Bakay Kornél: A kihirdetett
magyar őstörténet alkonya
Önök eljöttek egy történelmi előadást meghallgatni, s legelőször ezt köszönöm
meg. Az elmúlt fél évszázad alatt ugyanis a magyar emberek többségéből is
kiveszett a történeti érzék, kiveszett az érdeklődés a valós, az igazi, a meg
nem tagadott ősi múltunk iránt.
Nem csoda ez, hiszen a mai hatvan éven aluliak nemzedékeit a kommunista uralom
marxista-leninista történelmi materializmusával etették hosszú évtizedeken át,
amely tévtan szerint mindenki hitvány reakciós és sovén nacionalista, aki
törődik a múlttal, aki szereti a hazáját, akinek fáj az, hogy 83 év óta nincsen
igazi Magyarország, aki hiányolja, hogy 1945 óta nincs tiszta értékrend a
társadalomban, aki aggódva
kesereg azon, hogy csakhamar elfogyunk, mert nincs természetes szaporodás (már
csak tízmilliónyian vagyunk az államhatárok között és 12,5 milliónyian a
Kárpát-medencében), aki büszke akar lenni arra, hogy magyar. Az elnevelt
tömegemberek primitív dáridója tölti be az étert a tévéken és a rádiókon
keresztül, s a szellemi degenerálódás napról-napra járványszerűen terjed. Az
éretlen és tudatlan tömegembernek véleménye nincs, akarata nincs, a reklámokkal
tetszés szerint irányítható a szakadatlan fogyasztásra és a vegetálásra, így
aztán tekintélyt nem tisztel, a múlt egyáltalán nem érdekli. Miért is érdekelné
a történelem s kivált az őstörténelem? Az iskolában azt tanították, és
nagyobbrészt azt tanítják ma is, hogy a magyarság ezredéveken át vándorló,
kóborló, istentelen, barbár nép volt, akinek rokonai a (finnek és a baltiak
kivételével) a rendkívül alacsony szinten éldegélő úgynevezett finnugor népek. A
Kárpát-medencébe fejveszett meneküléssel, megriadt csorda módjára érkeztek, majd
vad kegyetlenséggel legyilkolták az itt talált művelt szlávok egy részét, a
többit beolvasztották és leigázták. Európa művelt népeit pedig a munkát utáló,
részeges, vidám magyar rablóbandák hosszú évtizedeken át kifosztották, a
településeket felgyújtották, a nőket megerőszakolták, a gyermekeket rabszíjra
fűzték. Eleink tehát nem voltak kultúrnép,
így ne akarjunk őseinkre hivatkozni, kivált ne a nagy keleti népekre, mint a
szkítákra vagy a hunokra. Ezekhez ugyanis semmi közünk sincs. Minékünk csak a
szibériai vogulok és osztyákok, a permi finnek és a balti finnek a rokonaink, és
aki ezt nem fogadja el, az a politikai alvilághoz tartozik, az históriai bűnöző
– állítja ma is Rédei Károly, a bécsi egyetem emeritus professzora, Magyar
Tudományos Akadémia külső tagja. Valóban ilyen volna a magyar őstörténet?
Valóban analfabéta, dologtalan, öldöklő rablógyilkosok lettek volna ősatyáink?
Valóban a história, a történelem nem volna más, mint visszanéző, szenvtelen
kíváncsiskodás az egykor régen-volt iránt? A válaszunk: határozott nem! A
kihirdetett, hivatalos őstörténet hamis tanokra épített, amelyet sem az írott
források, sem a tárgyi források (régészet), sem az embertani kutatások
(antropológia, DNS-, vércsoport-vizsgálatok) nem erősítenek meg. Ugyanakkor a
mérvadónak nevezett történetírás nem ad választ arra, hogy:
A.) Mi volt az oka annak, hogy sem a hunok, sem az avarok, sem a magyarok nem
települtek meg a Kárpát-medencét nyugat felől lezáró Bécsi-medencétől nyugatra?
B.) Mi volt az oka a kezdetektől kimutatható
magyarellenességnek (vagy
talán helyénvalóbb magyargyűlöletet
mondani)?
C.) Mikor és miért született meg a
finnugor rokonság elmélete?
D.) Mikor és miért bomlott meg a
nemzet egysége, s miért nem azonos a
magyar állam a magyar nemzettel?
A népek sohasem költöztek el hazájukból kedvtelésből vagy kalandvágyból, nem
hagyták el könnyedén őseik temetőit és földjét. A magyarok sem tettek így soha.
