|
|
|
 |
 |
 |
|
 |
 |
|
US NAVY / MARINES |
 |
|
F-14 Tomcat |
 |
|
|
|
|
 |
 |
|
1968-ban a Haditengerészet pájázatot írt ki két üléses, két hajtóműves vadászgép készítésére, amelyet a Grumman cég nyert meg 1969-ben.
Az F-14 A 1970 December 21-én szállt föl először, szolgálatba állása 1972-ben történt.
1973-tól új hajtóművével szerelték fel. A nagyobb teljesítményű új
hajtóművel kapcsolatban azonban problémák merültek fel, így 1974-ben leállították az F-14 B projectet.
Az F-14 C jelű gép tervezését is megkezdték, de a költségek túl magasak voltak.
1981 nyarán F-14 A(plus) Super Tomcat néven új General Electric F101 DFE hajtóművel kezdtek repüléseket.
1984 nyarán a Haditengerészet és a Grumann szerződést kötött az új F-14 D jelű repülőgép elkészítésére.
Műszaki adatok: |
 |
 |
 |
 |
|
Fesztáv:
Hossz:
Magasság:
Szárnyfelület:
Üres tömeg:
A tüzelőanyag tömege:
Hasznos teher:
max felszállósúly:
A max sebesség:
Hatósugár:
Csúcsmagasság:
|
19,54 m / 11,6 m
19,1 m
4,88 m
--------------------
18 951 kg
9000 l
6 577 kg
33 724 kg
1,88 mach
1994 km
16 150 m |
 |
 |
|
Az F-14 D az A(plus) hajtóművét örökölte, új számítógépet, továbbfejlesztett repülési rendszert és új radart is kapott. Az új gép 1986-ban repült először. Az új hajtómű drámaian növelte a gép teljesítményét.
Az állítható nyilazású szárny a gép repülési tulajdonságait befolyásolja. Nagy sebességű repülésnél az erősen hátranyilazott,
kisebb felületű szárny előnyösebb, mivel kisebb a légellenállása. Fel- és leszállásnál, illetve kis sebességű repülésnél (járőrözésnél)
a nagyobb szárnyfelület hasznos: lerövidül a szükséges gurulóút hossza, és a repülőgép stabilabban halad.
A variaszárnynak különösen nagy hasznát veszik a Tomcatet üzemeltető repülőgép-hordozókon.
|
|
|
A Tomcat a hasonló feladatkörű F-4 Phantom leváltására készült.
Bár a Tomcatet elsősorban vadászrepülőgépnek tervezték, bombázóként is alkalmazható, lézervezérlésű és hagyományos bombákat is hordozhat.
Ennek ellenére általában a bombázók kísérésére használják. Líbiában az 1986-os
bombázás alkalmával, majd a Sivatagi vihar hadműveletben, legutóbb pedig a Jugoszlávia feletti légi tevékenységben biztosította a
csapásmérők fedezetét.
2010-re az összes F-14-est kivonják a szolgálatból, helyükt a flotta Super Hornetjei veszik át.
Alkalmazott fegyverzet:
- 20 mm-es M61 Vulcan Gatling-rendszerű (forgócsöves) gépágyú
- légiharc-rakéták: AIM-7 Sparrow, AIM-9 Sidewinder, AIM-54 Phoenix
- szabadesésű bombák 226, 454 és 907 kg-os kiszerelésben
- Mk-20 kazettás bomba
- Paveway I-II-III lézervezérlésu bombák
|
|
|
|
|
|
|
designed by.: tranyisoftR |