismét könnyűfegyverzetű
harcosnak vélték a történészek, mivel a "termelőerők színvonala" az
Árpád-korban nem hagyott más lehetőséget számukra.
Ezzel a
meglehetősen felszínes megközelítéssel szemben 1962-ben Borosy András
visszatért a régi módszerekhez, s a korábbi végletes nézetekhez képest
kiegyensúlyozottnak tűnő megállapításai évtizedekre elfogadottá váltak a
szakirodalomban. Géza és István korától fogva ő is számol az egyre jelentősebb
erőt képviselő nyugati típusú nehézlovassággal, de kétségbe vonja, hogy a
magyar harcosok zöme rendelkezhetett nehézfegyverzettel. Viszont azt sem tartja
elképzelhetőnek, hogy a "fegyelmezett lovasnomád harcmodor", a
"nomád íjásztaktika" a XI. század után is megőrződhetett. Szerinte a
várszervezethez tartozó vitézek, azaz a Magyar Királyság haderejének legnagyobb
létszámú része "feltehetően valamilyen átmeneti harcmodorban
harcolhatott. Lovagi fegyverzetük nem volt, de a fegyelmezett lovasnomád
harcmodort sem ismerték már." A XII. századra ugyanis a honfoglalók
könnyűlovassága "a letelepült életmód és a feudalizmus hatására
fokozatosan elkorcsosul, és kialakul egy átmeneti típus, nyíllal és közelharci
fegyverekkel egyaránt felszerelt lovasság, amely azonban nem dicsekedhetik
magas harci erényekkel". Ezt az elgondolást ismételte meg az
Árpád-korról írva az 1986-ban megjelent Magyarország hadtörténetében is, s
nézetei fellelhetők Kristó Gyulának és Rázsó Gyulának az Anjou-kor háborúiról
írott munkáiban is. Kovács László pedig már fegyvertörténetbe is átültette az
"átmeneti típus" fogalmát. Ezekben a művekben a korábbi
vitás kérdések kapcsán egy olyan konszenzus körvonalazódik, amit a megjelenésük
óta eltelt bő évtizedben tudtommal igen kevesen kérdőjeleztek meg.
A fegyverzet és
felszerelés tárgyi és írásos emlékei
A fegyverzet fennmaradt
darabjai.
Bármilyen
kézenfekvőnek tűnik is a tárgyi emlékek vizsgálata, a régészeti anyag
sajátosságai miatt ez hosszú ideig mellékes szerepet játszott a fegyverzet és
harcmód kutatásában. Legnagyobb számban ugyanis kétélű kardok, kisebb számban
lándzsacsúcsok, harci bárdok, buzogányfejek kerültek elő, míg a védőfegyverzet
darabjai szinte teljesen hiányoznak a leletek közül, csupán két sisak
kapcsolható megnyugtató módon az Árpád-kor vitézeihez. Nem meglepő hát, hogy a
kutatók a legjelentősebb tárgy együttessel, a kétélű kardok csoportjával
foglalkoztak a legtöbbet.
Fenti ábra: Szarmarta kétélű kard
Elsőként Tóth
Zoltán hivatkozott a nyugati típusú kardokra, mint a magyar harcosok
nehézfegyverzetűvé válásának egyik döntő bizonyítékára. Később azonban
kiderült, hogy e fegyverek jelentős része X-XI. századi magyar íjász
könnyűlovasok sírjából kerül elő. 1965-ben Bakay Kornél egy nagy hatású, új
elmélettel jelentkezett, melyben - Györffy György elgondolásaira támaszkodva -
a kétélű kardok elterjedését egyértelműen a X. század utolsó harmadára datálta,
s Géza fejedelem államszervezési tevékenységével kapcsolta össze. Eszerint a
fejedelem a nagy hatalmú törzsfők hagyományos fegyverzetű kísérete ellenében
német tanácsadók segítségével a magyar köznépből szervezte meg saját új,
"korszerű" nyugati fegyverekkel - főként kétélű kardokkal - ellátott
hadseregét, amely azonban felszerelését tekintve mégsem érte el a mintának
tekintett nyugat-európai szintet. Kovács László - aki 1986-ban még "jobb
magyarázat híján" elfogadta Bakay elgondolását - ezeket a fegyvereseket a
Borosy-féle átmeneti típusú lovasság tagjaival azonosította. A leletek nyomán
Bakay még a Géza uralma alá tartozó területek feltérképezését is megkísérelte,
ám az előkerülő fegyverek számának növekedése és az elmélettel
összeegyeztethetetlenné váló területi megoszlása miatt ezt az elgondolást
Kristó Gyula és Bóna István is kétségbe vonta.
Ezekre az
ellenvetésekre támaszkodva, illetve a magyarok szablya-kard fegyverváltásával
egy időben zajló, de ellentétes irányú rusz kard-szablya váltás analógiája
nyomán 1990-ben Kovács László már elvetette a német tanácsadók közreműködésének
szükségességét is. A folyamat kezdetét közel két évtizeddel korábbra tette, s
megindulásának okaként pszichológiai tényezőket, az augsburgi vereség nyomasztó
súlyát, illetve a németek ellentámadásától való félelmet jelölte meg. 1994-ben
Négyesi Lajos már a kétélű
Honfoglalás-kori magyar szablya
kard
"korszerűbb" voltát is megkérdőjelezte, mivel szerinte a szablya és a
kard eltérő körülmények között egyaránt biztosíthatott előnyöket használójának.
Véleménye szerint a fegyverforgatók teljes felszerelésük átalakulása nélkül nem
térhettek át az új típusú szálfegyverek használatára, így kétségbe vonta az
átmeneti típusú lovasság kategóriájának létezését is. Ehelyett a honfoglalók
harcosaira a könnyű és félkönnyű megnevezést tartaná helytállónak, a kétélű
kardok használóit pedig - akárcsak egykor Tóth Zoltán - nehéz és félnehéz
lovasoknak nevezte. Úgy tűnik tehát, hogy eddig a X. században megjelenő új,
nyugat-európai eredetű fegyvereket (a kétélű kardok mellett az ún. szárnyas
lándzsákat is) valamilyen formában minden kutató összekapcsolta a magyarok
hagyományos fegyverzetének és harcmódjának átalakulásával, s egy új
tulajdonságokkal rendelkező fegyveres réteg, a nehéznek, félnehéznek vagy
átmenetinek nevezett lovasság kialakulásával.
De vajon
biztosan maga után vont-e egy ilyen változást ezeknek a fegyvereknek a
használata, s bizonyosan nem lehetett-e beilleszteni őket a régi harcmód és
taktika kereteibe? Erre a kérdésre - többek között - a fegyverváltás okának
vizsgálata adhat választ. Az ismertetett munkák szerzői ugyanis egyöntetűen a
magyar történelem egyes eseményeivel - az államszervezéssel vagy a németektől
elszenvedett augsburgi vereséggel - hozzák összefüggésbe a kétélű kardok
elterjedését, jóllehet Bakay felhívja a figyelmet, hogy nagyon szoros kapcsolat
van az ellenfelek támadó és védőfegyvereinek használata között. Sőt Bakay
kiemelten foglalkozott az észak-kaukázusi alánokkal, akik a sztyepp és Irán
határán élve, sokáig párhuzamosan használták a két kultúra jellemző fegyvereit:
az ívelt pengéjű szablyát és az egyenes kardot, Kovács László pedig a kijevi
ruszoknál lezajló ellentétes irányú folyamatot említi, ahol a besenyők révén
megismert szablya szorította háttérbe a kétélű kardot. Újabb analógiaként
érdemes felhívni a figyelmet a XIII. században Magyarországra települt kunok
példájára is, előkelőik leletanyagában ugyanis a század végére már megjelennek a
kor kétélű lovagi kardjai. A kardok elterjedését támasztja alá Matteo Villani
leírása is, mely szerint a XIV. század derekától Itáliában harcoló
magyarországi könnyűlovasok "személyük védelmére hosszú karddal"
voltak felszerelve.
Tehát több
olyan eset is ismert, amikor egy nép hadserege új viszonyok közé kerülve a
szomszéd népek szokásaihoz igazodik, s részben új típusú fegyverek használatára
tér át, illetve párhuzamosan alkalmazza szomszédai eltérő fegyvereit.
