Egy átlag modell sepességtartománya 40-100km/h között mozog, súlya pedig 2-4kg lehet (természetesen ettől szélsőségesen eltérő értékekkel is találkozhatunk). Egy ekkora súlyú és sebességű modell –baleset esetén- romboló hatású lehet, amennyiben valamilyen tárgynak, netalán embernek ütközik. Emiatt a modellek kintüntetett figyelem mellett üzemeltethetők, a biztonságot legfőképpen szem előtt tartva. Megfelelő körültekintéssel az “óvatos” használat nem megy az élvezet rovására. Ezt a képességet a modellező a tanulási folyamattal lépésről lépésre sajátítja el.

A repülés alapjai
A repülés elméleti hátterét mindenféleképpen elsőkként kell megértenie a modellezőnek. Ezekben a témákban igen sokféle könyv jelent már meg (sajnos a külföldi kiadványok száma nagyságrendekkel meghaladja a magyar kiadványokét), amelyek -szerzőjüktől függően- különböző mélységben és bonyolultságban tárgyalja a cím mögött álló témát.
A repülés első szabálya, hogy a szárny felső felületén kisebb a nyomás, mint a szárny alsó felületén, aminek következtében felhajtóerő jön létre.




A fenti ábrával megismerhetjük a szárnyról tudni érdemes alapkifejezéseket. Ezek a repülőgépmodellezésben általánosan használt kifejezések, azonban fontos lehet az angol (eredeti megfelelőiket) is megjegyezni.

  • Szárnyprofil (Airfoil): a szárny keresztmetszete, amely alakja döntően meghatározza a gép repülési tulajdonságait.
  • Állásszög (Angle of Attack): a szárny húrja (szárnymélysége) és a relatív repülési irány között mért szög.
  • Szárnymélység vagy húr (Chord Line): a belépőél és a kilépőél közé húzott (képzeletbeli) vonal.
  • Repülési irány: a szárny relatív iránya az álló levegőhöz képest.
  • Belépőél (Leading Edge): a szárny “legelső” része. Ez hasít bele először a levegőbe.
  • Kilépőél (Trailing Edge): a szárny “leghátsó” része. A levegő itt köszön el a szárnytól.


A repülőgépre ható erők




Négy alapvető erő hat repülés közben a gépre: tolóerő (Thrust), felhajtóerő (Lift), légellenállás (drag) és gravitációs erő (vagy súlyerő - Weight). A tolóerő a motoron keresztül meghajtott légcsavar által képződik, amint az forgása közben a repülőgépet “előre húzza” a levegőben. A légellenállást a gép különböző nagyságú felületei képzik. A gravitációs erő tárgyalásától eltekinthetünk. A szintrepüléshez (konstans magasságon történő repülés) az szükséges, hogy a szárnyak alsó és felső részén lévő nyomáskülönbség hatására fellépő felhajtóerő egyenlő nagyságú legyen a súlyerővel (a gép nem süllyed és nem is emelkedik). Konstans sebességű repüléshez az szükséges, hogy a tolóerő és a légellenállás nagysága azonos legyen (a gép nem gyorsul és nem is lassul).

A felhajtóerő növekszik, amint a szárnyon átáramló levegő sebessége növekszik, vagy ha a szárny állásszöge növekszik, miközben a szárny körül áramló levegő folyamatos.

A repülőgép három tengely körül forog

  1. a függőleges tengely körül (Yaw), amelyet az oldalkormány mozgatásával érünk el
  2. az oldalirányú tengelye körül (Pitch), amelyért a magassági kormány a felelős
  3. a törzs hossztengelye körül (Roll), amelyet a csűrővel idézhetünk elő.



E három tengely körül a gép külön-külön, illetve azok kombinációjával fordulhat. Az oldalkormány, magassági kormány és a csűrő a gép felszínén elhelyezett mozgatható felületek, amelyek kitérései a repülőgépet a megfelelő irányba billentik.

A tipikus tanulógép (Trainer)

A tanulógépek tervezésénél a gép stabil repülési képességét tekintik legfőképpen szem előtt. Ez azt jelenti, hogy a gép képes a tengelyei mentén történt elfordulásból egyenes szintrepülésbe önállóan visszatérni. A legtöbb tanulógép alacsony sebességnél is stabilan repül, könnyűvé téve ezáltal a leszállásokat.



