| |
|
|
 |
 |
 |
|
 |
 |
|
US NAVY / MARINES |
 |
|
Grumann A-6 Intruder |
 |
|
|
|
|
 |
 |
|
A haditengerészet első valóban minden időjárási körülmények között bevethető támadórepülőgépe.
A NAVY 1956-ban pályázatot írt ki egy minden időjárási körülmények között bevethető támadó repülőgépre.
Összesen 11 terv érkezett be, a turbólégcsavarostól a szuperszónikus sebességű gázturbinás gépeken át a rövid kifutókon is le- és felszálni képes gépekig.
A nyertes a Grumman lett, amelyen a munkát 1957-ben kezdték meg. A terv egy középszárnyas, kétüléses, minden időjárási körülmények között bevethető
szubszónikus, repülőgéphordozóra telepíthető támadógép volt, amelynél nem a manőverezőképesség és a hatalmas teljesítmény volt a fő szempont,
- mindent a csapásmérő képességek kialakításának rendeltek alá.
Műszaki adatok:
|
 |
 |
 |
 |
|
Fesztáv:
Hossz:
Magasság:
Hajtóművek száma:
Hajtómű:
Üres tömeg:
Hasznos teher:
max felszállósúly:
A max sebesség:
Hatótávolság:
Csúcsmagasság:
|
16,69 m
16,15 m
4,93 m
2 db
P&W J52-P8A
12 093 kg
8 165 kg
27 397 kg
1 043 km/h
1 126 km
14 480 m |
 |
 |
|
Első felszállására 1960-ban került sor, és már 1963-ban elkezdték a 482db A-6A leszállítását,
összesen 687db különféle Intruder változat került átadásra. Az új gép roppant ellenállónak és megbízhatónak bizonyult, így gyorsan
a pilóták kedvencévé vált.
A repülő szárnyai 25°-ban hátranyilazottak, kilépőélükön végig kitéríthető csűrőkormányok illetve ívelőlapok találhatóak,
míg a belépőél csaknem egész hosszában kitéríthető. Ezeknek köszönhetően a gép igen jól viselkedik alacsony sebességű repülésnél,
ami jól jön a hrdozókról történő felszálláskorl, valamint a támadások végrehajtásánál.
A pilótfülkében egymás mellett, katapultülésekben ül a pilóta (bal oldalon) és a navigátor/bombázótiszt (jobb oldalon).
|
| |
|
Az Intruder legfigyelemreméltóbb tulajdonsága a rendkívűl fejlett elektronikája volt. Ennek legjava a minden időjárási körülmények között alkalmazható
digitális navigációs és harci rendszer (Digital Integrated Attack Navigation Equipment - DIANE), ehhez kapcsolódik:
- egy Norden AN/APQ-92 keresőradar
- egy AN/APQ-112 követő radar
- egy AN/ASN-31 inerciális navigációs rendszer
- egy CP-729A számítógép
- egy Litton AN/APQ-61 ballisztikai számítógép
- AN/AVA-1 függőleges kijelző, az AN/APN-141 rádiómagasságmérő
- AN/ASQ-57 integrált elektronikai kontrolpanel
- AN/APN-153 Doppler navigáció rendszer.
A gép nem rendelkezik beépített fegyverzettel, de szárnyai és törzse alatt lévő 5 pillonon széles fegyverválasztékot vihet magával.
Részt vett a vietnámi háborúban, ahol az egyik (ha nem a) legjentősebb harci gép volt, de bevetették Líbia ellen 1986-ban, valamint az Öbölben.
Az 1980-as években a gépek szárnyain fárdás nyomai jelentkeztek, és ezt teljesen csak a szárnyak lecserélése kompozit alapanyaguakra oldotta meg.
A 90-es években pár gépnél elvégezték az új szárnyak felszerelését, de végülis a 90-es évek közepére döntés született a gépek kivonására.
Az A-6E gépeket 1997-ben végleg leszerelték, és feladataikat a foltta hornetjei vették át.
Fegyverzete (max. hordozható mennyiség):
'Hydra' irányítattlan rakétaindító konténer (10db, összesen 70 rakéta)
'Zuni' irányítattlan rakétaindító konténer (10db, összesen 40 rakéta)
Mk-20 Rockeye (28db)
Mk-77 Napalm
Mk-81 (28db)
Mk-82 Snakeye (28db)
Mk-83 (13db)
Mk-84
Mk-117 (20db)
CBU-78 (20db)
GBU-10E LGB
GBU-12D LGB
GBU-16B LGB
AGM-123A Skipper II
AGM-45 Shrike
AGM-62 Walleye
AIM-9 Sidewinder
AGM-88 HARM
AGM-84E SLAM
AGM-65 Maverick
AIM-120A AMRAAM
|
| |
|
|
|
|
|
designed by.: tranyisoftR |