
DR. M. SCOTT PECK
A járatlan út
A szeretet, a hagyományos értékek és a szellemi fejlődés új pszichológiája
A figyelem munkája
Miután megvizsgáltuk néhány példáját a nem valódi szeretetnek,
vizsgáljuk meg néhány példáját a valódi szeretetnek is. E rész előszavában
megemlítettük, hogy a szeretethez az erőfeszítés is hozzátartozik.
Az erőfeszítés pedig a tehetetlenség, a lustaság vagy a
félelem ellenében és ellenére történik. Ezt nevezzük munkának,
a félelem esetében pedig bátorságnak. A szeretet tehát a munka,
illetve a bátorság egyik formája. Pontosabban olyan munka vagy
bátorság, amely önmagunk vagy más lelki fejlődésének érdekében
nyilvánul meg. A munka vagy bátorság azonban más célt is
szolgálhat, ezért önmagában még egyik sem szeretet, míg a szeretet
mindig munka, illetve bátorság, amennyiben erőfeszítést kíván.
Ha egy tettnek sem a munkához, sem a bátorsághoz nincs
köze, nem is szeretet. Kivétel nincs.
101
A szeretet első formája a figyelem. Ha szeretünk valakit, fejlődését
figyelemmel kísérjük. Ha önmagunkat szeretjük, önmagunknak
is figyelmet szentelünk. A figyelem feltételezi azt is, hogy félretesszük
más elfoglaltságainkat, és tettre serkentjük tudatunkat.
A figyelem is akaratlagos cselekvés, a tunyaságot gyűri le. Ahogy
Rollo May mondja: "Amikor az akaratot a modern pszichoanalízis
minden eszközével megvizsgáljuk, azt látjuk, hogy az akarat
székhelye a figyelem, illetve annak hiánya. Az akarat gyakorlása
valójában a figyelem gyakorlása; erőfeszítés a tudat tisztán tartására,
azaz a figyelem összpontosítására."
A figyelem gyakorlásának legfontosabb és leggyakoribb formája
a meghallgatás. Rengeteg időt töltünk el azzal, hogy másokat
hallgatunk, s az idő nagy részét elpocsékoljuk, mert rosszul
hallgatjuk őket. Egy munkapszichológus kolléga mutatott rá egyszer
arra, hogy az iskolában tanított tárgyak elsajátíttatására fordított
idő fordított arányban áll e tárgyak későbbi fölhasználásával.
Egy vállalati igazgató napjában egy órát tölt olvasással, kettőt
beszéddel, nyolcat figyeléssel. Az iskolában tengernyi időt
töltenek azzal, hogy a gyerekeket megtanítsák olvasni, de arra
alig fordítanak időt, hogy megtanítsák őket beszélni, arra pedig
nem is gondolnak, hogy hallgatni tanítsák meg a nebulókat. Nem
hiszem, hogy az iskolában minden tantárgy tanítására pontosan
olyan arányban kellene időt szentelni, mint amilyén arányban arra
a tárgyra az életben szükség lesz, de azt igenis hiszem, hogy
bölcs dolog lenne, ha a gyerekeket odafigyelni is megtanítanák.
Nem azért, hogy ez könnyű legyen, ellenkezőleg, hogy fölismerjék:
milyen nehéz feladat hallgatni és figyelni. A meghallgatás a
figyelem gyakorlásának egyik formája, s ezért kemény munka. A
legtöbb ember nem tud figyelmesen hallgatni, mert nincs tisztában
e cselekvés természetével, vagy pedig nem hajlandó ráfordítani
a kellő erőfeszítést.
