A
Bejáratás
A bejáratás új motor első
üzembehelyezésekor, illetve
motorfelújítást követően alpvetően
azért szükséges, mert a beépített
új motoralkatrészek illesztését nem
üzemi körülmények közt, hanem hidegen,
gépműhelyben, adattábla szerinti szabványos
türéshatáron belűli méretekkel
alakították ki, ezért elsőre nem tud kialakulni a
megfelelő kenést biztosító olajréteg
közöttük és a csúszófelületek
fémesen érintkeznek egymással. A
surlódó alkatrészek felülete a
megmunkálási folyamat végén
álltalában nem rendelkezik a kellő finomsággal
sem, és ezeknek a bejáratás során kell
összecsiszolóniuk, összekopniuk. A
csúszó és forgó
igénybevételnek kitett új alkatrészek
felületi tükrösődését is a
bejáratási idő alatt kell elérnünk,
tulajdonképpen ez a tükrösödés
segíti elő a forgó és csúszó
felületeken oly fontos olajfilm képződését.
Tehát a beüzemelés kezdetén ebből
fakadóan nagymértékű
súrlódással kell számolnunk, amelyre az
eltérő anyagú alkatrészek ráadásul
igen jelentős és eltérő mértékű
hőtágulással is reagálnak. Ez megint csak
hatással van illeszkedésükre, könnyen
megragadhatnak, összesülhetnek, ezért szem előtt kell
tartanunk, hogy motorunkat olyan módon járassuk be, hogy
egyetlen ponton se melegedjen fel túlzottan és ne
terhelődjön túl sehol. Ha mindezt kellő
odafigyeléssel, és szakszerűen végezzük,
úgy motorunk a bejáratás után sokkal kisebb
súrlódással, sokkal kevesebb felesleges
hőképzéssel és nagyobb teljesítmény
leadásával lesz képes üzemelni.
Alaptétel, hogy a bejáratás során
legfontosabb a megfelelő kenés állandó
biztosítása, és túlzott hőterhelés
elkerülése. Mint minden kétüteműnek, úgy
a Simson motor olajozását is a benzinhez kevert olaj
biztosítja. A benzinbe kevert motorolaj a beszívás
után lecsapódik a mozgó alkatrészek
felületeire és ezzel ezeknek állandó
olajozást biztosít. Mi több, bár a henger
és a hengerfej ugyan tele van hűtőbordákkal, mégis
a legfontosabb hűtést is maga az üzemanyag, a benzin-levegő
keverék adja!
Néhány fontos feladat, mielőtt beindítanánk
a motort!
Készítsünk "kokszosabb" keverékbenzint,
(1:20, - 1:30-as) ehhez használjunk jó
minöségű 2T motorolajat, és tökéletesen
keverjük össze. (pl: 1:25-ös: 25 liter
normálbenzinhez adjunk 1 liter olajat, stb.), majd engedjük
le a régi üzemanyagot a tankból és
töltsük fel az olajosabb naftával.
Fontos! Semmi esetre se öntsünk bele a tankba, a
normál keverékhez adva plussz olajat, mert nem fog
kellőképp összekeveredni, az olaj leülhet a tank
alján, és csak szívunk vele !!!
Ha eddig nem tettük meg, úgy tisztítsuk ki a
karburátort, és a főfúvókát
cseréljük az előírtnál eggyel nagyobb
méretűre. (50ccm-nél 67-ről 70-re, 70ccm-nél
70-ről 72-re)
Emeljük egyel feljebb a súbertűt, a
bejáratásnál több üzemanyag, és
dúsabb keverék bejuttatása kívánatos!
Cseréljük a gyújtógyertyát kisebb
hőértékűre (50es-nél 175, 70es-nél 225-re)
Nos, lássunk hát neki!
A bejáratást (főleg az elején) lehetőleg
emelkedőktől mentes úton, sík terepen
végezzük. A legkritikusabb az első 100 kilométer,
ezalatt semmi esetre se terheljük meg a gépet, ne forgassuk
ki a , pláne ne vigyünk utast! Ha mód van rá,
válasszunk borus napokat, vagy árnyékos
útvonalakat, ezzel is csökkentjük a
túlhevülés lehetőségét.
Mivel a különböző Simsontipusok bizony igen nagy
eltéréseket mutatnak az olyan paraméterek, mint
fordulatszám, teljesítményleadás,
áttételezés, motorkarakterisztika, stb.
terén, igy a bejáratás alatt a
különböző sebességfokozatokban elérhető
legnagyobb sebesség álltalános
meghatározása szinte lehetetlen.
Megbízhatóbb ha a fülünkre és az
óvatosságunkra hagyatkozunk, nagyjából az
alábbiak szerint.