Véleményem szerint ezekből az esetekből egy olyan egyszerű következtetés
szűrhető le, ami megkérdőjelezi, hogy szükséges-e egyáltalán valamilyen konkrét
történeti eseményhez kötni a magyarok fegyverváltásának folyamatát.
Megfigyelhető ugyanis, hogy a sztyeppékről nyugatra
költöző
magyarok és kunok a Nyugat-Európában gyakoribb védőfegyverzet ellen
valószínűleg hatásosabb kétélű kardokat kezdik alkalmazni, míg az eredetileg
főként gyalog harcoló ruszoknál a gyöngébb védőfegyverzettel rendelkező lovas
besenyők ellenében a valószínűleg lovasharcra kifejlesztett szablya használata
terjed el.
A kardok használata
biztosan együtt járt a vívás s bizonyára a lovaglás technikájának változásával
is, de a sírleletek tanúsága szerint emiatt - Tóth Zoltán és Négyesi Lajos
vélekedésével szemben - még nem következett be a teljes fegyverzet átalakulása.
Sőt arra sincs semmilyen közvetlen bizonyíték, hogy bármilyen minőségi
változást okozott volna a magyar harcosok esetében a kard használata. Ha a
Kovács László által rekonstruált, hagyományos reflexíjjal, karddal, valamint
nehéz szárnyas lándzsával egyaránt felszerelt, viszont védőfegyverzettel nem
rendelkező, átmeneti típusúnak nevezett lovast megvizsgáljuk, kiderül, hogy a
két új fegyverfajta a jelenlegi ismeretek szerint bizonyíthatóan egyszer sem
fordult elő együtt a sírleletek között, s hosszú lándzsákat - igaz, más formájú
lándzsacsúccsal - ha nem is gyakran, de azért használtak a X. század első
felében is.
De akkor
miben más Géza és István korának harcosa, mint honfoglaló elődei? A fél
kilogramm súlyú szablyánál ötven dekagrammal nehezebb kétélű kardja fosztja meg
könnyűlovas mivoltától, s teszi egy csapásra átmeneti típusúvá? Ha figyelembe
vesszük, hogy amíg a VII. században meg nem jelent a szablya, a sztyeppe
harcosai is egyenes - gyakran hosszú, kétélű - kardokat használtak, akkor e
fegyver használatát a Kárpát-medencében sem tarthatjuk a könnyűlovas
fegyverzetet és harcmódot kizáró jelenségnek. Hiszen például a hunok saját
koruk egyik leghosszabb kardtípusával rendelkeztek, de ezért még nem szokták
megkérdőjelezni haderejük könnyűlovas jellegét, bár Ammianus Marcellinus
leírása szerint a közelharcban is kiválóan megállták a helyüket.
Régóta kísért
mind a szakirodalomban, mind a közvélekedésben az a nézet, hogy a sztyeppe
lovasíjászai teljesen alkalmatlanok voltak a közelharcra, holott az írott
forrásokból egyértelműen kiderül, hogy a főként távolharcból álló küzdelem záró
fázisát számukra is a kézitusa jelentette. Ehhez megvoltak a megfelelő támadó
fegyvereik, s a tehetősebb harcosok egyáltalán nem zárkóztak el a
mozgékonyságukat valamelyest csökkentő, de komoly védelmet jelentő sisak és
páncél használatától sem. Míg a VI. században a Kárpát-medencébe költözött
avarok temetkezési szokásainak köszönhetően viszonylag pontos képet alkothatunk
az általuk használt védőfegyverzetről, addig néhány más sztyeppei nép
temetőiből viszonylag ritkán kerülnek elő igen drága sisakok, páncélok. A
honfoglalás kori magyarság régészeti hagyatékában ez idáig egyáltalán nem
leltek ilyen tárgyakat, de azon az alapon, hogy védőfegyverek nem szerepelnek a
temetkezési mellékletek között, még nem lenne szabad kizárni a lehetőséget,
hogy az előkelők és kíséretük egy része akár nehézfegyverzetet is
használhatott.
Véleményem szerint
egy nép esetében nem az egyes fegyvertípusok ismeretéből, hanem inkább
alkalmazásuk gyakoriságából és együttes használatuk módja alapján
következtethetünk arra, hogy a vizsgált nép csapatai milyen harcmódot és
taktikát követtek. Hiszen voltak nehézfegyverzetű harcosok, sőt akár
nehézfegyverzetű egységek is a korai avarok vagy a kunok és mongolok között,
seregük arculatát és taktikáját mégis nagyszámú íjász könnyűlovasuk határozta
meg. Felmerül tehát a kérdés, milyennek látták a kortársak a XI-XIV. századi
magyar seregeket.
Magyar harcosok a
kortársak szemével
Anonymus és a
Képes Krónika bizonytalan datálású és hitelességű szövegrészletei kivételével a
kalandozások korától a XIII. századig nem rendelkezünk olyan forrásokkal,
amelyek pontos adatokat tartalmaznának a magyar harcosok tömegeinek
fegyverzetéről, felszereléséről. Bár ezek a művek számos helyen említenek
páncélviselő harcosokat, lovagi módon, lándzsával vívott lovasharcokat, ezeknek
a leírásoknak a hitelességét - legalábbis a XI. századra vonatkozóan -
megkérdőjelezte a kutatás, s inkább íróik korának ismérveit véli felismerni
bennük. Ugyanakkor e jelenetek szereplői túlnyomórészt előkelő főemberek,
akikről feltételezhetjük, hogy akár rendelkezhettek is nehézfegyverzettel, s a
királyok környezetében annak használatát is elsajátíthatták. (Az ilyen
részletek mellett a XI. századi eseményeknél több ízben utalnak az íjra, mint a
magyar közvitézek fegyverére.)
A III. Béla
uralkodása alatt Magyarországon átutazó Freisingi Ottó püspök leírásából úgy tűnik,
hogy a XII. század második feléig tömegesen nem terjedt el a nyugati
fegyverzet. A német főpap - lehet, hogy némileg rosszindulatúan túlzó -
állítása szerint csak a király kíséretéhez tartozó külföldiek és a hozzájuk
csatlakozott előkelő magyarok rendelkeztek lovagi fegyverzettel és ennek
használatához szükséges jártassággal. A sereg többi részét sommásan
"hitványnak" nevezi, s ez a jelző a jelenleg általánosan elfogadott
értelmezés szerint a könnyűfegyverzetű harcosokra utal, akik közül a püspök
szerint 600 válogatott lovasíjász részt vett Barbarossa Frigyes oldalán a
milánóiak elleni harcban is.
A XIII.
századtól kezdve a források egy része - a betelepülő kunok kivételével - már
többnyire nehézfegyverzetű, esetleg kifejezetten lovagi módon harcoló vitézekről
számol be. Igaz, ezek a királyi oklevelek, amelyek IV. Béla és utódai alatt még
a XIV. században is legfeljebb a lovagi harcmodor lassú térhódítását vagy épp
az erre irányuló uralkodói szándékot jelezhetik. A XIII-XIV. század fordulóján
keletkezett, német és cseh írók tollából származó beszámolók azonban szinte
egyöntetűen könnyű lovasíjászoknak írják le a magyar harcosokat.
Eszerint a
XIII. század végén a magyar király vitézei hosszú szakállt s befont, zsírral
bekent hosszú hajat viseltek. Fegyverzetük csupán egy íjból és egy kardból
állt, védőfelszerelés gyanánt pedig csupán bőrvértet, esetenként sisakot
hordtak. Kiválóan nyilaztak előre és hátra is, egy helyben állva azonban nem
szerettek harcolni, vagy űzték az ellenséget, vagy hátráltak előle. S ez a kép
a XIV. században is töretlenül tovább él, mint azt a Nagy Lajos itáliai
háborúinak itáliai kútfői is tükrözik, sőt francia részről még az 1396. évi
nikápolyi vereség után is azt vetették a magyarok szemére, hogy "nem
tudnak a harcban helyt állani, ők csak ahhoz értenek, hogy hátra futva,
lóhátról nyilazzanak".
Van tehát
némi ellentmondás a királyi oklevelek és a krónikások leírásai között. Vonjuk
hát be a vizsgálatok körébe a csataleírásokat is, hiszen ezek révén vázolható
fel, hogy miként küzdöttek a magyar seregek vitézei a harctéren.
