Csigahajtás
  Megnevezés: Képlet Mértékegység Megjegyzés
A csiga emelkedése P=m*z1*3,14 mm z= a csiga bekezdése
Emelkedési szög f=arctg(z1+q) o q = átérőhányados7(d1*3,14), ahol d1 az osztókörátmérő
Tengelytávolság a=0,5*(q+z2)*m mm z2= a csigakerék fogszáma
Osztóhenger átmérő d1=m*q mm az 1-es index a csigát jelöli
Fejhenger átmérő da1=m*(q+2) mm "
Lábhenger átmérő df1=m*(q-2,4) mm "
Osztókör átmérő d2=m*z2 mm z2= a csigakerék fogszáma
Fejkör átmérő da2=m*(z2+2) mm a 2-es index a csigakereket jelöli
Külsőkör átmérő dae2=m*(z2+3) mm a 2-es index a csigakereket jelöli
Fejkör lekerekítés r=0,5*m*(q-2) mm  
Lábkör lekerekítés r=0,5*m*(q+2,4) mm  
Kontúr lekerekítés R=0,75*m mm  
 Rugók
  Megnevezés: Képlet Mértékegység Megjegyzés
Húzásra és nyomásra igénybevett rugók belső energiája U=(d2/(2*E))*A*l és ha d=F/A akkor U=(F2*l)/(2*A*E) J d az ébredő feszültség(Pa), E rugalmassági modulus(Pa), A a rugó keresztmetszete(mm2), l a rugó hossza(m), F a rugót terhelő erő (N)
Hajlításra terhelt rugók belső energiája U=(1/9)*(d2/(2*E))*V ahol V=A*l J -
Hajlításra terhelt rugó lehajlása f=(F*l3)/3*I*E mm I a másodrendű nyomaték (mm4)
Hengeres csavarrugóban ébredő feszültség t=(k*F*R)/(0,2*d3) Mpa k korrekciós tényező, R a rugó görbületi sugara, d a huzalátmérőjének viszonya, F a rugó hosszetengelyére eső erő(N) a megoszló erőrendszer eredője
Megengedhető terhelőerő csavarrugónál Fmeg=(0,2*d3)/(k*R)*tmeg N  
Hengeres csavarrugó tengelyirányú hosszváltozása l=(64*F*R3*i)/(d4*G) mm G csúsztató rugalmassági modulus
Fékek
Megnevezés: Képlet Mértékegység Megjegyzés
Egypofás Súrlódó erőt biztosító felületeket összeszorító erő Fn=m*g*(k/a) N k a fékkar teljes hossza, a a féktuskó közepe és a fékkar csuklópontja közötti távolság, m*g a féksúly nagysága
A kerületen ébredő súrlódási erő Fs=Fn*m N súrlódási tényező
Fékező nyomaték Mf=Fs*(d/2) Nm d a fékdob átmérője
A felületek összeszorító erő Fn=((m*g*k)+(Fs*ks))/a N ks a fékkar csuklópontja és a súrlódó erő hatásvonalának távolsága
A fékező erő által okozott palástnyomás p=Fn/(b*m9 MPa b*m a fékpofa felfekvő felületének vetülete
Szalagfék A fékdob kerületén működő fékező erő Ff=T1-T2 N 1-es indexd a felfutó, 2-es index a lefutó ágban ébredő erő
A fékező nyomaték Mf=Ff*(d/2) Nm  
Fékező erő Ff=(2*Mf)/d N d a féktárcsa átmérője
A szalagágakban ébredő húzóerők hányadosa e=T1/To=em*b   e természetes logaritmus (e=2,718)
Szükséges zárósúly G=m*g=T0*(a/k) N a a T0 erővel párhuzamos és a fékkar csuklópontján átmenő egyenes távolsága., T0 a lefutó szalagágban ébredő erő
Húzófeszültség a lefutó ágban d=T1/A MPa A a szükséghes szalagkeresztmetszet
Szükséges szalagszélesség b=T1/(v*dmeg) mm v a szalag vastagsága (1-4mm ig)0
Különbözeti fék A szükséges féksúly nagysága G=m*g=((T0*a)-(T1*a))/k N a0 a T0 erővel párhuzamos és a fékkar csuklópontján átmenő egyenes távolsága, a1 0 T1 erővel párhuzamos és a fékkar csulkópontján átmenő egyens távolsága
Összegszalg fék A szükséges féksúly nagysága G=m*g=(T0+T1)*a/k N a0 a T0 erővel párhuzamos és a fékkar csuklópontján átmenő egyenes távolsága, a1 0 T1 erővel párhuzamos és a fékkar csulkópontján átmenő egyens távolsága
Kúpos fék A felületeket összeszorító erő Fn=F*sina N a a kúp hajlásszöge
Súrlódó erő Fs=Fn*m N  
Fékező nyomaték M=Fs*(d0/2) Nm d0 a kúpalkotó középátmérője
Tárcsás fék Súrlódó erő Fs=2*Fn*m N  
Fékező nyomaték M=Fs*r Nm r a féktárcsa tengelyvonala és a fékpofa középvonala közötti távolság
  Lemezes fék fékező nyomatéka Mf=(2*i+1)*Fn*dk*m Nm i a lemezek száma, dk a közepes tárcsaátmérő
Csövek
  Megnevezés: Képlet Mértékegység Megjegyzés
Csövek belső átmérője q=A*v=((d2*3,14)/4)*v ebből d=((4*q)/(3,14*v))1/2 m q, térfogatáram, d a csővezeték belső átmérője,v az áramló közeg sebessége, A cső belső keresztmetszete
Öntöttvas csövek falvastagsága d=(dn/2*smeg)*p  d=d0+c mm dn a cső névleges átmérője, p a méretezési belső túlnyomás, c falvastagsági pótlék szigma 0 függvénye
