Önismeret, szabadság.

"Az, aki ismeri önmagát, édes;
már maga, a jelenléte is olyan, mint a méz."
(Osho: Metafizika)




lap tetejére

DR. M. SCOTT PECK

A járatlan út

A szeretet, a hagyományos értékek és a szellemi fejlődés új pszichológiája

További megjegyzések az én határairól

Miután kijelentettem, hogy a szerelem illúzió, amelynek igen kevés köze van az igazi szeretethez, most némiképp visszakozva megjegyzem, hogy a kettő mégis igen közel áll egymáshoz. A két érzelem összekeverése éppen azért olyan gyakori, mert egy szemernyi igazság is van benne. A valódi szeretet is módosítja az én határait, kiterjeszti azokat. Amikor az én határait a szeretet révén kiterjesztjük, mintegy a 75 szeretett lény felé nyúlunk, mert lelki fejlődését szívünkön viseljük. Ehhez előbb meg kell szeretnünk őt, azaz vonzalmat kell éreznünk iránta, egy saját énünk határán kívül eső egyéniség iránt. A pszichiátria ezt a folyamatot katheximek (tárgymegszállásnak) nevezi. Amikor egy énünkön kívül eső lényt "kathektálunk", pszichológiai értelemben megalkotjuk magunkban léinye belső reprezentációját. Vegyünk például egy embert, akinek kedvenc időtöltése a kertészkedés, ami kellemes és időigényes foglalatosság. "Szereti" a kertészkedést. Kertje sokat jelent számára. Ez az ember "kathektálta" kertjét. Olyannyira vonzónak találja, annyi energiát hajlandó belefektetni, olyannyira elkötelezte magát kertje mellett, hogy vasárnaponként korán reggel kiugrik az ágyból, hogy a kertbe siessen, nem hajlandó elutazni és kertjét magára hagyni, még feleségét is elhanyagolja. A kathexis folyamatában, növényeiről és virágairól gondoskodván sokat tanul. Sokat tanul a kertészkedéstől, a földről, a műtrágyákról, a gyomlálástól, a metszéstől. S töviről hegyire ismeri saját kertjét, történetét, növényeit, a palánták és virágok helyét, a fölmerülő gondokat, még kertje jövőjét is ismeri. Jóllehet a kert tudatán kívül létezik, a kathexis révén tudatán belül is létezővé vált. A kert ismerete s amit számára jelent, személyiségének részévé vált. Magába fogadta a kertet, s ezzel kiterjesztette énje határait. A megszeretett személyeken és jelenségeken keresztül lassan, fokozatosan így terjesztjük ki énünket az évek során, a külső világ részleteinek befogadásával. így minél többet fogadunk be a külső világból, minél többet szeretünk, annál elmosódottabbá válik a határ az én és a külvilág között: azonosulunk a világgal. A folyamat révén pedig egyre áthatóbban tapasztaljuk azt az eksztázist, amely egyébként a szerelem következtében átmenetileg leomlott én-határok velejárója. A különbség csak annyi, hogy amíg a szerelemben a határok feloldódása átmeneti és illuzórikus, s egyetlen személyre vonatkozik, addig az utóbbi esetben állandó és valós. Az egész világgal létrehozható a "misztikus egyesülés". Az eksztázis talán kevésbé drámai, mint a szerelem esetében, de sokkal tartósabb és kielégítőbb. A szerelem meg 101
