Ismeri Ön a jogait?
Manapság az autóvásárlók élvezik a választás szabadságát a járművekre vonatkozó márka független szolgáltatások területén. Ez az európai törvényhozás által lefektetett szabályoknak köszönhető, amelyek szabad és hatékony versenyt tesznek lehetővé.
Választhatom-e bármelyik szervizt?
Igen! A fogyasztók szabadon választhatnak a javítást végző műhelyek közül. Ez azt jelenti, hogy a fogyasztók szabadon megválaszthatják, hogy ki végezze el a járművükön a javítást, legyen az akár egy jármű gyártójának hálózatába tartozó kirendeltség, akár egy független szerelő.
Mi a helyzet a garanciális jogokkal?
A járműgyártók nem tehetik függővé a garanciát a kizárólagos saját hálózaton belüli javítástól és szervizeléstől, sem pedig a saját márkás cserealkatrészek kizárólagos használatától.
Az európai rendelkezések értelmében a fogyasztóknak joguk van az általuk választott szervizt alkalmazni bármilyen, nem garancia keretében elvégzett javításhoz a törvényes garanciális időtartam és az egyéb kiterjesztett garanciális periódusok alatt.
Természetesen minden szakember felelőséggel tartozik a megfelelő minőségű alkatrészek használatáért és a szervizelésekért. Ennek következtében bárki, aki kárt okoz autójában gondatlan munkavégzés vagy hibás alkatrészek felhasználása miatt, az felelős is az okozott kárért.
Tudta?
Az EU Rendelkezések értelmében a jármű gyártója nem utasíthat vissza garanciális javítást, - mint pl. egy hibás elektromos ablak javítása – csak azért, mert az olajcserét egy olyan szerviz végezte, amely nem tagja a hivatalos szervizhálózatnak.
Visszahívási akciók, ingyenes szervizelések és garanciális munkák
Létezik egy kivétel a szabály alól, amikor egy hibát a jármű gyártójának költségére kell kijavítani. Bármilyen hiba, amely a jármű gyártási folyamatából ered azt a jármű gyártójának kell kijavítania. Ilyen esetekben, amikor a gyártó állja a költséget, mint pl. visszahívási akció, ingyenes szervizelés vagy nagyobb garanciális munka stb. azokat a gyártó által előírt helyen kell elvégezni. A gyártó határozza meg azt is, hogy milyen alkatrészeket kell használni.
Biztosítási politika és garanciális szerződések
A garanciális időszak alatt az alkatrész és javító választásának szabad lehetősége csak abban az esetben áll fenn, ha a garancia a jármű megvásárlásának elválaszthatatlan része. Amennyiben Ön kiegészítő garanciát vásárol a gépjárművéhez, a gépjármű gyártója kikötést írhat elő az alkatrészre és a javítóra vonatkozóan. Ebben az esetben a szabad választás lehetősége nem érvényes.
Ebből következően legyen óvatos, amikor aláír egy kiegészítő garanciális szerződést, mert ezzel lehet, hogy lemond a szervizelésre vonatkozó szabad választási jogáról!
Milyen alkatrészeket lehet használni?
„Gyári cserealkatrészeket” és „megfelelő minőségű alkatrészeket” lehet használni a járműjavításhoz.
A „gyári cserealkatrészek” nem csak azok az alkatrészek, amelyeket a jármű gyártója árusít, hanem azok is, amelyeken megtalálható az alkatrész gyártójának logója. A legtöbb esetben mindkettő ugyanazon a gyártósoron készült, ugyanazon előírások szerint.
Vannak még „megfelelő minőségű alkatrészek”. Ezek az alkatrészek független alkatrészgyártó által készültek, amelyek azonos minőségűek a gyári alkatrészekkel.
Tudta?A cserealkatrészek 80%-a alkatrészgyártók által és nem a jármű gyártója által készül. Ezeket független nagykereskedések adják el az Ön szervizének.
Éljen azzal a jogával, hogy szabadon megválaszthatja, mi történjen autójával és ki által. Végül is ez az Ön járműve!
Forrás: inter cars