Önismeret, szabadság.

"Az, aki ismeri önmagát, édes;
már maga, a jelenléte is olyan, mint a méz."
(Osho: Metafizika)






merev
(igazságtalanság)

6. fejezet
AZ IGAZSÁGTALANSÁG


Az "igazságtalanság" szóval olyan személyeket vagy dolgokat jellemzünk, melyek nem igazságosak. Az igazságosság jelentése: minden ember jogainak és érdemeinek értékelése, elismerése és tiszteletben tartása. Az igazságosság szinonimáiként a következő szavakat találjuk: egyenesség, méltányosság, pártatlanság, becsületesség. Aki tehát az igazságtalanság sérülésében szenved, úgy érzi, hogy nem tartják tiszteletben, vagy nem kapja meg, amit megérdemel. Ügy is szenvedhetünk az igazságtalanságtól, ha többet kapunk, mint amennyit megérdemeltnek tartunk. Az igazságtalanság sérülését tehát az is okozhatja, ha úgy gondoljuk, másoknál több anyagi javat birtoklunk, és ellenkezőleg: az is, hogy nem kapunk eleget.
Ez a sérülés a gyerek egyéniségének kialakulásakor ébred fel, azaz hozzávetőleg négy- és hatéves kor között. Ekkor ébred a gyerek tudatára annak, hogy ember, hogy teljes értékű, másoktól megkülönböztethető létező.
A gyerek igazságtalannak találja, hogy nem élheti meg az egyéniségét, hogy nem fejezheti ki magát, és nem lehet önmaga. Ezt a sérülést főleg az azonos nemű szülővel éli meg. Szenved a szülő hidegségétől, vagyis attól, hogy a szülő képtelen érezni és kifejezni magát. Nem azt mondom, hogy az igazságtalanságtól szenvedők szülei hidegek, csak azt, hogy a gyerek annak látja őket.
133
Szenved a szigorúságától, a gyakori kritikáitól, a komolyságától, az intoleranciájától vagy a konformizmusától. Az esetek többségében ez a szülő ugyanattól a sérüléstől szenved. Lehet, hogy azt nem ugyanúgy vagy ugyanolyan körülmények között éli meg, de a sérülés jelen van, és a gyerek érzi ezt.
Többször mesélték nekem merev személyiségek, hogy kamaszkorban jó volt a kapcsolat az azonos nemű szülőjük és közöttük, és hogy még barátok is voltak. Azonban a kapcsolat felszínes volt, és sem a szülő, sem a gyerek nem beszélt arról, amit érzett.
Az a lélek, aki az igazságtalanság sérülésének rendezésére tér vissza a Földre, olyan szülőket választ magának, akik segítenek neki újra kapcsolatba lépni ezzel a sérüléssel. Az egyik szülő - sőt, gyakran mindkettő - ugyanettől a sérüléstől szenvedhet.
A gyerek az igazságtalanságra adott válaszul elvágja magát attól, amit érez, mert azt hiszi, hogy ezzel megóvja magát.
A maszk, melyet a gyerek önmaga védelmére létrehoz, a merevség maszkja. Az, hogy valaki elvágja magát az érzéseitől, még nem jelenti azt, hogy nem érez semmit. Épp ellenkezőleg, a merev emberek nagyon érzékenyek, de kifejlesztik magukban a képességet arra, hogy ne érezzék ezt az érzékenységet, és ne mutassák ki másoknak. Elhitetik magukkal, hogy semmi sem érinti meg őket. Ezért tűnnek ezek az emberek hidegnek és érzéketlennek.
A merevek hajlamosak az öt típus közül a leginkább arra, hogy összefonják a karjaikat. így lezárják a napfonat tájékát, hogy ne érezzenek semmit. Egy másik mód az érzelmek elnyomására, hogy feketébe öltöznek. A menekülő is szeret feketébe öltözni, de más okból: azért, mert el akar tűnni. Azoknak, akik az elutasítás és az igazságtalanság sérülésétől egyaránt szenvednek, általában kizárólag fekete vagy nagyon sötét ruháik vannak.
134
A merev mindenáron az igazságosságra és a helyesre törekszik.
Hogy mindig helyesen cselekedjen, perfekcionistává válik. Azt hiszi, hogy ha mindaz, amit tesz vagy mond, tökéletes, akkor attól szükségképpen helyes is lesz. Nagyon nehezen képes megérteni, hogy mikor a saját kritériumai szerint helyesen cselekszik, attól még ugyanakkor igazságtalan is lehet.
Aki az igazságtalanságtól szenved, gyakran érez irigységet azok iránt, akiknek több jutott, és akik szerinte ezt nem érdemlik meg.
Mikor neki jutott több, meg lehet győződve arról, hogy mások irigykednek őrá. A féltékenység más, mint az irigység: az előbbit inkább a függő és a kontrolláló éli meg. A függő azért féltékeny, mert fél, hogy elhagyják, a kontrolláló pedig azért, mert az árulástól fél.
A merev maszkot viselő testet arról lehet felismerni, hogy egyenes, merev, és a lehető legtökéletesebb. A test arányos, a vállak egyenesek, és ugyanolyan szélesek, mint a csípő. Lehet, hogy a merev hízik az élete folyamán, de a teste továbbra is arányos marad.
Hogy miért hízik, arra az előző fejezetben található a magyarázat.
A merev személyiség fél a leginkább a hízástól. Mindent megtesz a hízás ellen. Nem fogadja el, hogy pocakot növesztett. Mikor áll, hajlamos behúzni a hasát. A merev nő jobban teszi, ha elfogadja, hogy egy nő has nélkül természetellenes. A nő testén lennie kell kerek íveknek: ez része a nőiességnek.
A férfiaknak és a nőknek is gyakran szép kerek fenekük van.
A nők dereka vékony. A merevek szeretik a derékban szűk ruhákat, vagy a derekat összeszorító öveket. Az ilyen emberek azt hiszik, hogy ha megszorítják a derekukat - mely a napfonat, azaz
az érzelmek központjának tájékán található akkor kevésbé fognak érezni.
Élénk, dinamikus személyiségek. A mozdulataik azonban merevek, hiányzik belőlük a rugalmasság, zártságot mutatnak: egy merev ember nehezen képes például eltávolítani a karjait a testétől.
135

