 |
|
A gép karierje 1962-ben kezdődött, amikor a US NAVY bejelentette igényét, egy nagy teherbírású szubszónikus vadászgépre, amelynek hatótávolsága
meghaladta a korábbi tipusokét.
A Douglas cég a már rendszerben álló A4D (A-4)
Skyhawk gépet kínálta az új TF30-as hajtóművel. Azonban a Vought gyár elérte, hogy 1963-ban tendert keljen kiírni az új igényeknek, amelyen végül is a Vought és a Douglas
mellett a North American és a Grumman is harcba szállt. A lényegen azonban nem változtattak, azaz egy már meglévő gépből kellett az új bombázót kifejleszteni.
A tendert 1964-ben a Vought nyerte, és az új gépet az F8U Crusaider aerodinamikai kialakítására alapozták. A legfőbb különbségek, hogy a törzset megrövidítették és nincs "darázsdereka".
Műszaki adatok:
|
| |
|
A gép védelmére ECM rendszer került beépítésre, melynek az antennája a függőleges vezérsík végére került.
A fegyverzetét a három-három szárny alatti pillonra lehetett függeszteni, illetve volt a törzs oldalán egy-egy indítósin
rakéták számára, továbbá két 20mm-es gépágyú került beépítésre a törzsbe, egy-egy a beömlőnyílás két oldalán, összesen 680db lőszerrel.
A szárny alatti pillonok közül a belsőre és a külsőre lehetett póttartályt szerelni.
-Szolgálatban
A gép igen masszívnak és megbízhatónak minősült, igen nagy szabadságot adott a felfüggeszthető fegyverzet összeállításában.
A karbantartása egyszerű volt, és kevés munkát igényelt. A beépített ECM rendszernek köszönhetően igen alacsony volt az elvesztett repülőgépek száma.
A pilóták is szerették a Corsairt. Azonban a rövid, tömzsi test, és a
jellegzetes orrész miatt röviden csak SLUF-nak (Short Little Ugly Fucker - Rövid Kicsi Undorító Balfasz) hívták a gépet.
Az alacsony beömlőnyílás a gőzkatapultból szivárgó gőzből elég sokat beszívott, és ez az A-7A esetén hajtóműleállásokat eredményezett. Hogy ennek kockázatát csökkentsék
, a gép max fegyverterhelését a felére korlátozták.
A Corsair későbbi szériáiban ezt a problémát kijavították.
A géppel nehézkes volt az esőben, vagy a vizes felületű fedélzetre történő leszállás, ugyanis nem rendelkezett az A-4, ill az A-6-on lévő áramlásterelőkkel.
Így leszálláskor nem keletkezett elegendő leszorító erő, és a kerekeknek nem volt elég tapadása. Ez sorozatos balesetekhez vezetett. A problémát megpróbálták orvosolni, egy ABS
fékrendszer segítségével, de a pilóták a megbízhatatlansága miatt ritkán használták.
-Bevetésen
A Corsair ahogy szolgálatba állt, máris indult Vietnámba: 1967-ben végrehajtotta az első észak-vietnami célpontok
elleni akcióját. A gép a haditengerészet egyik fő csapásmérő gépe lett, és igencsak meg voltak elégedve az eredményekkel.
A Corsair a feladatkör tekintetében széles skálán repült Vietnam felett, kezdve a kutató-mentő küldetéseket, a csapásmérésen át, egészen a légvédelmi rakétarendszerek vadászatáig.
A haditengerészeti Corsair gépek 49,200 bevetést teljesítettek, összesen 186,000 tonnányi fegyvert juttattak célba, és mindössze 54 gép veszett oda
ellenséges tűz által.
A Corsair részt vett a Grenadai harcokban, Líbiában, és végül a Sivatagi Vihar hadműveletben.
1987-től kezdve a haditengerészeti Corsair századokat elkezdték átfegyverezni F/A-18 Hornet gépekre,
és 1992-ben az utolsó tengerészeti Corsair is nyugdíjba vonult.
-Az A-7D Corsair II Fegyverzete:
- 1db M61 Vulcan 20 mm Gatling gépágyú
- AIM-9 Sidewinder infravörös önirányítású légiharc rakéta
- Mk.4 20mm-es gépágyúkonténer
- hagyományos, fékezőszárnyakkal vagy ernyővel ellátott légibombák
- bombakazetták, FFAR illetve Zuni irányítatlan rakéták,
- Shrike, Maverick, Harpoon, Standard ARM és HARM irányított rakéták,
- Walleye TV-, és lézer-irányítású légibombák,
- valamint tengeri aknák.
Ezen kívül képes még: Négyféle nukleáris légibombát
- Mk.28 (70kT) és B43 (70kT és 200kT között változó)
- 950kg-os atombombát,
- Mk.61/B61 (0.3kT és 300kT között változó) 322kg-os termonukleáris bombát,
- Mk.57 (10kT) 231kg-os nukleáris mélységi bombát.
hordozni.
|