Az első 100 km-ig az egyes sebességfokozatokban csak kb harmad-,
fél-gázig gyorsítsunk, majd kapcsoljunk fel, ill.
a legnagyobb fokozatban se engedjük a fordulatot harmad-,
fél-gáznál magasabbra. Éppilyen fontos,
hogy a visszakapcsolások is mindig a kellő időben
történjenek, úgy hogy a motor
rángatásmentes, terhelés nélküli
munkáját biztosítani tudjuk. Semmiképp se
"vonszoltassuk" tartósan a motort, vagyis ebben az első
időszakban lehetőleg kerüljük a gyakori
motorfékezést, mert a gázelvételekkel a
kenés hatékonysága is lecsökken.
Másrészt viszont a gáz időnkénti
visszavételével és a tengelykapcsoló
kiemelése utáni rövid gázadássokkal is
biztosítjhatjuk a üzemanyagkeverékből az olaj
biztosabb lerakódását a kenendő
alkatrészekre, amit természetesen kizárólag
csak menet közben, rövid időkre végezzünk.
Káros a motort alacsony fordulaton terhelni, vagy
tartósan alacsony fordulaton járatni. Ez ugyancsak a
kenés hatékonyságát csökkenti.
A balkéz ujjait ajánlatos a bejáratás
elején mindig a tengelykapcsoló karon tartani, hogy ha a
motor le akar állni, azonnal be lehessen húzni.
500 km-ig félgáz, utánna már szabad kicsit
jobban is terhelni, de az első 1000 km-en ne forgassuk ki teljes
fordulatra, kerüljük a hirtelen
terhelésváltásokat, felpörgetéseket.
Érezzünk rá a motor
teljesítőképességére, és ennek
megfelelően próbáljuk megtalálni a
különböző sebességfokozatokhoz tartozó
"kímélő" fordulatszámtartományokat,
és persze ne csak a közlekedési helyzetekre, de a
motor hangjára, a működése közben
tapasztalható apró jelekre is figyelve
közlekedjünk.
A dugattyúmegszorulás első tünete, hogy a motor
teljesítménye menet közben egyre jobban
csökken, amelyet egy hirtelen erősödő, fémes,
ciripelő, csilingelő hang kisér. Ekkor még nincs
vész, csak húzzuk be a kuplungot, és adjunk
néhány rövid kis gázfröccsöt,
amivel el lehet kerülni a beszorulást. A csilingelő hang
megszűnése után utunkat az előző
sebességnél valamivel lassabban folytassuk. Helytelen
és káros a beszorulási jelenség
észlelésekor hírtelen levenni a gázt, mivel
így a motort a legfontosabb hűtőközegétől, a
hűvös benzin-levegő keveréktől fosztjuk meg, s a
dugattyú ilyen estben méginkább kitágul,
és méginkább megragad.
Összegzésül elmondhatjuk, álltalában a
dugattyúmegszorulások okai a;
Túl szoros illesztéssel összerakott henger és
dugattyú, vagy a túleröltetett motor miatt
bekövetkező túlmelegedés és
hőtágulás,
illetve öngyulladást okozó
gyújtógyertya, nem megfelelő
üzemanyagkeverék, helytelen porlasztó
beállítás, vagy dugulás miatt
fellépő kenési elégtelenség.
Nem beszéltünk még arról; vajon meddig is
tart ez az úgynevezett bejáratási időszak? Nos,
hivatalosan az első ezer kilométer az amit ebben a
"kímélő" üzemmódban kell(ene)
teljesíteni. Az olajdúsabb üzemanyagot is ennek
megfelelően célszerű bekeverni.
Az első 5-600 km-en mindenféleképp használjuk a
kokszosabb benzint, utána fokozatosan beállhatunk a
motornak megfelelő keverékarányra. 1000 km
megtétele után tisztítsuk ki a légszűrőt,
szereljük vissza a megfelelő fúvókákat
és állítsuk be a porlasztót, s a
gyújtást is ha kell, valamint ellenőrizzük le a
lánckerekeket és a láncfeszességet is.
Húzzunk át minden csavart, állítsuk be a
bowdeneket, a karok, gázmarkolat
holtjátékát.
Tehát bátran kijelenthetjük; ha a
bejáratás alatt türelmesek vagyunk motorunkkal,
és kellő figyelmet fordítunk a helyes
beállításokra, és az üzemelés
során fellépő jelenségekre, úgy
álltalában gond nélkül túljutunk ezen
az időszakon. Ha nem forszírozzuk, és nem is
eröltetjük a gépet egyből összerakás
után, akkor szinte biztos hogy elkerüljük a
bejáratás alatti komolyabb meghibásodásokat
is.