Ma már a régészet kétségbevonhatatlan tényekkel igazolta, hogy sem a szkítáknak
nevezett népek 2700 évvel ezelőtt, sem a hunok, sem az avarok, sem pedig a
magyarok nem bolyongtak a végtelen füves rónákon, állataikat terelgetve, sátoros
szekerek kíséretében, mint a kóbor cigányok, hanem váraik, városaik, falvaik,
hatalmas állandó temetőik, a maguk korában rendkívül fejlett hadseregük volt s
az Altájtól a Bécsi-medencéig egységes kultúrát és erős hatalmi övezetet
alkottak. S ennek a nagy keleti kultúrának volt szerves része a magyarság!
Krónikáink egybehangzóan állítják, hogy a hungárok, a magyarok egyazon nép a
hunnusszal s az avarral, s mindannyian szkíták. S azt is állítják, hogy Álmos és
Árpád egyenes leszármazottja volt a nagy Atilla királynak. A hivatalos
történetírás szerint nekünk hun hagyományunk sohasem volt, ezt csak a németektől
loptuk a XII-XIII.században. Hamis állítás ez, hiszen a nyugati források már a
X. századtól (Waltharius eposz) tudják, hogy a hungarusok Pannóniában élő hunok,
illetve avarok. De ezt bizonyítja eredethagyományunk is, így mindenek előtt a
csodaszarvas legendája, amely megvolt a szkítáknál, a hunoknál és megvan a
magyaroknál.
De akkor hogyan lettünk finnugorok? A magyar nemzeti történetírás ős- és
hőskorában, a XVII. század végétől senkinek sem jutott eszébe kétségbe vonni a
szkíta-hun rokonságot. Csak amikor megszületett az összehasonlító nyelvtudomány,
akkor került sor a nyelvek, nyelvcsaládok szerinti elkülönítésére: többek között
a hajlító és a ragozó nyelvek nagy családjait választották szét. A napkeleti
nyelvnek tartott magyar nyelv eredetisége és különállása mindenki előtt világos
volt. Az sem volt tudománytalan, hogy megállapították, a magyar nyelv mind
nyelvtanilag, mind bizonyos mértékig szókincsében rokonságot mutat a permi, a
szibériai és a balti nyelvek egyikévelmásikával. A nyelvtudományban is élenjáró
német tudósoknak azonban kapóra jött a XVIII. század végén ez a rokonság, mert
így jogot formálhattak arra, hogy a török háborúk 150 keserves éve után amúgy is
elerőtlenedett magyarság önbizalmát súlyosan megtépázzák, kivált azután, hogy
Mária Terézia legendás vezére, Hadik András huszárjaival megsarcolta Berlint
(1737). Műveikben gúnyosan írták le: a barbár magyarok, akik csak a lovakhoz és
a gyilkos kard forgatásához értenek, a kultúráról pedig fogalmuk sincs, nem a
nagy Atillától származnak,
hanem a rénszarvast hajszoló lappoktól és obi ugoroktól. Nem arról van szó
természetesen, hogy tagadnánk a magyar, a finn, az észt, a lív, a lapp, a
mordvin, a cseremisz, zürjén, a vogul vagy az osztyák nyelvvel való – nem túl
mély – rokonságot, hanem arról, hogy ez a rokonság nem úgy alakult ki, ahogyan a
finnugristák ellentmondást nem tűrően kinyilatkoztatják, vagyis úgy, hogy egykor
régen (az V-IV. évezredben) volt egy közös őshaza valahol a tajgás-tundrás
Szibériában vagy az Urál mentén, volt egy közös ősnép, egy közös alapnyelvvel,
amely mindössze 600 alapszóból állt volna, amely ősnépből egyszer csak – valami
csoda folytán – az előmagyarok kiváltak volna és dél felé fordulva megkezdték
volna több évezredes vándorlásukat. Miközben az ősi halász- vadász-gyűjtögető
életmódot felváltotta náluk az állattartás. Meg kell mondanunk ez a torz
feltevés már a XX. század első harmadától eluralkodott, sőt nem hagyta
érintetlenül még a nagy Hóman Bálintot sem. A valós helyzet azonban más volt:
egy nagy lélekszámú, magyar nyelvet beszélő nép hatott a szomszédos kis
népcsoportokra, amelyek átvették a nyelvet, illetve annak bizonyos elemeit
(karavánnyelv vagy közlekedő nyelv, úgynevezett lingua franca).