Nemrégiben meghallgattam egy híres ember előadását a pszi
chológia és a vallás kapcsolatáról. Mivel valamennyire járatos va
gyok a témában, fölismertem az előadóban a nagy tudóst. Meg
éreztem azt a nagyfokú szeretetet is, ahogy mindenféle példák
98
segítségével próbálta megértetni hallgatóságával a bonyolult és
elvont koncepciókat. Ezért minden erőmmel figyeltem. A légkondicionált
előadóteremben másfél órán át folyt rólam a víz az
erőfeszítéstől. Az előadás végére megfájdult a fejem, nyakizmaim
megmerevedtek. Teljesen kimerültem. Bár becslésem szerint
a nagy ember gondolatainak csupán a felét értettem meg, így is
elámultam azon, mennyi mindent tanultam tőle. Az előadás után
a kávézóban a kultúrára éhes intellektuelek megjegyzéseit hallgattam.
Jószerivel mind csalódottak voltak. Az előadó hírneve
alapján többet vártak. Nehezen követhetőnek és zavarosnak
érezték az előadást. Nem volt olyan lebilincselő előadó, mint remélték
- mondogatták. Egy asszony helyeslő főbólintásokat váltott
ki ezzel a megjegyzésével: "Végeredményben nem mondott
semmit."
Én azonban sokat meghallottam abból, amit a nagy ember
mondott, mert hajlandó voltam odafigyelni. Egyfelől azért, mert
fölismertem nagyságát, másfelől pedig azért, mert olyannyira érdekelt
a téma, hogy saját lelki fejlődésem érdekében azon vol-
tam, hogy minél többet felfogjak abból, amit mond. Figyelmem
a szeretet cselekedete volt. Szerettem ezt az embert, mert figyelemre
méltó, értékes embernek éreztem, és szerettem magamat,
amiért fejlődésem érdekében képes vagyok rá figyelni. Mivel ebben
a helyzetben ő volt a tanító, és én a tanuló, ő adott, és én
kaptam, szeretetem elsősorban magamra irányult, indítéka az
volt, hogy mit kaphatok kapcsolatunkban, s nem az, hogy mit
adhatnék. Ám lehetséges, hogy érezte figyelmem, összpontosításom
és szeretetem intenzitását, s ezáltal ő maga is kapott. A szeretet,
mint ahogyan újra és újra látni fogjuk, minden egyes esetben
egy kétirányú utca, amelyben aki ad, kap is, és aki kap, maga
is ad.
Ez a példa annak a figyelméről szólt, aki kap. Most térjünk át
arra a figyelemre, amikor a figyelő az, aki ad; ennek leggyakoribb
esete az, amikor gyerekeinkre figyelünk. E folyamat nagyban
függ a gyermek életkorától. Vegyünk először példának egy
hatéves gyereket. Most első osztályos. Ebben a korban, ha meg
101
teheti, a gyerek megállás nélkül beszél. Mi a helyes viselkedés a
szülő részéről? A legegyszerűbb megtiltani a gyereknek, hogy beszéljen.
Akár hiszi az olvasó, akár nem, vannak családok, ahol éjjel-
nappal érvényben van az a mondás, hogy "a gyereknek hallgass
a neve". Némán bámulják a felnőtteket a sarokból, mint
megannyi szótlan árny. A második módszer megengedi a gyereknek,
hogy állandóan beszéljen, de a felnőtt nem figyel oda, a
gyerek a szó szoros értelmében a levegőnek beszél, háttérzaj csupán,
ami a szülő számára vagy bosszantó, vagy közömbös jelenség.
A harmadik módszer értelmében a szülő úgy tesz, mintha figyelne,
s időnként, többé-kevésbé a megfelelő helyen, közbeszúr
egy "Aha!" vagy "Érdekes!" felkiáltást. A negyedik módszer
az, amikor a szülő félig figyel, megpróbálja meghallgatni, amikor
a gyerek valami lényegeset mond, s azt reméli, sikerül minimális
erőfeszítéssel elválasztania a búzát a pelyvától. Ezzel a módszerrel
az a gond, hogy az emberi elme nem válogat valami hatékonyan,
s így jócskán marad a pelyvából, míg a búzából is sok elvész.
Az ötödik módszer pedig végre az, amikor egy szülő valóban
figyel a gyerekre, teljes figyelemmel, mérlegelve minden szót
és fölfogva minden mondatot.