Bőrük világos, tekintetük csillog és élénk. Állkapcsuk Összeszorított, nyakuk merev, és a büszkeségtől egyenes - gyakran még a kidudorodó nyaki idegeket is látjuk.
Ha a fent leírt testi jellemzőik mindegyikében magadra ismersz, akkor az igazságtalanságból eredő sérülésed igen mély.
Ha csak néhány vonás illik rád, akkor a sérülésed kisebb.
A merev ember már nagyon fiatalon észreveszi, hogy jobban értékelik azért, amit csinál, mint azért, hogy létezik. Akkor is meg van erről győződve, ha nem így van. Ezért jó lesz a teljesítőképessége, és hamar elkezd egyedül boldogulni. Mindent megtesz, hogy ne legyenek problémái, és még amikor nagy gondban van, akkor is szívesebben mondja, hogy nincs semmi baj, hogy elkerülje a szenvedést, mely a nehézségeihez kapcsolódik.
Nagyon gyakran túlságosan optimista. Azt hiszi, ha gyakran mondja, hogy "Semmi gond!", attól a nehéz helyzetek gyorsabban megoldódnak. Mindent megtesz, hogy egyedül oldja meg őket. Csak legvégső esetben kér segítséget.
Mikor csalódás vagy váratlan esemény éri, tovább mondogatja: "Semmi gond!" így önmaga és mások elől is jól el tudja rejteni, amit érez, és rendíthetetlennek látszik.
A merev a kontrollálóhoz hasonlóan gyakran küzd időhiánnyal, ám más okból. A merevnek azért nincs ideje, mert túlságosan akarja, hogy minden tökéletes legyen, míg a kontrolláló azért van híján az időnek, mert túlságosan elfoglalja, hogy mások ügyeibe beleszóljon. A merev sem szeret késni, de mégis gyakran késik, mert nagyon hosszú ideig készülődik.
Mikor a merev biztos az igazában egy tekintélyes vagy magát a témában tekintélynek tekintő emberrel szemben, addig magyarázza az álláspontját, míg igazat nem adnak neki.
136
Fél a tekintélytői, mert fiatalon megtanulta, hogy annak mindig igaza van. Mikor kételkednek az igazában, és nagyon sok kérdést tesznek fel neki egy helyzettel kapcsolatban, holott ő tudja, hogy tisztességesen és helyesen cselekedett, akkor ezt igazságtalan meghurcoltatásnak érzi.
Mivel mindig az igazságosságra törekszik, mindenképpen méltó akar lenni arra, amit kap. A merev számára fontos az érdem, vagyis hogy a jó teljesítményt jutalom kövesse. Ha sokat kap, és nem dolgozott túl sokat, akkor úgy érzi, hogy nem érdemli meg, és úgy intézi, hogy elveszítse, amit kapott. Akik szélsőségesen merevek, úgy intézik, hogy semmit se kapjanak, mert szerintük különlegesnek kellene lenniük ahhoz, hogy jutalmat érdemeljenek.
Mikor a merev magyaráz valamit, azt akarja, hogy minden részlet pontos legyen, de az általa használt kifejezések közel sem mindig olyan pontosak, mert könnyen túloz. Rendszeresen használja
a "mindig", a "sosem" és a "nagyon" szavakat. Például így szól egy merev asszony a férjéhez: "Sosem vagy itt, mindig máshol vagy!" Nem veszi észre, hogy mikor így beszél, akkor igazságtalan, mert nagyon ritka, hogy egy helyzet mindig megtörténik vagy sosem történik meg. A merev számára minden gyakran nagyon jó, nagyon különleges stb. Ugyanakkor nem szereti, ha mások használják ezeket a szavakat: ekkor azzal vádolja őket, hogy túloznak, és nem fogalmaznak pontosan.
A merevre nagyobb eséllyel van hatással a vallás, mint a többi sérüléstől szenvedő emberre. A jó és a rossz, a helyes és a helytelen nagyon fontosak számára. Ez irányítja az életét is. Ezt a nyelvezetében is észrevehetjük. Mondatait gyakran kezdi úgy, hogy "jó" vagy "jól van", hogy biztosítsa magát, hogy amit mondani fog, az jó és helyes. A mondatai végén pedig megkérdezi, hogy "Igaz?", hogy ellenőrizze, hogy helyes-e, amit mondott.
137
Sok n-nel végződő határozót használ, mint például "rendesen", "pontosan", "biztosan", "feltehetően" stb. Azt is gyakran mondja: "Nem világos."
Szereti a világos és pontos magyarázatokat.
Mikor a merev elérzékenyül, nem akarja kimutatni, de szárazzá váló hangjából felismerhetjük. Lehet, hogy a nevetést használja érzékenységének és érzelmeinek elrejtésére. Könnyen nevethet ok nélkül, vagy valami olyan dolgon, amit a többiek nem találnak mulatságosnak.
Ha egy merevet megkérdeznek arról, hogy van, mindig így válaszol: "Remekül!" Nagyon gyorsan felel, mert nem fordít időt arra, hogy érezzen. Ezután a beszélgetés alatt több olyan eseményről is beszél, melyek nem annyira könnyűek számára. Ha azt mondják neki: "Azt hittem, azt mondtad, hogy remekül vagy!" azt válaszolja, hogy ezek nem igazi problémák.
A merevek nagyon félnek attól, hogy hibáznak. A workshopjaimon csak a merevek kérdezik tőlem: "Jól csináltam a feladatot?" Ahelyett, hogy arra figyelnének, amit éreznek, és amit a feladat elvégzésével tanulhatnak magukról, az érdekli őket, hogy jól csinálták-e. Azt is megfigyeltem, hogy mikor egy olyan viselkedésről vagy hozzáállásról beszélek, amit a merev egy új hibának tart önmagában, vagyis nem tartja helyesnek, hogy így viselkedik, akkor még mielőtt befejezném, közbevág, hogy megkérdezze: "Mit lehet akkor ezzel kezdeni?" Tippeket akar, hogy a lehető leggyorsabban tökéletessé válhasson. És ha nem tökéletes, akkor kontrollálnia kell magát, hogy nehogy látszódjon a hiba, melyet épp felfedezett. Megint csak nem látja, hogy igazságtalan önmagával, mert túl sokat követel magától. Mindent azonnal meg akar oldani. Nem adja meg az időt magának, hogy érezze a helyzetet, nem engedi meg magának, hogy ember legyen, és legyenek még elrendezni való dolgai.
138
Észrevettem, hogy a merev maszkot hordó ember könnyen elpirul, mikor mesél valamit nekem magáról, és úgy ítéli meg magát, hogy a viselkedése nem helyes. Ez történhet például, ha megvallja, hogy nehezen képes megbocsátani valakinek, aki bántotta, vagy ha rosszat mond valakiről, akit nem bír elviselni, és akinek a hozzáállását igazságtalannak tartja. Az elpirulás azt jelzi, hogy az illető szégyelli magát, azt, amit tesz vagy nem tesz.
Ám nem tudja, hogy ezért pirul el, és olykor még azt sem veszi észre, hogy elpirul. Ami azt illeti, a merev és a menekülő embereknek van a legtöbb bőrproblémája.
Ez a hibázástól való félelem az oka annak, hogy a merev személyiség gyakran kerül olyan helyzetbe, melyben választania kell.
Minél jobban félünk valamitől, annál inkább magunkhoz vonzzuk a félelmünknek megfelelő helyzetet. Például választania kell, mert vásárolni akar magának valamit, de kevés pénze van. Kétségei vannak, hogy megengedheti-e magának. Döntenie kell tehát, hogy vásárol-e vagy sem. Gyakran megesik, hogy egy merev választ valamit, ezzel örömet okoz magának - aztán úgy érzi, hogy elmulasztott valamit. Például a férfi, aki úgy dönt, befizet egy szép nyaralásra. Később arra gondol, hogy inkább arra kellett volna fordítania a pénzt, hogy felújítsa a házát. A rossz döntéstől való félelmében a merev gyakran kételkedik önmagában azután, miután választott. Folyamatosan azt kérdezgeti magától, hogy vajon a választásai a legjobbak, a leghelyesebbek voltak-e.
Ha azt akarod, hogy valami, például egy torta, egy üveg bor, egy éttermi számla stb. egyenlően legyen elosztva több ember között, biztos lehetsz benne, hogy ezt a feladatot a merev tudja a legjobban elvégezni. Szeretem megfigyelni, hogy különböző csoportos éttermi étkezéseknél mi történik, mikor megérkezik a számla. A kontrolláló kezébe veszi az irányítást, és így szól: "Mit szóltok, ha egyenlően felosztjuk a számlát? így gyorsabb és egyszerűbb."
139

