Azt javaslom egyelőre maradjunk az első esetnél. Legyen a modellünk igen stabil, a súlypontja inkább kissé előrébb mint hátul ! . Most ezt tárgyalom.

Az előző figura, a három orsó után hátszélben repülünk. A repülési szakasz végén, egy immelmannfordulóval emelkedjünk biztonságos magasságra.

Ezután, haladjunk fél-gázzal előre a repülési szakasz közepéig. ott vegyük le teljesen a gázt és a magassági kormány fokozatos húzásával lassan
éheztessük ki a modellt, hogy szinte álljon meg. Nagyon nehéz ezt úgy csinálni, hogy közben ne forduljon el az iránytól. Sok gyakorlással a modell egyéni tulajdonságainak megismerésével lehet megoldani.

Ha sikerült irányban tartva, a majdnem állóhelyzetig lassítani, akkor a magassági teljes meghúzása mellett, lépjük be az oldalkormányt mondjuk balra. Ha szerencsénk van a modell beesik a dugóba és szépen pörög lefelé. Számoljuk a pördületeket, majd a harmadik pördület után, mikor irányban van a gép, elengedjük az összes kormányt. Jó modell esetén a pörgés úgy áll meg, mintha falba ütközött volna a repülő.

Ezután egy enyhe rányomás, majd lassan vízszintesbe emeljük vissza a modellt és ráadjuk a gázt. /az egészet érdemes jobbra pörögve is megpróbálni, a modellek ugyanis nem egyformán kedvelik a két irányt./

Eddig az ideális állapotról volt szó.
Ha az oldalkormány belépése nem elég, akkor kell azonos irányban belépni a csűrővel is. A modell így gyorsabban fog pörögni és az orra is meredekebben áll, mint az ideális. Ez van.

Arra azért ügyeljünk, hogy ne zuhanó-spirál legyen belőle. Ez főleg orrnehéz modelleknél fordul elő. Annál könnyebben dugózik a gép, minél hátrébb
van a súlypont. Ez viszont más figuráknál hátrányos. Kompromisszumot kell kötni. Ebből adódik, hogy igazán szép dugóhúzót, modellel ritkán látni.

A fő különbség az egyes pilóták között, az indítás és a kivétel pontosságában van.

Nézzük a legyakoribb hibákat:

1. A modell nem lassul eléggé és egy dobott orsó szerű manőverrel kezdi a figurát.
Javítás: gyakorolni az adott modell lassítását, majdnem 0- sebességig.

2. A bevitel pillanatában a modell nem irányban áll.
Javítás: A motor nyomatékának ellensúlyozása fínom csűréssel.

3. A modell orra túl meredeken áll /sturz-spirál/ . Javítás: Súlypont hátrébb helyezés, esetleg a magassági kitérés növelése!

4. A kivétel pillanatában a modell nem áll irányban.
Javítás: Rengeteg gyakorlás !

5. A kivételnél a kormányok alaphelyzetbe állítása után, a pörgés továbbmegy 1/4 vagy mégtöbb fordulattal.
Hiba: Nehéz modell, esetleg csak a szárny
nehéz. / A versenymodelljeimnél a szárny végeken még a balsa bordákat is kikönnyítettem./
Javítás: Lehetőleg könnyű modell és főleg könnyű szárnyvég.


Amikor minden rendben és a modell szépen repül már vízszitesen, a pályaszakasz végén egy szép, lágy fordulóval forduljunk hátszélbe és kezdjük meg az iskolakört a leszálláshoz. A hátulsó \\\"rövidfal\\\" repülésénél már ereszkedjünk lefelé, majd a leszállás síkjába fordulva nyílegyenesen vezessük a modellt a leszállópályára. Ne lógjon semerre, kilebegtetni csak annyira, hogy át ne essen.

A síma ugrálásmentes leszállás, a pilóta bizonyítványa is egyben.

Gondoljunk csak az utasszállítók leszállásánál a közönség reakcióira. Taps, vagy hümmögés, minősíti a pilóta teljesítményét.

Nagyon fontos szabály: A leszállással soha ne veszélyeztessük a társak vagy a közönség testi épségét. Itt lehet a legnagyobb hibákat elkövetni.
Inkább legyen kissé távolabb a talajérés, mintsem hogy valakit elüssünk.!!!

Ezzel az RCM. műsor tárgyalása végetért. A továbbiakban, ha lesz rá igény néhány rázósabb figuráról beszélgetnénk. Késrepülés, dobott orsó, háton-dugó- stb.

Sok sikert a gyakorláshoz és szeretettel várunk mindenkit a nyáron rendezendő RCM. versenyekre. Nem kell szégyelni, ha valaki kezdő.
Bátran elindulhat mindenki, aki már elérte azt a szintet hogy nem veszélyeztet másokat. Semmi más szempont nincs !!!
A versenyek időpontját a fórumon közzé fogjuk tenni.

A rendezők és a pontozók nevében igérhetem, még megmosolyogni sem szoktuk a gyengébb teljesítményeket. /mindenki volt kezdő egyszer./