Az oldal alapvetően 1024*768-as méretre van
készítve!
Evangélikus Mezőgazdasági és Kereskedelmi
Szakközépiskola, Kőszeg
2002.
Segítő tanár: Illés Péter
“Lóra
ültem, hogy világot lássak
Íjjat
fogtam, hogy célt találjak
Lovam
a múltba réved
Íjjam
repít ezer évet”
/Kassai Lajos/
Reflexíj, ha meghallom ezt a szót, a
sztyeppék vad, délceg harcosa jut az eszembe, száguldó lovával, kezében a kor
technikájának a csúcsát jelentő fegyverrel. Ennek a csodás harci eszköznek és
harcosának története azonban évszázadokkal, sőt évezredekkel őseink előtt
jelenik meg. Ha teljes képet szeretnénk kapni erről a történelmet formáló,
birodalmak sorsát eldöntő íjász harcosról, akkor az íjak kialakulásától kell
követnünk sorsát. Kezdjük hát e csodálatos, képzeletbeli utazást a nyilak
hátán, mint akár egy kitaj sámán, aki ily módon jut a mennyek birodalmába.
A
reflexíjak kialakulása
A Krisztus előtti II.
évezredben járunk, helyszín az egyiptomi fáraók sírja, ahol a reflexíjak
hiteles nyomaira bukkantak. Itt találták az első reflexíj ábrázolásokat és
(hála a sivatagi klímának) az első íjmaradványokat is. Az összetett reflexíjat
az ún. “harckocsis népek” (hettiták, hükszoszok, mitanik) fejlesztették ki. Bár
a reflexíj kialakulása már a késő-kőkorban elkezdődik, mint “fegyver” azonban
csak az előbb említett harckocsis népeknél érik be Nekik volt arra szükségük,
hogy a száguldó lovas kocsijukról viszonylag pontos és erős lövést tudjanak
leadni, ami az egyszerű fa botíjjal nem volt lehetséges. Ez a harci mód ezekkel
az íjakkal és a vas fegyverekkel teljes hadi fölényt biztosított számukra.
Vándorlásuk és hadjárataik során behatoltak Egyiptomba, Elő-Ázsiába, de
lerohanták Mezopotámiát és Indiát, sőt még Kínába is eljutottak. Íjuk már
összetett íj volt, de még elég kezdetleges. Felajzottan szinte egy háromszöget
formáz, így ereje meg sem közelítette a későbbi korok visszacsapó íjának
hatóerejét.
Az ezt követő
évezredben a harckocsis népeken győzedelmeskedik a görögök által kentaurnak
nevezet félig ló, félig emberi lény: a lovasíjász.
A
reflexíjak első virágkora
A Krisztus előtti VII.
században járunk, helyszín a Fekete-tenger északi részén elterülő sztyeppe. Itt
találjuk az első lovasíjászokat és az első igazi összetett reflexíjat, más
néven visszacsapó íjat. Ez rugalmas fából, rápréselt szarulemezből és állati
(szarvas) inból készült, de még nincs a jellemző merev szarv az íjak végén.
Erre az időre a lovasok kiszorítják a harci kocsis hadviselést. A száguldozó szkíta
harcosok hadjárataikkal zaklatják a kimmereket, majd a médekkel szövetkezve
megdöntik Asszíria hatalmát, sőt Palesztinát és Egyiptomot is pusztítják. A
“szkíta” név gyűjtőnév, görögül íjászt jelent, ami minden pusztai népre
vonatkozott. A szkíta íj hossza 80-100 cm, szarvai még nincsenek, a húrt az íj
karjainak végén lévő rovátkákba akasztják. Ezt az eljárást nevezzük
“felajzásnak”, amikor az íj karjait hajlásukkal ellentétesen húzzuk vissza (5.
