Az oldal alapvetően 1024*768-as méretre van
készítve!
Nem tudtuk hogyan is hivták a
törököknél az ijász janicsárokat. Hát leveleztünk róla. Igen, van valami
más neve az íjászoknak. Csak azért tudom, mert olvastam, hogy nem hordtak
készenléti íjtegezt, hanem a vállukon hordták az íjakat.
Őket szolakoknak hivták.
Idézek:
"Az 1700-as években
végrehajtott átszervezés előtt, az alapvetően eltérő szervezési elvek miatt az
oszmán-török hadsereg szervezeti egységeit nem lehet közös nevezőre hozni a modern
európai terminológiával (ezred, zászlóalj, század stb.). ebből következően a
tiszti rangokat sem lehet a mai rendfokozati rendszerbe belegyömöszölni, ezért
igyekszünk ragaszkodni a szervezeti egységek és a tiszti rangok eredeti török
nevéhez. Ennek megfelelően:
o
Az
összes janicsárt magába foglaló alakulat neve odzsak (ocak = tűzhely).
o
Parancsnoka
a janicsár aga (yeniçeri agasi).
o
Fontosabb
tisztjei a kethüda bég (kethüda bey), a szekbán basi (sekban basi) és a
bascsaus (basçavus).
o
Az
odzsak alapításakor létrehozott 101 orta-t dzsemaat-nak nevezték (cemaat =
gyülekezet).
o
Parancsnokaik
a jajabasi-k (yayabasi).
o
A
15. század végén létrehozott 61 ortát aga bölük névvel illették.
o
Parancsnokaik
neve bölükbasi (bölükbasi) volt.
o
A
jajabasikat és a bölükbasikat közös néven csorbadzsi-knak is nevezték (çorbaci
= levesosztó).
o
A
dzsemaatokat 1-101-ig számozták, illetve a különleges feladatok alapján külön
névvel illették.
Így például a 68. dzsemaat a
turnadzsi (turnaci = darvász, darugondozó), a 92. dzsemaat a tüfenkcsi
(tüfenkçi = puskás) stb. Az aga bölüköket 1-61-ig számozták. A dzsemaatok
létszáma 80-100 fő körül ingadozott, az aga bölükök 50-50 főből álltak. Az itt
vázolt szervezeti rendből teljes mértékben kilógtak a szekbán-ok. Erre a
kérdésre ebben az írásban nem térünk ki, de ebből adódik, hogy a 101. dzsemaat
és a 61 aga bölük összesen 195 ortát tesz ki. Mi most a janicsár testület 195
alegységéből mindössze néggyel kívánunk foglalkozni, nevezetesen a 60., 61. és
a 62., 63. dzsemaattal, azaz a szolakokkal.
E dzsemaatokat I. (Yildirim)
Beyazit szultán uralkodása idején (1389-1402) hozták létre. Létszámuk a
megalakítás idején 80-80 fő volt, később 100-100 főre emelkedett. A szolakok
mindössze 400 főt tettek ki a janicsár odzsak tízezres létszámából.
A szolakok hadjárat idején a
szultán közvetlen testőrségét alkották. Menetben a 60- és a 61. dzsemaat a
padisah bal oldalán, a 62. és 63. a jobb oldalán haladt. A rangidősek az
uralkodóhoz közelebb, a fiatalabbak távolabb. Amikor a szultán valamilyen hídon
kelt át és a híd szűknek bizonyult a testőrség szabályos átvonulásához, a hídon
el nem férő szolakok a vízben gázolva vagy úszva haladtak tovább, de helyüket
nem hagyták el. A vízbe belemenni kényszerülők a zsoldjukon felül külön
illetményt kaptak a víz mélysége szerint. A csatatéren szoros gyűrűt vontak a
padisah köré, és senkit sem engedtek a közelébe. A "klasszikus
korban" - I. (Yavuz) Szelim és I. (Kanuni) Szulejmán uralkodása idején
(1512-1520, illetve 1520-1566), ha nem a padisah vezette a hadjáratot, akkor a
had élére kinevezett főparancsnok, a szerdár (serdar-i ekrem) testőrségét is a
szolakok adták. Amikor a szultán kíséretével a dzsámiba ment, akkor is a
szolakok vették körül, íjjal-nyíllal felfegyverkezve. Az újoncok a padisah
előtt, az idősek mögötte mentek. Az egyes dzsemaatok parancsnokaikat szolak
basinak (solak basi) nevezték. Ők lovon jártak. Rajtuk kívül még két állandó
beosztás - tiszti rang - volt a szolak dzsemaatokban, a kethüda (nem
tévesztendő össze a janicsár agát rangban közvetlenül követő kethüda béggel!),
és az oda-basi. A hadjárat idején a szultán jobbján menetelő két dzsemaat
szolak basija az íját bal kézzel feszítette meg, hogy fordított alapállásba
kerülve ne háttal forduljon a padisah felé. E két "balkezes" tisztről
kapta a nevét a négy dzsemaat (solak = balkezes).
