Önismeret, szabadság.

"Az, aki ismeri önmagát, édes;
már maga, a jelenléte is olyan, mint a méz."
(Osho: Metafizika)




lap tetejére

DR. M. SCOTT PECK

A járatlan út

A szeretet, a hagyományos értékek és a szellemi fejlődés új pszichológiája

Az igazság visszatartása

A hazugságok két alapvető fajtára oszthatók föl: kegyes hazugságokra és kegyetlen hazugságokra. A kegyetlen hazugság az, amelyről tudjuk, hogy hazugság. A kegyes hazugság önmagában nem valótlan, de elhallgatja az igazság lényeges részét. Ami persze nem teszi igazabbá vagy megbocsáthatóbbá, éppoly káros, mint a másik fajta. Az a kormány, amely cenzúrája révén visszatart lényeges tudnivalókat, nem demokratikusabb, mint az a kormány, amely egyszerűen csak hazudik. Az a beteg, aki elhallgatta, hogy bankszámlájáról több pénzt vett ki, mint amennyi volt rajta, s így adósságba verte magát, nem kevésbé gátolta saját lelki fejlődését, mint ha hazudott volna. Sőt, éppen azért, mert kevésbé látszik elítélhetőnek, a kegyes hazugság a hazudozás leggyakoribb formája, s gyakran a károsabb is, mert nehezebb rájönni és szembesülni vele. A kegyes hazugságot a társadalom elfogadhatónak véli, azzal a felkiáltással, hogy "senki sem akarja sérteni mások érzékenységét". Ugyanakkor az emberek panaszkodnak, hogy társas kapcsolataik felszínesek. Ha a szülők kegyes hazugságokkal etetik gyermeküket, ezt többnyire nem csupán elfogadhatónak, de hasznosnak és szeretetük jelének ítélik. Még az olyan házastársak is nehezen viselkednek őszintén gyerekükkel, akik pedig őszinték egymáshoz. Nem közlik vele, hogy marihuánát szívnak, hogy előző este veszekedtek, hogy utálják a nagyszülőket, hogy az orvos szerint egyiküknek vagy mindkettőjüknek pszichoszomati 47 kus rendellenességei vannak, hogy kockázatos pénzügyi vállalkozásba kezdtek; még azt sem közlik, mennyi pénzük van a bankban. Ezt általában azzal magyarázzák, hogy a gyereket óvni szeretnék a felesleges aggodalmaktól. Ez a fajta "óvás" azonban rendszerint felesleges. A gyerekek amúgy is tudják, hogy apuka és anyuka marihuánát szív, hogy veszekedtek az elmúlt éjjel, hogy nem szeretik a nagyszülőket, és hogy apuka üzleti vállalkozása veszteséges. Az efféle titkolózás eredménye nem óvás, hanem megvonás. A gyerekektől megvonják az ilyetén módon egyébként megszerezhető tudást a pénzről, betegségről, kábítószerről, nemi életről, házasságról, szülőkről, nagyszülőkről és általában az emberekről. Ugyancsak megvonják tőlük azt a biztonságérzetet, amelyet e témák nyílt megbeszélése adhatna. Végül pedig a szülők így megvonják gyerekeiktől önmagukat mint az őszinteség és a nyíltság példaképeit, s ehelyett a részleges őszinteség, a tökéletlen nyíltság és a korlátolt bátorság példáiként állnak előttük. Vannak aztán szülők, akik téves, de valós módon akarják óvni gyermekeiket. Másoknál a szó csak frázis, valójában nem akarják, hogy a gyerek beleszóljon az életükbe, hogy megkérdőjelezze felette gyakorolt feltétlen hatalmukat. Gyakorlatilag ezt közlik gyermekeikkel: "Nézzétek, ti maradjatok gyerekek, és a felnőttek gondjait hagyjátok meg nekünk. Lássatok úgy minket, mint erős és szerető gondoskodókat. Ez a felállás mindkettőnknek jó, ezért ne kezdjétek ki. így mi erősnek érezhetjük magunkat, ti pedig biztonságban, s mindenkinek könnyebb így, mint ha túlságosan mélyen vizsgálgatnánk ezeket a dolgokat." Mindazonáltal valódi konfliktushelyzet is előállhat, ha az óvás vágya összeütközésbe kerül az őszinteség vágyával. Jó házasságban élő szülők is foglalkozhatnak olykor a válás gondolatával, de úgy érzik, felesleges terhet rónának a gyerekekre, ha ezt a gondolatot eldöntetlen formájában megosztanák velük. A gyerek biztonságérzete szempontjából a válás gondolata roppant fenyegető - legtöbbjük nem is igen lát emögött semmiféle perspektívát. A gondolat még puszta lehetőségként is fenyegető. Ha azonban a szülők házassága nyilvánvalóan összeomlóban van, a gyerek fog101