ábra). Ez a művelet nagy erőt, ügyességet és helyes technikát kíván, de
megsokszorozza az íj erejét. Ezt a technikát csak a puszta lakói ismerték,
egy-két kivételtől eltekintve (pl. Odüsszeusznak is szkíta íja lehetett, és a
kérők azért nem tudták felajzani, mert nem ismerték annak technikáját). A
szkíta íj aszimmetrikus volt (a felső kar hosszabb, mint az alsó, az viszont
jobban hajlik), így a lovon könnyebb volt használni. A nyílvesszőket főként
faágakból (fenyő, nyír, kökény) készítették, a tollakat pedig ragadozó madarak
szárny vagy farok tollából. A bronz vagy csont nyílhegyek általában kétélűek és
kicsik voltak, és még nem nagyon különböztettek meg vadász és harci hegyeket. A
szkíták egy tartóban, az ún. górütoszban hordták az íjat és a vesszőket. Ez a
tartó már a szkíták előtt is ismert volt. A górütoszt a harcos a bal oldalán
viselte, ami –harctechnikai szempontból– elég rossz megoldás volt. A harcos
felszerelését a közelharc fegyverei tették teljessé. A szkíták négyféle
fegyvert használtak: a kardot (másnéven akinakész) (lenti ábra), a tőrt (a kard
rövid változata), a fokost (a páncél átütésére) és a lándzsát.
A pusztákon lakók
viselete és életmódja szorosan összefüggött. A “nomád” és “félnomád”
helyett a sztyeppén élő törzsek szakszerű megnevezése a “nagyállattartó
lovasnép”. E népek egy évben kétszer (a nagyon száraz helyeken négyszer,
ötször) is vándoroltak, eközben földet műveltek, vadásztak, kézműveskedtek,
élték a hétköznapjaikat. A pusztai élet, az állandó csatározások és költözések
terméke ez a különleges kultúra. Jurtának nevezett, hatalmas kör alakú sátorban
laktak. A közrendi szabadok ruhája bőrből és különböző szövetekből készült, a
gazdagabbaké selyemből és brokátból. A harci viselet a szkítáknál könnyű bőr-
vagy pikkelypáncél volt. Felfelé kunkorodó orrú puhatalpú csizmát hordtak,
fejfedőjük a jellegzetes szkíta süveg, harci időszakban pedig a bőrből vagy
fémből készített sisak volt. A szkíták lószerszámai sokkal fejlettebbek a
környező népekénél, mivel ők alakítják ki a párna nyerget és a csikó zablát (a
kengyelt még nem ismerték; lovagló technikájuk a sarok lógatása miatt messze
állt a tökéletestől és a biztonságostól).
Összefoglalásként
tehát elmondhatjuk, hogy megjelentek az első igazi lovas katonák, akik ebben a
korban megállíthatatlanok voltak. Az igazi nyereg hiányában helytelen
lovaglóüléssel, valamint a fegyverek fogyatékosságai és azok rossz elrendezése
miatt azonban a szkíta lovast még nem nevezhetjük a klasszikus értelemben vett
pusztai lovasíjásznak.
A
reflexíjak első hanyatlása
A Krisztus
előtti második évszázadban járunk, helyszín az eurázsiai sztyepp, ahol nagy
változásnak lehetünk szemtanúi. Az addigi könnyűlovasokat felváltják a puszták
lovagjai: a sztyeppi nehézlovasok. Ezek a páncélos vitézek, akiket
szarmatáknak, szauromotáknak és alánoknak hívunk. A szarmaták és az alánok
hazánk területén is letelepedtek. Ezeknél a népeknél már nem az íj játssza a fő
szerepet, hanem a páncél és a lándzsás roham. Fegyverzetükhöz tartozik a
hosszú, egyenes, kétélű kard, amely inkább vágásra, mint szúrásra volt
alkalmasabb, továbbá hozzátartozott még a nehéz döfőlándzsa, amelyet az elsöprő
lovasrohamoknál használtak. Védőfegyverzetük a pikkelypáncél vagy
bőrpáncél, amellyel néha a lovat is befedték, valamint a vassisak.
Hadviselésükben nem játszott fontos szerepet az íj, mert ezeket a
védőfelszereléseket a szkíta típusú íjjal nem lehetett átlőni. Taktikájuk a
frontális lovastámadás, és az utána lévő heves közelharc, amivel a szkítákat és
a környező népeket szétverték vagy magukba olvasztották. Ezzel a harcmodorral a
rómaiaknak is meggyűlt a bajuk, de ők még vissza tudták őket verni. E népeket
majd a gótok bárdjai és a hunok nyilai semmisítik meg.