Fő fegyverük az íj, amit menetben igen
sajátos módon hordtak: bal kezükkel megfogták az íj egyik végét, és az ideggel
felfelé a bal vállukra támasztották, vagy a hónuk alá fogták. Íjtegezt nem
használtak. Nyíltegezüket a hátukonviselték úgy, hogy a nyílvesszők tollas vége
a jobb válluk fölött állt ki. Ezenkívül szablyát és rövid, görbe kést (hançer =
hancser) hordtak. A szolakbasikat a süvegjükön viselt kócsagtoll különböztette
meg a közrendű szolakoktól, valamint az, hogy lovon jártak. Lovuk szerszáma
ezüsttel díszített, a nyereg mellett buzogányt hordtak. A szolakok gyakorlott,
javakorabeli vitézekvoltak. Mindegyikük szakállt viselt, "hogy az uralkodó
dísze legyen". "
Irta: Szöllősi Gábor
A szerző egy helyen téved,
szerintem. A nyiltegezzel kapcsolatban. Biztos, hogy az övükön volt, mint
minden keleti népnek, csak nem lógott le, a lábuk mellett, hogy ne akadályozza
őket a menetelésben. Vesszőkkel hátrafelé állt,és a minatúrákon ezért látszik
úgy, mintha a jobb váluk felett állnának ki a tollak.
A szövegből egyébként kiderül,
hogy beletartoztak az összes janicsárt magába foglaló odzsakba, vagyis ők is
janicsárok voltak. Czintu
Pár szó a törökök ijászvizsgáiról
Ezeket az ijakat uj korukban
is rendesen fel kellett melegiteni, csak ugy lehetett felajzani. A 64 fontos
ijat minden ijasznak ki kellett húzni akkoriban, hiszen a páncélt át kellett
lőni valamivel. És ez arrafelé nem moszkvicspléh volt, hanem be volt edzve
rendesen, a lemezkék át is fedték egymást, és az ütést is jól elnyelte.
A mamelukoknál, ami közeli
kultúrkör pl. az ijász vizsgán 3 dolgot figyeltek:
Ø
1. pontosság - a mi mértékrendszerünkben számolva
69 m-re lőttek kb. 1 m átmérőjű céltáblára, minden vesszőnek találni kellett.
Ø
2. gyorsaság - ugyanerre a távolságra, 3 vesszővel.
Az első éppen becsapódik, a második a levegőben a harmadik éppen elhagyja az
ideget.
Ø
A
3. dolog amit figyeltek, a vessző pályája volt. Itt jön a képbe az ij ereje. Ugyanis a fent emlitett
táv felénél volt két oszlop, ezeken 2,5 m magasan egy kötél, és ez alatt
kellett ellőni majdnem 70 méterre.
Szerintem ez 60 fontos ijjal
nem sikerülne.
Más. Kinában az ijászvizsgán
120 fontos ijakat is használtak. (Aki húzott már ki számszerijat, annak lehet
róla fogalma.) Ott a bolhapiacokon ma is lehet régi ijakat venni, de 60 fonttól
könnyebbet nehéz kapni.
Ebből az is következik, hogy a
nagy részük ettől erősebb volt, hiszen nem valószinű, hogy csak a könnyű ijak
vesztek el, mentek tönkre. Biztos voltak ilyenek is gyerekeknek, nőknek.