A fölsorolt öt módszer sorrendben növekvő erőfeszítést kíván,
s természetesen az utolsó módszer aránytalanul többet a mégelőző
négynél. Az olvasó talán azt hiszi, minden esetre az ötödik
módszer alkalmazását javaslom. Távolról sem. Először is azért
nem, mert a hatéves gyerek valóban szünet nélkül beszél, s ha
egy szülő szünet nélkül figyel rá, másra már aligha marad ideje.
Másodszor pedig az állandó figyelés olyan erőket emésztene föl,
hogy ereje sem maradna másra. Végül pedig hihetetlenül unalmas
is lenne, mert egy hatéves gyerek a felnőtt számára jobbára
mégiscsak unalmas dolgokat fecseg. A helyes megoldás tehát az
öt felsorolt módszer kiegyensúlyozott alkalmazása. Időnként elkerülhetetlenül
szükséges megkérni a gyereket, hogy fogja be a
száját, például olyan helyzetekben, amikor életbevágóan fontos
valami másra figyelmet fordítani, vagy ha fecsegésével durván
beleavatkozna mások beszélgetésébe, vagy ha rosszakaratú és a
100
helyzetnek nem megfelelő uralomra tör. A hatéves gyerek gyakran
beszél pusztán a beszéd öröméért, és nem is igényli a figyelmet:
elvan magában. Máskor nem elégszik meg önnön hallgatóságával,
szüleinek akar beszélni, de mégsem igényli figyelmüket,
csak a puszta jelenlétet: ilyenkor is elég úgy tenni, mintha figyelne
az ember. Továbbá a gyerekek maguk is szeretnek egy beszélgetésből
ki- és abba újra belépni, és nem veszik zokon, ha
szüleik félvállról hallgatják őket, hiszen ők is csak félgőzzel közlekednek.
Ennek megértése a kapcsolat kulcsa. A hatéves gyerek
szüntelen fecsegése során csak időnként tart igényt arra, hogy
valóban és alaposan odafigyeljenek rá. A szülő számos bonyolult
feladata közül az egyik legbonyolultabb a figyelem összehangolása
a gyerek figyelemigényével.
Az egyensúly gyakran nem jön létre, mert a szülők még a valójában
csak időnként igényelt alkalmakkor is sajnálják az energiát
az odafigyelésre. Talán a legtöbb szülő így van ezzel. Talán
maguk is azt hiszik, hogy figyelnek, amikor csak tettetik vagy
csak szelektálnak. Ez azonban önámítás, mellyel saját lustaságukat
próbálják palástolni. A valódi figyelem óriási erőfeszítést kíván,
ha mégoly rövid ideig tart is. A valódi figyelem idejét teljes
egészében a gyereknek kell szentelni. Nem tud figyelni az, aki
ilyenkor képtelen félretenni saját gondjait. Ugyanakkor egy hatéves
gyerekre sokkal nehezebb figyelni, mint egy nagy előadóra,
mert a gyerek egyenetlenül beszél, időnként nekiszalad, ömlenek
belőle a szavak, időnként megáll, szüneteket tart, ismétlésekbe
bonyolódik, s mindez megnehezíti az összpontosítást. A
gyerek rendszerint olyasmiről beszél, ami a szülőt önmagában
nem érdekli különösebben, míg egy előadásra a hallgató azért
megy el, mert érdekli az előadás témája. Más szavakkal kifejezve:
a hatéves gyerek fecsegése unalmas lehet, ami kétszeresen is
megnehezíti a figyelem összpontosítását. Tehát nagy-nagy szeretet
kell ahhoz, hogy valaki jól tudjon figyelni egy hatéves gyerek
szavaira. A szeretet hiányában ez nem is lehetséges.