Második
virágkor
Krisztus után
375-ben járunk. Helyszín a Dnyeszter folyó partja. Két sereg, két kultúra, két életmód
és kétféle hadviselés áll egymással szemben. A nyugati oldalon a germán gótok,
akikkel az ázsiai hun seregek néznek farkasszemet. A csata elkezdődik, a
gótok sűrű tömegben állnak fel, biztonságban érzik magukat. Sánccal vették
körül az egész tábort, és a seregeket a Dnyeszter választja el. Azt hiszik,
hogy egy szarmata törzs támad, és az ő nehézlovas taktikájuk “fekszik” a
nehézgyalogosokból és lovasokból álló germánoknak. Egyszer csak megremeg a
föld, és a ködből hatalmas nyílzápor zúdul csapataikra, akik nem tudják, mihez
kezdjenek a tüzes kis lovon száguldozó vad hunokkal, mert ők messziről küldik
rájuk a halált. Másfél óra öldöklés után az utolsó gót is kilehelte a lelkét.
Királyuk, Emmanerich, önkezével végez magával. A gótok megalázkodnak az új
hódítóknak, akik eddig még soha nem látott erővel zúdulnak Európára, és ezzel
elindítják a “népvándorlást”.
A hunok Ázsia
belsejéből - a mai Mongólia területéről - indultak. A kínaiak ellenük emelték a
még ma is látható Nagy Falat. Ők már igazi nomád taktikával harcolnak, nem mint
az alánok, akiket időszámításunk előtt 36-ban vertek le. Később a hunok a
szarmaták szirák és aorsz nevű törzsét törlik el a föld színéről. E harcok
közben jöttek létre azok az eszközök, amelyek a hunok harcászati előnyét biztosították.
Ilyenek a fakápás nyereg, a kengyel, de legfőképpen a megnyúlt, merev szarvú
reflexíj. Ezek az íjak hatalmas erővel bírtak, hiszen 200 méterre is elhordtak,
és még a ló koponyáját is képesek voltak átütni. A szkíták íjához hasonló módon
készültek, de jóval hosszabbak voltak. Az íj reflexióját csak a behajló szarvak
adták, mert a karok a markolattal egy egyenesbe estek. Ezekkel az íjakkal –
Maotun, a legnagyobb ázsiai hun király idejében – meghódították a környező
területeket: Észak-Kínától a mai Kazahsztánig. A íj leglényegesebb változása az
volt, hogy a karok végére fából készült, néha csonttal borított
szarvat szereltek, ami
“erőkarként” szolgált. Egyébként Maotun nevezi a “pusztai népeket
íjfeszítőknek” (24 népcsoport tarozott ide). Maotun halála után a kínaiak
hatvan évig tartó háborúban legyőzik a hunokat, s ezzel elindítják a hunok nagy
vándorlását. A már említett alánokon, szarmatákon és gótokon kívül csak a
Kelet-Római Birodalom mer szembeszállni a Rua főkirály által vezetett hunokkal.
Kr. u. 378 aug. 9-én egy forró nyári napon, a gótokkal és alánokkal
kiegészített hun birodalmi seregek szabályosan lemészárolják a Valens császár
által vezetett római hadakat. A csatában a Kelet-Római Birodalom szinte teljes
serege ottmarad a csatatéren a császárral együtt. Az egész Balkán, s vele
együtt a Kárpát-medence is a hunok kezére kerül, ahol majd a birodalmi
székhelyet létesítik.
Felnő egy
generáció és felnő egy trónörökös, akinek neve: Attila (Őt Isten ostorának, a
hadak villámának nevezték). Ő egyesíti a hun törzseket, miután az akadékoskodó
és a hatalomra törő bátyját egy párbajban a saját kezével megöli. Birodalma az
Uraltól a Rajnáig terjedt. Ekkora birodalmat nem látott még a világ, és ezt már
csak íjakkal és harcosokkal nem tarthatta fenn. Attila egy modern, centralizált
birodalmat akart szervezni, aminek a központja az Alföld lett. Az onnan
indított hadjáratokkal egész Európát rettegésben tartotta. 433-ban szétverik a
dél-németországi burgund birodalmat, 451-ben pedig megtámadják a Nyugat-Római Birodalmat.
