MP_MORATORIUM
Néhány éve készült egy írás itt az oldalon, ami a CoD sorozat addig megjelent részeinek helyszíneivel foglalkozott. Izgalmas volt látni eredeti fotókon az általunk a játékból ismert épületeket, dombokat, ahogyan ma, a valóságban kinéznek. Aztán eljátszottam a gondolattal, hogy milyen volna szembesülni egy olyan tereppel a játékban, ahol az elmúlt évtized vasárnap délutánjait töltöttük. Valahogy így kezdődött a történet tavaly szeptemberben. Akkor, amikor klánról, utódklánról, de még rendszeres játékról sem volt már igazán szó.
Az említett írásnál még régebben már tettem egy tétova kísérletet a CoD
pályaeditorjával alkotni valamit, de akkor még kevésbé volt tutorialok és
dokumentációk által kivesézve a téma, így hamar alábbhagyott a lelkesedés.
Másrészt a megvalósítandó téma sem tűnt egyszerűnek, egy izometrikus klasszikus,
virtuális lövöldözésre, ezáltal manuális portolásra ítélt térképe lett volna.
Valahol talán még meg is van az a néhány elkészült épület, amit addig (és bizony
azóta is) csupán madártávlatból ismerhetett a játékos-közönség. De vissza a
jelenlegi témához, ami gyakorlatilag az első térképnek ígérkezett, hiszen
befejezett előd az bizony nem volt. Első nekifutásra talán nem is gondoltam
komolyan, hogy ebből lehet valami, minden esetre az első lépések megtörténtek,
méretarányosan elkészült egy fém kézilabdakapu, mögé pedig egy hálótartó vas.
Kezdetlegessége ellenére ígéretesnek tűnt, így egyre-másra kerültek be az
ismerős tárgyak. A környezet egészen felismerhetővé vált, és nagyjából egy
hétnyi szerkesztgetés után elkészült az első render, azaz az editorban látott
forma a játékban is megnyitható, bejárható lett. Ez az első render nagyjából tíz
perc alatt készült el, ami sokat elárul a térkép akkori mennyiségi-minőségi
ismérveiről, hiszen a végső változat, majd' három hónappal később négy óra alatt
konvertálódott a megfelelő formátumúra. Ez az első render tulajdonképpen
nagyvolakban felvázolta azt, amit a következőkben aprólékosan ki kellett
dolgozni. Ahogy haladt előre a téma, tulajdonképpen az első térkép készítése
közben sikerült megtanulni a térképszerkesztés fortélyait, ami ugyan kissé
lelassította a folyamatot, de röviddel az igény után már sikerült is az addig
ismeretlent megvalósítani. Egyszersmind új lehetőségek is feltárulkoztak, így
aztán, bár külsőre sok különbség talán nincs az első render tárgyai és a
végeredmény között, néha két-három de akár négyszer is elkészült ugyanaz a
tárgy, míg elnyerte végleges, optimális formáját.
Noha korábban, furcsa módon egészen múlt szeptemberig itt fociztuk el az időt
vasárnaponként már hosszú évek óta, illetve e sorok lejegyzője maga is nyolc
esztendőn keresztül az almamáter padjait koptatta, talán elvárható, hogy szinte
fejből is tudja, mi hol, mekkora, így megkönnyítve a térkép elkészültét. Hát
szeretném eloszlatni a kételyeket, és a kedves olvasókat (hű, de optimista volt
ez) egy olyan fejtörőre invitálni, amely során saját lakásuk felülnézetét
próbálják meg papírra vetni. Garantáltan probléma lesz a méretekkel, az
arányokkal, ha valóban fejből, a pontos méretek tudta nélkül állnánk neki. Hát
én sem colstokkal, papír-ceruzával vagy fényképezőgéppel járkáltam a helyszínre,
hanem focilabdával. De ez nem mindannyiunkra igaz, pár éve Gen elhozta néhány
futballeseményre vadonatúj digitális fényképezőgépét, amelynek álló és
mozgóképek lettek a végeredményei, elsősorban persze a sporttevékenységet
szándékozott megörökíteni, ám ennek óriási hasznát vettem eme prózai célból,
évekkel később. Aztán persze megboldogult általános oskolás koromból rémlett még
egy évkönyv is, amiben szintén használható képek figyeltek, és korunk technikai
vívmányai közül elképesztően hasznosnak bizonyult a Google Maps műholdas
szolgáltatása, ahol méterre pontosan minden látható. Ezeknek pedig örültem, mert
lustaság - fél egészség, sosem vettem rá magam, hogy fényképezőgéppel a kézben
begyűjtsem magam a megfelelő képanyagokat. Mindezek eredményeként valóban egy
viszonylag pontos kialakítás jött létre.