Miért olyan fontos ez? Miért kellene megtenni mindeme erőfeszítést
csak azért, hogy egy hatéves gyerek se füle, se farka fe
101
csegését hallgassuk? Először is azért, mert a figyelem a gyerek
szemében elsőrendű bizonyítéka annak, hogy szülei fontosnak
tartják. Ha úgy figyelünk a gyerekre, mint egy nagy előadóra, a
gyerek érezni fogja, hogy értékelik, s ezért értékesnek is tartja
majd magát. Végeredményben a gyereket nem lehet másként
megtanítani arra, hogy értékes, csak úgy, hogy értékeljük. Másodszor
pedig azért, mert minél értékesebbnek tudja magát a gyerek,
annál valószínűbb, hogy előbb-utóbb valóban értékelhető
dolgokat fog mondani. A gyerekek "bölcsességéről" elterjedt közhiedelem
valóságos ténnyé válhat bárki számára, aki hajlandó
odafigyelni. Ha elég alaposan figyelünk a gyerekre, rá fogunk
döbbenni, hogy voltaképpen milyen különleges egyéniséggel állunk
szemben. S természetesen minél különlegesebbnek tartjuk
a gyereket, annál szívesebben hallgatjuk, s annál többet tanulhatunk.
Harmadszor pedig azért, mert minél többet tudunk a gyerekről,
annál többre taníthatjuk meg. Aki keveset tud a gyerekéről,
rendszerint vagy olyan dolgokra akarja megtanítani, amelyeket
a gyerek még nem tud felfogni, vagy olyasmire, amit márrégen felfogott, sőt szüleinél is mélyebben megértett. Végül pedig
azért, mert minél inkább érzi a gyerek, hogy szülei értékelikés meghallgatják, annál inkább értékeli ő is a szüleit, és hajlandó
odafigyelni arra, amit mondanak. S ha a szülő a gyereket fejlődésének
megfelelően tanítja, akkor a gyerek egyre szívesebben
tanul tőle. S minél többet tanul, annál különlegesebb lénnyé válhat.
Az olvasó helyesen érzi a folyamat ciklikus (körkörös) jellegét,
megérzése helyes, amennyiben megérezte a szeretet kölcsönös
jellegét. Lefelé tartó ördögi kör helyett fejlődést és növekedést
eredményező, fölfelé ívelő körről van szó. Az érték értéket
teremt. A szeretet szeretetet szül. A gyermek és a szülő mind gyorsabban
haladnak előre a szeretet tánclépéseinek ütemére.
Eddig egy hatéves gyereket vettünk példának. Idősebb vagyfiatalabb gyerek esetében a figyelem és a figyelem hiányánakegyensúlya nem azonos, de a folyamat alapjában véve ugyanaz.
Fiatalabb gyerekek közlekedése kisebb mértékben történik szavakkal,
de időnként ugyancsak teljes figyelmet igényel. Nem le
103 101
het rendesen tapsikolni, ha az ember esze máshol jár. S aki csak
tessék-lássék tapsikol, számoljon vele, hogy amolyan tessék-lássék
gyereke lesz. Pubertáskorban a gyerekek kevésbé igénylik a
huzamos figyelmet, de nagyobb mértékben az időnkénti teljes
odafigyelést. Valószínűtlen, hogy összevissza fecsegnek, de amikor
beszélnek, igénylik, hogy szüleik odafigyeljenek.
A gyerek sohasem növi ki igényét szülei figyelmére. Volt egy
harmincéves férfi betegem, jó képességű ember, aki szorongásos
érzéseinek kezelésére járt hozzám. Szorongásai összefüggésben
voltak önmaga értéktelenségének érzetével. Több olyan alkalomra
emlékezett gyerekkorából, amikor szülei nem figyeltek rá, mert
úgy vélték, hogy mondanivalója lényegtelen és érdektelen. Legélénkebben
azonban az élt benne, hogy mikor huszonkét éves
korában megírta doktori disszertációját, diplomáját summa cum
laude szerezte meg, szülei - törekvő emberek lévén - roppantul
örültek jó eredményének, de egyikük sem olvasta el, bár a disz|
szertáció egy évig ott állt a nappaliban, s ő maga gyakran célozj
gatott rá, hogy talán ha beleolvasnának. "Bizonyára elolvasták
j volna - mondta a terápia vége felé -, ha erre egyenesen megkéí
rem őket. Ha azt mondom, kérlek, olvassátok el, szeretném tudi
ni, mi a véleményetek gondolataimról. De így könyörögtem volna
_ } a figyelmükért, s erre huszonkét éves koromban már nem vol-
tam képes. Ha csak külön könyörgésre hajlandók elolvasni, attól
.!
