
DR. M. SCOTT PECK
A járatlan út
A szeretet, a hagyományos értékek és a szellemi fejlődés új pszichológiája
Függőség
A szeretettel kapcsolatos téveszmék második leggyakoribb fajtája
az a hit, hogy a függőség azonos a szeretettel. Ezzel a téveszmével
naponta találkoznak a pszichiáterek. Legélesebben azok
esetében tapasztalható, akik öngyilkossággal fenyegetőznek,
101
vagy teljes depresszióba süllyednek, mert élettársuk elhagyta
őket. A beteg ilyenkor így fejezi ki magát: "Nem akarok élni, nem
élhetek férjem (feleségem, barátom, barátnőm) nélkül, annyira
szeretem." S ha így válaszolok, mint ahogyan gyakorta teszem:
"Téved, nem szereti férjét (feleségét, barátját, barátnőjét)." A beteg
dühösen mondja: "Hogy érti ezt? Hiszen most mondtam,
hogy nem tudok nélküle élni." Ilyenkor megpróbálom megmagyarázni
a dolgot: "Ön nem szeret, hanem parazita. Akinek az
életben maradáshoz elengedhetetlen egy másik lény, az parazitaként
élősködik a másikon. A kapcsolatból hiányzik a szabad elhatározás,
hiányzik a szabadság. Az együttlét szükségszerűség és
nem szeretet eredménye. A szeretet elhatározás kérdése, nem.
mint érzelem, hanem abban az értelemben, hogy két ember akkor
szereti egymást, ha képesek az önálló életre, de saját elhatározásukból
együtt élnek."
Meghatározásom szerint a függőség állapota az, amikor valaki
képtelen egészségesen létezni anélkül, hogy másvalaki iránta
táplált érzelmeinek állandó biztonságát érezné. Fizikailag egészséges
felnőtt ember esetében a függőség mindig patologikus jelenség,
mindig valamilyen elmebeli betegség vagy fogyatékosság
megnyilvánulása. Ezt az állapotot azonban meg kell különböztetnünk
a közönséges függőségi vágyaktól, amelyek mindannyiunkban
jelen vannak. Bármilyen érett, erős és felnőtt is az ember,
mindenkiben ott lappang az a vágy, hogy időnként gondját
viseljék, ajnározzák, babusgassák. Egészséges emberben azonban
nem uralkodóak ezek az érzések. A függőség állapota ott
kezdődik, ahol a függőség vágya nem egy vágy a sok közül, hanem
életünk kizárólagos irányítójává válik. Ezt nevezik szaknyelven
passzív függőségi személyiségzavarnak, s talán ez a leggyakoribb
pszichés rendellenesség.
Az ebben a betegségben szenvedő emberek olyan mániákusan
igénylik a szeretetet, hogy nekik maguknak már nincs is erejük
szeretni. Mint az éhező, aki minden adódó alkalommal ételt szerez,
de ő maga nem tud adni senkinek. Mintha feneketlen mélység
tátongana bennük, amelyet sohasem lehet feltölteni. Mindig
78
hiányérzetük van. A magányt nagyon rosszul viselik. Nincsen független
én-képük, s magukat csak viszonyulásaikban tudják meghatározni.
Egy rendkívül deprimált, harmincéves nyomdász keresett
fel három nappal azután, hogy felesége elhagyta, s magával
vitte két gyermeküket is. Az asszony előzőleg már háromszor fenyegette
meg azzal, hogy elhagyja, mert semmi figyelmet sem
szentel neki. A férfi azonban minden egyes alkalommal kiengesztelte,
s megígérte, hogy változtatni fog viselkedésén. A változás
azonban sohasem tartott tovább egy napnál, s most az aszszony
valóban beváltotta fenyegetését. A férfi két éjjel nem aludt,
remegett az izgalomtól, arcán csorogtak a könnyek, és komolyan
foglalkozott az öngyilkosság gondolatával. Sírva mondta: "Nem
élhetek a családom nélkül! Annyira szeretem őket."
"Nem értem a dolgot" - mondtam. "Ön az előbb elmondta,
hogy felesége panaszai lényegében helytállóak voltak, hogy ön
sohasem tett semmit az asszonyért, akkor járt haza, amikor kedve
tartotta, az asszony nem érdekelte, sem érzelmileg, sem érzékileg,
a gyerekekkel hószámra nem beszélt, neln játszott velük,
soha sehová nem vitte el őket. Családja egyetlen tagjával sem állt
semmiféle kapcsolatban, ezért nem értem, miért deprimálja enynyire
soha nem létező kapcsolatok elvesztése."