A finnugor rokonság és származáselmélet tehát a társadalomtudományok fejlődése
következtében született meg, de tagadhatatlanul politikai okai is voltak. A fő
hajtó- és mozgatóerő: a magyarellenesség, a magyarok iránti gyűlölködés volt.
Miért alakult ki ez a magyarellenesség Európában, majd a világban? Földünk 148
millió km2-nyi területéből Ázsia 45 millió, Európa 9,9 millió km2. A 340 000
km2-es Kárpát-medence Európa kellős közepe, természetes védettséggel, zárt
vízrendszerrel, igen gazdag ásványkincsekkel, hatalmas ivóvíz- és
gyógyvízkészletekkel, s ez az a tájegység, ahol a latin-germán, a görög-szláv és
a szkíta-hun népek és kultúrák egyedül Eurázsiában találkoznak! S ezt a földet a
történelemben először a keleti lovas népek tudták egyesíteni, egy hatalmi erő
alá vonni. Először a hun Atilla, majd az avar nagykirály: Baján. Amikor ez az
egység megbomlott a IX. században, vákuum keletkezett. Ekkor érkeztek meg eleink
s néhány évtized alatt, lényegében harc nélkül birtokba vették az akkor lakható
egész Kárpát-medencét. De csak azt! Hadi erejüknél fogva mehettek volna bárhová
megtelepedési céllal is, amint a normannok és az arabok tették, erejüket a
hadjárataik világosan megmutatták. De nem telepedtek meg másutt. Mit jelent ez?
Egyrészt azt, hogy az itt lakó népek nagyobb része testvérnép kellett legyen,
s amint a Tarihi Üngürüsz és az itáliai krónikások (Bonfini és Ransanus) írják,
ugyanazt a nyelvet kellett beszéljék. Erre mutat a Kárpát-medence toponimiája: a
hely- és földrajzi nevek tömege, amelyek döntő többsége színmagyar eredetű, még
az antik forrásokban szereplő Duna, Tisza, Maros, Olt, Ompoly sem kivétel, mert
ezek szkítakori vagy még régebbi elnevezések. 1400-ig például Erdély területén
2056 helynév jött létre, s ebből csak 102 bizonyult szláv eredetűnek! Ugyanakkor
komoly nehézséget jelent, hogy sem a szkíták, sem a hunok, sem az avarok nyelvét
hiteles és vitathatatlan nyelvemlékből eddig nem ismerjük. Eddig – mondottam s
azért tettem ezt, mert nemrégiben közzétettek egy óörmény betűvel (grabar) írott
kaukázusi hun nyelvű anyagot, amelynek mind a nyelvtana, mind a szókincse
rendkívüli hasonlóságot mutat a magyarral. Ez a forrás azonban még nem
ellenőrzött, tehát egyelőre csak mint lehetőséget lehet
számba venni. Ugyanakkor a dezoxiribonukleinsav vizsgálatok kimutatták (a DNS
molekulák az öröklődés anyagai, nem a fehérjék, s
ezt 1995-ben fejtették meg!), hogy a Kárpát-medencét birtokukba vevő őskőkori
népek között az ősmagyarok is ott voltak, az őshorvátokkal és az őslengyelekkel
együtt 35 000 évvel ezelőtt. A rögzült mutációkból, azaz a DNS szekvenciák
különbözőségeiből ugyanis a fajok rokonságára lehet következtetni (egy emberben
23 pár kromoszóma van és ez 16 millió féle kombinációra képes, ám a vércsoportot
egyetlenegy génpár határozza meg, s ezek évezredek után is kimutathatók
jelzőgének-markerek a sejtgyökök maradékaiban.)
