Tigris I
A Tigris kifejlesztését a PzKpfw IV-esnél jobb szövetséges és főleg szovjet tankok teljesítményének felülmúlása motiválta. A németek 1940 májusában kezdték megkonstruálni nehézharckocsijukat. Több cég mellett két fő versenytárs harcolt a megrendelésért. A Henschel és a Porsche is elkészítette prototípusát, a tornyot mindkettőhöz a Krupp tervezte. A Henschel jobb teljesítményt nyújtott, és az ő modelljüket egyszerűbb volt iparszerűen előállítani is. Ám a háború elején indult tervezés nem tette lehetővé a harctéri tapasztalatok teljes körűhasznosítását. Ezért, valamint a gyártás egyszerűsítése céljából a testet és a tornyot is függőleges falakkal készítették, de mivel páncélzatának vastagsága nagyon nagy volt, nem vált könnyen sebezhetővé. Ebben az időben a háború legerősebb tankja volt, 88 mm-es lövege hatalmas tűzerőt képviselt. Nagy hátrányt jelentett, hogy ekkor nem állt rendelkezésre megfelelő dízelmotor, a benzines megoldás miatt kicsi lett a hatótávolsága, s a motor nehezen viselte a terhelést is. Széles lánctalpai miatt vasúton való szállítása is körülményes volt. Ennek ellenére félelmetes fegyvernek bizonyult, egy Tigris megsemmisítésére 5 Sherman illetve 8 T-34-es elvesztése jutott. A németek fő veszteségei motorhibából illetve üzemanyaghiányból következtek. A Tigrist 1944-ig gyártották.
Tigris B (vagy király tigris)
A németek 1944 januárjában elhatározták, hogy gyártásszervezési okokból egyesítik a Tigris és a Párduc előállítását. A soroztagyártásra februártól került sor, s a Tigris II (vagy Tigris B) fokozatosan felváltotta elődjét, bár meg kell jegyezni, az új modell sokkal inkább a Párduc nehezebb változatának felel meg, mintsem a Tigris továbbfejlesztésének. A típus "beceneve" Königstiger (Királytigris) lett, bár ezt az elnevezést a német hadsereg hivatalosan sohasem használta. A Tigris II a háború legnehezebb és legvastagabb páncélzatú harckocsija volt. Páncélja és lövege még most is sok típussal versenyre kelhetne. A Porsche és a Henschel vetélkedéséből itt is az utóbbi cég került ki győztesen, de az első 50 darabot a Porsche tornyával gyártották le. Fő problémája az volt, hogy a Tigrisnél is nehezebb modellt gyakorlatilag a korábbi változat motorjával tudták csak felszerelni, így az irgalmatlan tömeg és a kis teljesítményű motor hatványozottan hozta elő a Tigris problémáit, a kis sebességet és hatótávolságot, a nagy fogyasztást és a gyakori meghibásodásokat. A hidak többsége nem bírta el, az ingoványos talajon gyakorlatilag elsüllyedt, manőverezőképessége kicsi volt. Viszont mivel főként védelemben használták, ráadásul szemből gyakorlatilag minden fegyverrel szemben biztonságban volt, ellenfelei rettegtek tőle. A háború után elterjedt az a mítosz, hogy harcban egy sem semmisült meg. Ez persze nem igaz, hiszen oldalról és hátulról azonos védettsége volt a Tigris-rel, a szovjet JS (Joszif Sztalin) nehézharckocsik több mint 1500 m-ről is át tudták lőni 80 mm-es oldalpáncélját. Főként a nyugati fronton sok veszteséget okoztak a repülőgépek, de a legtöbb elvesztett példányt (hasonlóan a Tigris-hez) itt is az üzemanyaghiány vagy a műszaki meghibásodás számlájára kellett írni.
Műszaki adatok:
Hosszúság: 8,24m
Szélesség: 3,43m
Magasság: 2,86m
Motor: Maybach HL 210 P45 (670LE)
Sebesség: 44 km/h (úton)
Hatótávolság: 117 km (út) / 68 km (terep)
Fegyverzet: 1 db 88 mm-es Kwk 36 L/56 harckocsiágyú,
2db 7,92-es kaliberű MG 34-es géppuska
Páncélzat: 26-80 mm (toronypáncél 110 mm)
Legénység: 5 fő (parancsnok, sofőr, tüzér, töltő, rádiós)
Műszaki adatok:
Hosszúság: 10,28 m
Szélesség: 3,76 m
Magasság: 3,08 m
Motor: Maybach HL 230 P30 (700LE)
Sebesség: 38 km/h (úton)
Hatótávolság: 110 km (út) / 85 km (terep)
Fegyverzet: 1 db 88 mm-es Kwk 43/3 L/71 harckocsiágyú,
2db 7,92-es kaliberű MG 34-es géppuska
Páncélzat: 40-180 mm
Legénység: 5 fő (parancsnok, sofőr, tüzér, töltő, rádiós)
Tigris B (vagy Király tigris)
(További képek a galériában)
(További képek a galériában)