A csataleírások
A magyar taktika
rekonstrukciójának lehetőségei
A bevezetőben
felsorolt történeti fejtegetések legtöbbet idézett forráscsoportja a hazai és
külföldi krónikák csataleírásaiból áll. Ezek felhasználása jól láthatóan azon
az előzetes feltevésen alapul, hogy mivel a taktika a harcosok fegyverzetéhez
alkalmazkodik, a különböző korok hadseregei pedig csupán egyetlen begyakorolt
taktikát ismerhettek, ezért minden összecsapásban ezt alkalmazták, így az egyes
csatákban követett harcmodorból (taktikából) következtetni lehet a harcban
részt vevő harcosok fegyverzetére, fegyvereik használatára, azaz harcmódjukra
is. A csaták kronológiája pedig egyszerűen kirajzolja a taktika változásának
irányát.
A magyar
hadtörténetben a X. század eleje és XIV. század vége közötti időszak csatái
közül tizennégy olyan akad, amely lefolyásának hozzávetőleges rekonstruálása a
korabeli források alapján egyáltalán lehetséges, illetve amit eddig
megkíséreltek. A X. században ilyen a 910. és 955. évi első és második
augsburgi, a 933. évi merseburgi csata, és a bizánciak ellen azonosíthatatlan
helyen vívott küzdelem 934-ben. A XI. században az 1044-es ménfői és 1099-ben a
przemysli vereség, a XII. századból az 1116-os Olsava-menti, az 1146-os
Lajta-melléki és az 1167-es zimonyi csata, a XIII. századból az 1241-es muhi és
1260-as kroisennbrunni vereség, illetve az 1278-as morvamezei győzelem s végül
a XIV. századból az 1349. évi Nápoly melletti győzelem, valamint az 1396. évi
nikápolyi kudarc leírásai ismertek.
E tanulmány
esetében az első négy X. századi eseményt ki lehet zárni a vizsgálódások
köréből, mert ezeknél mostanáig kétség sem merült fel aziránt, hogy a magyar
seregek a hagyományos könnyűfegyverzetben küzdöttek, és a Bölcs Leó által is
megörökített szokásos taktikát alkalmazták. Feltűnően nagy azonban a hiány,
amely ezek után a X-XI. században mutatkozik. Az 1044. évi ménfői összecsapás
néhány momentuma kivételével hiányzik minden támpont e fontos korszak
vizsgálatához, a krónikák által leírt egyéb események ugyanis
anakronisztikusak, irodalmi toposznak tűnnek.
A felsoroltak
közül azonban az 1044-es, az 1099-es, az 1116-os, 1349-es, és az 1396-os
események leírásai is annyira töredékesek, illetve ellentmondásosak, hogy
igazán pontos rekonstrukciójuk nem lehetséges. Tartalmaznak viszont olyan
elemeket, amelyek párhuzamba állíthatók más leírásokkal, így hozzáilleszthetők
az összképhez. Végül 1241-ben Muhinál, 1260-ban pedig Kroisennbrunn-nál a
rendkívüli körülmények miatt a magyar seregek tulajdonképpen nem álltak
csatarendbe, s így nem lehet teljes bizonyossággal megállapítani, hogy
szabályos ütközetben milyen taktikát alkalmaztak volna.
Milyen
következtetések levonására nyújtottak lehetőséget ezek a leírások? Szembeszökő
és közismert: a Magyar Királyság seregei rendszerint tagolt csatarendben, három
harcrendben álltak fel. A csatát a könnyűfegyverzetű íjászcsapatok kezdték,
akik azonban - esetleg cselből - rendre megfutamodtak a támadó ellenség elől. A
küzdelem kimenetelét a második és harmadik harcrend ellentámadása döntötte el.
A magyar hadvezérek ide osztották be, vagy ide kívánták beosztani a seregük
legjobban felszerelt csapatait: 1146-ban a királyi dandárt, 1278-ban Csák Máté
és István gróf nehézlovasait, 1396-ban a nyugat-európai lovagokat.
Nem csekély
fejtörést okozott viszont az 1167. évi csatáról fennmaradt két bizánci
tudósítás, amely mindennek szöges ellentétéről számol be: a magyarok Zimonynál
ugyanis egy tömbben nehézlovasaikat állították csatarendjük élére. Tekintettel arra,
hogy ezt az eseményt alig húsz év választja el a magyar és német részről
egyaránt jól leírt Lajta menti csatától, aligha tartható az a nézet, miszerint
az ekkorra döntő mértékben nehéz fegyverzetűvé váló magyar hadsereg véglegesen
és teljes mértékben áttért volna a nyugat-európai lovagi taktikára. Hiszen ha
ez a változás pusztán a nehézlovasság arányának igen rövid idő alatt
bekövetkezett növekedéséből adódott volna, mi a magyarázat arra, hogy később -
amikor pedig e gondolatmenet szerint valószínűleg még több nehézlovassal
kellett rendelkeznie a magyar seregnek - az 1146-ban alkalmazott taktika mégis
több alkalommal felbukkan a forrásokban. De azt is nehéz elképzelni, hogy a
magyar sereg vezére, Dénes ispán valami nyugati ideát követve a korabeli gyakorlattól
gyökeresen eltérő módon hajszolta volna bele a vereségbe sokkal jobb taktika
alkalmazására is képes seregét.
A kutatók e
látszólagos ellentmondások feloldására tudtommal az ellenfelek vizsgálatát
eddig még nem vonták be gondolatmenetükbe. A magyar sereg hadrendjéről és
taktikájáról az előzőekben vázolt megállapítások zöme azonban olyan
hadieseményekre vonatkozik, ahol a német, cseh vagy itáliai nehézlovassággal
kellett megmérkőzni. Ilyen esetekben jól követhető, hogy miért állították a
könnyűfegyverzetű íjászokat az élre és az ellenfelekénél létszámában jóval
gyengébb nehézlovasságot pedig a hátsó sorokba.
Ha a
szembenálló fél nehézlovassága támad, a könnyűlovasok szembetámadnak, ám nem
várják be az ügetésből vágtába váltó nehézlovasságot, így az elpazarolja
rohamának energiáját, s a hátráló könnyűlovasok üldözése közben valószínűleg
felbomlanak sorai. A futók nyilazása ritkítja a támadókat, s üldözés közben
vágtázva nehéz fenntartani a nehézlovasok zárt rendjét, így lazább alakzatban,
fáradtabban kénytelenek összecsapni a magyar sereg fő erőivel. Amennyiben a
könnyűlovasoknak nem sikerül időben sarkon fordulni, az ellenfél nehézlovassága
minden bizonnyal átgázol rajtuk (1146), ha azonban a manőver sikeres, akkor
kitérnek a támadás fő irányából, s két oldalról zaklatják az ellenséget. Ez
akár a támadók sikeres bekerítéshez is elvezethet (1349).
Ennek
ellenére a támadóknak esetleg sikerülhet áttörni a második harcrenden is, ám
akkor jócskán megfogyatkozva és kifáradva szembetalálják magukat a hozzájuk hasonló
felszerelésű, ám még pihent magyar nehézlovassággal. Ha viszont az ellenfél
támadása már a csatarend közepén elakad, akkor a magyarok harmadik harcrendje
ellentámadást indíthat szemből (1146), de akár átkarolhatja és hátba is
támadhatja az ellenfelet (1349).
Abban az
esetben, ha az ellenfél nem vállalkozik a támadásra, a könnyűlovasok veszik át
a kezdeményezést: körülrajzzák az ellenséges csapatokat, s nyilaikkal nagyon
érzékeny veszteséget okozhatnak nekik. Kellő idő elteltével az ily módon
meggyengített és demoralizálódott hadra támad rá azután a magyarok második és
harmadik harcrendje (1278). E rekonstrukciós hipotézis szerint ez a felállás
meglehetősen rugalmas, szerencsésen ötvözi a magyar hadsereg különböző
részeinek adottságait, s lehetőséget teremt az ellenséges nehézlovasság
fölényének semlegesítésére.
Alapelveit
azonban ne tekintsük pusztán magyar sajátosságnak: mint azt I. Rudolf egész
seregének csatarendje példázza az 1278-as morvamezei csatában, Nyugat-Európában
sem volt szokatlan jelenség, hogy a szemben álló felek három harcrendre tagolt
csatrendben álltak fel, s hogy a legjobban felszerelt harcosok kis létszámú
csapata a legutolsó harcrendbe került. Igaz, Nyugat-Európában az íjász
könnyűlovasság közreműködését többnyire kénytelenek nélkülözni, de Rudolf
csapatainak és Ottokár második harcrendjének dürnkruti összecsapása azt is
jelzi, hogy nélkülük is elég rugalmas tud lenni az ilyen csatarend.