"Hát nem érti?" - kérdezte. "Semmi sem vagyok így. Semmi.
Nincs feleségem. Nincsenek gyerekeim. Nem tudom, ki vagyok.
Lehet, hogy nem törődtem velük, de biztosan szeretem őket.
Nélkülük semmi vagyok."
Súlyos depressziót eredményezett, hogy elvesztette azt a sze
mélyiséget, melyet a család biztosított számára. Két nappal ké
sőbbre újabb foglalkozást beszéltünk meg. Sok javulást nem re
méltem. De két nappal később vidáman és felszabadultan lépett
be a rendelőmbe, és kijelentette, hogy minden a legnagyobb rend
ben van.
"Visszajött a családja?" - kérdeztem.
"Nem - mondta boldogan -, nem is hallottam felőlük, amióta
tegnapelőtt itt voltam. De találkoztam egy lánnyal a bárban. Azt
mondta, hogy nagyon tetszem neki. Ő is külön él, akárcsak én.
81 101
Ma este újra találkozunk. Végre ismét embernek érzem magam.
Azt hiszem, nem kell többet foglalkozásra jönnöm."
Ez a gyors váltás jellemző a passzívan függő személyiségekre.
Mindegy, kitől függnek, a lfnyeg csak az, hogy legyen valaki,
akitől függhetnek. Mindegy, milyen én-képet kapnak a másiktól,
csak legyen valaki, aki megadja nekik. így kapcsolataik roppant
sekélyesek, bár látszatra éppen hogy drámai feszültséggel telítettek.
Mivel a bennük lakó ürességet mindenáron csillapítani akarják,
a legkisebb késedelmet sem tűrik el, rögtön szert tesznek
valakire. Volt egy betegem, fiatal, gyönyörű és sok tekintetben
egészséges, rendkívül intelligens nő, aki tizenhét és huszonegy
éves kora között nemi kapcsolatok végjelen sorozatába bonyolódott,
s kivétel nélkül magánál alacsonyabb intelligenciájú partnerekkel.
Egyik elfuserált alaktól a másikhoz rohant. Végül kiderült,
hogy alapjában véve türelmetlen volt, nem tudta kivárni,
amíg magához illő emberre akad, s még arra is alkalmatlan volt,
hogy a rendelkezésre álló férfiak közül helyesen válasszon. Egy
kapcsolat befejezését követően nem telt el huszonnégy óra, s fölszedte
az első férfit, akivel a bárban összeakadt, s a következő
foglalkozásra már az illető dicséretét zengve érkezett. "Tudom,
hogy nincs állása, és sokat iszik - mondta -, de alapjában véve
nagyon tehetséges ember, és igazán szeret engem. Tudom, hogy
ez a kapcsolat össze fog jönni."
Soha nem jött össze, nem csupán azért, mert rosszul választott,
hanem azért is, mert egyre inkább ráakaszkodott a férfira, szeretetének
egyre több bizonyságát követelte, állandóan vele akart
lenni, nem viselte el, hogy egyedül maradjon. Közölte a férfival,
hogy nem tud nélküle akár csak egy percig is létezni, mert annyira
szereti. A férfi egyre nehezebben viselte el az állandó és állandóan
intenzív együttlétet, mígnem sor került egy vad összetűzésre,
elváltak, s másnap kezdődött az egész elölről, más férfival.
Csak háromévi terápia hozott változást; ennyi idő kellett hozzá,
hogy a nő fölismerje saját intelligenciáját és egyéb értékeit, s
megkülönböztesse üresség- és éhségérzetét a valódi szeretetérzéstől.
Ráébredt, hogy ürességérzete miképpen sodorja hozzá
méltatlan, káros kapcsolatokba, és megértette, hogy fokozottabb
önfegyelmet kell gyakorolnia, ha valóban sikeres kapcsolatra
vágyik.