Acél csövek falvastagsága d=(dn/2*smeg*f)*p  d=d0+c mm dn a cső névleges átmérője, p a méretezési belső túlnyomás, c falvastagsági pótlék szigma 0 függvénye, fí a hegesztési varrat szilárdságcsökkentő hatását veszi figyelembe
Hajtóművek      
  Fogaskerekes hajtómű Képlet Mértékegység Megjegyzés
Módosítás i=n1/n2   n1 a hajtó, n2 a hajtott kerék fordulatszáma
A hajtóviszony k = z1/z2=d1/d2   z1 a hajtó, z2 a hajtott kerék fogszáma, d1 a ható, d2 a hajtott kerék osztókörátmérője
A hajtóviszony és a módosítás kapcsolata i = 1/k ; k = 1/i ; n1/n2 = z2/z1     
Szabályozhatóság Sz = n max/ n min   n max a legnagyobb, n min a legkisebb fordulatszám
Fokozati tényező f = ((nz/n1)1/2)z-1 ((SZ)1/2)z-1   z a hajtómű fokozatszáma, Sz a szabályozhatóság nz a legnagyobb fordulatszám, n1 a legkisebb  fordulatszám
Fokozatszám z = (log Sz/ log f)+1    
Alap Renard-sor R20=f20=((10)1/2)20=1,112 R20  
  Forgattyús hajtóművek      
A forgattyúcsap kerületi sebessége v ker = 2*r*3,14*n m/s n a forgattyúcsap fordulatszáma, r a forgattyúkar sugara
Löketirányú középsebesség v köz = 2*h*n m/s 2*h a kettőslöket hossza
Holtponti gyorsulások a = (v ker2/r)*(1+(r/L)) m/s2 L a hajtórúd hossza, r a forgattyúsugár, v a kerületi sebesség
Maximális sebesség v max = v ker /cos a m/s ez akkor lép ferl amikor a hajtórúd és a forgattyúsugár 90 fokos szöget zár be egymással, alfa a maximális sebesség pillanatában a hajtórúd vízszintessel bezárt szöge
  Lengőhimbás hajtóművek      
Lökethossz h/2:L =r:C ebből h = 2*r*(L/C) mm L a lengőkar hossza, C a forgattyútárcsa középpontjának távolsága, h a lökethossz, r a forgattyú sugara
A kettőslöket ideje t = 1/n ; t = tm+tü s tm a munkameneti idő, t0 az üresdjárat ideje, n a hajtómű fordulatszáma
A forgattyútárcsa szögsebessége w = a / tm = b / tü = állandó  rad/s alfa a forgattyúcsap szögelfordulása munkamenetkor, béta a forgattyúcsap szögelfordulása hátramenetkor, tm a munkamenet ideje, tü az üresjárati idő
A munka és hátramenet idejének aránya tm / tü = a / b    
A munkamenet és a hátramenet ideje tm = 1/(n*(1+b/a)) és tü = tm * (b+a) s  
Munkameneti középsebesség v köz = h*n*(1+b/a) m/s alfa a forgattyúcsap szögelfordulása munkamenetkor, béta a forgattyúcsap szögelfordulása hátramenetkor
 A forgattyú kerületi sebessége  v ker = 2*r*3,14*n m/s n a forgattyúcsap fordulatszáma, r a forgattyúkar sugara
 Munkameneti maximális sebesség  v max = v ker *(L*h)/(2*r*(L+(h/2)) vagy v max = (L*v ker)/(C+r) m/s L a lengőkar hossza, C a forgattyútárcsa középpontjának távolsága, h a lökethossz, r a forgattyú sugara v ker a forgattyú kerületi sebessége
 Hátrameneti maximális sebesség  v max = v ker *(L*h)/(2*r*(L-(h/2)) vagy v max = (L*v ker)/(C-r) m/s L a lengőkar hossza, C a forgattyútárcsa középpontjának távolsága, h a lökethossz, r a forgattyú sugara v ker a forgattyú kerületi sebessége
 Gyorsulás a holtpontokban  a 1,2 = + - vk2/r * L/C m/s2 "
  Hidraulikus hajtóművek      
 A villamos motor tengelyén leadott mechanikai teljesítmény  P mech = 2*3,14*M*n W M a motor nyomatéka, n a fordulatszám
 A szivattyú hidraulikus teljesítménye  P híd =p*q W Q a térfogatáram, p nyomás a munkahengerben
 Nyomás a munkahengerben  p = F/A Pa   A dugattyú felülete
 Térfogatáram  Q = v*A m3/s v a dugattyú sebssége, A dugattyú felülete
 A dugattyú sebessége  v = Q/A m/s2  
 A fogaskerékszivattyú folyadékszállítása  Q= d*3,14*2*m*b*n*hv m3/s d a fogaskerék osztókör átmérője, m a fog modulja, b a kerék szélessége, n a fogaskerék fordulatszáma, éta volumetrikus hatásfok
 A csavarszivattyú folyadékszállítása  Q = ((d2-d12)*3,14/4)*b*n*h m3/s d, d1 a csavar külső és magátmérője, b a menet hossza, n a csavar fordulatszáma, 
 A csúszólapátos szivattyú folyadékszállítása  Q = D*3,14*2*e*b*n*h m3/s D a ház belső átmérője, e az excentricitás mértéke, b a lapát szélessége, n a lapát fordulatszáma
 A dugattyús szivattyú folyadékszállítása  Q = A* s*z*n*i*h m3/s A a dugattyú felülete, s a dugattyú lökethossza, z a dugattyúk száma, n a kerék fordulatszáma, i a működések száma