A hangárokat kezdetben a repülőgépek - az időjárás káros behatásaival szembeni - megóvására építették. Később már bizonyos rejtési funkciókat is elláttak, de "fénykorukat" a hidegháború idejére tehetjük.
A volt szovjet befolyási övezet országaiban - az NDK-tól a közel-keleti arab államokon keresztül Mongóliáig - ezrével épültek a harci repülőgépek számára ilyen betonfedezékek. Az építészeti megoldás, illetve a beépített vasbeton és az azt takaró földréteg mennyisége nyújtott védelmet a hagyományos bombatámadással és - a bizonyos távolságon túli - atomrobbanás lökéshullámával szemben.
Az Öböl-háború híradásai között többször hallhattunk arról, hogy a szövetséges légierő intelligens repülőgép-fedélzeti fegyvereivel csapást mért az iraki repülőterek betonfedezékeire. E katonai események mutatják, hogy elérkezett a betonfedezék-hangárok alkonya; a nagy pontosságú, nagy átütőképességű fegyverek megjelenésével elvesztették eredeti funkciójukat. Az impozáns méretű, bombabiztosnak kikiáltott fedezékek telitalálatok esetén nem védték meg a bennük rejtőző repülőgépeket.
A hazánkban állomásozó szovjet repülőerők által használt repülőtereken is épültek - részben előre gyártott elemekből - ilyen hangárok
A kisebb méretű hangárban MiG-21-es vagy MiG-23-as,
illetve hasonló méretű, repülőgépek tárolására volt lehetőség.

Az építmény három részből áll: a tulajdonképpeni repülőgép-tárolóból, egy villamosenergia-ellátó és egy fegyverzettároló):
A 220 m2 alapterületű, 5,5 m belmagasságú, boltíves repülőgép-tárolót 30-30 ívelt (negyedkör) betonrekeszből, csavarozással állították össze. Hátul egy L alakú folyosó vezet ki a
szabadba (szemből nézve bal oldalon). A repülőgép-tároló felé két irányba
széttolható vasajtó zárja le, kifelé nincs ajtaja.
E folyosóról nyílik a
villamos kapcsolóhelyiség. A raktárba kívülről lehet bejutni. Az egész
szerkezet helyszínen öntött betonból és előre gyártott elemekből épült.
A falazat vastagsága helyenként eléri a 80 cm-t. A létesítmény beton részeit
1-3 méteres földréteggel fedték Ie.
A több tonnás ajtók villamos motor
meghajtásúak, és síneken gurulva mozognak. Nyitásuk percekig tart, de van
lehetőség vésznyitásra is. Ilyenkor a hajtómotorokat leválasztják, és az
ajtók a lejtős sínen a súlyuknál fogva szétgurulnak. A végállásuknál a
vasúti kocsikon használatoshoz hasonló ütközők fogják meg őket.
- Alapterület: 200 m2
- Belmagasság: 5,5 m
- Teljes magasság: 8 m
- Szélesség: 25 m
- Hossz: 38 m
- Ajtóvastagság: 80 cm