Egy permetező repülőgép suhan el felettünk két szöglet között, viszonylag
alacsonyan, és valaki benyögi, hogy "stukááák". "Flak leszedné innen?" - "A
négycsövű!" - "Az szaaar...". Na, majd én megmutatom, hogy nem szar, majd ha
egyszer elkészül a map, akkor lehet lődözni repülőgépekre is. Ez volt a nagy
terv, de sajnos ezt sehogyan sem sikerült kivitelezni. Sikerült viszont más
egyebeket, amik egy gyári térképen nincsenek meg. Az egyik ilyen rögtön a
repülőgép átsuhanása, amely azonban már nem permetező, hanem egy kellemes
baritonján megszólaló zuhanóbombázó. A másik az uszoda vize, amibe bele lehet
menni, és a letáborozást megakadályozandó, jól bele is lehet fulladni. Az uszoda
ablakai átlátszóak, kitörhetőek, ezáltal se kint, se bent nincs biztonságban
senki. És, hogy egy kicsit dinamikusabbá tegyük a terepet, a felhők szépen
lassan átvonulnak (köröznek) felettünk. Nem túl nagy horderejű változások, de
együtt talán tesznek valamit a plusz atmoszféráért.
No, a térkép elkészült, de a széleken elég furcsa érzés járkálni, mintha
hiányozna valami: konkrétan a környezet, a házak, a fák a karámon kívül. Bizony,
a játszható terület és a belátható terület nem fedik egymást, ki kell
szélesíteni, illetve le kell zárni a horizontot. Előkerülnek a hosszan elnyúló
négyemeletes panelházak aprólékos (de tényleg) 3D modelljei, és a tízemeletes
monstrumok textúrái, és kitöltik a réseket. Viszont most a karámon belül támad
hiányérzet: ez szinte teljesen nyílt terep, alig van lehetőség rejtőzködésre,
fedezék szinte sehol. A valósághűség és a játszhatóság vékony mesgyéjén
lavírozva néhány extra tárgynak kellett bekerülnie, hogy megtörjék az egyhangú
"sztyeppét", így járművek és fakonténerek adnak kicsit módosult fazont a
környéknek, ami persze továbbra is aréna-jellegű, hasonló forma, mint az
általunk annyira kedvelt Greenberet, Super Stalingrad és társaik, amelyeken
előszeretettel nyúztuk egymást későesténként egy-egy war után. Hasonló célból
készülgetett ez a map is, hiszen DM és TDM módokra alkalmas csupán, már
méreteiből adódóan is, azonban ez idáig (ez is nagyon optimista kifejezés a
jövőre nézve) nem szaladgált rajta egyszerre egynél több játékos, azaz bő fél
évvel az elkészülte után továbbra sincs róla fogalmam, milyen érzés lehet rajta
a móka. Ez kritika volt, srácok :) Nevezett srácok persze megtekintették, de
szintén csak maguk, ám az első reakciók roppant ígéretesen hangzottak. Az "anyááááááád
:D" és a "te elmebeteg vagy :D" kifejezések alapján úgy gondoltam, hogy sikerült
valamit tenni a virtuális lövöldözés esetleges újraélesztése ügyében. Majd
egyszer, talán :)
Nem állt szándékomban a szerkesztésről "naplót" vezetni, sokáig nem is
gondoltam, hogy lesz belőle egyáltalán valami, de mivel nem sikerült közösen
felfedeznünk minden egyes talpalatnyi területét a pályának, néhány megjegyzést
úgy gondoltam, papírra (digitális hasábokra) vetek, természetesen koránt sem
mindet, bízva abban, hogy egyszer még benépesítjük az mp_moratoriumot.
Letöltés:
LINK
Végezetül néhány kép:
Az első render, még meglehetősen kezdetleges állapotokról tanúskodik, de a lényeg már kivehető Októberben helyükre kerülnek a panelházak is. Ősz lévén megvolt az esélye, hogy falevélhullatós, avarszagú, őszi pálya készül. Egy megvilágítás nélküli render, a végső stádium közeli állapotból. Az uszoda térelválasztó elemei itt még görbített félhenger formájúak Minden gyári térképhez tartozik egy felülnézeti, áttekintő térkép. Kicsit kozmetikázva, a gyári betűtípussal, feketefehéren ez szerepel "odabent" Az első töltöképernyő verzió Valahol a pályán előfordul ez az elrendezés. Meg egy raklapnyi doboz Carentanból is. Meg... A végleges töltőképernyő, 1280x1024-ben, minden high-on. Az FPS mint olyan, megszűnt létezni, de állóképként szép. A végső verzióban a napállás az itteni késődélutánról koradélutánira lett áltállítva Szocreál urbánus tájkép: beton, beton és beton, a háttérben pedig beton és néhány "hruscsoba" (panelház) Hosszú az út az átrúgott labdák után Büntet Ő :) |