Milyen a JÓ műrepülő
modell? /szándékosan nem írtam F-3-A- t, mert más modellekkel is lehet
szépen műrepülni./ Tehát: PRECÍZ - KÖNNYŰ-és SZÉP. Értem ez alatt a gondosan épített csavarodás mentes, és viszonylag könnyűre épített modelleket. A könnyűség persze nem mehet a szilárdság rovására, mert itt néha nagy sebességekről van szó. /felületi terhelés= kb 55-65 gr/dm2./ A fesztáv és a törzshossz közel azonos legyen! A szárny legyen különösen könnyű. Főleg a szárny végek!!! /gondoljatok a tehetetlenségre./ Tájékoztatásul: Egy 170 cm fesztávú középen 37 cm a végén 28 cm mély Dalotel szárny súlya, behúzható futóval három szervóval együtt, 85 dkg volt! Jót tesz a modell stabilitásának, ha a belépőél kissé hátra van törve. Ez elsősorban szeles időre, és gyors gépre vonatkozik. Sajnos csutka-törzsű, nehéz, elcsavarodott modellel nem lehet szépen műrepülni. A kormány-felületek illesztése is kényes, a légrés ne legyen 0,5-1 mm-nél nagyobb. A kormánykitérések modellenként változóak- de alapban mindíg kisebb kitérésekkel kezdjünk. A vizsintes vezérsík a modell hossztengelyéhez képest, 0- állásszöggel épüljön. A szárnynak 1 fok javasolt./szimmetrikus profil/ A - V- beállításról: Alsószárnyas gépnél szükséges! egy minimális 0,5-1-fok. Középszárnyasnál - 0- fok legyen! A függőleges vezérsík tengelye lehetőleg merőleges legyen, a törzs hossztengelyére. /késrepülés, legyezőforduló./ A súlypont: lényeges kérdés. Ha a terv megadja, kezdjük úgy, de inkább kissé orrnehéz legyen a gépünk. Hátul, tanácsos egy kis súlykamrát elhelyezni! Erröl majd a késrepülésnél többet is szólok!!! A motor: A motor-tengely rendszerint 1-2 fok lefelé és kb. u. ennyi jobbra húzatást igényel. A légcsavar, a motorhoz illeszkedjen. Kisebb emelkedésű csavarral lassúbb,nagyobbal gyorsabb a gép általában. Persze az átmérő- emelkedés arány is fontos. 6,5- motoroknál 10x5-6 10 cm3 mocihoz 11x7 12x6 lehet jó. Tank: 10- 15 perc repülésre méretezzük. Több nem kell. A tank középvonala a porlasztótű magasságába essen, bármely motor-elrendezésnél. A búvárcső ne érjen hozzá a tank végéhez, és ne tudjon előrebukva felakadni. A földi motorpróbánál 45-fokra emeljük fel a modell orrát, és a porlasztót úgy állítsuk be, hogy ne fulladozzon a motor. Mindég inkább dúsabb keveréket kapjon! A futómű: a lehető legalacsonyabb legyen a terepviszonyok függvényében. Fűben, sajnos kissé hosszabb szükséges. |