Olyan erővel és kontrollal fejezi ki magát, hogy a többiek udvariasan belemennek. Gyorsan számol, elosztja az összeget a jelenlevők számával, és bejelenti, mennyit kell fizetni. Ekkor reagálnak a merevek. Nem elégedettek. Akinek többet kell fizetnie, mint amennyit evett, az igazságtalannak tartja ezt, és aki drágább fogásokat rendelt, azt tartja igazságtalannak, hogy a többieknek kell fizetni, ő pedig jól jár. Egy ilyen helyzetben az esetek többségében elölről kell kezdeni a számolást.
A merev emberek az életük legtöbb területén nagyon sokat követelnek önmaguktól. Nagyon jól képesek kontrollálni magukat, feladatokat előírni maguknak. Az előző fejezetben láttuk, hogy a kontrolláló szereti kontrollálni, ami körülötte történik. Ami a merevet illeti, ő annyira törekszik a tökéletességre, hogy inkább önmagát kontrollálja. Sokat teljesít, és annyira sokat követel magától, hogy mások is sokat követelnek tőle. Hányszor hallottam már merev nőket, akik ezt mondják a körülöttük levőknek: "Ne higgyétek már, hogy robotnő vagyok, aki mindenre képes!" Ezek a nők valójában önmagukhoz beszélnek. A többiek azért vannak ott, hogy visszatükrözzék nekik, milyen sokat követelnek önmaguktól.
Egy résztvevő mesélte nekem egyszer, hogy az apja mindig ezt mondta neki: "Nincsenek jogaid, csak kötelességeid." Ez a mondat gyerekkora óta beleivódott, és elismeri, hogy nagyon nehezen
képes elengedni magát. Nem engedi meg magának, hogy megálljon, hogy szórakozzon, hogy pihenjen. Azt hiszi, mindig muszáj tennie valamit. így teszi a kötelességét. Mivel a mindennapokban mindig van valami tennivaló, a merev ritkán engedi meg magának, hogy bűntudat nélkül lazítson. Mikor pihen vagy szórakozik, igazolást keres, például azt mondja, hogy mindaz után, amit tett, megérdemli ezt. A merevnek ezenfelül különösen erős bűntudata van, ha azalatt nem csinál semmit, míg más dolgozik.
140
Ezt igazságtalannak tartja.
Ezért a teste, különösen a lába és a karja, még a pihenés alatt is feszült. Külön erőfeszítést kell tennie, hogy a lábát ellágyítsa, ellazítsa. Én csak néhány évvel ezelőtt vettem ezt észre. A fodrásznál ülök, vagy olvasok, és egyszer csak feszültnek érzem a lábamat.
Tudatosan meg kell engednem a lábamnak, a vállamnak vagy a karomnak, hogy ellazuljon. Azelőtt nem is voltam tudatában ennek a feszültségnek.
A merev nemcsak tiszteletben tartani, de ismerni is nehezen képes a határait. Mivel nem adja meg magának a kellő időt, hogy érezze, hogy amit tesz, megfelel-e vagy sem szükségleteinek, gyakran túl sokat tesz, és csak akkor áll le, mikor összeomlik.
Nehezen tud segítséget kérni. Szívesebben csinál mindent egyedül, hogy tökéletes legyen. Ezért a merev a leginkább hajlamos a kiégésre vagy a szakmai kifáradásra.
Láthatod, hogy a legnagyobb igazságtalanságot a merev önmagával szemben követi el. Könnyen vádolja magát: például ha vásárol valamit, amire megítélése szerint nincs igazán szüksége, miközben a szerettei hiányt szenvednek valamiben. Ahhoz, hogy képes legyen megengedni magának, igazolnia kell a vásárlást, mondván, hogy megérdemli. Máskülönben igazságtalansággal vádolja magát.
Az igazságtalanság a másik sérülés, melyet nekem ebben az életben rendeznem kell. Többször megtörtént velem, hogy mikor azt hittem, hogy nincs rá igazán szükségem, az első használat után elvesztettem vagy eltörtem valami új dolgot. így tudtam meg, hogy bűntudatom van, mert eközben a tudat szintjén azt hittem, hogy az elfogadás folyamatának a végére értem, és nincs már bűntudatom.
141
Megtanultam, hogy attól, hogy a fejünkben beszélünk magunkhoz, és megpróbáljuk meggyőzni magunkat, hogy megérdemlünk valamit, még nem végeztük el valóban annak elfogadását.
Ekkor ugyanis még hiányzik a képességünk arra, hogy érezzük, hogy megérdemeljük. Tudhatjuk a fejünkkel, hogy megérdemeljük, de ahhoz, hogy képesek legyünk megengedni magunknak és helyesnek tartani a vásárlást, éreznünk kell azt. Többen hallották tőlem, hogy a legszebb jutalom, melyet adhatok magamnak, hogy elmegyek vásárolni, és veszek valami szépet, főként pedig valami olyat, amire nincs szükségem. Ma már tudom, hogy azért van ilyen szükségletem, mert segít nekem abban, hogy ne higgyem többé, hogy mindent ki kell érdemelnem.
Abban is segít, hogy bűntudat nélkül képes legyek megengedni magamnak azt, ami örömet okoz nekem.
Gyakran észrevettem, hogy a merev típusú résztvevők a foglalkozásaimon szeretik úgy intézni, hogy a környezetük tudja, hogy tanfolyamra jönnek ide, és nem nyaralni mennek, hanem dolgozni önmagukon. Akik messziről jönnek, és hotelben kell szállást foglalniuk, úgy szervezik, hogy az a lehető legolcsóbb legyen.
Egyesek még a szeretteik elől is elhallgatják, hogy hotelben fognak aludni, mert félnek, hogy igazságtalannak fogják tartani őket. Mikor megpróbálja leplezni, amit tesz vagy vásárol, a merev nemcsak bűntudatot, de szégyent is érez.
A merev szereti, ha a környezetében lévők tudnak arról, amit tett, és amit tenni fog. A kontrolláló ugyanígy tesz, de nem ugyanabból az okból. Az utóbbi azt akarja megmutatni, hogy felelős személy, míg a merev azért teszi, hogy megmutassa, hogy jutalmat érdemel. így mikor luxustermékeket vesz magának, vagy nyaralni megy, nem érez bűntudatot. Azt is reméli, hogy a többiek is úgy látják, hogy jogosan jutalmazza meg magát.
142
Amint láthatod, az érdem fogalma nagyon fontos a merevnek. Nem szereti, ha azt mondják neki, hogy szerencsés, mert számára szerencsésnek lenni nem igazságos. Mindent, ami történik vele, ki akar érdemelni. Ha valaki azt mondja neki, hogy szerencsés, így felel: "Ez nem igazán szerencse, mert nagyon sokat dolgoztam, hogy ide eljussak." Ha úgy ítéli meg, hogy valóban szerencsés volt, és nem érdemli meg, ami történik vele, nagyon rosszul érzi magát, és úgy érzi, tartozik valakinek. Ügy intézi, hogy ne tartson meg mindent önmagának.
A merev személyiség - az igazságtalanság sérülésében nem szenvedők által nehezen érthető - jellemzője, hogy gyakran igazságtalanabbnak tartja, ha jobb helyzetben van másoknál, annál, mintha rosszabb helyzetben volna. Ebben az esetben egyes merevek tudattalanul úgy intézik, hogy elveszítsék, amijük van, vagy hogy véget érjen, ami történik velük. Mások találnak valami indokot a panaszkodásra, hogy elrejtsék a környezetük elől, hogy nekik több jutott. Megint mások azt hiszik, hogy kötelesek viszonzásképpen adni. Ezt én is - aki szintén a merev típusba tartozom - meg tudom erősíteni, mert egész kicsi korom óta mindig tehetséges voltam, és sok területen könnyű volt a dolgom. Sokszor voltam a tanáraim kedvence. Ezért elkezdtem sokat segíteni másoknak, hogy minden igazságos legyen - igazságtalannak találtam, hogy nekem több jutott, mint nekik. Gyakran épp ez az oka, hogy a merev személyiség szeret segíteni másoknak.
