| Csigahajtás | |||||||
| Megnevezés: | Képlet | Mértékegység | Megjegyzés | ||||
| A csiga emelkedése | P=m*z1*3,14 | mm | z= a csiga bekezdése | ||||
| Emelkedési szög | f=arctg(z1+q) | o | q = átérőhányados7(d1*3,14), ahol d1 az osztókörátmérő | ||||
| Tengelytávolság | a=0,5*(q+z2)*m | mm | z2= a csigakerék fogszáma | ||||
| Osztóhenger átmérő | d1=m*q | mm | az 1-es index a csigát jelöli | ||||
| Fejhenger átmérő | da1=m*(q+2) | mm | " | ||||
| Lábhenger átmérő | df1=m*(q-2,4) | mm | " | ||||
| Osztókör átmérő | d2=m*z2 | mm | z2= a csigakerék fogszáma | ||||
| Fejkör átmérő | da2=m*(z2+2) | mm | a 2-es index a csigakereket jelöli | ||||
| Külsőkör átmérő | dae2=m*(z2+3) | mm | a 2-es index a csigakereket jelöli | ||||
| Fejkör lekerekítés | r=0,5*m*(q-2) | mm | |||||
| Lábkör lekerekítés | r=0,5*m*(q+2,4) | mm | |||||
| Kontúr lekerekítés | R=0,75*m | mm | |||||
| Rugók | |||||||
| Megnevezés: | Képlet | Mértékegység | Megjegyzés | ||||
| Húzásra és nyomásra igénybevett rugók belső energiája | U=(d2/(2*E))*A*l és ha d=F/A akkor U=(F2*l)/(2*A*E) | J | d az ébredő feszültség(Pa), E rugalmassági modulus(Pa), A a rugó keresztmetszete(mm2), l a rugó hossza(m), F a rugót terhelő erő (N) | ||||
| Hajlításra terhelt rugók belső energiája | U=(1/9)*(d2/(2*E))*V ahol V=A*l | J | - | ||||
| Hajlításra terhelt rugó lehajlása | f=(F*l3)/3*I*E | mm | I a másodrendű nyomaték (mm4) | ||||
| Hengeres csavarrugóban ébredő feszültség | t=(k*F*R)/(0,2*d3) | Mpa | k korrekciós tényező, R a rugó görbületi sugara, d a huzalátmérőjének viszonya, F a rugó hosszetengelyére eső erő(N) a megoszló erőrendszer eredője | ||||
| Megengedhető terhelőerő csavarrugónál | Fmeg=(0,2*d3)/(k*R)*tmeg | N | |||||
| Hengeres csavarrugó tengelyirányú hosszváltozása | l=(64*F*R3*i)/(d4*G) | mm | G csúsztató rugalmassági modulus | ||||
| Fékek | |||||||
| Megnevezés: | Képlet | Mértékegység | Megjegyzés | ||||
| Egypofás | Súrlódó erőt biztosító felületeket összeszorító erő | Fn=m*g*(k/a) | N | k a fékkar teljes hossza, a a féktuskó közepe és a fékkar csuklópontja közötti távolság, m*g a féksúly nagysága | |||
| A kerületen ébredő súrlódási erő | Fs=Fn*m | N | súrlódási tényező | ||||
| Fékező nyomaték | Mf=Fs*(d/2) | Nm | d a fékdob átmérője | ||||
| A felületek összeszorító erő | Fn=((m*g*k)+(Fs*ks))/a | N | ks a fékkar csuklópontja és a súrlódó erő hatásvonalának távolsága | ||||
| A fékező erő által okozott palástnyomás | p=Fn/(b*m9 | MPa | b*m a fékpofa felfekvő felületének vetülete | ||||
| Szalagfék | A fékdob kerületén működő fékező erő | Ff=T1-T2 | N | 1-es indexd a felfutó, 2-es index a lefutó ágban ébredő erő | |||
| A fékező nyomaték | Mf=Ff*(d/2) | Nm | |||||
| Fékező erő | Ff=(2*Mf)/d | N | d a féktárcsa átmérője | ||||
| A szalagágakban ébredő húzóerők hányadosa | e=T1/To=em*b | e természetes logaritmus (e=2,718) | |||||
| Szükséges zárósúly | G=m*g=T0*(a/k) | N | a a T0 erővel párhuzamos és a fékkar csuklópontján átmenő egyenes távolsága., T0 a lefutó szalagágban ébredő erő | ||||
