Fegyvergyárból
indult, s fegyvergyárban ér véget
Debrecen. Mivel a gyár már nem létezik, lassacskán a
Simsonok is átlényegülnek a velünk élő legendák kategóriájába. Így talán nem
haszontalan, ha áttekintjük a márka történetét.
Úgy kezdődött, hogy Löb és Moses
Simson az 1800-as évek
második felében Suhlban fegyvergyárat alapított. Motorkerékpárt 1934-ben kezdett
gyártani az üzem. Az első termék a BSW 100-as volt. Az elnevezés a Berlin-Suhler
Waffen (Berlin-suhli Fegyvergyár) rövidítése. A náci korszakban az üzem a német
fegyvergyártás egyik központja lett, s mint ilyen, a háború végét követően
szovjet felügyelet alá került. Innen nőtt ki a keletnémet járműgyártás: a háború
előtti német modelleket másolva. Ötvenes virágkor Az AWO-Simson 425-ös is például
BMW-koppintás volt. Egép sportváltozata mely 110 kilométer/órás maximális
sebességre volt képes lett aztán azon gyári versenygépek alapja, melyek az
ötvenes évek első felében az alapmodell 15 lóerős teljesítményének dupláját is
elérték. A gyár 1956-ban egy 250-es, de kéthengeres, 35 lóerős versenygéppel
rukkolt elő, majd 1959-ben egy 40 lóerős, egyhengeres 350-essel. A szovjetek
ezután leállíttatták a gyorsasági versenymotorok fejlesztését, s a Simson ezután már nem is
foglalkozott kéthengeresekkel. A hatvanas években a korszakváltás a kis
hengerűrtartalmú, 50 köbcentis kétüteműek irányába mutatott. Megszületett a KR
50-es. Ha esetleg van, aki így nem ismeri, az bizonyára hallott már a Fecskéről,
azaz a Schwalbe-ról, melyből az idők folyamán összesen több mint egymilliót
gyártottak. Ezen időszak terméke még a nagyon motorosbicikli formájú SR-2E,
valamint a Fecskéhez hasonlóan igen népszerű S3 Star is.
A hatvanas-hetvenes
évek sportvonulatát a GS 50-es és a GS 75-ös endurók képviselik. A Schwalbe-hoz
és a Starhoz hasonlóan mára szintén legendássá vált a hetvenes-nyolcvanas
években kifejlesztett S 50-es és 51-es sorozat. E gépekből az 50-esek mellett 70,
sőt 80 köbcentisek is készültek. Prototípusként megépítették a kéthengeres,
ötsebességes S 100-ast is. A Simson scootere ekkor az SR
1-es modell volt. Oroszosan A Fal leomlása után a Simson súlyos válságot élt
át, de talpon maradt. A fejlesztés első eredménye az AT 50-es lett, amely a BMW
dakarosö R100 GS-ére hasonlított. S 53-asként újrafazonírozták a korábbi
sikermodellt is, melyből folytatva a hagyományokat utcai enduró is készült.
Star 50 néven az SR 1-est szabták át, s készült egy tárcsafékes gép is, a
Sperber 50-es. A Veréb, vagyis a Spatz és az Albatros tricikli afféle
hobbijárgányok voltak. A német mellett a francia piacra is eljutó négyütemű,
léghűtéses Schikra 125-ös a Ducati Monsterére hasonlított.
A piaci versenyt
végül nem bíró gyár 2002-ben bezárt. Az egyhengeres motorokat gyártó sort
Oroszországba adták el, s a Simson erőművei ma a
Vjatszkije Poljanyiban található Molot konszern Strig nevű mopedjeiben
teljesítenek szolgálatot. S hogy visszatérjünk a gyökerekhez: a Molot
vadászfegyvereket és Kalasnyikov géppuskákat is gyárt...
És a végére még egy érdekesség:
A Simson Schikra 125-ös naked
bike erőforrása tajvani volt.
Hajdú-Bihari
Napló
|