Vajon
elképzelhető-e, hogy a magyar sereg ezzel a taktikával éppúgy sikerrel
szembeszállhatott a több évszázados hagyományokon nyugvó harcászati elveket
követő bizánci hadakkal vagy a kelet-európai sztyeppe nomád népeivel, mint a
lovagi taktikát alkalmazó német vagy cseh seregekkel? Hiszen a bizánci hadsereg
éppoly heterogén összetételű volt, mint a magyar. Nemcsak nehézlovasok, hanem
íjász könnyűlovasok, sőt nehéz- és könnyűgyalogosok is harcoltak benne, s
aligha lehetett a harcmezőn egyöntetű lovagi taktikát várni tőle. Sőt, jó
néhány jel arra utal, hogy a bizánci sereg számára is épp a nyugat-európai
jellegű nehézlovasság hiánya okozott gondokat.
A sok
évszázados múltra visszatekintő, hagyományos bizánci nehézlovasság 1071-ben
Manzikertnél szinte teljesen elpusztult. A hadsereget újjászervező Alexiosz
Komnenosznak pedig már a következő évtizedben szinte megoldhatatlan problémákat
jelentettek a harctéren a birodalomra támadó itáliai normann nehézlovasok addig
elképzelhetetlen erejű, mindent elsöprő lovasrohamai. Bár utóda, Mánuel császár
jelentős erőfeszítéseket tett, hogy a bizánci lovasság is elsajátítsa a lovagi
harcmodort, a nehézlovasként harcoló nyugat-európai zsoldosok száma és szerepe
mégis jelentősen megnőtt a Komnenoszok hadseregében.
Mindezt
figyelembe véve talán nem tarthatjuk teljesen véletlennek, hogy az Árpád-kori
források épp a bizánciak elleni harcok kapcsán említik többször a magyar király
seregében szolgáló nehézfegyverzetű - gyakran nyugati eredetű -
segédcsapatokat. Összességében Magyarország nyugati típusú nehézlovassága a
szomszédos Német-római Birodaloméhoz képest természetesen jóval gyöngébb volt,
de feltétlenül gyengébb volt-e a Bizánci Birodalom hasonló seregrészénél is,
különösen akkor, ha - a császár távolmaradásának okán - nem kellett számolni a
központi hadsereg minden mozgósítható elitegységével?
Talán
túlzásnak tűnhet az a feltételezés, hogy a magyar hadvezérek a déli
hadszíntéren épp a bizánci hadsereg gyöngeségeire építve támaszkodtak inkább a
nehézlovasságra, mint másutt. Ne feledjük azonban, hogy a XII. század elején
két magyar király (Kálmán és fia, II. István) felesége is itáliai normann
hercegnő volt, s velük nemcsak udvarhölgyek érkeztek Magyarországra, hanem
olyan harcosok is, akiknek épp elég tapasztalatuk lehetett a bizánciak
gyöngeségeiről. Az mindenesetre tény, hogy a bizánci forrásokban nem csupán a
magyar sereg megjelenésének és harcmodorának leírása utal erre, hanem a
magyarok ellen Zimonynál kialakított bizánci csatarend is, mely jelentős
hasonlóságokat mutat a magyarok fentebb vázolt seregelrendezésével.
A bizánci had vezérei
1167-ben állítólag magának a császárnak az utasításai szerint rendezték el
seregüket. Az első harcrendben különböző ellenálló erejű csapatokat állítottak
egymás mellé. Míg a szárnyakon a bizánci lovasság megkísérelte feltartani a
magyarokat, a centrumban álló könnyűlovasság viszont a tervek szerint
szántszándékkal meghátrált volna előttük, s már ezzel is bomlasztották volna a
horizontálisan tagolatlan magyar harcrendet. A bizánciak második harcrendjének
centrumát - amire a magyar nehézlovasság rohamának súlypontja nehezedett volna -
passzívan védekező, nehézfegyverzetű gyalogosok és szeldzsuk íjászok alkották.
Az ehhez a seregtesthez csatlakozó szárnyakon állt a nehézlovasság, amelyet
harc közben a hagyományos elvek szerint alkalmaztak: míg a balszárny
védekezett, a jobbszárny átkaroló hadmozdulatot hajtott végre. A harmadik
harcrendet a fővezér körül csoportosuló nehézlovasság képezte. Bár végszükség
esetén nyilván ennek a csapatnak kellett volna feltartóztatni a gyalogság
"falanxán" áttörő magyarokat, tulajdonképpen ez jelentette a
tartalékot, melynek egységeit bárhol bevethették. A horizontális tagozódástól
(centrum, jobbszárny, balszárny) eltekintve mintha csak az 1146. évi magyar
hadrend tükörképét látnánk.
Zimonynál ez
a tagolt csatarend diadalmaskodott, ám ez a tény önmagában aligha elegendő,
hogy a magyarok által ott alkalmazott s a bizáncitól eltérő csatarend és
taktika eredményességét általánosan meg-, sőt elítéljük. Hiszen a magyar hadak
nyílt csatában addig már nemegyszer értek el sikereket a bizánci seregekkel
szemben (1129, 1154, 1166). Ha pedig a bizánci történetíró kijelentése
helytálló, amikor hagyományos magyar csatarendnek nevezi a látottakat, akkor
nagyon valószínű, hogy a győzelmek alkalmával is - például Dénes ispán vitézei
az előző évben - az erre épülő taktikát követték.
Feltételezhetjük-e
más események kapcsán is, hogy a magyar seregek vezérei tudatosan igyekeztek
kihasználni az ellenfél gyöngeségeit saját taktikájuk kialakításánál? Sajnos, a
tatárjárás kivételével a sztyeppe népei (besenyők, úzok, kunok) ellen viselt
háborúk részleteit krónikáink szinte egyáltalán nem tartották szükségesnek
megörökíteni. Ám a tatárjárásról szóló tudósítások magukban is nagyon
figyelemre méltó információkat tartalmaznak.
A muhi csata tanulságai
Batu kán
hadának Sajó menti győzelme 1241-ben mind a hazai, mind a külföldi
szakirodalomban a magyarok részéről elhibázott előkészítés után rosszul
megvívott csata iskolapéldájának számít. Bár a vereség okait vizsgálva a
kutatók véleménye megoszlik, abban nagy egyetértés mutatkozik mind a régibb,
mind az újabb munkákban, hogy a fő felelős a hibás hadvezetés volt, amely nem
tudott elszakadni a lovagi hadviselés normáitól, így nem is volt képes
alkalmazkodni a tatárok taktikájához.
De vajon meg sem
kísérelték ezt a magyar vezérek? Csorba Csaba 1981-ben megjelent tanulmánya már
tisztázta, hogy IV. Béla és környezete idejekorán érzékelte a mongol fenyegetés
jelentőségét, s egyáltalán nem várt tétlenül 1241 tavaszáig. Politikai és
stratégiai téren igen nagyszabású kezdeményezések történtek, s bár ezek
jelentős része nem érte el célját, az országot mégsem érte teljesen váratlanul
a mongol betörés. Az is bizonyosra vehető, hogy a magyar vezéreknek elég alapos
ismereteik lehettek a sztyeppei népek harcmodoráról; igaz, nem tudhatjuk,
miként vélekedtek felőle. Ezen felismerések ellenére Csorba Csaba elődeihez
hasonlóan mégis úgy vélekedett, hogy a magyarok a Sajó menti csatában nem
próbálták felhasználni ezeket az ismereteket. A forrásokban azonban mégis akad
néhány részlet, amely ellentmond az általa is képviselt hagyományos
álláspontnak.
Mindenekelőtt
igen figyelemreméltó a magyarok következetes óvatossága, amelyre Veszprémy
László hívta fel a figyelmet. Miközben a mongolok Pest alatt portyáztak, IV.
Béla megtiltotta a kitöréseket. A parancs értelmét Ugrin kalocsai érsek
csapatának sorsa példázza: a mongolok üldözésébe belefeledkező harcias főpapot
kísérőivel együtt kelepcébe csalták, és embereit lenyilazták. A király tehát
tudhatta, hogy a lovasnomádok taktikájának megfelelően a város alatt feltűnő
gyönge ellenséges lovascsapatok gyakran csupán a csalétek szerepét játsszák.
