US NAVY / MARINES
Northrop Grumman EA-6B Prowler
 


   
 

Az A-6 Intruder bázisán kialakított gép feladata az ellenséges radarok és az elektronikus kommunikáció zavarása és a légvédelem radarjainak támadása levegő-föld rakétákkal. Minden repülőgép-hordozón megtalálható. Az Egyesült Államok haditengerészete és tengerészgyalogsága tartja szolgálatban.
Az EA-6B-t már a tervezőasztalon az rádióelektronikai hadviselésre készítették, kifejezetten az ellenség radarjainak és rádióberendezéseinek zavarására és az ellenség hasonló célú tevékenységeinek megakadályozására. Elődje, az EA-6A utólagosan átalakított A-6A gépek voltak, amelyekbe utólag szereltek rádióelektronikai érzékelőket és zavarókat. Az első EA-6B gépet 1971-ben állították hadrendbe, és hamarosan leváltotta az összes EA-6A gépet.
Műszaki adatok:

  Fesztáv:
Hossz:
Magasság:
Hajtóművek száma:
Hajtómű:
Tankolható üzemanyag:
Hasznos teher:
Max felszállósúly:
A max sebesség:
Hatótávolság:
Szolgálati csúcsmagasság:
15,9 m
17,7 m
4,9 m
2 db
P&W J52-P408
7 500 kg
8 165 kg 
27 450 kg
920 km/h
3 861 km
12 500 m
  Az A-6 gép törzsét meghosszabították, valamint megerősítették, így a pilótafülke mögé egy újabb pilótafülke került, ahol ugyanúgy két fő számára alakítottak ki helyet (egymás mellett), mint az első fülkében. Személyzete a pilótából és három rádióelektro-nikai tisztből áll.

Az EA-6B legfontosabb rendszere az AN/ALQ-99 Taktikai Zavaró Rendszer, ezeket a gép fegyver felfüggesztési pontokon (pillon) konténerekben hordozhatja. A konténerek energia ellátása független, ugyanis mindegyik tartalmaz egy kis propellerek által meghajtott generátort, ezek biztosítják a folyamatos áramellátást.
A konténerek két zavaróadót tartalmaznak, ezek képe-
    sek a 7 rádióhollám-sávból egyet teljesen lefedni.
A gépen 5 függesztési pont található 1 a törzs alatt és kettő-kettő a szárnyak alatt
Így a küldetésnek megfelelően lehet zavarókonténereket, üzemanyagtartályokat és a radarelhárító rakétákat függeszteni.

A függőleges vezérsík tetején egy antennaház kapott helyet, amely képes nagy távolságból érzékelni a működő ellenséges radarok jeleit, és a fedélzeti számítógép segítségével képes azok azonosítására, így a kellő információk tudatában a legénység megkezdheti az ellenséges radar zavarását.

Az EA-6B mintegy 4,5 tonnával lett nehezebb elődjénél, mivel a hajtóművek ugyanazok, az EA-6B manőverezőképessége nagyságrendel romlott támadó változathoz képest.

Bár mennyire remek gép, az EA-6B Prowler fölött lassan eljár az idő, a tervek szerint a jelenleg fejlesztés alatt lévő F/A-18G "Growler" fogja felváltani 2010 körül.

Eszközök/Fegyverzet:

- AN/ALQ-99 zavarókonténer
- AGM-88C HARM "radargyilkos" rakéta

           
designed by.: tranyisoftR