Nem meglepő hát, hogy nehéz neki, ha ajándékot kap: úgy érzi, adós marad. Ahelyett, hogy kötelesnek érezné magát, hogy egy azonos értékű dolgot adjon a másiknak (hogy így igazságos legyen), jobban szereti, ha nem kap semmit, és inkább visszautasítja az ajándékot. Ha például valaki felajánlja neki, hogy meghívja étterembe, inkább nemet mond, semmint hogy emlékeznie kelljen, hogy legközelebb rajta van a fizetés sora.
143
Ha elfogadja, akkor megígéri, hogy azt viszonozni fogja.
Természetes, hogy az igazságtalanságtól szenvedő ember fogja a leggyakrabban magához vonzani az általa igazságtalannak tekintett helyzeteket. A helyzetet, amit ő igazságtalannak tart, egy olyan ember, aki nem ettől a sérüléstől szenved, másként fogja értelmezni. Következzen egy példa: egyszer beszéltem egy nővel, aki nagyon sokat szenvedett attól, hogy a legidősebb gyerek volt: mindig igazságtalannak tartotta, hogy segítenie kell az anyjának, gondját kell viselnie a többi gyereknek, és főleg hogy példaként kell elöl járnia. Más nők azt mondták, hogy azt tartották igazságtalannak, hogy második vagy harmadik gyerekként születtek, mert így ritkán volt új ruhájuk, a legidősebb testvérét kellett hordaniuk.
Hányszor hallottam már nőket és férfiakat arról mesélni, hogy milyen igazságtalannak tartják, hogy nekik kell idős és beteg szülőjükről gondoskodniuk! A legnagyobb igazságtalanság számukra az volt, hogy a testvéreik számos jó kifogást találtak, hogy miért nem foglalkoznak a szüleikkel, és ezért kénytelenek voltak ők vállalni mindent. Ez a helyzet nem a véletlen műve. Nem az ilyen helyzetek miatt szenvednek. Ennek inkább az ellenkezője igaz: az igazságtalanságból eredő sérülésük vonzza magához az ilyen helyzeteket, és ennek vége lesz, mikor a sérülésük begyógyul.
Korábban említettem, hogy a merev milyen jól képes kontrollálni magát, és kötelezettségeket teremteni. Ezért van az, hogy az ember merev része képes a fogyókúrára. Aki egyáltalán nem szenved az igazságtalanság sérülésétől, tehát nem merev, nem képes erre, mert nem tudja olyan jól kontrollálni magát, mint a merev. A merev nem érti, hogy a mazochista miért nem fogyókúrázik.
144
Nem fogadja el. Azt hiszi, hogy a többiek képesek lennének hozzá hasonlóan kontrollálni magukat, ha valóban akarnák.
A merev azért teremt magának kötelezettségeket, mert így akarja elérni azt, amit ő tökéletességnek tart.
Aki nem merev, az akaraterő hiányával fogja vádolni fogja magát, Fontos azonban, hogy megkülönböztessük az akaraterőt és az önkontrollt. Aki kontrollálja magát, olyan dolgokat ír elő magának, melyek nem feltétlenül elégítik ki a szükségleteit. A kontroll mögött mindig félelem rejlik. Akinek akaratereje van, tudja, mit akar, és eltökélt, hogy megszerzi azt. Célját önmaga megszervezésével éri el, nem veszíti azt szem elől, miközben tiszteletben tartja a szükségleteit és a korlátait. Mikor egy esemény keresztülhúzza a terveit, képes a rugalmasságra, hogy újraírja a terveit a célja elérése érdekében. A merev személyiség még azt sem ellenőrzi, hogy vajon amire vágyik, tényleg valamilyen szükségletére válasz-e. Nem fordít időt arra, hogy magába szálljon, és megkérdezze: "Hogy érzem magam ezzel a vággyal, és azzal, ahogyan el akarom érni?"
A merev a merevség és a fegyelem között is nagyon nehezen képes különbséget tenni. Kedvenc definícióm a merevségre: a merev személy elfelejti a kiinduló szükségletet, és ehelyett a szükséglet kielégítéséhez alkalmazott eszközbe kapaszkodik. A fegyelmezett személy módot talál a szükséglet kielégítésére, de nem veszíti szem elől magát a szükségletet. Például egy ember, aki elhatározza, hogy napi egy órát sétál, hogy jobb legyen az egészsége és az erőnléte. Az eszköz tehát a séta. Előírja magának a mindennapi gyaloglást, akár jó az idő, akár rossz, akár van hozzá kedve, akár nincs. Ha egy nap nem sétál, haragszik magára. A fegyelmezett ember nem felejti el, miért sétál mindennap. Egyes napokon úgy dönt, hogy nem sétál, és tudja, hogy ez így jobb az egészségének.
145
Többet ártana neki, ha megerőltetné magát. Nem lesz ettől bűntudata, és másnap nyugodt lélekkel újrakezdi a sétát. A fegyelmezett ember nem ad fel valamit azért, mert kihagyott egy napot, vagy mert változtak a tervei.
A merev olykor kontrollálónak tűnhet, de amikor mások ügyeibe avatkozik, nem azért teszi, hogy a kezében tartsa a dolgokat, magára vonja a figyelmet, vagy erősnek mutassa magát, ahogy a kontrolláló. Csak akkor avatkozik más dolgába, ha amit mondott, igazságtalan valakivel szemben, vagy ha nem tűnik helyesnek számára. A merev kijavítja a mondottakat, míg a kontrolláló hozzátesz ahhoz. A merev szemrehányást tehet valakinek, ha őszintén azt gondolja, hogy a képességeivel vagy tehetségével az illető jobban is el tudott volna végezni egy feladatot. A kontrolláló akkor szidja meg a másikat, ha az nem az ő elképzelése, ízlése vagy elvárása szerint végezte a dolgát.
Van egy másik különbség abban, ahogy a merev és ahogy a kontrolláló kontrollál: a merev azért kontrollálja magát, mert azt hiszi, ha elveszíti a kontrollt, igazságtalan lesz másokkal szemben.
A kontrolláló pedig azért kontrollálja magát, hogy jobban kontrolláljon egy helyzetet vagy egy embert, és hogy ő legyen a legerősebb.
A merev személyiség szereti, ha minden szép rendben van. Nem szereti, ha keresnie kell valamit. Egyesek akár megszállottan is ragaszkodhatnak ahhoz, hogy minden tökéletes rendben legyen.
Gyakran stresszel, mert mindenben tökéletesnek kell lennie.
A kontrolláló is sok stresszt érez, de más okból: ő sikeres akar lenni. Mindenáron el akarja kerülni a kudarcot, mert fél, hogy milyen képet fognak alkotni róla, és hogy árt a hírnevének.
A merev maszkot hordó ember ritkán beteg. De ha fáj is valamije, csak akkor kezdi érezni, ha romlani kezd az állapota.
146
Nagyon kemény a testével. Az a típusú ember, aki nem érzi, ha a testének ürítésre van szüksége, akár a székletet, akár a vizeletet.
