Kép 01  1999 Májusban vettük. Eleinte nem ilyen típusú motort szerettem volna, hanem valami szar babettát (elég gáz), mert azt 10ezerért kaptuk volna meg. De az én kis bátyám Simsont szeretett volna. És igaza volt. Egy újsághirdetésben leltünk rá, szinte új volt, 6000 km-rel. 80 ezerért árulták. Mindjárt az elején lecsaptunk rá, hívtuk a telefonszámot, nehogy elvigyék elõlünk - mivel van rá kereslet. Elõtte már néztünk más motort is (vmilyen szar, nagykerekû Honda robogó), de ez jobb volt. Ezt is elmentek bratyóék megnézni, döntöttek: megveszik. Én nem voltam ott. Otthon tudtam meg, hogy rózsaszínhez hasonló színe van. Egy nappal késõbb apámék elmentek megvenni. Apám hozta a motort, mivel bátyámnak még akkor nem volt jogsija. Tudni kell apukámról, hogy elõtte még semmilyen motort nem vezetett, nemhogy olyat, amelyiken sebességet kell váltani - ez okozott neki kisebb gondot.

  De megmutatta a frankót! Állok a házunk elõtt, észreveszem, hogy jön, kanyarodik be az utcánkba. Csodálkozva: "De hiszen ez rózsaszín, Jesszusom!". Húh, de meglepõdtem.

  Ez még mind semmi! Jön tovább, és egy kerékre emeli!!!!!!!!
Na mondom faternek, nem tudom hogy csinálod ezt, soha nem vezettél motort, most pedig itt ilyen mutatványokkal rukkolsz elõ. Õ persze férfiasan bevallotta, hogy nem tudja hogy sikerült, teljesen véletlen volt, csak a sebességváltásnál a kuplungot kicsit gyorsan engedhette ki. Ment vagy 15 métert egy keréken. Sosem felejtem el azt a pillanatot.

  Ez volt a hazahozatal a vásárlás után. Akkor még nekem is furcsa volt mikor kipróbáltam, hogy sebességváltós. De így visszanézve meg lehet szokni, sõt! Jobb mint  a hitvány japán bõgõs robogók.

  1990-ben gyártották, de még ma is (2003) felveszi a japán robogókkal a versenyt: strapabíróságban, árban, fogyasztásban, és nem is egyszer teljesítményben.

  Kétütemû Otto-motor, 1:50-es keverékkel kell tankolni. Léghûtéses, 85 kg. Ez a súly egy kicsit soknak tûnik, õszintén szólva az is. 10 kilóval kevesebben már jobb lenne. Végsebessége 75-80 km/h között van.

Elõnyök:
+ fogyasztás*
+ strapabíró
+ ugyanúgy, használható földúton, ill. rosszabb utakon, mint városban
+ gyorsaság (végsebesség)
+ erõ: dombnak felfelé is könnyedén megy a sebességváltónak köszönhetõen
+ vételár

Hátrányok:
- gyenge dobfékek (szerintem)
- lehetne könnyebb is
- enyhe olajfolyás a kipufogórésznél
(- kényelmesebb lenne önindítóval)

* A fogyasztás könyv szerint 2,5 liter / 100 km, nekem átlag 2,65 jött ki. Mehetsz akárhogy, 3,3 liter fölé nem tudod vinni a fogyasztást. Nekem nem sikerült. A 3,3 is úgy jött ki, hogy bejáratós volt - a szétszedés után.