A rómaiak legkiválóbb hadvezérüket: Aëtiust küldik a barbár seregek
feltartóztatására. A két sereg Galliában a catalaunumi síkon találkozott. A
csata, amiben szinte egész Európa részt vett, végül döntetlennel zárult. A
következő évben Attila újra támad, ezúttal Itália ellen. Elfoglalta az addig
bevehetetlennek hitt Aquileát, majd Milánó következett, de Rómát (I. Leó pápa
személyes közbenjárására) megkímélte. A hadat járvány és éhínség sújtotta. Új
hadjáratra már nem kerül sor, mert Attila az új feleségével, Ildikóval töltött
nászéjszakán meghalt. Fiai Ellák (Aladár) és Chabak (Csaba) testvérháborút
indítottak egymás ellen. Ebben az áldatlan küzdelemben Chabak győz, de annyira
legyengül, hogy a fellázadt népekkel nem bír, ezért visszatér a sztyeppre. A
Kárpátokban maradt 3000 hunból alakult ki a székely nép. A székelyek egészen
korunkig őrzik régi hagyományaikat és nemzeti identitásukat.
A hun
nyílvesszők 70-80 cm hosszúak, fából készülnek, hegyük pedig acélból. Alakjuk
változatos: megkülönböztetünk vadász- és harci hegyeket. A legjellegzetesebb
hun hegy háromágú volt. Ezt a hegyet a páncélok áttörésére használták. Olyan
nehéz és éles volt, hogy még a rómaiak vértezetét is átütötte. Sajátos volt a
hunok “zengő vesszője”. Ez az ázsiai hunok jellegzetes “tűzvezető” nyila
volt. Repülés közben fütyülő hangot adott, és ahova repült, a többiek is oda
lőttek. Ezt Maotun nagykirály alkalmazta először, aki béke idején még saját
feleségét is céltáblának használta. A várak felgyújtására a tüzes nyilakat
használták. A nyilakat és az íjakat ún. kettős tegezben tartották, és a
szkítáktól eltérően – a gyorsabb töltés érdekében – a jobb oldalon hordták.
Taktikájuk a jól ismert pusztai harcmodor. Az ellenség sorait elsőként
nyílzápor ostromolta. Mikor annak csatarendje megbomlott, akkor az ellenség
soraiba rohantak, és akit lehetett, levágtak. Túl nagy ellenállás esetén -
meghátrálást színlelve - az üldözőket hátrafele lőtték, s az így keletkezett
káoszba újra meg újra belerohantak. Bőrpáncél védte testüket, egy- vagy kétélű
kard, buzogány és a fokos volt a fegyverük a közelharcban. Meg kell említenünk
a hun sereg “elit alakulatát”, az ún. “sasíjászokat”. Létszámuk közel
tízezer volt, és a megoldhatatlanak tűnő probléma esetén őket küldték az ügyet
elintézni. Fegyelmezettségük és kitűnő taktikájuk miatt őket nevezhették a
kortársak “hegyről lefutó és egyre gyorsabbá váló forgószél”-nek.
Krisztus után
557-ben újabb lovas nép jelent meg hazánk területén, az avarok.
Legnagyobb uralkodójuk Baján kagán volt, aki egész Európát sakkban tartotta.
791-ben azonban Nagy Károlytól vereséget szenvednek. A megsemmisülést belső
háború és a 801-es bolgár támadás okozta. Ezután frank és bolgár uralom alá
kerültek. Az avarok harcosai főleg nehézlovasok voltak, de használták az íjat.