Ő képes a legtovább visszatartani azt. Akkor érzi csak a szükségleteit, mikor a teste nem képes többé visszatartani magát. Beverheti, megütheti magát, kék zúzódásnyomokat hagyhat magán anélkül, hogy fájdalmat érezne. Ha az ütődés pillanatában kis fájdalmat érez, a kontrollmechanizmus azonnal működésbe lép: emiatt nagyon jól viseli a fájdalmat. Figyeld meg, hogy a filmekben, melyekben valakit megkínoznak, a kiválasztott színészekre mindig a merev típus testi vonásai lesznek jellemzőek.
Könnyen felismerhetjük a rendőröket a merev testükről. Lehet, hogy ezeknek az embereknek más sérülésük is van, de a merev részük miatt választanak olyan foglalkozást, melyben úgy hiszik, ők hozzák az igazságosságot a Földre. M a kontrolláló maszkja az, ami miatt ezt a foglalkozást választotta.
Gyakran észrevettem, hogy a merev személyiségek dicsekszenek azzal, hogy sosincs szükségük gyógyszerre vagy orvosra. Többüknek még háziorvosa sincs, és vészhelyzetben azt sem tudnák, kihez forduljanak. Mikor úgy határoznak, hogy segítséget kérnek, akkor biztosak lehetünk benne, hogy már régóta szenvednek, és elérkeztek az önkontroll határához. Nem képesek többé magukban érezni azt a részt, mely így szól: "Nem fogok érezni."
Fontos tudni, hogy senki sem képes egész életében kontrollálni magát. Mindannyiunknak vannak korlátai anyagi, érzelmi és szellemi szinten. Ezért hallhatjuk gyakran, hogy így beszél valaki egy merev személyiségről: "Nem értem, mi történik. Ez az ember sosem volt beteg, most meg egyik baja jön a másik után." Ez a helyzet akkor jön létre, mikor a merev nem képes kontrollálni magát többé.
147
A merev által leggyakrabban érzett érzelem a harag, különösen önmagával szemben. Az első reakciója, amikor haragszik - még ha önmagára haragszik is -, hogy valaki mást támad. Valójában önmagára haragszik, mert nem látta a dolgokat helyesen, vagy mert nem jól cselekedett. Például a merev, aki kölcsönad egy barátjának, pedig tudja, hogy annak gyakran vannak pénzügyi nehézségei.
A barátja megígérte neki, hogy két hét múlva, mikor pénzhez jut, megadja a tartozását, de nem tartja magát az ígéretéhez.
A merev ekkor dühöt érez, haragszik magára, mert nem jól ítélte meg a helyzetet, és még egy esélyt adott a barátjának.
Gyakran akar esélyt adni másoknak: így igazságosabbnak tartja magát. Ha nagyon merev, akkor igen valószínű, hogy észre sem akarja venni a haragját, és úgy próbálja elrendezni a helyzetet, hogy megbocsát a másiknak.
Ugyanezt a példát árulásként is meg lehet élni, ha a kölcsönadó kontrolláló. Ő azonban nem fog haragudni magára, ahogy azt a merev teszi. Inkább a barátjára fog haragudni, akiben megbízott, de aki nem tartotta meg a szavát, és nem adta meg a tartozását.
A merevnek nehezére esik hagyni, hogy szeressék, és szintén nehezen tudja kimutatni a szeretetét. Gyakran gondol utólag arra, amit mondani szeretett volna, vagy azokra a gesztusokra, melyeket a szeretteinek akart volna megtenni. Gyakran megígéri magának, hogy legközelebb megteszi azt, amit elmulasztott - de az ígéretét elfelejti, mikor alkalom adódik. Ezért hideg és rideg embernek tűnik. így igazságtalan másokkal és főleg önmagával szemben, mert nem fejezi ki, amit valójában érez.
A merev nagyon érzékeny, ezért nem hagyja, hogy lelkileg megérintse valami. A félelem attól, hogy megérintik, vagy hatnak rá, olyan erős lehet, hogy bőrbetegségekhez vezethet. A bőr a kapcsolatteremtésre szolgáló szervünk, lehetővé teszi, hogy megérintsünk másokat, és hogy megérintsenek minket.
148
A visszataszító bőr tehát eltávolítja a többieket. Akinek bőrproblémái vannak, az általában szégyelli magát amiatt, ahogy mások láthatják őt, vagy amit gondolhatnak róla.
A mások érintésétől való félelem a merev bezáruló testében is látható. A bezáródás jelei a testhez tapadó kar, különösen a felkarok, az összezárt kezek, az összezárt és egymáshoz szorított lábak.
Egy másik gyakran használt módszer, mellyel a merev igazságtalan önmagával szemben, az összehasonlítás. Hajlamos azokkal összehasonlítani magát, akiket jobbnak, és főleg tökéletesebbnek tart magánál. Az, hogy így leértékeli magát, komoly igazságtalanság, és önmaga elutasításának egy formája. Nagyon gyakori a merevnél, hogy fiatalon úgy érezte, összehasonlítják a testvéreivel, a barátaival vagy az osztálytársaival. Ekkor igazságtalansággal vádolta a többieket, mert nem tudta, hogy az, hogy összehasonlítják őt, arra szolgált, hogy megmutassa neki, mit tesz önmagával a lelke mélyén.
Ha magadra ismersz az igazságtalanság sérülésében és a merev maszkjában, az első tennivalód, hogy elismerd, hányszor vagy igazságtalan másokkal és különösen magaddal egy nap során.
Ezt a legnehezebb elismerni, de ez lesz a gyógyulásod kezdete.
A következő fejezetben hosszabban beszélek arról, hogyan lehet
meggyógyítani ezt a sérülést.
Emlékszem egy esetre, ami az egyik fiammal történt, mikor tizenhét éves volt, és ami nagyon erősen érintette az igazságtalanságból eredő sérülésemet, melyet ennek az életnek a során rendezek el. Egyik nap, mikor kettesben voltunk, megkérdeztem tőle: "Mondd csak, a gyerekkorod óta mi az a viselkedésem anyaként, ami a legtöbb szenvedést okozta neked?" így felelt: "Az igazságtalanságod!"
149
Leesett az állam. Nem tudtam megszólalni, annyira meglepett. Felidéztem az összes olyan helyzetet, melyen igazságos anya próbáltam lenni. A gyerekeim helyébe képzelve magam most már meg tudom érteni, hogy bizonyos helyzetekben igazságtalannak találták a viselkedésemet és a hozzáállásomat.
A fiam testi jellemzői azonban azt mutatják, hogy a velem átélt igazságtalanság inkább az árulás sérülését ébresztette fel benne.
Az apja közönyét az én viselkedésemmel szemben valóban igazságtalannak kellett találnia. A testén két sérülés látható, az igazságtalanságé és az árulásé. Ez nagyon gyakori, és azt jelzi, hogy mást kell rendeznie a két szülővel: az árulás sérülését az ellenkező nemű szülővel és az igazságtalanságét az azonos neművel.
A merev legnagyobb félelme a hidegség. Ugyanolyan nehéz elfogadnia a saját hidegségét, mint a másokét. Mindent megtesz, hogy melegszívűnek mutatkozzon. Tényleg melegszívűnek hiszi magát, és nem igazán veszi észre, hogy mások érzéketlennek és hidegnek találhatják. Nem tudja, hogy kerüli az érzékenységével való kapcsolatot, hogy ne mutassa a sebezhetőségét. Nem fogadhatja el, hogy hideg, mert azzal elismerné, hogy szívtelen, vagyis igazságtalan. Ezért annyira fontos a merevnek, hogy azt mondják róla, hogy jó, vagyis hogy helyesen cselekszik, és tele van jósággal.