Később a Sajó
partján az állítólag igen magabiztos és támadó szellemű magyar hadsereg napokig
farkasszemet nézett a mongolokkal, s ahelyett, hogy - mint azt a csata több
kutatója feltételezi - megkísérelte volna megtámadni az ellenséget, inkább a
tábora köré emelt szekérvár védelmében várakozott. A szekérvár alkalmazásának
korabeli magyarázata szerint a király nem hagyta, hogy katonái sátraikat
védtelenül, laza csoportokban állítsák fel. Ez szintén arra utalhat, hogy IV.
Béla számolt egy váratlan rajtaütés lehetőségével, dacára annak, hogy Rogerius
nyomán a kutatók szinte egyöntetűen úgy vélik: a magyarok nem hitték, hogy a
Sajó hídja kivételével bárhol máshol át lehetne kelni a folyón. Az
elmondottakat az is alátámasztja, hogy az állítólag gyanútlan magyar hadvezetés
éjszakánként ezer emberrel őriztette a tábor nyugalmát.
A mongolok harcmodorának
ismeretében ezek az óvintézkedések nagyon indokoltnak tűnnek, s azt
bizonyítják, hogy a király és tanácsadói igenis számoltak az ellenfél
taktikájának egyes sajátosságaival. De mi lehetett az oka a magyar sereg
napokig tartó tétlen várakozásának? Véleményem szerint a várakozó magatartás
jól illeszkedik a szekérvár alkalmazásához, s e két támpont alapján már
megpróbálkozhatunk a magyar vezérek szándékainak utólagos végiggondolásával is.
Jóllehet
Spalatói Tamás leírja, hogy a mongol támadás előestéjén tartott magas szintű
haditanácson a magyar előkelők többféleképpen vélekedtek az ellenállás
módjáról, s a forrás szerint a tanácskozáson végül sem az erősségekben való
passzív védekezésben, sem a demonstratív erőfitogtatásban nem tudtak megegyezni,
az kétségtelen, hogy IV. Béla megkísérelte összevonni az ország csapatait
Pestnél, s a rendelkezésre álló erőkkel a visszahúzódó mongol csapatok nyomába
szegődött. Vagyis minden jel arra mutat, hogy a gyakorlatban mégis a második
elgondoláshoz hasonló cselekvés történt. A király szándékosan kereste a
találkozást az ellenség főerőivel, valószínűleg volt tehát valamilyen
elgondolása arra az esetre is, hogy ha szembekerül Batu kán harcosaival, miként
mérkőzzön meg velük.
S itt merül
fel ismét a kutatók vissza-vissza térő kérdése, hogy - a szemben álló felek
feltételezett hasonló létszáma mellett - vajon a könnyűlovasság megfogyatkozása
és a rá épülő harcmodor elhanyagolása vagy a nehézlovasság gyöngesége
vezetett-e végül a magyarok kudarcához. Az egyik álláspont szerint az egyre
inkább európai szokásokhoz idomuló taktika és fegyverzet tulajdonképpen
alkalmatlan volt a mongolok elleni harcra, s a kunok távozása az egyetlen olyan
erőtől is megfosztotta IV. Béla hadát, amely képes lett volna a saját
módszereivel szembeszállni az ellenséggel. A másik nézet szerint viszont épp a
haderő átalakulásának befejezetlensége, azaz a nehézfegyverzetű lovasok
alacsony száma miatt maradt alul a küzdelemben a magyar sereg.
A kunok
segédcsapata ugyan kétségtelenül javított volna a létszámarányokon, de az
korántsem biztos, hogy a magyar had többi könnyűlovasával együtt saját
harcmodorukkal épp Magyarországon lettek volna képesek sikeresen szembeszállni
Batu kán hadaival. Azok a kutatók ugyanis, akik a könnyűlovasságon alapuló manőverező
taktika alkalmazását hiányolják, mintha megfeledkeznének arról, hogy IV. Béla
csapatai a muhi pusztán egész Eurázsia akkori legkiválóbb hadseregével kerültek
szembe. A mongolok kiválóan ismerték és alkalmazták a könnyűlovasság összes
szokásos hadmozdulatát és cselfogását - fegyelem dolgában alighanem felül is
múlták ellenfeleiket -, s aligha véletlen, hogy 1241-re már a sztyeppe összes
népe meghódolt előttük. Ha tehát a magyarok nyílt csatát kívántak vívni, főként
- a mongolokénál valószínűleg kisebb létszámú és minden bizonnyal alacsonyabb
harcértékű - könnyűlovasságukra támaszkodva aligha tehették ezt a biztos siker
reményében.
A könnyűlovasságon
alapuló mongol taktika ugyanakkor gátat szabott a nyugati típusú nehézlovasság
alkalmazásának is. Noha a mongoloknak is voltak nehézfegyverzetű egységeik,
ezek, feltehetően kisebb létszámuk és eltérő harcmódjuk miatt, kézitusában
aligha voltak képesek kiegyensúlyozni a nehézfegyverzetű európai harcosok
fölényét. De hogyan tudta volna egy európai sereg közelharcra kényszeríteni a
rendkívül mozgékony és kiválóan vezetett mongolokat, ha azok nem kívántak vele
számukra kedvezőtlen körülmények között harcba bocsátkozni? Gyöngébb seregek a
várak sűrű hálózatára támaszkodva Európa nyugati felén is rendre el tudták kerülni
a nyílt összecsapásokat, ám a mozgékony lovas íjászok okozta gondokkal
legfeljebb a Szentföldön harcoló európai hadaknak kellett szembenézniük. A
magyaroknak tehát, ha a siker reményében akartak megütközni az ellenséggel,
olyan hadállást kellett elfoglalniuk, amit a mongolok nagy valószínűséggel
megtámadnak - ahogyan Oroszlánszívű Richárd is tette Szaladin szultán mozgékony
seregével szemben 1191-ben Arszufnál.
A források
szerint a magyarok úgy helyzeték el táborukat a Sajó közelében, hogy onnan a folyó
egyetlen közeli hídját ellenőrzésük alatt tudják tartani. Semmi jele sincs
azonban annak, hogy az ellenség átkelését mindenáron meg kívánták akadályozni.
A tavaszi esőzések miatt a Sajó éppen áradhatott, vagy csak nemrégiben vonult
le a folyón az árhullám, így alsó szakszán segédeszközök nélkül még
könnyűlovasok sem tudtak átúsztatni, a felső szakaszon azonban még ilyen
időszakban is akadtak használható gázlók. Nem valószínű, hogy ezekről csupán a
helyismerettel nem rendelkező mongolok szereztek volna tudomást, bár az
lehetséges, hogy a hídtól egy-két napi járóföldre fekvő átkelőhely
használatával nem számoltak a magyarok. A hidat sem próbálta meg egyik fél sem
lerombolni, ám véleményem szerint ezt nem tekinthetjük feltétlenül a kölcsönös
támadó szándék jelének. Épp ellenkezőleg, mivel mindkét fél előnyére szolgált
volna, ha a másik támad, ily módon is megkísérelhették elősegíteni a másik fél
átkelését.
A magyarok
számára a mongolok támadása lehetővé tehette, hogy már az átkelés közben
közelharcra kényszerítsék az ellenfelet, ha pedig az végül mégis megvetette a
lábát a folyó jobb partján, akkor a magyar tábor körüli térségen vívják meg
vele a csatát. Megfelelő tér hiányában a folyóval a hátuk mögött a mongolok
ugyanis nem alkalmazhatták kedvelt módszerüket, a színlelt megfutamodásból
indított ellentámadást, s lesvetést sem készíthettek elő a magyarok ellenőrzése
alatt álló területen.