én nem éreztem volna magamat értékesebb embernek."
j A valódi figyelem mindig a szeretet megnyilvánulása. A valódi
\ figyelemnek lényegi eleme az ún. zárójelezés, melyben az ember
! átmenetileg félreteszi, elfelejti, "zárójelbe teszi" saját előítéleteit,
j vágyait és gondolkodásformáit, és - amennyire csak lehet - a beJ
szélő helyébe képzeli magát. A beszélő és a figyelő egyesülése
valójában az én kiterjesztése, s - mint ilyen - mindig nyereséges
J vállalkozás. Mi több, mivel a valódi figyelemhez szükséges a "zá]
rójelezés", az én átmeneti kizárása, a figyelő átmenetileg teljesen
| elfogadja a beszélőt. Az elfogadás arányában a beszélő egyre ke|
vésbé érzi magát sebezhetőnek, s így egyre bátrabban tárja föl
j magát. E folyamatban figyelő és beszélő mindjobban értékelik
egymást, s újra megjelenik a szeretet tánca. A zárójelezés és a figyelem
olyan erőfeszítéseket kívánnak, amelyek megtételére csak
a szeretet tesz képessé, az a hajlandóság, hogy az ember a közös
fejlődés érdekében kiterjessze saját énjét. Az ehhez szükséges
energia a legtöbbször hiányzik. Bár társadalmi vagy üzleti kapcsolatainkban
esetleg úgy érezzük, hogy teljes mértékben odafigyelünk
a másikra, valójában szelektíven figyelünk, saját tennivalóink
rendszerén belül, azon morfondírozva, hogyan érhetnénk
el előre meghatározott célunkat, és hogyan fejezhetnénk be a beszélgetést
minél előbb és minél inkább saját megelégedésünkre.
Mivel a valódi figyelés cselekvő szeretet, a legnagyobb szerepet
a házasságban játssza. Mégis, a legtöbb házastárs szinte sohasem
figyel a másikra. Mikor aztán megjelennek a terápiás kezelésen,
elsősorban arra kell megtanítani őket, hogyan kell figyelni.
A terápia gyakran kudarcot vall, mert a tanuláshoz és a
figyelemhez szükséges energia több, mint amennyit az érintettek
képesek vagy hajlandóak fölhasználni, s az önfegyelem túl nagynak
tetszik ahhoz, hogy alávessék magukat. A párok gyakran
csodálattal vagy rémülettel fogadják azt a javaslatot, hogy megbeszélt
időben találkozzanak és beszélgessenek egymással. Ez
nem fér össze a rugalmasságról, a spontaneitásról és a romantikáról
alkotott elképzeléseikkel. A valódi figyelem azonban csak
akkor jöhet létre, ha időt szánnak rá, és ha a körülmények is
kedveznek. Nem lehet jól figyelni vezetés vagy főzés közben,
vagy ha az embernek aludnia kell, mert másnap korán kel, vagy
siet valahová. A romantikus "szerelem" nem kíván erőfeszítést, s
a párok gyakran nem hajlandók fölvállalni a valódi szeretethez
és a figyelemhez szükséges önfegyelmet és erőfeszítést. De ha
végül megteszik, az eredmény roppant kielégítő. Újra és újra
hallhatjuk, amint a valódi figyelem kezdete után az egyik házastárs
őszinte örömmel így szól a másikhoz: "Huszonkilenc éve vagyunk
házasok, és ezt nem tudtam rólad." Az efféle jelenségek
arra mutatnak, hogy a házasság fejlődni kezdett.