| Húzófeszültség a lefutó ágban | d=T1/A | MPa | A a szükséghes szalagkeresztmetszet | ||||
| Szükséges szalagszélesség | b=T1/(v*dmeg) | mm | v a szalag vastagsága (1-4mm ig)0 | ||||
| Különbözeti fék | A szükséges féksúly nagysága | G=m*g=((T0*a)-(T1*a))/k | N | a0 a T0 erővel párhuzamos és a fékkar csuklópontján átmenő egyenes távolsága, a1 0 T1 erővel párhuzamos és a fékkar csulkópontján átmenő egyens távolsága | |||
| Összegszalg fék | A szükséges féksúly nagysága | G=m*g=(T0+T1)*a/k | N | a0 a T0 erővel párhuzamos és a fékkar csuklópontján átmenő egyenes távolsága, a1 0 T1 erővel párhuzamos és a fékkar csulkópontján átmenő egyens távolsága | |||
| Kúpos fék | A felületeket összeszorító erő | Fn=F*sina | N | a a kúp hajlásszöge | |||
| Súrlódó erő | Fs=Fn*m | N | |||||
| Fékező nyomaték | M=Fs*(d0/2) | Nm | d0 a kúpalkotó középátmérője | ||||
| Tárcsás fék | Súrlódó erő | Fs=2*Fn*m | N | ||||
| Fékező nyomaték | M=Fs*r | Nm | r a féktárcsa tengelyvonala és a fékpofa középvonala közötti távolság | ||||
| Lemezes fék fékező nyomatéka | Mf=(2*i+1)*Fn*dk*m | Nm | i a lemezek száma, dk a közepes tárcsaátmérő | ||||
| Csövek | |||||||
| Megnevezés: | Képlet | Mértékegység | Megjegyzés | ||||
| Csövek belső átmérője | q=A*v=((d2*3,14)/4)*v ebből d=((4*q)/(3,14*v))1/2 | m | q, térfogatáram, d a csővezeték belső átmérője,v az áramló közeg sebessége, A cső belső keresztmetszete | ||||
| Öntöttvas csövek falvastagsága | d=(dn/2*smeg)*p d=d0+c | mm | dn a cső névleges átmérője, p a méretezési belső túlnyomás, c falvastagsági pótlék szigma 0 függvénye | ||||
| Acél csövek falvastagsága | d=(dn/2*smeg*f)*p d=d0+c | mm | dn a cső névleges átmérője, p a méretezési belső túlnyomás, c falvastagsági pótlék szigma 0 függvénye, fí a hegesztési varrat szilárdságcsökkentő hatását veszi figyelembe | ||||
| Hajtóművek | |||||||
| Fogaskerekes hajtómű | Képlet | Mértékegység | Megjegyzés | ||||
| Módosítás | i=n1/n2 | n1 a hajtó, n2 a hajtott kerék fordulatszáma | |||||
| A hajtóviszony | k = z1/z2=d1/d2 | z1 a hajtó, z2 a hajtott kerék fogszáma, d1 a ható, d2 a hajtott kerék osztókörátmérője | |||||
| A hajtóviszony és a módosítás kapcsolata | i = 1/k ; k = 1/i ; n1/n2 = z2/z1 | ||||||
| Szabályozhatóság | Sz = n max/ n min | n max a legnagyobb, n min a legkisebb fordulatszám | |||||
| Fokozati tényező | f = ((nz/n1)1/2)z-1 ((SZ)1/2)z-1 | z a hajtómű fokozatszáma, Sz a szabályozhatóság nz a legnagyobb fordulatszám, n1 a legkisebb fordulatszám | |||||
| Fokozatszám | z = (log Sz/ log f)+1 | ||||||
| Alap Renard-sor | R20=f20=((10)1/2)20=1,112 | R20 | |||||
| Forgattyús hajtóművek | |||||||
| A forgattyúcsap kerületi sebessége | v ker = 2*r*3,14*n | m/s | n a forgattyúcsap fordulatszáma, r a forgattyúkar sugara | ||||
| Löketirányú középsebesség | v köz = 2*h*n | m/s | 2*h a kettőslöket hossza | ||||
| Holtponti gyorsulások | a = (v ker2/r)*(1+(r/L)) | m/s2 | L a hajtórúd hossza, r a forgattyúsugár, v a kerületi sebesség | ||||
