Egy átlag modell
sepességtartománya 40-100km/h között mozog, súlya pedig 2-4kg lehet (természetesen
ettől szélsőségesen eltérő értékekkel is találkozhatunk). Egy ekkora súlyú
és sebességű modell –baleset esetén- romboló hatású lehet, amennyiben
valamilyen tárgynak, netalán embernek ütközik. Emiatt a modellek kintüntetett
figyelem mellett üzemeltethetők, a biztonságot legfőképpen szem előtt
tartva. Megfelelő körültekintéssel az “óvatos” használat nem
megy az élvezet rovására. Ezt a képességet a modellező a tanulási folyamattal
lépésről lépésre sajátítja el.
A repülés alapjai
A repülés elméleti hátterét mindenféleképpen elsőkként kell megértenie
a modellezőnek. Ezekben a témákban igen sokféle könyv jelent már meg (sajnos
a külföldi kiadványok száma nagyságrendekkel meghaladja a magyar kiadványokét),
amelyek -szerzőjüktől függően- különböző mélységben és bonyolultságban
tárgyalja a cím mögött álló témát.
A repülés első szabálya, hogy a szárny felső felületén kisebb a nyomás,
mint a szárny alsó felületén, aminek következtében felhajtóerő jön létre.
|
A fenti ábrával megismerhetjük a szárnyról tudni érdemes alapkifejezéseket.
Ezek a repülőgépmodellezésben általánosan használt kifejezések, azonban
fontos lehet az angol (eredeti megfelelőiket) is megjegyezni.
- Szárnyprofil
(Airfoil): a szárny keresztmetszete, amely alakja döntően meghatározza
a gép repülési tulajdonságait.
- Állásszög (Angle
of Attack): a szárny húrja (szárnymélysége) és a relatív repülési
irány között mért szög.
- Szárnymélység
vagy húr (Chord Line): a belépőél és a kilépőél közé húzott (képzeletbeli)
vonal.
- Repülési irány:
a szárny relatív iránya az álló levegőhöz képest.
- Belépőél (Leading
Edge): a szárny “legelső” része. Ez hasít bele először
a levegőbe.
- Kilépőél (Trailing
Edge): a szárny “leghátsó” része. A levegő itt köszön
el a szárnytól.
A repülőgépre ható erők
Négy alapvető erő hat repülés közben a gépre: tolóerő (Thrust), felhajtóerő
(Lift), légellenállás (drag) és gravitációs erő (vagy súlyerő - Weight).
A tolóerő a motoron keresztül meghajtott légcsavar által képződik, amint
az forgása közben a repülőgépet “előre húzza” a levegőben.
A légellenállást a gép különböző nagyságú felületei képzik. A gravitációs
erő tárgyalásától eltekinthetünk. A szintrepüléshez (konstans magasságon
történő repülés) az szükséges, hogy a szárnyak alsó és felső részén lévő
nyomáskülönbség hatására fellépő felhajtóerő egyenlő nagyságú legyen a
súlyerővel (a gép nem süllyed és nem is emelkedik). Konstans sebességű
repüléshez az szükséges, hogy a tolóerő és a légellenállás nagysága azonos
legyen (a gép nem gyorsul és nem is lassul).
A felhajtóerő növekszik, amint a szárnyon átáramló levegő sebessége növekszik,
vagy ha a szárny állásszöge növekszik, miközben a szárny körül áramló
levegő folyamatos.
A repülőgép három tengely körül forog
- a függőleges
tengely körül (Yaw), amelyet az oldalkormány mozgatásával érünk el
- az oldalirányú
tengelye körül (Pitch), amelyért a magassági kormány a felelős
- a törzs hossztengelye
körül (Roll), amelyet a csűrővel idézhetünk elő.
E három tengely körül a gép külön-külön, illetve azok kombinációjával
fordulhat. Az oldalkormány, magassági kormány és a csűrő a gép felszínén
elhelyezett mozgatható felületek, amelyek kitérései a repülőgépet a megfelelő
irányba billentik.