lalkozni fog válásuk gondolatával, akár beszélnek róla, akár nem. Alapjában jó házasság esetén viszont valóban felesleges lenne így szólni a gyerekhez: "Apád és én tegnap arról beszéltünk, hogy talán elválunk, de nem gondoljuk igazán komolyan." Ugyanígy a pszichiáterek is gyakran visszatartják egyes gondolataikat, és nem osztják meg betegükkel, főleg a pszichoterápia első szakaszában, mert ügy érzik, hogy a beteg még nem tudná feldolgozni őket. Pszichiátriai képzésem első évében egy beteg a negyedik foglalkozáson elmesélte egyik álmát, amely nyilvánvalóan utalt arra, hogy homoszexualitással kapcsolatos félelmeket táplál. Mivel remek terapeutának akartam mutatkozni, így szóltam hozzá: "Az ön álma világosan mutatja, hogy attól fél, esetleg homoszexuális." A beteg láthatóan megrémült, és a következő három foglalkozáson nem jelent meg. Sok munkámba került - és nem kevés szerencse is kellett hozzá -, hogy rávegyem a terápia folytatására. Újabb húsz foglalkozás után elköltözött a környékről, üzleti okoknál fogva. A foglalkozások nagymértékben javára voltak, bár a homoszexualitás témája többet nem vetődött föl. Az, hogy tudat alatt foglalkoztatta a kérdés, még egyáltalán nem jelentette azt, hogy tudatosan is kész foglalkozni vele. Azáltal, hogy hebehurgya módon kikottyantottam megfigyelésemet, erősen kárára volt, és csaknem elveszett - nemcsak az én betegemként - a pszichoterápia számára. A kimondandó és visszatartandó vélemények megkülönböztetése az üzleti és a politikai életben is fontos. Ha valaki mindig és mindennel kapcsolatban közli véleményét, főnöke engedetlennek fogja tartani, az igazgatóság pedig veszélyesnek az intézményre nézve. Híre kelne, hogy összeférhetetlen, s aligha remélhetne komolyabb előmenetelt. Ha valaki hatékony részévé akar válni egy szervezetnek, akkor nem kerülheti el, hogy "szervezeti emberré" váljon véleményében, óvatossá, egyéniségét időnként fel kell oldania a közösség identitásában. Ugyanakkor, ha valaki hatékonysága mértékét csak abban látja, hogy mennyire tud a szervezet részévé válni, mennyire csak olyan véleményének ad hangot, amely semmiképpen sem zavarja meg a szervezet életét, 49 az teljesen elveszíti személyes integritását, és kizárólag "szervezeti emberré" válik. Aki egy nagyvállalat vezetői állására tör, kötéltáncot jár, a két véglet közötti keskeny, ingó úton egyensúlyozik, ami csak keveseknek sikerül. Az életben tehát számos alkalommal el kell nyomnunk véleményünket, érzelmeinket, gondolatainkat, még tudásunk kifejezésének vágyát is. Milyen szabályhoz tarthatja akkor magát az, aki ragaszkodik az igazsághoz? Először is: sohasem szabad valótlant állítani. Másfelől: észben kell tartani, hogy az igazság elhallgatása lehetőség szerint mindig hazugság, s így mindig komoly erkölcsi megfontolást igényel. Harmadszor: fontos, hogy ha az ember úgy dönt, elhallgat valamit, ezt sohase személyes érdekből, hatalomvágyból tegye, ne azért, hogy elkerülje térképe átrajzolását. Negyedszer: az igazság visszatartásának döntését mindig arra a felismerésre kell alapozni, amire annak a személynek van szüksége, akitől visszatartjuk az igazságot. Ötödször: más szükségleteinek a felmérése rendkívül összetett és felelősségteljes folyamat, amelyet csak akkor végezhetünk el bölcsen, ha szeretet él bennünk az érintett fél iránt. Hatodszor: más ember szükségleteinek a felmérésében elsőrendű annak a megítélése, hogy az érintett személy milyen mértékben tudja az igazságot felhasználni saját lelki fejlődésében, s szem előtt kell tartanunk, hogy az emberek ezt a képességet többnyire nem jelentősége szerint értékelik. Mindez óriási feladatnak látszik, amelyet talán még senki sem tudott tökéletesen megoldani; soha nem szűnő kolonc ez. S valóban, az önfegyelem véget nem érő folyamat, ezért van az, hogy a legtöbb ember tökéletlen nyíltsággal és őszinteséggel éli életét, magát és térképét elrejtve a világ elől. Az őszintén és nyíltan leélt élet előnyei azonban fölérnek a megpróbáltatásokkal. A nyílt ember fejlődik. A nyílt ember sokkal mélyebb kapcsolatok megteremtésére és fenntartására képes, mint az, aki bezárkózik. Mivel sohasem állítanak valótlant, biztonságot találnak abban az érzésben, hogy a maguk részéről nem járultak hozzá a világ zavartságához, ellenkezőleg, szerepük a megvilágítás és a tisztázás volt. 101
Teljes szabadságukban áll a létezés. Nem kell rejtőzködniük. Nem kell a kertek alatt elosonva létezniük. Nem kell régi hazugságaik leplezésére új hazugságokat kieszelniük. Nem kell erejüket pózaik fenntartására vagy nyomaik eltüntetésére vesztegetniük. Végül rájönnek, hogy az őszinteség még mindig kisebb erőfeszítést kíván, mint a titkolódzás. Minél őszintébb valaki, annál könynyebb továbbra is őszintének maradnia, mint ahogyan minél több hazugságot mond valaki, annál több hazugságra van szüksége. Aki nyílt, az természetesen élhet nyíltan, s mert ezzel bátorságát állandóan próbára teszi, megszabadul a félelemtől.

 

sery68 - Főoldal.