| Maximális sebesség | v max = v ker /cos a | m/s | ez akkor lép ferl amikor a hajtórúd és a forgattyúsugár 90 fokos szöget zár be egymással, alfa a maximális sebesség pillanatában a hajtórúd vízszintessel bezárt szöge | ||||
| Lengőhimbás hajtóművek | |||||||
| Lökethossz | h/2:L =r:C ebből h = 2*r*(L/C) | mm | L a lengőkar hossza, C a forgattyútárcsa középpontjának távolsága, h a lökethossz, r a forgattyú sugara | ||||
| A kettőslöket ideje | t = 1/n ; t = tm+tü | s | tm a munkameneti idő, t0 az üresdjárat ideje, n a hajtómű fordulatszáma | ||||
| A forgattyútárcsa szögsebessége | w = a / tm = b / tü = állandó | rad/s | alfa a forgattyúcsap szögelfordulása munkamenetkor, béta a forgattyúcsap szögelfordulása hátramenetkor, tm a munkamenet ideje, tü az üresjárati idő | ||||
| A munka és hátramenet idejének aránya | tm / tü = a / b | ||||||
| A munkamenet és a hátramenet ideje | tm = 1/(n*(1+b/a)) és tü = tm * (b+a) | s | |||||
| Munkameneti középsebesség | v köz = h*n*(1+b/a) | m/s | alfa a forgattyúcsap szögelfordulása munkamenetkor, béta a forgattyúcsap szögelfordulása hátramenetkor | ||||
| A forgattyú kerületi sebessége | v ker = 2*r*3,14*n | m/s | n a forgattyúcsap fordulatszáma, r a forgattyúkar sugara | ||||
| Munkameneti maximális sebesség | v max = v ker *(L*h)/(2*r*(L+(h/2)) vagy v max = (L*v ker)/(C+r) | m/s | L a lengőkar hossza, C a forgattyútárcsa középpontjának távolsága, h a lökethossz, r a forgattyú sugara v ker a forgattyú kerületi sebessége | ||||
| Hátrameneti maximális sebesség | v max = v ker *(L*h)/(2*r*(L-(h/2)) vagy v max = (L*v ker)/(C-r) | m/s | L a lengőkar hossza, C a forgattyútárcsa középpontjának távolsága, h a lökethossz, r a forgattyú sugara v ker a forgattyú kerületi sebessége | ||||
| Gyorsulás a holtpontokban | a 1,2 = + - vk2/r * L/C | m/s2 | " | ||||
| Hidraulikus hajtóművek | |||||||
| A villamos motor tengelyén leadott mechanikai teljesítmény | P mech = 2*3,14*M*n | W | M a motor nyomatéka, n a fordulatszám | ||||
| A szivattyú hidraulikus teljesítménye | P híd =p*q | W | Q a térfogatáram, p nyomás a munkahengerben | ||||
| Nyomás a munkahengerben | p = F/A | Pa | A dugattyú felülete | ||||
| Térfogatáram | Q = v*A | m3/s | v a dugattyú sebssége, A dugattyú felülete | ||||
| A dugattyú sebessége | v = Q/A | m/s2 | |||||
| A fogaskerékszivattyú folyadékszállítása | Q= d*3,14*2*m*b*n*hv | m3/s | d a fogaskerék osztókör átmérője, m a fog modulja, b a kerék szélessége, n a fogaskerék fordulatszáma, éta volumetrikus hatásfok | ||||
| A csavarszivattyú folyadékszállítása | Q = ((d2-d12)*3,14/4)*b*n*h | m3/s | d, d1 a csavar külső és magátmérője, b a menet hossza, n a csavar fordulatszáma, | ||||
| A csúszólapátos szivattyú folyadékszállítása | Q = D*3,14*2*e*b*n*h | m3/s | D a ház belső átmérője, e az excentricitás mértéke, b a lapát szélessége, n a lapát fordulatszáma | ||||
| A dugattyús szivattyú folyadékszállítása | Q = A* s*z*n*i*h | m3/s | A a dugattyú felülete, s a dugattyú lökethossza, z a dugattyúk száma, n a kerék fordulatszáma, i a működések száma | ||||