Azt azonban nem szeretném ha félreértenétek, nem vagyok a fonterők
megszállotja. Jómagam egy 28 fontos ijat használok. Akkoriban ilyennel max.
verebekre lőhettek volna. Vadászathoz ma is min. 50 font az előirás. Angliában
80-100 fontos longbowokkal vadásznak.
Megtaláltam, miért kellett
melegíteni felajzás előtt az ijakat. Tulajdonképpen a célja a szárítás volt. Az
enyv, amivel ragasztották magábaszívta a levegő nedvességét és az íj
használhatatlan lett, ezt kellett kiküszöbölni. 70 százalékos relatív
páratartalom felett egyáltalán nem működnek. (Lehet, hogy ezért tűntek el a
Kárpát-medencéből?) Viszont minél szárazabb, annál rugalmasabb és erősebb.
Tárolni is csak száraz helyen tárolhatták, pl. tűz mellett. Felmelegítve
természetesen nem lőttek vele, meg kellett várni, míg lehűlt. Azokat az íjakat,
amiket távlövésre használtak (900 yard körül lőttek velük, úgyhogy a
Boszporuszt vígan átlőtték) 4 napon keresztül szárították speciális melegített
szekrényekben. Ezeket csak ezeken a versenyeken használták. Súlyuk 65 fonttól
kezdődött. 24-25 colos, donga alakú vesszőkkel lőttek.
Czintu
Annak idején gyakran írtunk a
szolákokról, a török szultán janicsár
íjászairól, úgy emlékszem akkoriban nem került felszínre, amire most
bukkantam.
Egy janicsár hadtest (odzsak - 10.000 fő) 101 jaja dzsemáatba (század), 34
szekbán bölüke és 61 aga bölükbe szerveződött.
4 dzsemáatot tettek ki a szolákok, ami eleinte 80-80 fő volt, majd később
100 főre növelték a létszámot. A 60., 61., 62. és 63-es számú dzsemáat
voltak a szolákok. Szolák csak kipróbált, szép száll termetű, szakállas
janicsár lehetett, sorozás után rangsorolták őket (1-től 80 ig, majd
100-ig).
Az uralkodó jobb oldalán a 62. és a 63., a balján a 60. és a 64. dzsemáat
halad. Az újoncok haladnak elől, mögöttük a régiek.
A 62. és 63. dzsemáat tagjai, azaz azok, akik a padisah jobb oldalán
haladtak, csak bal kezesek lehettek, hogy az íjat feszítvén se fordítsanak
hátat uralkodójuknak.
A janicsár törvények szerint az "idős és íjjal jól bánó" szolákokat
különböző magas tisztségekbe nevezték ki, a minimum egy másik janicsár
század jajabasi (századparancsnoki) tisztsége.
Törvény van rá, hogy idős és nyíllal jól bánó szolakot talimhánedzsi basi
tisztségbe helyezhetnek. A basi a gyakorló házakat vezeti, ahol eleinte az
íjászatot gyakoroltatta a janicsár századokkal, később ezt felváltotta a
puskalövészet.
Érdekes, hogy pont az Oszmán Birodalom csúcspontján hanyatlik a
janicsárkiképzés minősége, a kiképzőházak nem működnek, pesrze a feladatért
járó pénzt felveszik atalimhánedzsi basik, de nem törődnek a feladattal,
amely a janicsár törvények szerint azért lettek létrehozva, hogy
"nyíllövés
tudományát elsajátítsák bennük"
Elpanaszolják, hogy azok, akik önszorgalomból gyakorolnák íjászatukat, azok
kénytelenek a vásárcsarnokba menni, de ott azért fizetni kell.
1606-ban törvényeket hoztak arra, hogy ezek a házak működjenek, és azt
hogyan tegyék. Az íjászat gyakorlását már nem teszik kötelezővé, de
felszólítják a parancsnokokat, hogy az íjászathoz kedvet érző bajtársakat
küldjék el gyakorolni. Ellenben puskával hetente két alkalommal mindenkinek
lőnie kell a kiképző pályán.
Hát ennyi...
NagyG