Ám a jól
megválasztott harctér önmagában még nem segített a magyar vezérek összes
gondján, mivel a mongolokkal szemben sem a németek és csehek, sem a bizánciak
ellen alkalmazott taktika nem bizonyulhatott hatásosnak. A mozgékony és
rugalmas ellenfél veszélyes átkaroló hadmozdulatai miatt elsősorban olyan
szilárd hátvédre volt szükség, amely a harcoló csapatoknak bekerítés esetén is
biztosítja a megfelelő védelmet. Ezt a feladatot láthatta el - többek között -
a magyar tábor köré állított szekérvár. Az összeláncolt szekerek nem csupán
váratlan éjszakai támadások ellen nyújthattak oltalmat, hanem a csatában is
biztos támpontot jelenthettek, ha a körülöttük harcoló csapatok nem távolodtak
el tőlük túlságosan. Emellett alkalmasak voltak arra is, hogy a küzdelemben
megfáradt csapatok mögöttük harc közben is nyugodtan feltöltsék és rendezzék
soraikat egy újabb kitörés előtt. Vereség esetén pedig akár mentsvárként is
szolgálhattak, hiszen 1223-ban, a Kalka folyónál vívott csatában a kijevi
fejedelem hada egy ilyen módon megerősített táborban három napig sikeresen
védekezett a mongolok ellen.
Ezek a
taktikai megfontolások azonban csak a megfelelő hadászati helyzetben
érvényesülhettek. Úgy tűnik, a Sajó partján IV. Béla még nem értesült az
ellenfél stratégiai átkaroló hadmozdulatairól, így nem tartott időhiánytól, s
kedvezőnek vélte a körülményeket a védekező harcmodor alkalmazására. Hiszen az
ellenség főseregének közelében tartózkodva, a mongolok feltartóztatásához neki
nem kellett szükségszerűen döntő harcba bocsátkoznia, míg az ország
meghódítására törő Batunak mindenképpen meg kellett ütköznie vele, ha el akarta
érni célját.
Ám a mongolokból sem
hiányozhatott a kellő rugalmasság, s Batu tapasztalt parancsnokai a
rendelkezésükre álló néhány nap alatt találtak rá módot, hogy hogyan előzzék
meg a magyar sereg kibontakozását. Sajnos, a forrásokból korántsem
rekonstruálható teljes bizonyossággal minden részlet, ám az kiderül, hogy a
mongolok meglepetésszerű átkaroló hadmozdulatokkal kívánták bekeríteni a
megerősített táborban éjszakázó magyar hadsereget. A magyarok éberségének
elaltatására már éjszaka közepén elindították első csapataikat a hídon át,
ezeket azonban néhány jól felszerelt magyar egység könnyedén visszaszorította.
A meglepetésszerű támadásokra leginkább alkalmas időben, kora hajnalban azután
a hídon és a Sajó alsó és felső szakaszán egyszerre indultak meg a főerők. A
számításokba azonban komoly hiba csúszott, mert a folyó alsó szakaszán való
átkelés nehézségei miatt épp a haditervet kiötlő Szubotáj parancsnoksága alá
tartozó jobbszárny késve érkezett a harctérre.
Batu többi
csapata közben igen nehéz helyzetbe került. A magyar hídőrség és a tábor
éjszakai védelmére riadókészültségben tartott nehézfegyverzetű csapat ugyan nem
tudta meggátolni a mongolok átkelését a hídon, de lelassította a támadásukat, s
ezzel időt nyertek a sereg többi részének felkészítéséhez és harcbavetéséhez. Hiába
vette körül már reggel hét órára a magyar tábort a mongolok gyűrűje, nem tudta
megakadályozni a magyarok kitöréseit, akik viszont egyre nagyobb erőket tudtak
harcba vetni. IV. Béla vitézei nagyon keményen harcoltak, s úgy tűnik, sikerült
kézitusára kényszeríteniük ellenfeleiket. A mongolok szokatlanul súlyos
veszteségeket szenvedtek, s Batu már az általános visszavonulást fontolgatta,
Szubotáj azonban makacsul kitartott eredeti tervének végrehajtása mellett. Ha
késve is, de a balszárny végül a délelőtt folyamán megérkezett, s akár azért
mert támadása váratlan és meglepő volt, akár pusztán azért, mert a mongolok
oldalán pihent egységek avatkoztak be a harcba, déltájban megtört a magyarok
ellenállása. IV. Béla vitézei közül egyre többen hagyták el a harcteret, míg
végül a király és a vezérek is elmenekültek.
Véleményem
szerint tehát a kudarc oka nem a magyarok taktikai merevségében keresendő, sőt
a források eddigiektől eltérő értelmezése ez esetben is lehetővé teszi, hogy a
csataleírásokban felleljük a körülményekhez alkalmazkodni igyekvő harcászat
nyomait. A szemben álló felek által alkalmazott taktikák végrehajtását azonban
döntő módon befolyásolta a harci morálban és a vezetés minőségében mutatkozó
jelentős eltérés. A fegyelmezett mongol harcosokat a súlyos veszteségeket okozó
magyar rohamok után is rá tudták bírni parancsnokaik a küzdelem folytatására, s
vezéreik a harc kései fázisában is rendelkeztek pihent csapatokkal, míg a
magyar vitézek a harci helyzet súlyosbodását követően már nem törődtek a parancsokkal,
inkább kivonták magukat a küzdelemből, így a magyar sereg harcra fogható része
egyre csökkent. Elsősorban tehát a mongolok fegyelme, tapasztalata és kiválóan
működő parancsnoki rendszere múlta fölül a magyar hadvezetést, amely nem volt
kellőképpen egységes, s nem tudta szilárdan kézben tartani embereit sem, ami a
válságosra forduló helyzetben lehetetlenné tette az egységes cselekvést.
Az orosz évkönyvek
adatainak értelmezése
A
csataleírások kapcsán végezetül az orosz évkönyvek többször idézett részletére
kell kitérni. A magyarok 1099. évi halicsi vereségéről író Hodinka Antal
következtetései ugyanis mára felülvizsgálatra szorulnak. A korábbi kutatóktól
eltérően ő a kunok által alkalmazott színlelt megfutamodás sikerére hivatkozva
azt igyekezett bebizonyítani, hogy a magyarok ekkorra már bizonyosan elfeledték
a kunokéhoz hasonló ősi harcmodorukat. De vajon fenntartható-e ez az állítás,
azaz színlelt megfutamodással csak olyan csapatokat lehet megtéveszteni és
lesre csalni, amelyek nem ismerik ezt a cselfogást?
Ha pusztán
logikai úton közelítjük meg a kérdést, könnyen belátható, hogy ez nem lehet
helytálló összefüggés. A sztyeppei lovas népek harcmodora nyilvánvalóan
elsősorban az egymás elleni küzdelemben alakult ki, így elsőként az általuk
olyannyira kedvelt színlelt megfutamodást és lesvetést is egymás ellen kellett
alkalmazniuk. Ha a módszert ismerő ellenfél minden alkalommal meg tudta volna
különböztetni a valódi és a megtévesztő futást, s ellen tudott volna állni a
kísértésnek, hogy a megvertnek tűnő menekülőket üldözőbe vegye, a színlelt
megfutamodás alighanem hamar kikopott volna a sztyeppei hadviselés
kelléktárából.
Csakhogy
ilyen esetekben a csábítás rendkívül nagy lehetett, hiszen az ellenfél soha nem
olyan védtelen, mint menekülés közben, a sztyeppei népek pedig épp a megvert
ellenség üldözésében voltak nagyon szívósak. Még a XVIII-XIX. század reguláris
lovasságát is nehéz volt ilyen helyzetben kézben tartani, a rendkívül mozgékony
könnyűlovasok pedig általában igen nehezen megzabolázható tömeget alkottak.
Az elméleti
megfontolások mellett több történeti példa is cáfolja Hodinka gondolatmenetét.
A legjobb ellenérveket azok a X. századi esetek szolgáltatják, amikor a
színlelt megfutamodást épp a könnyűlovas sztyeppei népek ellen alkalmazták sikerrel.
A magyarok ily módon bekövetkező 933. évi merseburgi vagy a besenyők hasonló
970. évi arkadiopoliszi vereségéből még senki sem jutott arra a
következtetésre, hogy ezek azért következtek volna be, mert a vesztesek ekkorra
már elfeledték saját ősi harcmodorukat.
Az átmeneti típusú
lovasságról
A fenntebbiek
alapján megállapítható, hogy az egyes egységek harcmódjáról nagyon kevés adatot
tartalmaznak ezek a leírások s ezek többsége is közvetett utalás. A székely,
besenyő, kun könnyűlovasok fő fegyveréről, az íjról időnként megemlékeznek
ugyan, de harcmódjukról már inkább analógiák révén alkothatunk képet. A
nehézlovasság és jellegzetes harcmódja a zimonyi és a morvamezei csata
leírásaiban kap kiemelt szerepet, s a király vagy egyes előkelők közvetlen kíséretében
való jelenlétére rendszerint más esetekben is következtetni lehet. Az
évszázadokon keresztül a magyar sereg zömét alkotó vármegyei csapatok
fegyverzetéről, harcmódjáról azonban nincsenek még utalások sem a forrásokban.