A figyelőképesség ugyan nő a gyakorlattal, de mindig erőfeszítést
igényel. A pszichiáter gyakorlatában talán a legfontosabb a
105 101
figyelőképesség, mégis előfordul, hogy az ötvenperces foglalkozások
alatt akár öt-hat alkalommal is rajtakapom magam, hogy
nem figyelek eléggé. Néha teljesen elveszítem a beteg gondolattársításának
fonalát, s ilyenkor azt kell mondanom: "Elnézést kérek,
de egy pillanatra elkalandoztam, és nem tudtam teljes mértékben
odafigyelni. Megtenné, hogy elismétli az utolsó néhány
mondatot?" Érdekes módon a beteg ritkán neheztel. Ellenkezőleg,
mintha ösztönösen értené, hogy a valódi figyelemhez az is
hozzátartozik, hogy az ember fölismerje és beismerje, amikor figyelme
kihagy, s az a tény, hogy az ilyen kihagyásokat beismerem,
arról látszik biztosítani őket, hogy az idő nagy részében valóban
figyelek. A figyelem gyakran önmagában véve is gyógyító
erejű. Az eseteknek körülbelül egynegyedében, akár gyerekekről,
akár felnőttekről van szó, drámai javulás következik be a terápia
első hónapjaiban, még mielőtt a problémák gyökerét feltártuk és
elemeztük volna. Ennek sok oka van, de véleményem szerint a
legfőbb ok az, hogy a beteg érzi a figyelmet, talán sok éve, talán
életében most először.
Az ember persze nem csupán akkor figyel, amikor meghallgat
valakit. A legtöbb kapcsolatban, különösen gyerekekkel, a figyelem
más formái is szükségesek. Ilyen a játék. Kisgyereknek tapsikolunk,
vagy szembekötősdit játszunk vele. Hatéves korban bűvésztrükkök
következnek és bújócska. Tizenkét éves korban már
lehet focizni is. A figyelem egy formája a felolvasás is, vagy amikor
a szülő segít a házi feladat elkészítésében. A közös családi
programok is fontosak: mozi, autózás, kirándulás stb. A figyelem
különböző megnyilvánulási formáiban azonban egyvalami közös:
időt igényelnek. A figyelem ilyenformán idő, s a figyelem
minősége a közösen eltöltött idő intenzitásától függ. Ha a szülők
jól használják föl a gyerekükkel töltött időt, rengeteget tanulhatnak
a gyerekről. Megtanulhatják, hogy mennyire tud veszteni
vagy nyerni, hogyan csinálja meg a házi feladatot, hogyan tanul,
mi tetszik neki, és mi nincsen ínyére, mikor bátor, mikor ijed
meg - mindez lényeges információ a szerető szülő számára. Az
együtt töltött idő arra is alkalmat ad, hogy a szülő megtanítsa
gyermekét az önfegyelem alapelveire. A játék közben történő
megfigyelés és tanítás természetesen a játékterápia alapelve, s tapasztalt
gyermekpszichológusok gyakran rendkívül ügyesen
használják föl a gyerekekkel játékban eltöltött időt a megfigyelésre
és a terápiás befolyás gyakorlására.
Figyelni egy négyéves gyereket, amint a homokban játszik,
odafigyelni egy hatéves gyerek vég nélküli történetére, vezetni
tanítani a tizenhat éves kamaszt, valóban odafigyelni a férj, illetve
a feleség napjának történetére, helyébe képzelni magunkat és
megérteni, mindig türelemre törekedni - mindez gyakran unalmas,
sokszor kényelmetlen, mindig erőfeszítést igényel: munka.
Ha lustábbak lennénk, mint amilyenek vagyunk, egyáltalán nem
tennénk meg mindezt. Ha kevésbé lennénk lusták, gyakrabban
és jobban tennénk meg. A szeretet hiányának lényege a lustaság,
mert a szeretet: munka. A lustaság témája roppant jelentőségű.
Rejtve vonul át az önfegyelemről szóló első részen és a
szeretetről szóló részen; a könyv utolsó részében fogjuk részletesen
taglalni.