Az iménti diagnózisban a passzív szó azért kapcsolódott össze
a függőség szóval, mert az ebben a rendellenességben szenvedő
emberek mindig azt nézik, hogy más mit tehet értük, és sohasem
azt, mit tehetnek ők maguk magukért. Egyszer öt passzívan dependens
beteg csoportterápiás foglalkozásán föltettem a kérdést,
hogyan képzelik el az életüket öt év múlva. Ilyen vagy olyan formában
mindegyikük azt válaszolta, hogy azt reméli, olyan házasságban
fog élni, amelyben élettársa igazán szereti. Egyik sem
említett, még véletlenül sem, egy komoly állást, művészi teljesítményt,
a közösség segítését, vagy akár azt, hogy gyerekei legyenek,
s szeresse őket. Álmodozásuknak a saját erőfeszítés nem
volt része, csak az, hogy őket szeressék. Mint másoknak is annyiszor,
nekik is megmondtam a véleményemet: "Ha az a céljuk,
hogy szeressék önöket, nem fogják elérni. Az embert csak akkor
szerethetik, ha méltó a szeretetre, s mindaddig nem lehet az,
amíg egyetlen célja, hogy szeressék." Ami persze nem jelenti azt,
hogy a passzívan függő vagy dependens emberek sohasem tesznek
másokért semmit. Ám indítékuk végül mindig az, hogy ezzel
az illetőt magukhoz láncolják, és biztosítsák szeretetét. Ha tettük
révén nem remélhetnek szeretetet, nehezen szánják el magukat
a cselekvésre. A csoport minden egyes tagja roppant megterhelőnek
találta az afféle cselekedeteket, mint saját házat venni,
ahol nem szüleivel lakik, állást keresni, és otthagyni a régi munkahelyet,
bármilyen kevéssé is elégítette ki őket, de még attól is
húzódoztak, hogy valami elfoglaltságot találjanak maguknak.
A házasságban általában megoszlanak a feladatok a házastársak
között. Rendszerint az asszony főz, takarít és vásárol be, ő
gondoskodik a gyerekekről; a férfi pénzkereső állást vállal, rendezi
a pénzügyeket, lenyírja a füvet, és megjavítja a megjavítandókat.
Egészséges házasságban a szerepek időnként ösztönösen
felcserélődnek. A férfi főz néhanapján, vagy heti egy napot a
gyerekekkel tölt, meglepetésként kitakarít; az asszony talán fél
83
napos állást vállal, férje születésnapján lenyírja a füvet, vagy egy
évre magára vállalja a különböző számlák befizetését stb. A házastársak
gyakran úgy érzik, hogy az efféle szerepcsere változatosságot
hoz kapcsolatukba. Még ennél is fontosabb (bár talán
nem tudatosan), hogy ilyen módon a felek csökkentik egymással
szembeni függőségüket. Bizonyos értelemben így tanulják
meg az életképességet arra az esetre, ha egyikük vagy másikuk
meghalna, vagy ha a kapcsolat véget érne. A passzívan függő
ember számára azonban társának elvesztése olyan rémisztő lehetőség,
hogy képtelen erre fölkészülni, vagy akár elviselni egy
olyan folyamatot, mely társának függőségét csökkenthetné. Következésképpen
házasságuknak egyik jellemzője, hogy a szerepek
nem felcserélhetőek, s hogy kölcsönös függőségüket inkább
növelni, mint csökkenteni akarják, hogy házasságuk egyre inkább
olyan csapdához hasonlítson, amelyből nincsen menekvés,
így az általuk szeretetnek nevezett függőség nevében következetesen
nyirbálják a másik szabadságát. E folyamat részeként az is
előfordul, hogy egy passzívan dependens házastárs "elfeledi" házasságkötése
előtt szerzett tudását. Gyakori példa erre az a feleség,
aki nem tud vezetni. Persze az is előfordul, hogy nem is tudott,
de gyakoribb eset, hogy egy apró koccanás miatt "fóbia"
alakul ki benne nem sokkal a házasságkötés után, és soha többé
nem ül volánhoz. Amerikában igen gyakori, hogy az emberek
kertvárosi lakónegyedekben laknak, ahonnan autó nélkül
nemhogy a városba, de még bevásárolni sem lehet menni. így a
vezetni "nem tudó" asszony teljesen függő helyzetbe kerül férjével
szemben. Vagy a férfinak kell állandóan bevásárolnia, vagy
furikáznia kell feleségét. Mivel ez a helyzet mindkét fél függőségi
igényeit kielégíti, szinte sohasem merül fel megoldandó problémaként.