  Már több, mint négy éve használom, de bírja. Kezdetben jogosítvány nélkül a földutakat róttam (másfél évig) aztán áttértem a civilizáltabb utakra. Földúton, erdõben is nagyon jó volt vele menni, rengeteg szép helyet láttam. Láttam állatokat is: egyszer egy nyulat, egyszer rókát, és nem tudom hányszor, de nagyon sokszor láttam õzeket. Van ahol egyébként olyan jó a földút, hogy 70-nel repesztettem vele! Errõl jut eszembe nem bírom azokat az idióta (50ccm-es járgánnyal) motorosokat, akik ha meglátnak egy másikat, akkor nekiállnak full gázzal menni. Én általában ilyenkor is tartom magam a szokásos tempómhoz, õ pedig élvezze, hogy hagyom magam megelõzni. Ezek általában mind olyan emberek, akiknek valami ritka szar motorjuk van. De ha olyan a kedvem én is odanyomok ám neki!:)
Normális utazótempónak a 60-at tartom.
 Egyszer kellett kuplung, és szintén egyszer (idén) gázbowdent cserélni - mivel elszakadt. 2002 decemberében elkövettem egy nagy hibát vele. A karburátort már többször is szétszedtem, most csak tömítést cseréltem benne, de úgy gondoltam hogy megnézem már mi van a hengerben, illetve alatta, ha már szétszedem. Ez volt az én vesztem, mivel a dugattyú gyûrûi miatt nem tudtam rátenni a hengerfejet. Késõbb sikerült, de nem indult... Ráadásul a berúgókar lent beragadt, meg se moccant. Szerelõhöz vittük. 13200 Ft volt... A dugattyún levõ gyûrûk a szerelõ állítása szerint eltörtek, mikor ráhúztuk a hengerfejet. A gyûrû darabjai pedig a motorban szétpotyogtak, ezért nem lehetett berúgni sem. A gyûrûdarabok a szerelõ elmondása szerint bajt is okozhattak volna, de hál' Istennek nem így történt. A szerelõ a kuplungomat is megcsinálta: elõtte olyan volt, hogy betettem sebességbe és már menni akart, hiába húztam a kuplungot. Korábban egyébként próbáltam szorosabbra húzni, melynek az lett a vége, hogy elszakadt. Most viszont nem is nehéz behúzni, és nem is ugrik meg. Ugye, ugye egy jó szerelõ! Ilyenkor tudom csak értékelni, milyen jó, ha nincs baj vele.
  Szóval probléma nem nagyon van csak néhány:
  A gyengének tartom a fékeket. Lehetne akár lengéscsillapítót cserélni rajta úgy szétjártam vele a földutat amikor még nem volt jogsim... És szerintem másnál is az 1-bõl 2-be váltás lassabb, mint a 2-3 ill. a 3-4. Ez egy kicsit zavaró.

Jöjjenek a képek.
Ja, és saját magam fújtam le fehérre!

Kép 02

  Sok ideig úgy gondoltam: soha nem akarom eladni. Ma úgy érzem hogy egyszer annak is eljön az ideje, akármennyire is szeretem. Egyébként nincs rajta semmi tuning.

Kép 03 Kép 04

A kilométeróra, ami nekem már 40 Km/h felett ugrál, illetve 10-nél is ha jobban kipörgetem a motort...

Kép 05 Kép 06

  Elég komoly elektronika. Jut eszembe, egyszer gyújtáskapcsolót is kellett cserélni (8500 Ft volt)
És a henger, amit szétszedtem, de mûködõképesen nem sikerült összetenni...

Kép 07 Kép 08

Jobb képen: Karburátor. Bonyolultnak tûnhet, de tök egyszerû -legalábbis nekem.

Kép 09 Kép 10

  Benzincsap. Másik kép: Karburátor közelebbrõl. Az alapjárat állító csavarjától balra van a szivató. Ezzel szívtam én meg... Elállítódott, annyi üzemanyagot kapott, hogy nem lehetett elindítani. Amikor elindult füstölt de nagyon, és le is állt. A hiba után 3 nappal jöttem rá, mi is a probléma. Hát ez. Javaslom figyeljetek arra is, hogy a gázbowdenhez tartozó tûnek a lyuka legyen tiszta, különben akkor sem jó. Én ezt egy egyszerû belepumpálással el tudtam intézni. (biciklipumpával)

Kép 11 Kép 12

Ezek azok a helyek, ahol azért látszik hogy a motorom valaha rózsaszín volt...

Kép 13 Kép 14

  Kormányzár, és egy kis akasztó. Pl. kulcsnak. Másik kép:  Csomagtartó, ülés - elfér még egy személy - csak a KRESZ tiltja.