Hogyan születhetett tehát meg az átmeneti típusú lovasság fogalma, amilyennek a
vármegyei csapatokat vélik a szakirodalomban, ha sem a tárgyi emlékekből nem
vezethető le egyértelműen létezése, sem az írott forrásokban nem találni
nyomát?
Úgy vélem,
kizárásos alapon. Hodinka csalhatatlannak vélt megállapítása alapján a XII.
századtól kezdve el kellett vetni, hogy a magyar sereg zöme az ősi könnyűlovas
taktikát gyakorolta volna, ugyanakkor a források alapján az sem tűnt
elképzelhetőnek, hogy teljes egészében átvették a nyugati lovagi fegyverzetet
és taktikát. A honfoglalás kori szablyák eltűnését és az egyenes, kétélű kardok
elterjedését figyelembe véve feltételezhető volt, hogy új típusú
fegyverek kerülhettek a régiek mellé, igaz, ennek a folyamatnak a kezdete már
az államalapítást is megelőzte. Kovács László kivételével azonban sem
az átmeneti típusú lovasság fogalmát megalkotó Borosy, sem a fogalmat azóta
használó szerzők nem kísérelték meg tisztázni azt, hogy milyen fegyverzettel
rendelkezhetett, s ennek megfelelően mi volt az a kevéssé hatékony taktika,
amely szerint ez a fajta lovasság a XII-XIV. század között harcolhatott.
Elegendőnek tűnt kiemelni azt, hogy XII. századra vonatkozó források többnyire
csak a besenyőket és a székelyeket említik egyértelműen íjász könnyűlovasként,
ami jól alátámasztotta Hodinka állítását. A régi taktika eltűnésének
magyarázataként pedig kézenfekvő volt a letelepült életmódra való áttérésre
hivatkozni.
Ha azonban a
magyarság tradicionális fegyverforgató rétege elhagyta "terhes steppei
örökségét", honnan kerültek elő a XIII. század végén a külföldi
forrásokból ismert könnyűlovas tömegek? Borosy ezt a változást a tatárjárás
után betelepült kunoknak tulajdonítja, feltételezve, hogy a határon túli
akciókban főként az ő harcosaik vettek részt, s még az általa átmeneti
típusúnak feltételezett köznemesi lovasságot sem tartja azonosíthatónak az
itáliai kútfők által leírt magyar vitézekkel. Kristó Gyula árnyaltabban
kísérelte meg feloldani a forrásokban rejlő látszólagos ellentmondást. Egyfelől
- bár véleménye szerint az ország nehézfegyverzetű hadereje folyamatosan nőtt -
az Aranybulla kiadása után a nehézfegyverzettel rendelkező királyi szerviensek
csak önként vagy fizetésért hadakoztak az ország határain túl, míg a betelepülő
kunok révén a királyi haderőben megerősödött a könnyű íjászlovasság, így a
külföldi akciókban főként ezek vettek részt. Másfelől a magyar király külföldön
megforduló harcosai esetében az ottani szemtanúk elsősorban a helyitől eltérő,
egzotikus vonásokra figyeltek fel.
De ha ez az
állítás helytálló, s a XIII. század elejéig átmenetinek nevezett lovasként
harcoló várjobbágyok, hadakozó várnépek, királyi szerviensek utódait
kategorikusan kizárjuk a XIII. század végi XIV. századi lovasíjászok közül,
akkor honnan voltak a forrásokban felbukkanó lovasíjászai a Kőszegieknek vagy
Csák Máténak? Borosy András e benne is felmerülő kérdésre azt a választ adja,
hogy a dunántúli Kőszegiek seregében nyilván az Árpád-kori határőrök utódai,
illetve kunok harcoltak az osztrák lovagok ellen. Azonban tanulmánya megjelenése
óta Pálóczi Horváth András következtetései nyomán a 15 000 betelepülő kun
harcos helyett 1246 után már maximálisan is csak e létszám felével,
kétharmadával számolhatunk, s ezen belül csupán 3 000 főre tehető a
professzionális harcosokból álló fegyveres kíséret. Ekkora haderő aligha
fedezte a XIII-XIV. század fordulóján az összes határon túli vállalkozás és
belháború teljes könnyűlovas igényét. Az is továbbgondolásra érdemes részlet,
hogy a király kunjai miért szolgáltak volna az oligarchák seregében. De ha
voltak is az egykori lövők utódai mellett zsoldosként harcoló kunok,
hogyan lehetséges, hogy a külső szemlélők szerint ezek a könnyűlovasok tették
ki - talán az 1311. évi rozgonyi csata kivételével - a tartományurak seregének
zömét?
A XIII. század
végén számos tartományúr, amikor saját magánhadseregének kiépítéséről volt szó,
aligha vette figyelembe IV. Béla feltételezett célkitűzéseit - hiszen főként
hasonlóan ingadozó minőségű hazai csapatokkal rendelkező ellenlábasaival
kellett szembeszállnia. Ebben az időszakban a királyi szervienssé váló egykori
fegyverforgató rétegek hadrafoghatóságát korlátozó rendelkezések - mint az
1222-es Aranybulla vagy IV. Béla 1267. évi törvénye - az oligarchák önkényével
szemben aligha bizonyultak áthághatatlan akadálynak. (Később még az Anjou
uralkodók is elég rugalmasan értelmezték az ingyenes katonáskodás lehetőségeit
az ország határain "belül".)
Ám még ha
feltételezzük is - mint ahogy Kristó Gyula teszi -, hogy a külföldi
hadivállalkozásokon a királyi szerviensek és főúri familiárisok közül csak
önkéntesek vagy fizetségért szolgáló harcosok vettek részt, akkor sem érthető,
miért maradt volna ki emiatt a magyarországi tradicionális fegyverforgatók
rétege a határon túli vállalkozásokból, hiszen tagjai rangjuk növekedését,
vagyonuk gyarapodását főként a király jelenlétében végrehajtott sikeres katonai
akcióktól remélhették.
E réteg
tagjainak túlnyomó része - megfelelő vagyon híján - nem rendelkezett a lovagi
harcmódhoz szükséges teljes felszereléssel, Borosy András feltételezése szerint
legfeljebb annak némelyik darabjával, íja azonban valószínűleg volt, hiszen a
források szerint egyes esetekben még a magyar lovagok is használták ezt a
fegyvert. Ezek a harcosok minden bizonnyal lóháton harcoltak, mert gyalogságról
nem nagyon tudunk a magyar seregben. De ha így van, s a forrásokban egyetlen
utalást sem találni ezeknek a csapatoknak külsejéről, sajátos harcmódjáról, mi
okunk van feltételezni, hogy ezek a harcosok nem olyan lovasíjászok voltak,
mint amilyeneket a külföldi krónikások leírtak? Hiszen nem feltétlenül a
hadsereg összetétele változott meg a XIII. században, a szembetűnő könnyűlovas
túlsúly akár korábban is jellemző lehetett, csak épp a korábbi korszakból
nincsenek olyan típusú forrásaink, amelyek ezt megörökítették volna. Különben
akár azt is feltételezhetnénk, ami elég kevéssé valószínű, hogy IV. Béla
uralkodása alatt - míg a király a lovagi harcmód elterjedését szorgalmazta - a
kunok divatba hozták az országban a lovasíjászatot, s a magyarok
"visszatértek" eredeti könnyűlovas harcmódjukhoz.