Íjaik rövidebbek a hun íjaknál és nem szimmetrikusak. Az íjak szarvai viszont
hatalmasak és nehezek, hogy erős legyen a visszacsapás, és a nehéz nyilak nagy
erővel csapódjanak be. Erre a páncélok leküzdése miatt volt nagy szükség. A
harcosok többnyire pikkely- és zsindelypáncélban vonultak a csatába, ahol előbb
nyílzáporral, majd lovas rohammal indították a támadást. Nehéz döfőlándzsát,
egyélű kardot vagy szablyát (az onogurok hozták be) használtak. A nyilakat és
az íjat már külön bőrtokba (íjtegezbe) helyezték: az íjat a bal, a nyilakat a
jobb oldalukon. Nyílhegyeik a legnehezebbek, amelyeket a Kárpát-medencében
találtak. A csatában elesett harcos mellé nemegyszer annak lovát, íját is
eltemették.
Honfoglaló magyar
őseink eredetét tekintve még napjainkban is sok a vita és a bizonytalanság. A
magyarság heterogén nép. A letelepedő csoportok a hazát a kalandozások során
szerzett jövedelemből, gyepűrendszerrel védve próbálták meg fenntartani. A
kalandozó hadjáratok fő fegyvere az íj volt. A magyarok íja már nem olyan, mint
a hunoké vagy az avaroké, kisebb és könnyebb. Az íj karjai befelé hajolva “c”
betűt formáznak. Ezzel gyorsabban, messzebbre lehet lőni, mint a korábbi
reflexíjakkal. Az ideget a középső három ujjal feszítették ki.
Egy-egy íj elkészítése –beleszámítva a faanyag szárítását, pácolását- néha
esztendőkbe is beletelt. Külsejét bőrrel vonták be, s néha aranyozással
díszítették. A drága fegyverek legnagyobb ellensége az eső, a nedvesség volt,
ezért amikor nem használták, a tegezbe rejtették. A vadászok-harcosok bal
karjukat áttekerték, hogy az ideg meg ne csapja. Az íjak hatótávolsága már
250-300 m körüli, ami ebben a korban felülmúlhatatlan volt. A magyarok
taktikájáról a kortárs Bölcs Leo, bizánci császár így írt: “…Jobbára a távolból
való harcban és a cselvetésben lelik kedvüket, továbbá az ellenség
bekerítésében, a színleg való meghátrálásban, visszafordulásban, s a taxisok
(katonai alakzatok) megszaggatásában….Ha egyszer ellenfelüket megszalasztani
sikerült, a többit másodrendűnek tartják, kíméletlenül szorítják, s az
üldözésen kívül egyébre sincs gondjuk.”
Ezzel a
taktikával a magyarság biztosította magát a Kárpát-medencében, és ez a
harcmodor –a közhiedelemmel ellentétben – egészen Mátyás koráig megmarad.
Az 1240. évben mongol támadás
(tatárjárás) érte hazánkat. A Batu kán által vezetett mongol sereg tönkreverte
IV. Béla hadát. A király alig tudott elmenekülni a Muhi pusztáról. A vereség
egyébként a király hadvezéri hibáján múlott, mert a mongolok nem voltak
számottevően többen, és a magyaroknak is remek lovasíjászaik voltak. Ráadásul
még nehézfegyverzetű lovagok is szép számmal megjelentek, de Béla király
nyugati módra szekértáborba zárkózott, ami a mongoloknak igencsak kedvezett. A
csata kimenetelét sajnos ismerjük. A mongol
íjak abban különböztek a magyartól, hogy a szarvak vége csontból volt, ezért
ezeket az íjakat tömör-csontvéges íjaknak nevezzük. A másik újítás a húrzsámoly
volt, ami a szarv és a kar bandázsolása felett, a szarvon helyezkedett el. Az
volt a szerepe, hogy a visszacsapásnál az ideget biztosítsa, ezáltal a lövés
erősebb és pontosabb lesz. A tatárok sem voltak egyébként legyőzhetetlenek.
Amikor 1262-ben újra támadtak, a magyar seregek már Erdélyben megverték őket,
és a székely határőrök több véres csatában egészen a Fekete-tengerig üldözték
őket, csak sajnos ezzel a hatalmas fegyverténnyel az iskolákban nem
foglalkoznak, és még a magyar csaták közül is a két vereséget: Augsburgot és
Merseburgot tanítják, pedig a feljegyzett 47 csata közül az elődeink csak 7-et
veszítettek el, ami elég meggyőző arány.
