Annak idején én elég sokat bicikliztem, főleg nyáron, jó időben. Sajnos azonban elég messze lakunk a belvárostól, szóval ha el kellett valamit lintézni, vagy csak úgy császkálni szerettem volna a haverokkal, mindig biciklire kellett ülnöm. 2003 nyarán aztán meguntam, hogy 15-20 percig kell tekernem, ha találkozni szeretnék a barátaimmal. És rászántam magam, szerzek egy robogót.

  Azért ez nem ment ilyen egyszerűen, hisz mind a robogó, mind a jogsi megszerzése nem filléres dolog, de lényeg a lényeg, anyagilag is meg lett tárgyalva a szülőkkel. A jogosítvány megszerzéséhez fel kell keresni egy céget, ami ezzel foglalkozik. Ezek árban lényeges nem különböznek, de érdemes több helyen is megtudakolni a részleteket (no meg a már robogós haverokat, hogy ők is mit ajánlanak :) ). Ha kiválasztottuk a nekünk legszinpatikusabb céget, akkor be is ülhetünk a meghirdetett első órájára. Általában itt kell kitölteni a papírokat, itt magyarázzák el a további tennivalókat. A legtöbb helyen együtt tartják az elméleti részt az autósoknak, a motorosoknak és a mopedeseknek (ezek lennénk mi).

  Először a KRESZ-t kell elsajátítani, ami egyszerűnek tűnik, pedig cseppet sem az. Nem árt többször elolvasni a tankönyvet, és sokszor gyakorolni. A KRESZ tanulással egybekötve (vagy az után) jön a vezetéselmélet. Itt említik meg például a karbantartási dolgokat, hogy mire kell a robogóval vigyázni, hogy kell helyezkedi és hasonlók. Ez nálam 2,5 hétig tartott (bevallom, számomra ez a rész volt a legnehezebb).
  Utána jött az első vizsga. Itt van 25 kérdés. 20 db egypontos, és 5 db hárompontos (általában forgalmi) kérdés. M, vagyis moped kategóriában maximum 5 hibapontunk lehet, szóval vigyázni kell, mert ha elrontunk két 3 pontos feladatot, akkor már eleve megbuktunk.

  Ha sikerült jól megírnunk, továbbléphetünk a következő akadályra, az elsősegélyre. Nálam ez két 4 órás tanórából, és egy vizsgából állt. A tanórán nagyon sokmindenre kitérnek, még olyanokra is, amik szerintem nem tartoznak bele a közúti elsősegélynyújtásba. Itt is ajánlatos tanulni, nem egy egyszerű az biztos. Figyelni kell az apró dolgokra is, sok történetet hallottam, ahol azért húztak meg valakit, mert valami teljesen jelentéktelen dolgot elfelejtett.
  A vizsgára érdemes elsőnek bemenni, ilyenkor még nagyon engedékenyek a vizsgabiztosok. Én is elsőnek mentem, és nagyon hamar elengedtek. Húzni kell egy "tétel"-t, amit el kell mondani, aztán kész.
  Ebben az a jó, hogy ez érvényes autó-jogosítványra is, vagyis ezt már nem kell letennünk, ha netalántán autóra szeretnénk váltani.

  A sikeresen elvégzett elsősegéllyel le is tudhatjuk az elméleti részét a tanulásnak, de azért ha nem vagyunk biztosak valamiben, azért nézzük át, mert az úton tényleg az életünkkel játsszunk. A következő teendő a rutin pályán való manűverezés-tanulás. Itt mondják el, hogy hol az index, a lámpa, hogy kell berúgni a motort, és hasonlók. Először általában kicsit hagynak motorozni, hogy szokjuk a súlyelosztást és a gázt. Aztán kihelyeznek jópár bólyát egy pályára, és kétféleképpen kell rajta végigmenni. A legfontosabb (szerintem), hogy nem szabad lerakni a lábunkat, mert akkor egyből meghúznak. Mondjuk ez nem valami nehéz, lassan is kell menni, és a pályát is jól be lehet tanulni.

  Ha ezzel is megvolnánk, jön az utolsó lépcsőfok, a forgalmi gyakorlat. Végre motorozhatunk a városban! :) Szerintem ez sem nehéz, de nem árt, ha minden szabállyal tisztában vagyunk. Ha balesetet okozol, fizethetsz. Kövesd jól az oktató utasításait, nem baj, ha néha kiabál veled, használni fog, meglátod. A vizsga itt sem nehéz (szerintem), könnyebb, mint az elmélet. Én ekkor láttam hasznát a sok biciklizésemnek, mivel jól ismertem a város utcáit és a veszélyesebb pontjait, így kevésbé kellett figyelnem a táblákat.

  Ha sikerült a vizsgatétel, gratulálok! Azért ez tényleg nem volt egyszerű menet. Már csak az okmányirodába kell elmenned, ahol megcsinálják a fényképet és a papírmunkát, és pár munkanapon belül postán elküldik a kész jogsid. Hurrá! Már pattanhatunk is fel akár a Simsonunkra, akár másra, és mehetünk, amerre csak akarunk.

ndonat