Az újabb
történeti kutatások eredményei azonban óvatosságra intenek még IV. Béla sokat
emlegetett katonai reformjai kapcsán is. Míg a királyi adományok oklevelei
valóban a lovagi módon küzdő adományozottakat állítják előtérbe, más források,
melyekben egy-egy birtok katonaköteles népessége létszámának és fegyverzetének
szabályozásáról van szó, arról tanúskodnak, hogy a kard, lándzsa, pajzs és
sisak mellett még mindig ott szerepel az íj és gyakori a bőrpáncélok említése
is. Az ilyen összetételű fegyverzet sokkal inkább emlékeztet a Karoling
Birodalom közel öt évszázaddal korábbi rendelkezéseiben megkövetelt lovassági
felszerelésre, mint a XIII. századi nyugat-európai lovagokéra. Ebből pedig
kétféle dologra következtethetünk. Vagy tradicionálisnak tekinthető ez a
felszerelés a XIII. században, de vagyoni okok miatt a katonáskodásra
kötelezettek még sem tudják előteremteni teljes egészében, ezért a minőség
megőrzése érdekében csökkentik a létszámukat. Vagy egy olyan katonáskodó réteg
újrafegyverzéséről van szó, amely korábban még a védő- és támadófegyverek - a
lovagokéhoz képest - olcsó együttesével sem rendelkezett, viszont ért a
nyilazáshoz, azaz korábban talán íjász könnyűlovas volt. Ez utóbbi esetben épp
IV. Béla lett volna az, aki megkísérelt létrehozni valamiféle átmeneti típusú
lovasságot - sajnos azonban e két feltevés egyikét sem tudjuk minden kétséget
kizáró bizonyítékokkal alátámasztani.
Itt
érdemes felhívni a figyelmet egy látszólag mellékes témakörre. Néhány külföldi író
beszámolója szerint a XIV-XV. században a Magyarországon tenyésztett lovak kis
termetűek, de gyorsak és kitartóak voltak, s igen jelentősen különböztek a
magyar előkelők által is használt nagy, nyugati fajtájú lovaktól, s ezt az
adatot a régészeti leletek is alátámasztják. A magyarok
lófelszerelése is eltért a nyugaton szokásostól, hiszen alacsony,
"szíjakkal összefűzött, vért formájú" nyerget használtak. Ezek a
sajátosságok még a hazai lovagi kultúrára is rányomták bélyegüket: 1433-ban
Budán Bertrand de la Brocquier ilyen lovakon, ilyen nyeregben s a nyugaton
szokásosnál rövidebb lándzsával vívott lovagi játékot látott. Bár az írott
források adatai későbbiek a XIII. századnál, a lóállomány és a lófelszerelés
egyedi vonásait mégsem lehet egyöntetűen a kunok beköltözésével magyarázni, s
talán megengedhetjük azt a feltételezést, hogy ezekben a vonatkozásokban az
egykori sztyeppei létforma nyomai éltek tovább.
A fentiek
alapján leszögezhető, hogy a XI-XIII. századi Magyarországon jelen volt a
Kelet-Európára és az ázsiai sztyeppére jellemző lóállomány, a nyugat-európaitól
elütő lószerszám, s emellett az íj továbbra is széles körben használatos
maradt. Biztosra vehető, hogy a fegyverforgatók túlnyomó többségének vagyona
nem volt elegendő arra, hogy lovagi fegyverzettel szálljanak hadba - mégsem
tekintik őket könnyűlovasnak. Ennek egyik legfőbb oka, hogy a hazai
történetírók hajlamosak a könnyűlovasság alkalmazását kizárólag a sztyeppe
"klasszikus" lovasnomád népeinek harcmodorához kapcsolni. E szemlélet
egyes buktatói már a fegyverzet vizsgálata, illetve az orosz évkönyvek
adatainak értelmezése kapcsán felmerültek, érdemes azonban további
aspektusaival is foglalkozni.
E felfogás
szerint a könnyűlovasság a sztyeppei lovasnomád népek hadviselésének olyan
sajátossága, amely nagyon szorosan kapcsolódik a nomádok életmódjához és
társadalmi berendezkedéséhez. Mivel e társadalmakban minden férfi egyben harcos
is, a nomád népek fiai már kora gyermekkorukban elsajátítják a lovaglás és az
íjászat tudományát, felnőve pedig nagy sztyeppei vadászatokon gyakorolják a
csoportos manőverezést. A letelepült életmód azonban mindezt kizárja.
Ha mindez
igaz, jogosan merülhet fel a kérdés: amennyiben csak a klasszikus lovasnomád
életmódot folytató népek ismerhetik elég jól az íjász könnyűlovasság hatékony
alkalmazásának módszereit, akkor vajon a Kárpát-medencében élő, s klasszikus
lovasnomádnak éppen nem mondható székelyek vagy besenyők miként tudták volna
majd egy évszázaddal tovább gyakorolni ezt a harcmodort, mint a magyarok, akiknek
honfoglalás kori életformájáról is igen élénk vita folyik a
történettudományban.
Kétségtelen,
a székelyek vagy a besenyők társadalma sokáig megőrizte archaikus szerkezetét,
ami kapcsolatban állt hadköteles harcosaik létszámával. Csakhogy az újabb
kutatások szerint a XIII. századig a királyi vármegyék haderejének jelentős
része is közszabadokból állt. Igaz, a vagyoni különbségek növekedése
csökkentette a hadviselésre alkalmas személyek számát ezen a rétegen belül, de
a kisközösségek kollektív katonaállítási kötelezettsége révén a szegényebbek is
jelen lehettek a hadban. Azaz a vármegyei területeken élők esetében éppúgy
számolhatunk egyfajta folytonossággal, mint a székelyek vagy besenyők esetén. E
réteg társadalmi státusza a XIII. században ugyan átalakult, de ez nem járt
együtt jelentős vagyoni vagy életmódbeli változásokkal.
Az életmódot
illető fontos ellenvetés szerint a magyar társadalom hadköteles részének
többsége mindenekelőtt földbirtokos volt, s életformája nem tette lehetővé a
könnyűlovas harcmodor alkalmazását. A földbirtokos, gazdálkodó életmód és
mentalitás valóban árthat a harckészségnek, de önmagában aligha zárja ki
bármilyen harcmodor elsajátítását. Az ókori Róma parasztkatonái éppúgy be
tudták gyakorolni az igen bonyolult manipulus taktikát, mint a bizánci themák
sztratiótái az íjász nehézlovasság manővereit. S talán arról sem kellene
megfeledkezni, hogy a középkori Magyarország legrettegettebb könnyűlovas
ellenségei, az akindzsik is letelepedett életmódot folytattak a Balkánon.
Azok a jellegzetességek
pedig, amiket a nomád könnyűlovassághoz szokás kapcsolni, például a lesvetéssel
kombinált színlelt visszavonulás, a portyázás vagy a lóról történő nyilazás,
másutt, más körülmények között is megtalálhatók. Egyes kutatók szerint még a
nyugati nehézlovas harcmodort tökélyre fejlesztő normannok is éltek a színlelt
visszavonulás hadicselével, s a XVI-XVII. századi magyarországi végvári harcok
is igazolják, hogy a könnyűlovasság alkalmazása, a hadicselek, lesvetések nem
köthetők kizárólag a nomád népek életmódjához. A könnyűlovas megnevezés
mindenképpen tágabb fogalom, mint a nomád íjász könnyűlovas, s olyan
hajítólándzsával vagy akár csak egy szál karddal felszerelt csapatokat is
magába foglalhat, amelyek ugyanúgy megállták a helyüket a felderítésben, a
menetbiztosításban, a csata utáni üldözésben, az ellenséges területek
feldúlásában, mint a sztyeppei harcosok.
Ami a
lóhátról történő nyilazást illeti, annak nyilvánvalóan komoly tradíciói voltak
Magyarországon, de az elmúlt évtizedek kísérletei jelzik, hogy kellő idő és
energia ráfordításával még hagyományok nélkül, akár napjainkban is
elsajátítható készségről van szó.
Mindazonáltal
lehetséges, hogy a korábbi időkhöz képest, amikor a népesség egésze vagy
jelentős része még nomád életmódot folytatott, a XII-XIII. században a
fegyverfogásra alkalmas férfiak közül kevesebben sajátították el a
hadviseléshez szükséges készségeket, a nyilazást, a vívást, a dárdahajítást. De
amint azt a nyugat-európai lovagság példája is jelzi, azokban a társadalmakban
ahol a hadakozás hivatása öröklődik, a fegyverforgató réteg tagjai - legyenek
azok bármilyen kevesen is az össznépességhez képest - éppúgy gyermekkorukban
kezdték a felkészülést, a szükséges készségek megszerzését, mint a nomád népek
harcosai. Márpedig a lándzsaharc tökéletes elsajátítása sem feltétlenül
könnyebb, mint a lóhátról történő nyilazásé.
Következtetések:
Egyes fotókat és grafikákat a MAGYART www.magy-art.hu honlapjáról kölcsönöztük az utólagos
engedélyükkel. A MAGYART grafikáit Szolgai István készítette.