Az első esetben tökéletesnek tekinti magát, a második esetben pedig melegszívűnek. Mások hidegségét is nehezen viseli. Ha valaki hidegen viselkedik vele, fáj a szíve, és rögtön azt kérdezi magától, mi rosszat tett vagy mondott, hogy a másik így viselkedik vele.
Vonzza minden, ami nemes. A tisztelet és a becsület nagyon fontosak számára. Könnyen mély benyomást tesznek rá azok, akiknek fontos címei vannak. Ha tudja, hogy címet kaphat érte, akkor még jobban teljesít. Kész minden szükséges erőfeszítést és áldozatot megtenni, bár merevként azt nem tekinti áldozatnak.
150
A szexuális életében a merev általában nehezen tudja elengedni magát, és nehezen tud örömöt érezni. Nem könnyű neki kifejezni a gyengédséget, amit érez. Pedig testileg ez a típus tűnik a legszexibbnek. A merev emberek szeretnek feszülős, csábos ruhákba öltözni, és szeretik, ha vonzó a testük. A merev nőkről gyakran mondják, hogy szeretik magukhoz vonzani a férfiakat, de ha túl messzire megy a dolog, hidegen ellökik őket. Kamaszként a merev lány fogja a legjobban megtartóztatni, kontrollálni magát, mert tisztának és tökéletesnek akarja megőrizni magát a boldog kiválasztott számára. Könnyen alkot irreális ideált a szexuális kapcsolatról. Mikor végre elhatározza, hogy átadja magát, többnyire csalódik, mert az élmény nem felel meg az ideáljának.
A merev azért köteleződik el nehezen, mert fél, hogy téved a partnere kiválasztásakor. Ez a félelem az elköteleződéstől más, mint a kontrolláló félelme, aki az elválástól fél, és attól, hogy ki kell lépnie az elköteleződésből.
A merev személyiségnek szexuális szinten több tabuja is van, mert a szexuális életét is a jó és a rossz fogalma irányítja. A nő különösen ügyesen tetteti az orgazmust. Minél mélyebb a sérülés, annál merevebb a nő, és annál nehezebb számára elérni a szexuális kielégülést. A férfi pedig korai magömlésben vagy akár impotenciában is szenvedhet, aszerint hogy mennyire képes örömet szerezni magának az életében.
Azt is észrevettem, hogy több prostituált testére illenek a merev maszk vonásai. Azért képesek arra, hogy csak a pénzért létesítsenek szexuális kapcsolatot, mert másoknál könnyebben tudják elvágni magukat az érzéseiktől.
Az eddigiek után magától értetődik, hogy az igazságtalanság sérülése meghatározza, hogyan kommunikálunk.
151
A merev félelmei, melyek megakadályozzák, hogy világosan kommunikáljon és kérjen: félelem a tévedéstől; hogy nem világos, amit mond; hogy kritizálják; hogy a rossz pillanatot választotta; hogy túl sokat mond; hogy túlcsordul vagy elveszti a kontrollt; hogy nem tetszik valakinek; hogy túl igényesnek tartják; hogy féltékenyek vagy irigyek rá; hogy úgy ítélik meg, hogy kihasznál másokat. Ha látod magadnál ezeket a félelmeket, akkor itt a lehetőség, hogy ráébredj: nem vagy önmagad, és az igazságtalanságból eredő sérülésed irányít téged.
Ami a táplálkozást illeti, a merev jobban szereti a sósat az édesnél.
Emellett szeret mindent, ami ropogós. Ismerek olyan merevet, aki élvezi a jégkockák ropogtatását. Általában megpróbálja jól kiegyensúlyozni a táplálkozását. Az öt típus közül biztosan ő lesz először vegetáriánus. Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy az megfelel a teste szükségleteinek. Ne feledd, hogy a merev gyakran hoz döntéseket azért, mert úgy "helyes". Ha azért vegetáriánus, mert például igazságtalannak tartja az állatok megölését, a szervezete fehérjehiányban szenvedhet. Ha viszont azért dönt így, mert nem szereti a húst, és mert ezenfelül örömet okoz neki az állatok megmentése, akkor más a motiváció. Ekkor a teste is jobban fogja viselni azt.
Ha túl erősen kontrollálja a táplálkozását, időnként elveszítheti a kontrollt az édességek vagy az alkohol fogyasztásában. Ha ez mások előtt történik, sietve elmagyarázza mindenkinek, hogy ez sosem történik meg vele, és hogy ez ma tényleg kivételes. Ha a merev olyan helyzetet él át, mely mélyen érinti, mint például egy születésnap vagy egy különleges találkozás, akkor nehezebben képes kontrollálni magát. Ekkor olyan ételeket is ehet, melyeket szokás szerint megtilt magának: ez főleg hizlaló ételeket jelent, így igazolja magát: "Sosem eszem ilyet, de ma megteszem, hogy ugyanazt együk."
152
Mintha teljesen elfelejtette volna, hogy kis idővel ezelőtt is épp ugyanezt mondta. Bűnösnek érzi, vádolja magát, és megígéri, hogy holnaptól újra kontrollálni fogja magát. íme a panaszok és betegségek, melyeket a merev maszkját hordó ember magához vonzhat:
. Maszkja megjelenhet merev testrészek és feszültségek formájában, a háta felső részében és a nyakában, valamint az ízületekben (boka, térd, csípő, könyök, csukló stb.). A merevek szeretik ropogtatni az ujjaikat: így próbálják hajlékonyabbá tenni őket. Tehát érzékelik a testüket beburkoló páncélt, de nem érzik, mi rejlik a páncél mögött.
. A kiégést már említettem.
. A gyulladások, mint például az íngyulladás, nyáktömlőgyulladás, ízületi gyulladás. Minden gyulladás belső és visszatartott haragot jelez, ez pedig gyakran jellemző a merevekre. Megmerevedhet a nyaka, mert nehezen képes egy általa igazságtalannak tartott helyzet minden oldalát meglátni.
. Nagyon gyakori a székrekedés és az aranyér, mert nehezen képes az elengedésre, és az életében is visszafogja magát.
. A merev görcsöktől is szenvedhet. Ezek akkor jelennek meg, ha valaki félelmében kapaszkodik valamibe, vagy visszafogja magát.
. Mivel nehezen képes örömet okozni magának, keringési problémái és visszerei lehetnek.
. Ezenfelül gyakran vannak a száraz bőrrel kapcsolatos panaszai.
. Pattanások lehetnek az arcán, mikor fél a tévedéstől, az arcvesztéstől, attól, hogy rossz színben tűnik fel mások előtt, és nem tud megfelelni önnön elvárásainak.
. A merev személyiségeknek gyakran van pikkelysömöre.
153
Azért vonzzák magukhoz ezt a betegséget, hogy ne érezzék magukat túl jól, hogy ne legyenek túl boldogok. Ez ugyanis igazságtalan lenne másokkal szemben. Figyelemre méltó, hogy a pikkelysömör akkor jelenik meg náluk, amikor nyarainak, vagy amikor minden jól megy az életükben.