A
reflexíjak hanyatlása
A Mohács (1526) utáni
korban a magyar seregben újra a (huszárokból álló) könnyűlovasság lett a fő
“ütőerő”, gyorsan mozgó, nagy lendületű lovas seregekkel. Akkor újra megnőtt az
íj szerepe, mert puskákkal még 50 méterre sem lehetett pontosan lőni, nekik
viszont gyorsan tölthető nagy hatékonyságú lőfegyver kellett és ez csak az íj
volt, aminek vagy a magyar vagy a török típusát használták. A török íj a
reflexíjak legfejlettebb alakja. Ennek olyan hatalmas volt a hatótávolsága,
hogy egy janicsár állítólag még a Boszporuszt is átlőtte, ami 800 m-nek felel
meg! Ez az íj
leajzottan már szinte
egy “o” betűt formáz , ami visszahajtva hatalmas erőt tárol. Ezek az íjak már
igen kicsinyek, alig 120 cm az ideghosszuk, és a szarvak is kicsik, mert
különben lövéskor kifordult és tönkre ment volna. Ezzel párosult a
hüvelykujjal való feszítési mód, mert ennél az íj kifordulásának a veszélye nem
áll fenn. Az íjászat és az íjak a huszároknál a 30 éves háborúig
maradtak használatban. Ezután a tűzfegyverek kiszorították őket a harcterekről.
Ahogy a sámán révülete, úgy a
képzeletbeli utazásunk is a nyilak hátán véget ért. Az íjak szerencsére nem
merültek el végképp a feledés homályában, mert Magyarországon a 1980-as években
néhány lelkes, hagyományt tisztelő ember újra elkezdte űzni ezt az ősi
harcmódot, és megpróbálják őseink kultúráját, íjait és harcmodorát életben
tartani , amit úgy látszik, siker koronáz.
Egyes fotókat és grafikákat a MAGYART www.magy-art.hu honlapjáról kölcsönöztük az utólagos
engedélyükkel. A MAGYART grafikáit Szolgai István készítette.
Felhasznált irodalom
Ballagó L. és tsai (1980):Vadászat Magyarországon, Móra F.
Könyvkiadó, Bp.
Bakay K.: Népünk eredete és Kárpát-medencei állama ( www.keesz.hu )
Csillag F. (1971): Kardok történelmünkben, Zrínyi Kiadó, Bp.
Dobolán G. és Szöllőssy G.: Miért általános a nomád népek közt a
hátrafelé nyilazás?( www.extra.hu )
Grózer Cs.:Az íjkészítő honlapja ( www.kronos.hu )
Harenberg, B. (1984): Az emberiség krónikája, Officina Nova,
Budapest
Idegenforgalmi Propaganda és Kiadó Vállalat, Bp.
Kassai L. (2000 ): Lovasíjászat, Dee-Sign Kiadó
Kellner M. G. (1997): Die Ungareinfalle im Bild der Quellen bis
1150. von der “Gens destenda” zur
“Gens ad fidem conversa”. Studia Hungarica 46. Schriften
des Ungarischen Instituts München. München, 1997.
225.o.(Zimonyi I. fordításában)
Kőhalmi K.: Sztyeppék nomádjai lóháton, fegyverben
László Gy. (1982): 50 rajz a honfoglalókról, Móra Ferenc
Könyvkiadó, Bp.
László Gy. (1988): Árpád népe, Helikon Kiadó, Bp.
László Gy.(1990): Őseinkről, Gondolat Kiadó, Bp.
Szöllőssy G. (1997): A kéziíj (www.rubicon.hu)
Tokaji Zs. (1997): A régi Kína fegyverei, Zrínyi Kiadó, Bp.
Unger M. és Szabolcs O.(1976): Magyarország története, Gondolat
Kiadó, Bp.
Varga D. (1973): Ős napkelet, Képes Történelem,
Készítette
Tompa Balázs
Evangélikus Mezőgazdasági és Kereskedelmi
Szakközépiskola
9730. Kőszeg, Árpád tér 1.
Segítő tanár: Illés Péter