Minden
készen áll a repítésre. Akkuk feltöltve, modell feltankolva, / ha új a
rádió- távolságpróba./ minden O.K.
Indítsuk be a motort,
állítsuk be az alapjáratot úgy hogy 30-40 sec. után a gáz-adásnál ne álljon
le, ha lehet ne is dadogjon. Emeljük fel a modell orrát kb. 45- fokig,
és nézzük meg, nem fulladozik e? Ha kell, nyissunk rá!
A kormányok szabad mozgását, és megfelelő kitérését ellenőrizzük! / az
irányokat is!!! / álljunk be szélirányba.
|
Lassú gázadással gyorsítsunk,
oldalkormánnyal tartsuk az egyenes irányt. A felgyorsulás megítélése némi
gyakorlatot igényel, mert modellenként más. Ha úgy érezzük, hogy megvan
a megfelelő sebesség, akkor a magassági kormány
enyhe meghúzásával emelkedjünk el. Nagyon fontos, hogy igen lapos
szögben, és most már a csűrővel korrigálva, egyenesen!
Szép egyenletesen emelkedjünk fel 25-30 m. magasra és ezután kezdjük a
fordulót, mindíg a kijelölt parkolóhelytől , az ú.n. bázistól távolodó
irányba!!! Soha ne repüljünk a hátunk mögé, a közönség fölé stb.
Ha szépen megy a modell, kezdjük trimmelni. Mindíg teljes-gázra kell trimmelni!
A modellnek nyílegyenesen kell repülnie, szélcsend, vagy enyhe szél esetén,
akár elengedett kormányokkal is. Ha nagyon durva trimmelési gondok akadnak,azonnal
leszállni, és korrigálni, amit lehet. /Súlypont, kormány - helyzetek,
motor- elhuzatás- stb./
Tegyük fel, hogy minden rendben, és a madárka gyönyörűen -zsinóron- repül.
Távolodjunk el, kb. 50-60 m. re magunktól, és ebben a távolságban kezdjük
gyakorolni az első-figurát. Bizony az egyik legfontosabb műrepülő -figura-
az egyenes-repülés!
Álljunk stabilan, enyhe terpeszállásban, ne forogjunk a modell után nagyon,
és jobbról - balra, majd balról - jobbra kb. 50 - 60 m. re előttünk, és
25 - 30 m. magasságban, 150 -200 m. hosszú egyeneseket gyakoroljunk.
A fordulók után, mindig helyezkedjünk vissza az előző távolságra. /aki-esetleg
tudja az amerikai fordulót jó, ha úgy fordul./
Vonalban maradni, nem könnyű dolog. /A kezdők azért repülnek mindíg a
fejük felett, mert úgy sokkal könnyebb megítélni a modell helyzetét./
Sajnos szeles időben ez még nehezebb, ezért az első gyakorlásokat próbáljuk
szélcsendes időre tenni.
A türelmetlenség mindíg rossz tanácsadó.
Fontos, és ez a későbbiekben is lényeges szempont marad, hogy minden műrepülő
figurát, mindkét irányban gyakorolni kell! Vannak ugyanis, kifejezetten
szembe-szeles, és hátszeles- figurák.
A versenyen pedig soha nem lehet előre tudni, milyen irányból fog fújni
a szél? A --Gonosz bírók-- ugyanis, mindíg a napnak háttal ülnek le, és
nekünk kell ott repülni, ahová kijelölik a pályát. Akkor még nem is beszéltem
az oldalszélről, ami teljesen agyonvághatja a műsorunkat. / meg kell jegyeznem,
hogy az --igazi- pilóta-- igazi tudása, ott mutatkozik meg valójában./
Most azonban kezdőkről beszélünk, tehát igyekezzünk normális időjárásban
gyakorolni.
Ha az egyenes repülés már megy, /ne szégyeljük rengeteget gyakorolni,
nem baj, ha nevetnek a --nagyokosok- a hátunk mögött !./ akkor jöhetnek,
a többi figurák . Aki nem tud egyesen repülni, az soha nem fog tisztességesen
műrepülni. |