. Gyakoriak a májproblémák az elfojtott harag miatt.
. Mindennapos az idegesség, bár az esetek többségében a merev képes féken tartani azt, hogy ne látszódjon kívülről.
. Elég gyakori, hogy a merev álmatlanságtól szenved - főleg az, aki csak akkor érzi jól magát, ha mindent elvégzett, és minden tökéletes. Annyit gondol a tennivalóira, hogy ettől felébred, és nem képes visszaaludni.
. Látásproblémái is vannak, mivel nehezen képes meglátni, ha rossz döntést hozott, vagy ha rosszul mért fel egy helyzetet. Inkább nem látja mindazt, amit tökéletlennek tart, és így elkerüli a szenvedést. Gyakran használja azt a kifejezést, hogy "nem világos": ez nem segít, hogy megjavuljon a látása.
A merev betegségeinek többsége általában nem elég komoly ahhoz, hogy orvoshoz menjen. Megvárja, hogy magától meggyógyuljon, vagy megpróbálja magát meggyógyítani. Másoknak nem szól róluk, mert túl nehéz elismernie, hogy segítségre van szüksége. Mikor úgy dönt, hogy segítséget kér, akkor alighanem már nagyon komolyak a problémái.
A fenti panaszok és betegségek a többi sérülésben szenvedő embernél is megnyilvánulhatnak, de sokkal gyakoribbak az igazságtalanságtól szenvedőknél.
Az előző fejezetben említettem, hogy a kontrolláló maszkja (az árulás sérülése) az elhagyás sérülését takarja. Hasonlóképp van ez a merev maszkjával is, mely az elutasítás sérülését hivatott leplezni.
Az elutasításról szóló fejezetben olvashattad, hogy az az első hónapokban alakul ki, míg az igazságtalanság sérülése három- és ötéves kor között.
154
A valamilyen okból magát elutasítva érző kisgyerek úgy próbálja meg elérni, hogy többet ne utasítsák el, hogy a lehető legtökéletesebb lesz. Néhány évvel később, hiába tett erőfeszítést, hogy tökéletes legyen, nem érzi úgy, hogy jobban szeretik: úgy látja, hogy ez nem igazságos. Ezért úgy dönt, hogy még jobban kontrollálja magát, és olyan tökéletessé válik, hogy sosem fogják elutasítani. így jön létre a merev maszkja. Elvágja magát az érzéseitől, ami segít neki abban, hogy ne érezze az elutasítást.
Ha az igazságtalanság sérülése egyértelműbben látható egy testen, mint az elutasításé, akkor az illető több igazságtalanságot érez, mint elutasítást. Másoknál ez fordítva lehet.
Lehetséges, hogy valaki az elutasítástól szenved, az igazságtalanságtól pedig nem, azonban a megfigyeléseim szerint minden igazságtalanságtól szenvedő személy az elutasítás sérülését rejtegeti.
Ez a magyarázat arra, hogy nagyon gyakran láthatjuk, hogy a merev férfiak és nők testtömege fogy, ahogy öregszenek. A testük fokozatosan a menekülő vonásait ölti magára. Az orvostudomány
ezt a jelenséget csontritkulásnak hívja.
Ha magadra ismersz az igazságtalanság sérülésében, fontos, hogy emlékezz rá: a veled azonos nemű szülőd valószínűleg ugyanezt a sérülést élte és éli meg ma is a saját azonos nemű szülőjével.
A következő fejezetben leírom, mit tegyél ezzel a szülővel, hogy segítsd a sérülésed begyógyítását.
Ne feledd: egy sérülés főként azért van jelen bennünk, mert képtelenek vagyunk megbocsátani magunknak azért, amit magunkkal és másokkal teszünk. Nehezen tudunk megbocsátani, mert általában észre sem vesszük, hogy haragszunk önmagunkra.
Minél mélyebb az igazságtalanság sérülése, annál igazságtalanabb vagy: túl sokat követelsz magadtól, nem figyelsz a korlátaidra és nem szerzel magadnak örömet elég gyakran.
155
Mindazzal, amit teszünk, de nem akarunk látni magunkban, másokat vádolunk. Ezért vonzunk magunk köré olyan embereket, akik megmutatják nekünk, amit másokkal vagy önmagunkkal
teszünk.
Úgy is a tudatára ébredhetünk annak, hogy az igazságtalanságtól szenvedünk, vagy hogy igazságtalanok vagyunk valaki mással, hogy szégyent érzünk. Szégyent olyankor érzünk, amikor el akarunk rejtőzni, vagy leplezni akarunk egy viselkedést.
Érthető, ha szégyenletesnek tartjuk, ha olyan a magatartásunk, mint amit mások szemére hányunk. Mindenáron el akarjuk kerülni, hogy felfedezzék, hogy úgy viselkedünk, mint ők.
Ne feledd, hogy a fejezetben leírt jellemzők és viselkedések csak akkor vannak jelen, ha az illető úgy határoz, hogy a merev maszkját veszi fel, mert azt hiszi, hogy így elkerülheti az igazságtalanságot. Ezt a maszkot a sérülés mélységétől és a fájdalom erősségétől függően nagyon ritkán vagy nagyon gyakran is hordhatják.
A merevre jellemző viselkedések irányítója a félelem, hogy újra át kell élnie az igazságtalanság sérülését. Minden sérülésnek megvannak a saját belső viselkedései és attitűdjei. Az, ahogyan gondolkodik, érez, beszél és cselekszik, arra válasz, ami az életben történik. Ha valaki reaktív, vagyis a viselkedését mindig csak a külső körülményekre és történésekre adott válasz határozza meg, akkor elveszti a kapcsolatot a központjával, a szívével, és nem érezheti jól magát, nem lehet boldog. Ezért olyan hasznos, ha észleled, hogy mely pillanatokban vagy önmagad, és melyekben vagy reaktív. Ha így teszel ahelyett, hogy hagynád, hogy a félelmeid irányítsanak, képessé válhatsz rá, hogy az életed ura legyél.
156
E fejezet célja, hogy segítsen neked felismerni az igazságtalanság sérülését. Ha magadra ismersz ennek a sérülésnek a leírásában, az utolsó fejezet tartalmazza az összes információt, amire szükséged lesz, hogy begyógyítsd ezt a sérülést, újra önmagad légy, és ne hidd azt, hogy az élet igazságtalansággal teli. Ha nem ismersz magadra, azt tanácsolom, hogy ellenőrizd téged jól ismerő embereknél, hogy egyetértenek-e veled. Mint említettem, lehetséges, hogy csak egy kis igazságtalanságból származó sérülésed van. Ebben az esetben csak egyes jellemzők fognak illeni rád. Valószínűleg magadra ismersz bizonyos viselkedésekben, de nem mindenben. Szinte lehetetlen, hogy valaki az összes említett viselkedésben magára ismerjen. Emlékeztetlek: fontos, hogy elsősorban a testi leírásra hagyatkozz, mert az anyagi test sosem hazudik, gondolatban viszont könnyen el tudunk hitetni magunkkal valamit.
Ha a környezetedben néhány emberben felismered ezt a sérülést, nem kell megpróbálnod megváltoztatni őket. Használd inkább a könyvből tanultakat arra, hogy több együttérzést alakíts ki magadban irántuk, hogy jobban megértsd a reaktív viselkedésüket.
Ahelyett, hogy megpróbálnád a saját szavaiddal elmagyarázni a tartalmát, inkább olvassák el ezt a könyvet ők maguk, ha van ilyen irányú érdeklődésük.
157
az igazságtalanság sérülésének jellemzői