Az úgynevezett mitokondriális DNS révén tudjuk például, hogy az ember nem 25
millió éves a Földön, hanem csak 5 millió éves, s a mi ember-ősünk mintegy 100
000 évvel ezelőtt rajzott csak szét Közép-Afrikából. A Kárpát-medencét birtokba
vevő magyar eleink tehát itt egy hatalmi gócot hoztak létre mind katonai, mind
gazdasági vonatkozásban. Ezt szerették volna a nyugat-európaiak megszüntetni már
a kezdetektől. Ezért vonultak fel 907-ben, s ezért ajánlotta Abd al-Rahman mór (cordovai)
kalifa 955- ben Ottó német királynak, hogy a magyarokat ki kell irtani. Ezért
hirdettek a pápák keresztes hadjáratot a magyarok ellen, a gens detestanda – az
elátkozott nép ellen. Dehungarizálni kell a térséget– mondták ki később a
nagyhatalmak is. A hungarocidium meg is indult: 1848- ban a bácskai Földvár
templomi oltárára kirakott, 37 levágott magyar gyermekfej volt az egyik
legszörnyűbb jelzés. A Turul-nembeli Álmos-Árpád szent dinasztia 29 uralkodója
(819–1301) hiába adott a keresztény világnak 10 magyar szentet, az erős,
bizonyos korokban európai nagyhatalomként működő magyar királyság az ellenszenv,
a gyűlölködő harag tárgyává vált. Ezt fejezte ki a XVIII-XIX. századi álláspont,
hogy tudniillik a magyaroknak nincs helyük Európában. Tisztázatlan az eredetük
és nincs joguk nemhogy Erdélyre, de Magyarországra sem! S mindez 150 évvel
Trianon előtt! Csoda-e, ha 1918/20-ban bekövetkezett nemzeti történelmünk
legnagyobb tragédiája? Meggátolható lett volna a katasztrófa?
Határozott válaszom: igen! Ha a magyarságból nem ölik ki a nemzeti érdeklődést
múltja iránt, ha megmarad a nemzettudata, akkor nem dobja el a fegyvereit
1918-ban. Az első háborút 1918. augusztusában a németek nagy veresége után a
szövetségesek elvesztették,
de a szávai magyar hadsereg érintetlen volt még 1918 októberében is. Ám a
kiegyezés utáni liberális polgári radikálisok (Kunfi Zsigmond, Jászi Oszkár,
Károlyi Mihály, Linder Béla) megmételyezték a magyar ember lelkét s elvették a
múltját. A múltját vesztett ember pedig olyan, mint az emlékezetét vesztett,
gyógyíthatatlan beteg. A történelem minden nép számára hatalmas erő, de csak
akkor hat, ha a nemzettel való azonosulást, a közös sorsot vállaljuk. Csak akkor
vagyok a nemzet tagja, ha minden pillanatban és minden helyzetben vallom és
megélem: ez az én nyelvem, ez az én múltam, ez az én földem, ez az én hitem, ez
az én szent örökségem, a génjeimben őrzött szent hagyományom. S nem szabadna
tűrnünk, hogy idegenlelkű firkászok (Népszabadság 2003. nov. 17.) le merjék írni
büntetlenül: „a csodaszarvas, nemzetbálvány, a fehér paci, miegymás lehetnek
komoly Istenek, de az üdvösség valóságára nézve mindegyikük
csak kár és szemét!” S a Széchenyi- díjjal kitüntetett Spiró Görgy szerint „a
szarból jött magyarok” között csak az ő csoportjukat illeti meg tisztelet. Nagy
költőink tisztán látták a jövendőt, a pusztulás útját s azt is, hogy a magyarság
a katasztrófák nemzete. A XX. század kivégezte Magyarországot, a XXI. század
vajon mit hoz? Marad-e a megfeszített nemzet a keresztfán vagy végre
feltámadunk?
A múltat nem szabad elveszítenünk, nem szabad eladnunk, nem szabad hagynunk
eljelentékteleníteni. Hazug szólamokat terjesztenek a mai mérvadónak hitt
történészek, amikor azt hirdetik: tegyünk úgy, mint Szent István királyék
tettek: szokásainkat, hagyományainkat,
múltunkat, erőszakkal akár, töröljük ki az emlékezetünkből, az őseinkhez fűződő
minden szálat szakítsunk el, mert csak így fogad be bennünket Európa, s most az
Unió. Csak így bocsátják meg nekünk Atillát, Bajánt, Bulcsút és Lélt. A magyar
politikai gondolkodás mindig
történelem-érzékeny volt, csak mostanság nem az. Nem ismerik el a történelmi
jogot, nem ismerik el a nemzetek közötti kulturális különbségeket, s
történetietlen historizálásnak nevezik, ha az igazi történész mind az értelemre,
mind az érzelmekre hatni akar. Márpedig az a historikus, aki csak
részletproblémák pepecselésével tölti az idejét és csak a szaktársainak ír
magvas tanulmányokat, feleslegesen
élt és dolgozott, mert a keze között a történettudomány halott.
Előadás a Magyar Kultúra Alapítvány
székházában megtartott Klebelsberg-napokon.
(2003.)