A tipikus tanulógép (Trainer)
A tanulógépek tervezésénél a gép stabil repülési képességét tekintik legfőképpen
szem előtt. Ez azt jelenti, hogy a gép képes a tengelyei mentén történt
elfordulásból egyenes szintrepülésbe önállóan visszatérni. A legtöbb tanulógép
alacsony sebességnél is stabilan repül, könnyűvé téve ezáltal a leszállásokat.
|
- Csűrő (Aileron):
a szárny végén található felületek, amelyek mozgásával a repülőgép
a hossztengelye mentén orsózható
- Motorház-burkolat
(Cowling):a törzs első része, amely a motort takarja
- Motor: kétütemű
belsőégéssű \"izzómotor\"
- Magassági kormány
(Elevator): a vízszintes vezérsík mozgatható felülete, amely elmozdításával
a repülőgép orra felfelé illetve lefelé billenthető
- Függőleges vezérsík
(Fin): a repülőgép függőleges tengelye mentén való stabilizálásért
felelős
- Törzs (Fuselage):
A repülőgép fő része, ehhez csatlakoznak a vezérsíkok és a szárny
- Légcsavar (Propeller):
a motor tengelyére erősítve forgás közben hozza létre a repüléshez
szükséges tolóerőt
- Oldalkormány
(Rudder): a függőleges vezérsík mozgatható felülete. Kitérésével a
gép a függőleges tengelye körül elfordul
- Orrkúp (Spinner):
a látványért és aerodinamikáért felelős műanyag vagy fém kúp, amelyet
a légcsavar elő rögzítünk a motor hajtótengelyére
- Vízszintes vezérsík
(Stabilizer): a gép repülését stabilizálja megakadályozva, hogy az
a kereszttengelye mentén elforduljon
- Szárny (Wing)
- a felhajtóerő létrehozásáért felelős felület
Egy tanulógépnek felépítését tekintve az alábbi pontoknak kell megfelelnie:
- Felsőszárnyas
- egy felsőszárnyas modell jóval stabilabb egy alsószárnyasnál. Mivel
a gép súlypontja a szárny alá esik, a törzs a szárny alatt fog \"ingázni\",
az erőket kiegyenlítendő.
- Lapos szárnyprofil
- a szárnyprofilt tekintve a szárny aljának laposnak kell lennie.
Ez a profil jóindulatú repülési tulajdonságokkal bír, megkönnyítve
ezáltal egy kezdő dolgát.
- Lapszög - a
szárnyat szemből vizsgálva a törzstől balra illetve jobbra eső szárnyfél
egy adott lapszögben találkozik egymással (vagyis a szárnyvégek feljebb
vannak, mint a szárnytő). A lapszög fizikai hatása az, hogy megpróbálja
kiegyenlíteni a szárny két oldala közt lévő erőkülönbségeket, és ezáltal
visszatéríti a gépet az orsózásból (a két szárnyvég egy magasságban
lesz).
- Nagy szárnykarcsúság
- A szárny két vége közti távolság (fesztáv) legalább öt és félszerese
a szárny húrjának. Ezáltal a pilóta által adott \"parancsok\" hatása
csökken valamelyest, több időt hagyva a kezdőknek a reakcióra.
- Állandó húr
- a szárny húrja ugyanakkora a szárnytőnél és a szárnyvégnél. Ezzel
a konstrukcióval a repülőgép súlya egyenletesen oszlik el a szárny
felszínén.
- Alacsony szárnyterhelés
- a modell súlyát elosztva a szárny felületével megkapjuk a szárnyterhelést,
amely alacsony egy tanulógépnél, ami által a gép lassú repüléskor
sem süllyed túl gyorsan.
- Mérsékelt méret
- az optimális méretű gép 6.5ccm-es (0.40) belsőégésű motorral felszerelt
modell. Ezzel a mérettel a repülőgép már nem túlságosan érzékeny a
kisebb széllökésekre, valamint a szárnyterhelés is csökken (mivel
összehasonlítva egy kisebb modellel, a rádió és akkumulátor súlya
nem növeli nagyon az összsúlyt)
- Egyszerű struktúra
- a gyakorlógépnek erősnek kell lennie, hogy a kezdetben nem túl tökéletes
leszállásokat is elviselje, valamint minimális sérülést szerezzen
egy zuhanás után. Fontos, hogy könnyű legyen javítani.
A távirányító verzérlőkarjainak hatása a repülőgépre
Amikor az oldalkormányt balra mozgatjuk, a repülőgép a függőleges tengelye
körül balra fordul, és fordítva.
Amikor a magassági kormányt magunk felé húzzuk, a repülőgép orra az ég
felé billen.
A csűrőlapok a szárny két végén mindig ellentétes irányban mozognak. Amikor
a csűrőt vezérlő kart balra mozgatjuk, a jobb szárny végén lévő csűrőlap
lefelé mozog (ezáltal a jobboldali szárnyvéget felfelé mozgatja), miközben
a bal szárny végén lévő csűrőlap lefelé tér ki (és a bal szárnyvéget lefelé
billenti).
(forrás: http://www.rcflightunlimited.com)
|