Egy egyébként roppant értelmes bankárnak egy ízben
fölvetettem, hogy felesége, aki negyvenhat éves korában hirtelen
félni kezdett az autóvezetéstől, esetleg fölkereshetne engem mint
pszichiátert, a bankár így válaszolt: "Ó, nem! Az orvos szerint ez
a klimax következménye, azzal pedig nemigen tudunk csinálni
semmit." A férfi biztos lehetett benne, hogy felesége nem fogja
101
megcsalni vagy elhagyni, mert munkája után mindig ő vitte
bevásárolni, vagy a gyerekeket szállította valahová, máskor pedig
- autó és vezetési képesség híján - ki sem tudott mozdulni
otthonról. Az ilyen viselkedés révén a passzívan függő házasságok
maradandóságát és biztonságát el lehet érni, de a kapcsolat
mégsem nevezhető egészségesnek vagy valóban szeretetteljesnek,
mert a biztonságnak a szabadság látja kárát, s a kapcsolat
alanyai visszamaradnak a lelki fejlődésben. Újra és újra elmondjuk,
hogy jó házasság csak két erős és független ember között lehetséges.
A passzív dependencia végső oka a szeretet hiánya. A belső
üresség érzete közvetlen eredménye annak, hogy a passzívan
dependens emberek szülei nem elégítették ki szeretetigényüket
gyermekkorukban. Az első részben említettem, hogy azok a gyerekek,
akik szüleiktől szeretetet és törődést kapnak, azzal a mély
biztonságérzettel lépnek az életbe, hogy értékes és szeretetre
méltó emberek, akiket mindaddig szeretni és értékelni is fognak,
míg hűek maradnak önmagukhoz. Akit gyermekkorában nem
szerettek eléggé, nélkülözi ezt a mély biztonságérzetet. Mélyen
bizonytalan, úgy érzi, hogy amit kap, az mindig kevés, a világ kiszámíthatatlan
és érzelmekben fukar, ő pfcdig nem különösebben
értékes vagy szeretetre méltó. Aligha csoda tehát, hogy ott
marják el a szeretetet, ahol csak lehet, s olyan elkeseredetten ragaszkodnak
hozzá, hogy kapcsolatuk szükségképpen fondorlatos,
ügyeskedő lesz, s ezért végső soron lehetetlenné teszi azt a
szeretetet, amire pedig olyan nagy szükségük van. Ugyancsak
említettem, hogy a szeretet és az önfegyelem karöltve járnak, s
hogy azok a szülők, akik nem adnak gyermekeiknek elegendő
szeretetet, rendszerint az önfegyelem képességével sem ruházzák
fel őket. A passzívan dependens betegek túlzó függősége
csak elsőrendű kórisméje személyiségzavaruknak. Hiányzik be-
lőlük az önfegyelem is. Az elégedettséget képtelenek késleltetni.
Kapcsolatuk megőrzésének elkeseredett vágyában sutba dobják
az őszinteséget. Túlhaladott kapcsolatukhoz foggal-körömmel ragaszkodnak,
pedig már régen föl kellett volna adniuk. Önmaguk
85
iránt nem táplálnak semmiféle felelősségérzetet. Saját boldogságukat
és megelégedettségüket másoktól, gyakran saját gyermekeiktől
várják, s ha éppen nem boldogok, másokat hibáztatnak
érte. Ezért mindig mérgesek, mindig úgy érzik, hogy
mások cserbenhagyták őket, jóllehet valójában ezek a "mások"
nem is tehetik őket boldoggá. Van egy kollégám, aki többnyire
ezt mondja a betegeinek: "Nézze, a legrosszabb, amit magával
tehet, az az, ha függő viszonyba kerül egy másik embertől. Még
az is jobb, ha rákap a heroin élvezetére. Amíg van heroin, boldog
lesz. De ha egy másik embertől várja a boldogságot, örökre
boldogtalan marad." Ami azt illeti, az sem véletlen, hogy a paszszívan
dependens emberek körében a függőség mellett a kábítószer-
élvezet vagy az alkoholizmus a leggyakoribb rendellenesség.
Ők a "hozzászokó" emberek. Elsősorban embereknek válnak
rabjaiul, s ha ember nem akad a horogra, helyette gyakran
fordulnak a bütyköshöz, az injekciós tűhöz vagy a hallucinogén
tablettához.
Összefoglalásképpen: a függőség szeretetnek tűnik föl, mert a
függőségben szenvedő ember kétségbeesetten ragaszkodik társához.
Valójában persze ez nem szeretet, hanem az ellentéte. A
szeretet gyermekkori hiányában leli eredetét, és kudarcra kárhoztat.
Kapni akar, nem adni. Infantilizmust, nem fejlődést eredményez.
Nem felszabadít, hanem csapdába ejt és megköt. Kapcsolatokat
és embereket egyaránt tönkretesz.