Kép 15 Kép 16

  Bal kép: A lengéscsillapító mellett egy kis tömlõ, hozzászixalagozva. Ez az akkuból jön ki, és elvezeti a savas folyadékot, ami megtámadná a fém felületeket. Másik kép: kipufogó. Én kiszedtem belõle a tompítót, így igazi simsonos (pattogós, hangosabb) a hangzása. 5000 Km-enként ajánlatos a kipufogóberendezést megtisztítani az olajtól, amit ha le is törlünk a külsejérõl, akkor is 20km után bizos kifolyik egy kevés - látszik a képen.

Kép 17 Kép 18

4 sebesség. És a hátsó fék, Dobfék. De jó is lenne egy tárcsafék!

Kép 19 Kép 20

  Kicsit koszos felni, de ne zavarjon senkit. Elsõ fék. Másik kép: hátsó fék pedálja. Szerintem nagyon jól ki lett találva, hogy bal oldalt kuplung, jobb oldalt elsõ fék, jobb oldalt lent pedig hátsó fék. Warez.

Kép 21 Kép 22

A lóerõk helye. Nekem nem lehet lecsavarni az olajellenõrzõ csavart mióta összerakta a szerelõ. (oil control)

Kép 23 Kép 24

A berúgókar csavarját érdemes jól meghúzni, különben elforog a berúgó, és elkopik a foglalat.

Kép 25 Kép 26

  A kipufogó egy bilinccsel van még odafogatva a biztonság kedvéért. Bocsi mindenkitõl hogy nem mostam le elõtte a motort, pedig délelõtt szakadt az esõ...

Kép 27 Kép 28

No comment.

Kép 29 Kép 30

Azért van ami árulkodik hogy ez egy rallyfan járgánya:) Másik képen: tanksapka.

Kép 31 Kép 32

  Az akksik 1999 május óta használom (Seleks márkájú). Most már úgy tûnik, hogy vége lesz neki, ugyanis hiába töltöm, 3 nap alatt újra lemerül. Ettõl függetlenül lehet használni, mert ha már kb. 2 percet ment a motor, töltött annyit az akkura, hogy mûködjenek a lámpák.
  És ami fontos: Megfelelõ abroncsok - ami nekem most nincs, legalábbis elöl. (repedezett, kopott) A képen a hátsó látható, ami egész jónak mondható, de lehetne szélesebb egy kicsivel.

  És ami lemaradt a képekrõl, az a légszûrõ, ami szintén tiszta kell, hogy legyen. Benzintartály alatt található, ha kiveszed az akkumulátort, akkor máris hozzá tudsz férni. Tisztítani üzemanyagban kell, utána kis olajat csepegtetsz rá, megvárod míg megszárad, majd visszateszed és kész.

A motor üzemeltetési útmutatójában minden lényeges dolgot megtalálsz.

  Az egészet összegezve annyi mindent lehetne ide írni, de sajnos idõszûke miatt nem teszem, de ha kérdésed van, fordulj hozzám e-mailben, vagy ha ismersz akkor személyesen. Tuningoláshoz nem értek, ilyennel ne keressetek. Csak jelzem: a tuning nem abból áll, hogy veszel rá egy sport-kipufogót. Ami ugyan jól néz ki és a hangja is jó, de -valljuk be- a teljesítményt nem növeli. Ugyanez igaz autókra is, bár ott írnak +7-8% teljesítménynövekedést, de ez nem érezhetõ. Jah, és az autókra való normális sport-kipufogó 200ezer forintnál kezdõdik, az ez alatti szarok csak jobb kinézetet és hangzást adnak az autónak, illetve (mûszakin mondták) hogy felborítja a motor-egyensúlyt, kárt okoz...

Néhány gép, ami jól néz ki külsõre, arról nem tudni, hogy motortuning van-e rajta:

Kép 33 Kép 34 Kép 35

  Ezt a Simsont nagyon eltalálták a németek - mondta nekem egyszer egy bácsika. Gondolni se merték volna akkoriban, hogy ekkora sikere lesz. Hát lett. Még ma is tart. Csak a gyártás nem...

Az biztos, hogy én nagyon szeretem, és megváltoztatta az életem.

"Maradunk azzal a kívánsággal: Mindenkor jó utat!"

2003. Június 22.

Rally4ever Rally Rajongók oldala