jelenésekor fellépő csúcs-élmény és az Abraham Maslow által fennsík-élménynek nevezett érzés* eltéréséről van itt szó. A ma gasság-élmény nem pillanatnyi élmény: örökre megmarad. Nyilvánvaló és általánosan elfogadott nézet, hogy a nemi érintkezés és a szerelem, bár gyakran járnak együtt, gyakran külön is válnak, hiszen alapjában véve különböző jelenségek. A szeretkezésnek önmagában véve semmi köze a szeretethez. Mindazonáltal a nemi érintkezésnek, különös tekintettel az orgazmusra - még önkielégítés esetén is -, egyfajta eksztázis a velejárója, valamint az én határainak egyfajta összeomlása. Ez az oka annak, hogy az élvezet pillanatában esetleg szerelmet vallunk egy prostituáltnak, aki iránt fikarcnyi érzelmet, szeretetet vagy gyengédséget sem érzünk egy perccel később, amikor hirtelen helyreállnak az én határai. Ez nem azt jelenti, hogy a kielégülés élménye nem fokozott a szeretett partner esetében, mert az. De még ekkor is csak egy pillanatig tart az élvezet. Ebben a pillanatban elveszíthetjük ugyan énünket, kieshetünk időből és térből, elfeledhetjük önmagunkat stb. De csak egy pillanatra. Az imént a "misztikus egyesülés" kifejezést használtam. A miszticizmus lényege az a hit, hogy a valóság egy. A misztikusok azt tartják, hogy téves a valóságnak az a közkeletű felfogása, mely szerint a világban fellelhető jelenségek, csillagok, bolygók, fák, madarak, házak s jómagunk egymástól elhatárolt jelenségek. A hinduk és a buddhisták ezt a téves felfogást a maya névvel illetik. Azt tartják, hogy az én határainak feladása révén tapasztalható a valóság egysége, s nem tapasztalható az egység mindaddig, amíg az ember saját magát elhatárolt egységnek tekinti. A buddhisták ezért gyakran állítják, hogy a csecsemő - én-határainak kifejlődése előtt - helyesen látja a világot, míg a felnőtt már nem. Vannak misztikusok, akik odáig mennek, hogy szerintük a megvilágosodáshoz a csecsemőkoréhoz hasonló regresszió vezet. Ez azonban veszélyesen csábító tanítás lehet azon pubertás- vagy ^Abraham Maslow: Religions, values, and peak-experiences. New York, Viking Press, 1970. Előszó. 77 kora felnőttkorban lévők számára, akik nem szívesen vállalják föl a felnőttkor számukra ijesztő felelősségét. "Semmi szükség arra, hogy mindezen keresztülmenjek" - gondolják. "Föladom felnőtt voltomat, és szentté válok." Sajnos, ezen az úton inkább a skizofréniához, mint a szent élethez jutnak el. A legtöbb misztikus azonban maga is tisztában van azzal, hogy csak az adható föl, ami már megvan. Lehetséges, hogy az én határaival még nem rendelkező csecsemő közelebb van a valósághoz, mint szülei, de nélkülük életképtelen, bölcsességét pedig nem tudja közölni. A szent élethez csak a felnőttkoron áthaladva juthat el az ember. Az én határainak előbb meg kell keményedniük, hogy aztán ismét lágyabbá lehessenek. Az énnek előbb ki kell alakulnia, mielőtt felülemelkedhetne rajta az ember. Az utat nem lehet levághi. Az én-t meg kell találni, hogy el lehessen veszíteni. A nirvána egy pillanatra fölvillanhat a szerelemben, az orgazmusban vagy bizonyos hallucinogén szerek hatása alatt, de nem marad a miénk. E könyvnek egyik alaptétele, hogy a maradandó megvilágosodást, a nirvánát csak a valódi szeretet állandó gyakorlása révén érhetjük el. Összefoglalásként tehát megállapítható, hogy az én határainak a szerelemmel vagy a nemi érintkezéssel- járó átmeneti feloldódása egyfelől olyan kapcsolatokat teremthet , amelyekben később lehetőség nyílik az igazi szeretet gyakorlására, másfelől pedig kóstolót adhat abból a maradandó misztikus eksztázisból, amelyet a valódi szeretet egy életen át történő gyakorlása eredményezhet. Mint ilyen, a szerelem maga nem szeretet, de szerves része a szeretet nagy és titokzatos rendszerének.

 

sery68 - Főoldal.