Olajszervíz
A gépkocsi üzemeltetői kézikönyve tájékoztatást nyújt az adott gépkocsiban használandó motorolajtípusról.
A motorolaj a motor egyik legfontosabb és legsokoldalúbb alkatrésze. A motorolajra hárul többek között a kenés, a belső korrózióvédelem és részben a hűtés és a tömítés feladata is. Mindez esetenként rendkívüli terhelés, magas hőmérséklet és nyíró mechanikai hatások mellett. A használat során csökken, a motorolaj viszkozitása az üzemközben felmelegedő alkatrészeken lerakódások keletkeznek, amelyek gátolhatják a szabad mechanikai mozgást és rontják a hőátadást is. Továbbá az égéstermékek egy része és a kopástermékek a motorolajjal iszapot képezhetnek, amely az egész kenési körben, így elsősorban az olajelosztó csatornákban, a hidraulikus szeleptőkéknél és az olajhűtőben akadályozza meg az olaj áramlását, sőt eltömődéshez is vezethet. Nem nehéz elképzelni a következményeket: a motor működéséhez létfontosságú olaj áram útja megszakad, a motor kenésnélkül, szárazon fut, így a legsúlyosabb károsodások sem zárhatók ki. Ezt a folyamatot ráadásul felgyorsíthatja, illetve súlyosbíthatja, ha a motorban kevés az olaj. Általában a gépkocsik kezelési útmutatójában (gépkönyvében) nem a motorolaj márkát és típusokat, hanem a minőségre és a viszkozitásra utaló műszaki jellemzőket írnak elő.
Fontos, hogy mindig a motorgyártó által javasolt előírt kenőanyagot használjunk!
A szervizünkben minden átvizsgálás során ellenőrzik az olajszintet és szükség esetén kicserélik azt.
A motorolajtípust a következő rendszer szerint határozzák meg:
Viszkozitás
SAE (pl. SAE 5W-40) jelzéssel adják meg, hogy mennyire sűrű legyen az olaj, ill. melyik viszkozitásosztályba tartozzon. Minél nagyobb az olaj SAE-fokozata, annál nagyobb a viszkozitása 100 °C-on. A 100 °C-on mért viszkozitás az olaj terhelhetőségét mutatja meg, tehát azt, hogy mennyire képes üzemelés közben megvédeni a motort, míg a hideghőmérsékleti viszkozitás (a W-szám – W = Winter / tél) azt jelzi, hogy milyenek az olaj folyási tulajdonságai alacsony hőmérsékleten. A SAE 5W-40 többfokozatú olaj, ami azt jelenti, hogy jó indítási karakterisztikát nyújt alacsony hőmérsékleten, ugyanakkor magas motorhőmérsékletek mellett is megtartja a kenőfilmet.
Teljesítményszint
API (American Petroleum Institute – Amerikai Ásványolaj Intézet). Ez az amerikai osztályozási rendszer az olaj minőségi szintjét jelzi. A rendszer két ágra tagozódik: az egyik, „S” jelzésű része (SA … SM) a benzinmotorokkal foglalkozik, a másik, a „C” jelzésű rész (CA … CI-4) pedig a dízelmotorokkal. A második betű a teljesítményszintet jelzi. Minél távolabb van ez a betű az abc elejétől, annál nagyobb követelményeket elégít ki az olaj.
ACEA (az európai gépjárműgyártók szervezete). Ez az európai osztályozási rendszer is a motorolaj teljesítményszintjét mutatja meg. Ennek a rendszernek három ága van — a benzin- és a könnyű dízelmotorok olajai A/B jelzést kapnak (A1/B1, A3/B3, A3/B4, A5/B5). Az új, C jelű ág az utókezelő berendezéssel ellátott motoroké (C1, C2, C3), az E jelzésű ágon pedig a nagyobb dízelmotorok szerepelnek (E2, E4, E6, E7).
Az ACEA A1/B1 és A5/B5 szinteknél üzemanyag-takarékossági követelményeket is előírnak. Ez azt jelenti, hogy az ACEA rendszerben a nagyobb szám nem szükségszerűen a jobb minőséget jelöli.
Az API és az ACEA rendszer mellett egyes gépjárműgyártók (pl. VW, MB) saját, speciális követelményeket is meghatároznak a motorolajok jóváhagyásához. A címke az API és az ACEA szerinti besoroláson kívül ezeket a jóváhagyásokat is feltünteti.
Olajcsere-periódusok
Az olajcsere gyakorisága a vezetési körülményektől függ. Fontos tudni, hogy az autógyárak által megadott olajcsere-periódusok csak tájékoztató értékek, amelyek kedvező vezetési feltételek mellett érvényesek. Kedvezőtlen vezetési körülmények lehetnek:
- rövidebb utak
- 5 °C alatti hőmérséklet
- sok üresjárat
- magas motorhőmérséklet, pl. vontatásakor.
Skandináviában gyakran használják a járműveket rövid távolságokra a hideg és nedves időben. Ezek a körülmények nagyban rontják az olaj kenőképességét és védőtulajdonságait. Ezért jó, ha évente legalább kétszer cserélnek olajat — tavasszal és ősszel.
Az olajtípus kiválasztása hajtóművekhez
A gépkocsi üzemeltetői kézikönyve a megfelelő hajtóműolaj-típusról is tájékoztatást nyújt. Ezen előírások betartása nagyon fontos, akár SAE vagy API osztályra, akár a járműgyártó által ajánlott speciális olajra vonatkoznak.
Viszkozitás
A SAE rendszer ugyanolyan szerkezetű a hajtóműolajoknál is, mint a motorolajoknál, de a viszkozitás fokozatokat itt nagyobb számok jelzik (70W, 75W, 80W, 85W, 80, 85, 90, 110, 140, 190 és 250). Ez azt jelenti, hogy például a SAE 75W jelzésű hajtóműolaj a SAE 10W fokozatú motorolajnak felel meg.
Teljesítményszint
API: Ez az osztályozási rendszer a GL–1, GL-4, GL-5 sorral jellemzi a hajtóműolajokat. Itt a számok növekedése nem az egyre magasabb minőségi kategóriát jelzi. A betűk (GL – gear lubricant / sebességváltóolaj) azt jelzik, hogy hajtóműolajról van szó, a számok pedig az EP adaléktartalomra (EP – extreme pressure / rendkívüli nyomás), valamint az alkalmazási területre utalnak.
Az API GL-1 olajok EP adalék nélküli kenőanyagok. Az API GL-4 enyhe hatású EP adalékot tartalmaz, nagyrészt mechanikus hajtóművekhez használják. Az API GL-5 igen hatékony EP adalékot tartalmaz, rendszerint a hipoid fogazású sebességváltókban és differenciálművekben alkalmazzák.