A sérülés megjelenése: Négy- és hatéves kor között az azonos nemű szülővel. Sokat teljesíteni és tökéletesnek lenni.

Maszk: merev

Test: egyenes, merev, tökéletes; arányos, kerek fenék; keskeny derék; merev mozdulatok; világos bőr; összeszorított állkapocs; egyenes nyak

Szem: csillogó, élénk tekintet, világos szemek

Szókincs: "semmi gond", "mindig/soha", "nagyon jó/jól", "remekül", "nagyon különleges", "rendesen", "pontosan", "biztosan", "igaz?"

Személyiség: Perfekcionista. Irigy. Elvágja magát az érzéseitől. Túl optimista. Élénk, dinamikus. Igazolja magát. Nehezen kér segítséget. Ok nélkül nevet. Száraz hang. Nem vallja be, ha problémái vannak. Kételkedik a választásaiban. Összehasonlítja magát másokkal. Nehezen tud kapni. Igazságtalannak tartja, ha másoknál kevesebb jut neki, és még igazságtalanabbnak, ha több. Nehezen képes bűntudat nélkül örömet szerezni magának. Nem tartja tiszteletben a korlátait, sokat követel magától. Kontrollálja magát. Szereti a rendet. Kemény a testével. Hirtelen haragú. Hideg, és nehezen képes kimutatni a szeretetét. Szexis.
Legnagyobb félelem: a hidegség

Táplálkozás: Szereti a sós ételeket és mindent, ami ropogós. Kontrollálja magát, hogy ne hízzon, szégyenkezik, ha elveszti a kontrollt.

Lehetséges betegségek: kiégés, képtelenség az orgazmusra/ korai magömlés vagy impotencia, gyulladások, nyakmerevség, székrekedés, aranyér, görcsök, keringés, máj, visszér, bőrproblémák, idegesség, álmatlanság, rossz látás

 

sery68 - Főoldal.