  • Csűrő (Aileron): a szárny végén található felületek, amelyek mozgásával a repülőgép a hossztengelye mentén orsózható
  • Motorház-burkolat (Cowling):a törzs első része, amely a motort takarja
  • Motor: kétütemű belsőégéssű \"izzómotor\"
  • Magassági kormány (Elevator): a vízszintes vezérsík mozgatható felülete, amely elmozdításával a repülőgép orra felfelé illetve lefelé billenthető
  • Függőleges vezérsík (Fin): a repülőgép függőleges tengelye mentén való stabilizálásért felelős
  • Törzs (Fuselage): A repülőgép fő része, ehhez csatlakoznak a vezérsíkok és a szárny
  • Légcsavar (Propeller): a motor tengelyére erősítve forgás közben hozza létre a repüléshez szükséges tolóerőt
  • Oldalkormány (Rudder): a függőleges vezérsík mozgatható felülete. Kitérésével a gép a függőleges tengelye körül elfordul
  • Orrkúp (Spinner): a látványért és aerodinamikáért felelős műanyag vagy fém kúp, amelyet a légcsavar elő rögzítünk a motor hajtótengelyére
  • Vízszintes vezérsík (Stabilizer): a gép repülését stabilizálja megakadályozva, hogy az a kereszttengelye mentén elforduljon
  • Szárny (Wing) - a felhajtóerő létrehozásáért felelős felület


Egy tanulógépnek felépítését tekintve az alábbi pontoknak kell megfelelnie:
  1. Felsőszárnyas - egy felsőszárnyas modell jóval stabilabb egy alsószárnyasnál. Mivel a gép súlypontja a szárny alá esik, a törzs a szárny alatt fog \"ingázni\", az erőket kiegyenlítendő.
  2. Lapos szárnyprofil - a szárnyprofilt tekintve a szárny aljának laposnak kell lennie. Ez a profil jóindulatú repülési tulajdonságokkal bír, megkönnyítve ezáltal egy kezdő dolgát.
  3. Lapszög - a szárnyat szemből vizsgálva a törzstől balra illetve jobbra eső szárnyfél egy adott lapszögben találkozik egymással (vagyis a szárnyvégek feljebb vannak, mint a szárnytő). A lapszög fizikai hatása az, hogy megpróbálja kiegyenlíteni a szárny két oldala közt lévő erőkülönbségeket, és ezáltal visszatéríti a gépet az orsózásból (a két szárnyvég egy magasságban lesz).
  4. Nagy szárnykarcsúság - A szárny két vége közti távolság (fesztáv) legalább öt és félszerese a szárny húrjának. Ezáltal a pilóta által adott \"parancsok\" hatása csökken valamelyest, több időt hagyva a kezdőknek a reakcióra.
  5. Állandó húr - a szárny húrja ugyanakkora a szárnytőnél és a szárnyvégnél. Ezzel a konstrukcióval a repülőgép súlya egyenletesen oszlik el a szárny felszínén.
  6. Alacsony szárnyterhelés - a modell súlyát elosztva a szárny felületével megkapjuk a szárnyterhelést, amely alacsony egy tanulógépnél, ami által a gép lassú repüléskor sem süllyed túl gyorsan.
  7. Mérsékelt méret - az optimális méretű gép 6.5ccm-es (0.40) belsőégésű motorral felszerelt modell. Ezzel a mérettel a repülőgép már nem túlságosan érzékeny a kisebb széllökésekre, valamint a szárnyterhelés is csökken (mivel összehasonlítva egy kisebb modellel, a rádió és akkumulátor súlya nem növeli nagyon az összsúlyt)
  8. Egyszerű struktúra - a gyakorlógépnek erősnek kell lennie, hogy a kezdetben nem túl tökéletes leszállásokat is elviselje, valamint minimális sérülést szerezzen egy zuhanás után. Fontos, hogy könnyű legyen javítani.


A távirányító verzérlőkarjainak hatása a repülőgépre



Amikor az oldalkormányt balra mozgatjuk, a repülőgép a függőleges tengelye körül balra fordul, és fordítva.


Amikor a magassági kormányt magunk felé húzzuk, a repülőgép orra az ég felé billen.


A csűrőlapok a szárny két végén mindig ellentétes irányban mozognak. Amikor a csűrőt vezérlő kart balra mozgatjuk, a jobb szárny végén lévő csűrőlap lefelé mozog (ezáltal a jobboldali szárnyvéget felfelé mozgatja), miközben a bal szárny végén lévő csűrőlap lefelé tér ki (és a bal szárnyvéget lefelé billenti).

(forrás: http://www.rcflightunlimited.com)